Aihe: Mikä ensimmäiseksi kitaraksi (sähkö)?
1 2
Carpenter
11.02.2006 19:19:30
Olen katsellut ja mieltynyt muutamiin malleihin:

Jackson JS30WR http://www.thomann.de/thoiw3_jackso … sn=4dd070acecd32accda5cde21c93d8337

Jackson JS30RR BK http://www.thomann.de/thoiw3_jackso … sn=4dd070acecd32accda5cde21c93d8337

Ibanez RG321MHWK http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=4dd070acecd32accda5cde21c93d8337

Kyllä noista tuo Ibanez on ylivoimaisesti paras laadultaan. Noita kahta muuta en suosittele.
Jonte
11.02.2006 23:09:50
Eli olen hommaamassa kitaraa, niin nyt voisi vähän viisaammat kertoa mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Kitara + muut kamat pitäisi mahdollisimman halvalla saada. Ja musiikki "suuntaukseni" on vahvasti rockin ja hevin puolella.

Ensi viikolla olisi tarkoitus käydä jossain musiikki liikkeissä kattelemassa skittaa ja vähän kyselemässä niistä ja soittamisesta.

Tollasia paketteja olen katellu:

http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=0070b3

http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=598cc1

Nyt mielipiteitä paketeista. Oisko tollasella Squier Affinity Stratocasterilla hyvä lähteä aloittelemaan?

Ei vitu saatna. Jos tosissaan meinaat kitaransoittajaksi ruveta, niin vertaillessasi kavereitten kitaroihin ja vahvistimiin huomaat kolmessa kuukaudessa pystymetsästä nostetun nakkisormen - viiva - vähän treenanneen aloittelijan tasoon päästyäsi, että kyseisessä Squierissa ja mainitussa vahvistimessa on erittäin heikot soundit. Lisäksi tarjolla on vaara, että huonopuisen Squierin kaula lähtee keväällä vääntymään propellille. Neuvon kokemuksesta: jos toteat, että soittoharrastus päättyy, et saa kamoja myydyksi järjellisellä hinnalla. Kukaan ei niitä halua. Jos soittoharrastus jatkuu, kamat eivät kelpaa Sinulle yhtä vuotta pidempään. Siispä, jos Strato on kitarasi, osta meksikolainen vaikka T-kaupasta ja sille kaveriksi FM 212 tai joku Marshallin, Peaveyn tai Fenderin 30-65 W vahvistin. Kyllä nyt perkele joku roti pitäisi musiikkiliikkeissäkin olla sille, mitä soittovehkeinä myydään. -Jonte
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Dr. Mario
12.02.2006 16:28:47
Noista aloittelijan pahvilaatikko ratkaisuista olen jo ajatuksena luopunut. Eilen kävin kolmesta paikkaa kyselemässä ja kattelemassa kitaroita. Ja nyt kyselisin että mitä mieltä olette seuaavista kitaroista:

Mun mielestä kolme toden näköisintä vaihto ehtoa:
Ibanez SA160 QM (Toi oli minun mielestä paras käteen)
Ibanez SA260FM GA
Ibanez GRG(joku, saattoi olla 170DX)

Noista nyt en oikein tiedä:
Jackson DK3 JS30
ESP LTD M-50

Tollasia vahvistimia tarjottiin:
Roland MicroCube (kiinnostaa mua eniten noista vahvistimista)
Peavey Rage
Ibanez TB15/TB15R Tone Blaster

Eniten mua kiinnostaa toi: Ibanez SA160 QM + MicroCube + laukku + hihna + johto =510€
Aki
12.02.2006 17:27:02

pahvilaatikko

Ei nyt millään erityisen pahalla, mutta tämä oli ainut yhdyssana jonka kirjoitit oikein. Tosi hassua lukea... :oP

Mun mielestä kolme toden näköisintä vaihto ehtoa:
(auh)
Ibanez SA160 QM (Toi oli minun mielestä paras käteen)
Ibanez SA260FM GA
Ibanez GRG(joku, saattoi olla 170DX)

Suosittelen noita SA-sarjalaisia ton GRG:n sijaan.

Roland MicroCube

Ehdottomasti paras mainituista. 100€ budjetilla MicroCube, 200€:lla Vox AD15VT, 300€:lla AD30VT, 400€:lla AD50VT.

Eniten mua kiinnostaa toi: Ibanez SA160 QM + MicroCube + laukku + hihna + johto =510€

En osaa sanoa onko toi erityisen hyvä tarjous, en SA160:sen hintaa löytänyt.
Jonte
12.02.2006 20:50:49
Kyllä se on hyvä soitettavuudeltaan ja tuntumaltaan, mutta ei pidä virettä vaikka kammen pitäisi erossa kepistä. Kyllä se on tuskaa kun pitää kokoajan virittää kitaraa. Minä hommasin jo uuden kitaran kauan sitten, mutta kun sillä kaverilla oli toi, oli säälittävän näköistä kun kesken kappalettakin piti laittaa kitara viritysmittariin ja virittää kun kuulosti niin hirveältä.

