Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 58 9 10 11 1234 35 36 37 38
cubasisti
14.01.2006 16:13:07
Toinenkin suomenkielinen opas löytyy, 15-sivuinen läpyskä osoitteessa
http://www.ykismusic.com/
Deadline tekee mestarin.
Mr.Moto
12.02.2006 00:13:30
Finale guitar ei ymmärrä seitsemää alennusmerkkiä. Kun vaihdan sävellajiin kuusi alennusmerkkiä, näkyvät ne viivastolla kuten pitääkin, mutta kun kokeilen seitsemää, niin viivastolle ilmestyykin viisi ylennysmerkkiä. Sama juttu mollissa ja duurissa. Key signature toolissa kyllä näyttää oikein. Osaisiko joku neuvoa miten ne seitsemän al.merkkiä sinne viivastolle saa vai onko kyseessä bugi, jolle ei mahda mitään?
baron
12.02.2006 08:03:20

Finale guitar ei ymmärrä seitsemää alennusmerkkiä. Kun vaihdan sävellajiin kuusi alennusmerkkiä, näkyvät ne viivastolla kuten pitääkin, mutta kun kokeilen seitsemää, niin viivastolle ilmestyykin viisi ylennysmerkkiä. Sama juttu mollissa ja duurissa. Key signature toolissa kyllä näyttää oikein. Osaisiko joku neuvoa miten ne seitsemän al.merkkiä sinne viivastolle saa vai onko kyseessä bugi, jolle ei mahda mitään?

Mulla on Finale 2005.
Valitsin sävellajiksi Ces-duurin ja kauniisti ne seitsemän alennusmerkkiä ilmaantuivat ihan niinkuin kuuluukin.
My name is Baron, Sir Baron.
Dr Dominant
12.02.2006 09:24:59

Vaikuttaa siltä, että jos yrität laittaa seitsemää alennusta, softa itse päättää sun puolesta että on "järkevämpää" kirjoittaa enharmonisesti samaan sävellajiin jossa on vähemmän etumerkkejä (Ces-duuri 7 alennusta, H-duuri 5 alennusta). Olisko siellä jossain "simplify key"-tyyppinen checkbox?? Itsellä kans täysfinale. Siinä toi simplify key-toiminto on sitä varten, että transponoiville instrumenteille kirjoitettaessa finale tarvittaessa vaihtaa transponoidun sävellajin siihen enharmoniseen vastineeseen, jossa on vähemmän etumerkkejä.

Oisko sulla optionseissa tms. simplify key-toiminto?
"Dr Dominant, I Presume?!"
Mr.Moto
12.02.2006 18:35:44
Oisko sulla optionseissa tms. simplify key-toiminto?

Eipä Guitarista tuota löydy. Taas leikittyäni Finalella huomasin, että kun on vain yhden rivin nuotit, niin kyllä sinne tulee seitsemän alennusmerkin Ces-duuri tai tarvitsemani As-molli aivan oikein. Mutta heti kun lisää rivejä setup Wizardilla, tässä tapauksessa bassorivin+kitara-ja bassotabulatuurit, seitsemän alennusmerkkiä muuttuukin viideksi ylennysmerkiksi. Kokeiltuani lisää tein ensin yhden rivin default documentin ja muutin siihen As-mollin ja sen jälkeen lisäsin stafftoolin new staves työkalulla kolme riviä, jotka sitten edit staff attributesissa muutin tarvitsemiini tabulatuuri- ja bassoriveiksi. Käyhän se näköjään noinkin, hieman hankalaa, mutta tietääpähän nyt miten onnistuu.

