Aihe: wah wah pedaali
1 2 3
-Prokitaristi-
22.01.2006 11:24:23 (muokattu 14.02.2006 08:37:18)
En muista tarkalleen mallia, mutta se DCB jossa oli potikka sivussa ja Faselit valmiina. Ja True Bypass. Siinä on kova peli.
Jag
12.02.2006 16:20:41

Joo elikkäs wahin osto olisi minullakin aikeissa. Tota perus cry baby:ä olen ajatellut. Mutta onko siinä jotain erityisiä heikkouksia? Kuten jotain tyyppivikoja yms,?
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
oiva tumpeloinen
12.02.2006 17:23:24
Tuossa GCB 95:ssä ei ole true bypassia, eli soundi vähän kärsii kun waakku on kiinni. Tosin itselleni tuo ei ole ollut ongelma. Monet tekevät mm. tuota true bypass modausta tuohon. Samoin Fasel modauksen. Siinä itkupillissä missä on tuo Fasel jo valmiina, soundi on pehmeämpi ja lämpimämpi (http://www.thomann.de/thoiw3_dunlop … baby_classic_wahpedal_prodinfo.html). Tuo kannattaisi ehkäpä mielummin ostaa.

Täällä lisää: http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=66

EDIT: Aikas sekava tuli, noh...

Tuosta TBP:stä pikkaisen.....ei se ole välttämättä mikään oikotie onneen. Siinäkin on huonoja puolia. Tuon perus Itkupillin ongelma on huono bufferointi, mitä yleensä korjataan TBP:llä.

Muita tyyppivikoja siinä on on/off-kytkin, mikä ei useassa yksilössä kauan kestä. Lisäksi sen muuntajan virtaliitin kuulemma hajoaa/sen kanssa on paljon ongelmia. Itse en tosin aikoinaan jälkimmäiseen ongelmaan törmännyt. Soundista sitten taas voi olla montaa eri mieltä; onko se sitten tyyppivika vai ei?
Jag
12.02.2006 18:42:08

Tuosta TBP:stä pikkaisen.....ei se ole välttämättä mikään oikotie onneen. Siinäkin on huonoja puolia. Tuon perus Itkupillin ongelma on huono bufferointi, mitä yleensä korjataan TBP:llä.

Muita tyyppivikoja siinä on on/off-kytkin, mikä ei useassa yksilössä kauan kestä. Lisäksi sen muuntajan virtaliitin kuulemma hajoaa/sen kanssa on paljon ongelmia. Itse en tosin aikoinaan jälkimmäiseen ongelmaan törmännyt. Soundista sitten taas voi olla montaa eri mieltä; onko se sitten tyyppivika vai ei?

TBP?

no onko sitten muita perus waheja suositella. Hintahaitari on tiukka. Ei päälle satasen sais mennä. Toi on just Hot dealsseis toi 95 joten aattelin sen hommata. Ja nimim. "Januzianin" ääninäytteiden perusteella kuulosti ihan hyvältä.
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
oiva tumpeloinen
12.02.2006 18:50:11 (muokattu 12.02.2006 18:52:03)
TBP?

True ByPass

no onko sitten muita perus waheja suositella. Hintahaitari on tiukka. Ei päälle satasen sais mennä. Toi on just Hot dealsseis toi 95 joten aattelin sen hommata. Ja nimim. "Januzianin" ääninäytteiden perusteella kuulosti ihan hyvältä.

Mä oon aika huono mitään waheja suosittelemaan, kun olen niin laiska niitä käyttämään. Mulla ei itseasiassa tällä hetkellä ole waakkua ollenkaan. Mutta jos mä nyt jonkun hommaisin, niin se olisi varmaankin 535Q. Mun mielestä hyvä "peruswaakku" moneen menoon hyvällä hinta/laatu-suhteella. Noita kalliita putiikkispeduja en oo koskaan koittanutkaan, ei ole mulla ollut niihin niin paljoa mielenkiintoa...

EDIT: Mutta kyllähän se 95:kin toimii, makuasioita lähinnä. Sen modaaminen TBP:ksi ei ole kovinkaan kummoinen homma, ja samalla pääsee eroon potikan ongelmista. Taitaapa uutena olla kuitenkin paras vaihtoehto tuohon hintaluokkaan.
Jag
12.02.2006 18:51:53

Juu on toi 535 sen verran kallis et taidan ton 95 tosen tilata. Katotaan mitä tuo tullessaan.
januszian
12.02.2006 19:01:34 (muokattu 12.02.2006 19:02:34)

Vielä uudestaan sama:

http://koti.welho.com/jpappila/Omia_wah_nauhotuksia/

Nyt sitten vertailemaan saundeja tuonne mun hakemistoon.