Tehtaalla tai edes kaupassa niissä ei tehdä mitään säätöjä, kaikki on ihan päin persettä kun kannat sen kotio. Kielten ja mikkien korkeus, intonaation säätö, mitään niistä ei tehdä. Totta kai kitara kuulustaa silloin kauhealta, vaikka sen virittäisikin.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Milkop
12.02.2006 21:12:37

Mitä oon itse kokeillut, niin ainakaan se kokeilemani Squier (en muista mallia) ei pitänyt virettä hetkeäkään. Toisaalta tuo Pacifica tuntui ihan kelpo peliltä, joten sitä suosittelisin itsekin.
Nacher
12.02.2006 21:49:00 (muokattu 12.02.2006 21:51:52)
Onhan noita startterin pahvilaatikkoja riittämiin haukuttu, mutta tekee mieli silti kantaa korteni kekoon. Olen kahta tuollaista pakettistratoa soittanut, ja ihan oikeasti, ne eivät edes olleet kitaroita. Todella huonoja soittaa, eivät pitäneet virettään, mutta ennen kaikkea, aivan käsittämättömän surkea soundi. Vähänkin säröä, ja sen häiriösurinan alta ei edes kuullut, mitä soitti. Aivan totaalisen sietämätöntä.

Vähintään joo joku Yamaha Pacifica tai Iban RG321. Vaikka ekaa kitaraa ostaisikin, ei kannata tahallaan ostaa huonoa. Säästää vähän enemmän, ja ostaa sellaisen, jota voi oikeastikin käyttää soittamiseen. Ovat ne jopa aloittelijallekin huomattavasti noita pakettiratkaisuja parempia.

Edit : Suosittelen siis TODELLAKIN kokeilemaan kaupassa sitä kitaraa vahvarin särökanavaan, etenkin jos hevimiehiä olet. Muutenkin tuplakelainen mikrofoni tallassa on aivan pakollinen mielestäni hevimiehelle, oli sitten aloittelija tai ei. Jos se kitara surisee ja sirittää särökanavalla, vaikka vaimentaisit kielet käsillä, siirry suosiolla seuraavaan soittimeen. Itse aloitin Ibanezin RG 470:llä, ja hyvin sillä soitti 3-4 vuotta, eikä tullut riskiä soittoharrastuksen kaatumisesta siihen, että soitin pistäisi liikaa hanttiin. Oli oikein mukava soittotuntumaltaan, melkein kaduttaa, että myin pois.
vmak
12.02.2006 22:49:23
Tuo Ibanez RG321MHWK ei ole mielestäni niin hieno Se soittimen ulkonäkö on mielestäni sellainen asia, että sen perusteella soitinta ei kannata valita. Tosin tuohan se katu-uskottavuutta, mutta ensimmäisen sähkökitaran ostossa sitä ulkonäköä ei kannata edes katsoa. (Oletan ettei sinulla kuitenkaan vielä sellaista mainetta ole, että sillä soittimella lisä "respectiä" tulisi). Kaiken lisäksi ainakin minusta on huomattavasti hankalampaa soittaa istualtaan noilla hevisuunnikkailla, kuin perus RG:llä. Itse ottaisin tuon RG321:n kitaraksi ja Rolandin Microcuben vahvistimeksi. Vaikka hinnat on suomessa suolaisia saksaan verrattuna, niin käy testailemassa niitä soittimia ja kysele samalla tarjouksia. Voi olla että hinnat tippuu hyvinkin jos mainitset jotain Thomannista. Jos ei tipu niin sitten päätät itse että tilaatko thomannilta vai luotatko ennemmin liikkeeseen ja siihen että tuleeko sieltä Saksasta yhtä laadukasta tavaraa kuin testaamasi. Omakohtaisia kokemuksia thomannilta löytyy muutamaan otteeseen ja aina on tavara ollut laadukasta ja tullut perille ongelmitta.
ööh.. ..joo
Nacher
12.02.2006 22:53:33
Painotan tuota, että noita hevisuunnikkaita on tosiaan hiton vaikea soittaa istuaalteen, joka taas on aloittelijalle huomattavasti helpompi soittoasento, kuin seisaaltaan hihnan kanssa.
Dr. Mario
19.02.2006 23:13:48
No, nyt mulla on ollut kohta viikon toi Ibanezin SA 160 QM ja ihan kelpo kitaralta tuntuu (näin aloittelijan näkökulmasta).
Jonte
21.02.2006 16:59:26 (muokattu 21.02.2006 17:04:49)
Mitä joskus olen musaliikkeissä kokeillut, niin ei tuo Squier Affinity Strato ihan
kelvoton ole. Hyvän tuntuinen kaula mutta huonot mikit.

Minäpä olen ihan samaa mieltä. Tosin 1. kerralla meni takuuseen 10 asteen kaulan kiertymä. SQ on käsissä ihan saman tuntuinen kuin aito Strato, eron huomaa mikeissä jotka antavat kaiken kitinän ja kolinan läpi ja hurisevat mielettömästi jos on vähänkään sanomista talon sähköjen maadoituksessa tai jos on muita vehkeitä samassa roikassa. Eikä ääni tietenkään ole sama.

Lievennetään tässä vähän aikaisempaa lausuntoani, vaikka kyllä jälkikäteen olisi pitänyt heti laittaa saman verran lisää rahaa ja ottaa Mex Strato.

Sustain on kuitenkin aika pitkä ihan ysisetilläkin. Kepistä saa kevytsoittoisen ihan vakiotempuilla, kun vaan tekee ne pari kertaa vuodessa, syssyin keväin. Jos tavan SQ Aff Stratoon vaihtaisi Noiselessit, niin siitäpä saisi soivan pelin.
Jonte
21.02.2006 17:00:17 (muokattu 21.02.2006 17:01:37)
Jäi kertomatta, että samalla reissulla ostin SQ Presarin, josta meni samalla tavalla kaula ropelille, vieläpä samaan suuntaan. Kauppa otti mukisematta takuuseen molemmat ja antoi uudet viulut tilalle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)