Kokeilkaapas ihan mielenkiinnosta miten täysversiossa toimii, kun on enemmän kuin yksi nuottirivistö.
baron
12.02.2006 18:45:13

Eipä Guitarista tuota löydy. Taas leikittyäni Finalella huomasin, että kun on vain yhden rivin nuotit, niin kyllä sinne tulee seitsemän alennusmerkin Ces-duuri tai tarvitsemani As-molli aivan oikein. Mutta heti kun lisää rivejä setup Wizardilla, tässä tapauksessa bassorivin+kitara-ja bassotabulatuurit, seitsemän alennusmerkkiä muuttuukin viideksi ylennysmerkiksi. Kokeiltuani lisää tein ensin yhden rivin default documentin ja muutin siihen As-mollin ja sen jälkeen lisäsin stafftoolin new staves työkalulla kolme riviä, jotka sitten edit staff attributesissa muutin tarvitsemiini tabulatuuri- ja bassoriveiksi. Käyhän se näköjään noinkin, hieman hankalaa, mutta tietääpähän nyt miten onnistuu.

Kokeilkaapas ihan mielenkiinnosta miten täysversiossa toimii, kun on enemmän kuin yksi nuottirivistö.

Mä kokeilin pianonuoteilla, joissa oli kaksi rivistöä ja toimi.
baron
13.02.2006 06:48:07

Kokeilinpa minäkin tuota ja kuinka ollakaan, pianonuoteilla toimii.

Jos vielä viitsit, niin kokeileppa laittaa kitara ja bassorivit. Itse kokeilin ja eikös taas heittänyt viisi ylennysmerkkiä seitsemän alennusmerkin tilalle.

Mä pistin kitara- ja bassokitararivin ja edelleen Ces-duuri seitsemän b:n kanssa.
Dr Dominant
13.02.2006 11:09:03

Kokeilinpa minäkin tuota ja kuinka ollakaan, pianonuoteilla toimii.

Jos vielä viitsit, niin kokeileppa laittaa kitara ja bassorivit. Itse kokeilin ja eikös taas heittänyt viisi ylennysmerkkiä seitsemän alennusmerkin tilalle.

Luullakseni johtuu siitä, että kitarafinale kohtelee kitaraa ja bassoa transponoivina instrumentteina (kuten ne ovatkin), ja siellä transpositio-kohdassa on tuo simplify key checkbox. Kokeilepas pystytkö muuttamaan esim. kitararivin asetuksia ("staff attributes" nimellä täysversiossa), sieltä pitäisi löytyä "transposition"-dialogi, ja sieltä dialogista toi simplify key checkbox. Jos löytyy niin se pois päältä ja avot.
"Dr Dominant, I Presume?!"
Mr.Moto
13.02.2006 19:49:33
Luullakseni johtuu siitä, että kitarafinale kohtelee kitaraa ja bassoa transponoivina instrumentteina (kuten ne ovatkin), ja siellä transpositio-kohdassa on tuo simplify key checkbox. Kokeilepas pystytkö muuttamaan esim. kitararivin asetuksia ("staff attributes" nimellä täysversiossa), sieltä pitäisi löytyä "transposition"-dialogi, ja sieltä dialogista toi simplify key checkbox. Jos löytyy niin se pois päältä ja avot.

Kappas vaan, niinpä toimii. Staff attributesissa oli väkänen valmiina transposition-kohdassa ja sen kun otti pois, niin johan tosiaankin näyttää siltä miltä pitää.

Kiitoksia taas kerran Dr Dominant!
baron
21.02.2006 09:14:56

Tilasin nyt Finale2006 päivityksen.
Hinta Soitin Laineelta oli 129 € ja Codamusicilta olisi ollut $119, mutta kun siihen olen kerran erehtynyt ja päälle tulivat rahti, alv ja oliko vielä peräti tullikin, niin lähes kaksinkertaistui.

En tiedä onko mitään järkeä, mutta kohtahan sen tiedän.
cubasisti
21.02.2006 12:43:42
Yleensä ei ikinä kannata ostaa suoraan ohjelman valmistajalta. Valmistaja myy omilla sivuillaan korkeimman mahdollisen OVH-hinnan mukaan, koska muuten suoramyynti olisi kilpailua omien jälleenmyyjien kanssa. Miten jälleenmyyjä saisi mitään kaupaksi, jos suoraan ostamalla saa halvemmalla.
Deadline tekee mestarin.
EP
21.02.2006 13:55:26
Encorea ei saakaan kun valmistajalta suoraan tilaamalla.
baron
21.02.2006 14:02:45

Encorea ei saakaan kun valmistajalta suoraan tilaamalla.