Siellä on myös muutama kuva mun brännäristä 535Q:sta.

Mä noiden clippien (osa tehty Amplitubella kotona...) perusteella (jotka siis itte soitin paikanpäällä nauhotin mp3 soittimella ja useammin ku kerran kierroksen Herttoniemestä Töölöön tehneenä ja matkan varrella suunnilleen kaikki musaliikkeet läpi juosten) päädyin että Crybaby on saundillisesti mun juttu. Juurikin tuo rääkyvä yläpää (Jenkiksi puking?) on ihana asia kun jotain sooloa ja raivokasta tunnetilaa pitää ylikorostaa. Myöskin tuosta saa vintagea ja shaftia sun muuta funkkaavaa settiä. Todellakin MONIPUOLINEN. Toisissa saa high gain saundin tai vintagen, tuosta saa OIKEASTI molemmat.

RMC:t on hienoja pelejä mutta varoitan: Wizard ja RMC1 sisältävät boostia piirilevytasolla jota ei saa pois joten jos on stydit mikit kuten mulla Duncan JB niin voi olla että puhdas ei koskaan jää ihan puhtaaksi. Yks kelasille varmasti hienosti toimivia.

RMC Picture wah on sitten ihan boostaamaton wahi mutta siinä saattaa high gain osastolla jäädä efekti vaisuksi. RMC2 ja RMC3 on jo sitten niin säädettäviä että niissä ei tartte välittää mistään. Hintakin on kyllä suolanen...

Myöskin mun makuun perustuen pakko lisätä että RMC:t on liian kliinisiä ja smootheja. Ei räkää tai rosoa. Toiset tykkää, minä en.

Ostin 535Q:n koska halusin Crybaby saundin (raa-an repivän ja rääkyvän), boostin poistamis mahdollisuuden (ja myös tietysti boostin mahdollisuuden high gain käytössä) ja wahi alueen säätö mahdollisuuden.

Kokeilin seuraavia:

- RMC1 (hyvä mutta mun makuun tumma. Boosti särötti puhtaan)
- RMC Wizard wah (parempi ku RMC1 mutta siltikin tumma. Vähemmän kuin RMC1 mutta silti boosti särötti puhtaan)
- RMC3 (liian kallis...)
- RMC Picture wah (hyvä. Kirkas. Muttei boost mahollisuutta joten ei välttämättä toimi high gainilla)
- Crybaby GCB-95 (ei true bypassia eikä mitään ylimäärästä säätövaraa. söi signaalin pois)
- Crybaby 95F (parempi ku perus mutta ei riittänyt mulle samasta syystä ku toinenkaan)
- Crybaby 95Q (hyvä. seisoo itekseen ja menee pois päältä ku nostaa jalan. Hyvä vai huono, kaikki ite päättäköön. Hieno saundi ja säätövaraa sweepille)
- Crybaby 535Q (paras mulle. Kaikki tarvittava ja hemmetin hieno saundi!)
- Crybaby ZW-45 (Hyvä mutta liian tumma. Todella Zack saundi)
- Crybaby Jimi Hendrix (hyvä muttei boostia. Muutenkin vintage)
- Morley Bad Horsie II (teknisesti paras. Ei potikkaa ja true bypass mutta saundi tumma ja huonohko. Myös särötti puhtaan helposti)
- Morley CLW (kammottavan ohut... pelkkää shaftia)
- Morley Pro series Wah I ja II (ei hyviä nämäkään. samasta syystä)
- Budda Budwah (magee. hyvä presence. kirkas. Muttei varmaan toimi high gainilla. Kallis)
- Vox 847 (hyvä saundi. Ei true bypassia eikä adapterin käyttömahdollisuutta)
- Vox 848 (hyva saundi. True bypass muttei hinnaltaan oikeuta ostoa koska RMC Picture wah on pari kymppiä kalliimpi ja huomattavasti parempi)
- Dan Electro tri-wah (KAMMOTTAVA!!!!!)
- Behringer Hell baby (Crybaby Dime DB-01 kopio. Behringer "laatua..." Kytkeytyy automaattisesti pois päältä kun jalan nostaa ja ei potikkaa. Hyvät ominaisuudet, huono saundi)
- George Dennis ELITE WAH (Tosi outo. Kuunnelkaa clippi... Olikohan omani rikki?)
- Snarling dogs Whine-O-wah (Hyvä vehe mutta kallis siihen nähden miten heikkoa snarling dogs laatu on. säätövaraa löytyi ja boosti)
- Snarling dogs Wonder Wah 2 (tosi hyvä wah saundi mutta valitettavan heikkolaatuisia tuotteita... Omani hajosi tokalla treenikerralla. Myöskin noissa Snarling Dogseissa on aika laaja se pedaalin liikkuma-alue=rasittaa jalkaa poljettaessa. Crybaby malli, TAAS, sopii mulle paremmin)

Ehkä jotain muitakin kokeilin...

EDIT:

- Boss PW-10 (tosi ohut ja keinotekoinen saundiltaan mun makuun...)
- Rocktron Black Cat (ihan perus vehje. Monta säätöä. Epäilen laatua. Kokeilin nopeasti Tallinnassa ilman referenssiä eli mitään muuta pedaalia mihin verrata)

Mutta noi nyt jäi ainakin mieleen.

Muutamia tiedonmuruja Crybabyista vielä tuolta toiselta puolelta:

"erityisen mielenkiintonen otos on tämä:

http://koti.welho.com/jpappila/Omia_wah_nauhotuksia/kuvia/IMG_0268.jpg

Josta pilkottaa hyvinkin selvästi DPDT KYTKIN! Eli true bypassia...
Ku tosta kytkimestä lähtee kuitenki vaan 4 johtoa ja kytkimessä on 6 liitintä niin en tiedä voiko se olla jotain muuta systeemiä ku true bypassia?
Ja vieläpä faselilla niin johan kelpaa hifistellä.

Jos ostatte niin ostakaa noita uusia malleja sillä Crybaby esitteessä joka oli laitteen sisällä seisoo "each pedal features an incredibly smooth sweep action and offers a clean, passthrough "bypass" mode." jne...

Myöskin samaisessa esitteessä näytetään että GCB95F, 535Q, Zack Wylde ja Dimebag signature sisältävät nykyään faselit suoraan lootasta! Ja tuo räkkiwahi jos joku voitti lotossa."

Edit: Jos haluaa niin Hellas Pianossa (Levytukkua vastapäätä aleksanterin kadulla Helsingissä) oli semmoinen ihmetys kuin Clone baby. En muista minkä yhtiön tekele mutta varmaan crybaby kopio. Halvempi kuin aito. En kokeillut.

Tuolla oivia clippejä myös waheista:

http://www.proguitar.de/AudioDemo/CompareEffects/CompareEffects.html
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
Jag
12.02.2006 19:12:40

Oliko noi sivujen "crybaby distortion/clean" soitettu tolle 95 sella?

Mitenkä kun kerta toi ysivitonen syö singnaalia, niin olisiko toi jotenkin mahdollista kiertää esim A/B boxilla. Tai auttaako ongelmaan joku volumepedaali vai mitä kikkoja tohon löytyy?
oiva tumpeloinen
12.02.2006 19:19:15

Mitenkä kun kerta toi ysivitonen syö singnaalia, niin olisiko toi jotenkin mahdollista kiertää esim A/B boxilla. Tai auttaako ongelmaan joku volumepedaali vai mitä kikkoja tohon löytyy?

Sen voi tehdä vaihtamalla sen kytkimen DPDT-kytkimeen. Helppo homma, jos kolvi pysyy vähänkin kädessä. Tai sitten pyydät jonkun kaverin tekemään sen. Haulla löytynee kytkis siihen tai viimeistään tuolta elektroniikka-puolelta kysyminen auttanee.
Jag
12.02.2006 19:47:30

Sen voi tehdä vaihtamalla sen kytkimen DPDT-kytkimeen. Helppo homma, jos kolvi pysyy vähänkin kädessä. Tai sitten pyydät jonkun kaverin tekemään sen. Haulla löytynee kytkis siihen tai viimeistään tuolta elektroniikka-puolelta kysyminen auttanee.

onkohan kalliskin? mistä kannattaa lähteä etsiskelemään tällaista. saako jostain perus elektroniikka liikkeistä vai pitääkö olla joku special systeemi?
Axeplayer
12.02.2006 20:19:10
Itellänikin olis wah-pedaali ostoslistalla. Kellään kaverillani ei ole tollasta vekotinta koskaan ollut, niin kertokaapas joku viisaampi että millanen laite tuo todellisuudessa on.
Huumorilla vaan ja uutta paskaa housuun.
sn
12.02.2006 20:46:19 (muokattu 12.02.2006 21:19:30)
onkohan kalliskin? mistä kannattaa lähteä etsiskelemään tällaista. saako jostain perus elektroniikka liikkeistä vai pitääkö olla joku special systeemi?