Sopisko, että tää on Finalepalsta?
EP
21.02.2006 19:17:16
Sopisko, että tää on Finalepalsta?

Kuin usein päivität Finalen?
baron
21.02.2006 22:01:03

Kuin usein päivität Finalen?

Mulla on 2003, 2004, 2005 ja nyt oon tilannut 2006.
Päivitys 2003 versiosta 2004:een ei maksanut mitään, Hellasmusiikki loppuvuonna 2003 myi mulle 2003 version vaikka 2004 oli jo ilmestynyt.

Kun se paljastui mulle, lähetin tulikivenkatkuiset sähköpostit sekä Hellasmusiikkiin että Codamusiciin.
Hellas ei koskaan vastannut mitään, mutta kolmen päivän kuluttua DHL:n kuriiri soitti ovikelloa ja antoi ilmaiseksi 2004 version.
Pari viikkoa myöhemmin tuli kipukorvaukseksi oluttuoppi.
2004 version päivityksen 2005 versioon tein Codamusicin kautta ja se oli mulle ylläri, että kun siihen tuli päälle rahti, alv, tulli niin hinta kaksinkertaistui enkä mitään hyötyä päivityksestä havainnut.

Nyt esitteen mukaan 2006 antaisi jotain uutta ja hyödyllistä.
baron
27.02.2006 19:33:38 (muokattu 27.02.2006 19:34:05)

Nyt on Finale 2006 asennettu.
Tuli kahdella CD:llä. Asentuu vain originaaliCD:ltä eli mun suosima tapa, että kopion asennus CD:n kovalevylle ja asennan sieltä ei onnistu.
Rekisteröiminen netin kautta ei onnistunut eli joutui lähettämään sähköpostia, saas nähdä kauanko kestää vastaus.
Kaikki asetukset ja näkymät joutui tekemään uusiksi.
Uusia piirteitä ohjeen mukaan: Osaa soittaa paljon hienommin nuotit ulos, uudet värit scriinillä, automaattisoinnutus nuoteista, osaa mahduttaa itsensä sivulle.

Saas nähdä osoittautuuko mikään käytännössä hyödylliseksi.
baron
04.03.2006 09:12:36

Viikko meni rekisteröimiseen.
Sain paljon uusia tuttuja sekä Turusta että Usasta, sain harjoitella jenkkeihin puhelimella puhumista, kirjoittelin lukuisia sähköposteja erilaisiin paikkoihin, niihin kyllä kiitettävästi vastailtiin.

Eli jos ostat Suomesta:
Myyjän pitää aktivoida/rekisteröidä sun sarjanumerosi, ennenkuin rekisteröiminen onnistuu.
Netin kautta rekisteröiminen ei onnistunut, vaikka ohjeen mukaan poistin palomuurin siksi aikaa käytöstä, käsin piti kirjoittaa tarvittavat tiedot.

Tarvittavien tietojen saanti pätki erilaisista syistä, mun tiedot MakeMusicilla oli hukassa, Soitin Laine ei ensin löytänyt mun tietoja, sitten ei päässyt niitä muuttamaan.
cubasisti
07.03.2006 14:09:44
ohjeen mukaan poistin palomuurin siksi aikaa käytöstä

Onpas kerrassaan älytön ohje. Ottaakohan ohjeen tekijä vastuun siitä, jos ja kun suojattomaksi riisuttuun tietokoneeseen iskee netistä läjä matoja?
Deadline tekee mestarin.
baron
07.03.2006 14:16:36

Onpas kerrassaan älytön ohje. Ottaakohan ohjeen tekijä vastuun siitä, jos ja kun suojattomaksi riisuttuun tietokoneeseen iskee netistä läjä matoja?

Aikaisemmat päivitykset on onnistuneet palomuurin päällä ollessa, nyt ei nettirekisteröinti onnistunut edes poistaen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)