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=193

Tollanen Carlingi on paras, samaa merkkiä kuin alkuperäinen.

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=142

Peruskytkimen saa kuudella eurolla.

Voin kyllä suositella vaihtamaan kytkimen, "ei syö saundia", se ärsyttävä on/off-naksahdus lähti ja pelkkä kytkimen vaihto on aika helppo.

Ja tässä vielä ne ohjeet,

http://homepage.ntlworld.com/s.castledine/greenfuz/tb4.html
januszian
12.02.2006 21:39:23

Kyllä. Ihan tasan perus baby on nois crybaby clean ja distortion. Ei ees fasel versio eli CLASSIC vaan ihan perus GCB-95.

Mutta kaikki crybabythan saundaa crybabyilta. Erot on vain nuo ominaisuuksien määrät ja pienen pienet sävy tweakit. Mutta kyllä mun mielestä Crybabyn aina tunnistaa sen "toffeeta suussa ku sanoo wah" saundista. :)
VOX on enempi basso/treble vaihtamista. Noissa pedaaleissa tuntuis olevan kolmea eri sävyä, Crybabya, VOXia ja Morleyta joista jälkimmäinen onki jo melko erilainen ku kaks ekaa jotka on aika samankaltasia. Teeset eli Real McCoyt eli RMC:t on VOXia saundeiltaan. Parannettuna ja tweakattuna tietty.

Tuo sun A/B Boxi idis on muuten melko nerokas! Todellinen true bypass eli ohitus ja wahi pedaali siinä asennossa missä ite haluu ku efekti kytketään päälle. Tosin silti jonkun pitää painaa namiskaa siitä A/B boxista. :)
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
Jag
12.02.2006 22:30:32

snykäkesellä annoin plussan.

Vielä tosta AB systeemistä jäi sen verran epäselväksi, että jos alkuun nyt vaikka ostas ton behkun pedaalin.

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-183502.html

Jos ton tökkäis tohon ennen wahia, mutta mitenkä sitten ne sais ne molemmat plugit siihen muun efektijonon jatkoksi. Eli siis wahista tuleva piuha ja AB boxista tuleva piuha pitäis saaha samaan pedaaliin kiinni. Niin mitenkä tää onnistuisi?`
sn
12.02.2006 23:27:31
Olen plussahuora, siispä jatkan.

Eipä oikein onnistu A/B-boxilla, pitäisi olla true bypass looppi-boxi, kuten vaikka nämä:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=92491
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=84965

Halvemmaksi varmaan tulee kuitenkin ostaa se kalliimpi itkupilli. Sitäpaitsi siinähän joutuu pomppimaan loopin kytkimeltä wahille ja takas, kuulostaa vähän kömpelöltä ratkaisulta.
Jag
13.02.2006 01:05:03

Joo taidanpa päätyä tohon kolvailuun. Kiitän vastauksista
pgustafsson
20.02.2006 20:54:14
Kun kerran on näin monta wah-wah asiantuntijaa koolla kysyisinkin omasta laitteestani - Cry Baby Model 310.000 Italiassa tehty, JEN Elettronica. Vielä löytyy nro 250.046.

Käytetty laite tarttui käteen ehkä 10-15 vuotta sitten. Mielestäni ei hirveän hyvä, standby-tilassa syö äänenkirkkautta eikä säätöaluekaan ole erityisen laaja. Oisko kellään tietoo tällaisesta laitteesta / neuvoa miten tästä saisi toimivan laitteen (jos mahdollista)?
saastara
20.02.2006 21:12:17 (muokattu 20.02.2006 21:12:41)
Voi mennä nyt hieman off-topic mutta..

Kuinka moni käyttää Wahia muutenkin kuin pelkkään perusveivaamiseen..? Hieman tyhmä kysymys.

Eli siis, itselläni on wahi koko ajan lähestulkoon päällä ja pohjassa, antamassa semmoista mukavaa terää soundiin.. Kenelläkään muulla kokemuksia moisesta viritelmästä..?

EDIT: Muistaakseni mm Raoul Björkenheim tekee näin.
Sinun postimerkkisi palavat.
Rajapatsas
20.02.2006 21:41:46

Tuli Cry Baby hankittua ja yhdet treenit vedettynä. Kyllä tuli pidettyä sitä päällä ja ylhäällä, jolloin soundiin tuli nimenomaan sitä terää.

Hyvä vehje ja sooloihin antaa kyllä mukavan vivahteen!

Ei valittamista!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)