Aihe: Puumateriaalin tunnistus
1
re infecta
11.02.2006 10:32:54 (muokattu 11.02.2006 10:42:48)
Pitkään on mietityttänyt, että mikä on paras tapa tunnistaa ja erottaa toisista mahonki, leppä (alder), saarni (ash) ja lehmus (basswood). Onko teillä asiaa tuntevimmilla tähän jotkut peukalosäännöt olemassa?

Tähän liittyen, olisi ostamassa seuraavaa straton bodya, mutten tiedä mitä puuta tuo on. Osaatteko auttaa? Linkki on tässä: http://muusikoiden.net/dyn/tori/92685.jpg
Mitä muuten olette mieltä bodysta, kun olen ensimmäistä projektiä tässä tekemässä (mm. reitys, lakka + mitä kaikkea onkaa jne.) - hyvä ostos?
Lethal_J
11.02.2006 11:07:04

parista puustahan tuo näkyy olevan tehty.. keskellä VOISI olla vaahteraa ja reunoilla jotain kevyempää puuta.. en mene vannomaan. Kysymällä selviää parhaiten. Ja voihan sitä katsella puusivuilta esimerkki kuvia ja verrata sitten puun kuvioita keskenään
re infecta
11.02.2006 11:18:17
parista puustahan tuo näkyy olevan tehty.. keskellä VOISI olla vaahteraa ja reunoilla jotain kevyempää puuta.. en mene vannomaan. Kysymällä selviää parhaiten. Ja voihan sitä katsella puusivuilta esimerkki kuvia ja verrata sitten puun kuvioita keskenään

OK. Onko se hyvä vai huono, jos on eri puumateriaaleja yhdistelty? Onko "standardi", että straton runko on 3-palainen? Onko tuohon porailtu reikiä tavallista enemmän? Pahoittelen, jos kysymykseni ovat typeriä, mutta en tiedä näistä asioista mitään.
Jebe-
11.02.2006 12:30:47 (muokattu 11.02.2006 12:31:54)
OK. Onko se hyvä vai huono, jos on eri puumateriaaleja yhdistelty? Onko "standardi", että straton runko on 3-palainen? Onko tuohon porailtu reikiä tavallista enemmän? Pahoittelen, jos kysymykseni ovat typeriä, mutta en tiedä näistä asioista mitään.

Eri materiaaleilla haetaan erilaisia sävyjä ääniin, toiset puut soi kirkkaammin ja toiset 'tummemmin'. Joskus eri puita yhdistellään lujuus-syistä, mutten tässä tapauksessa usko.
Mielestäni normaalit stratorungot ovat yleisesti kahdesta palasta. Harvinaisemmat yhdestä palasta.
Reikien määrähän riippuu siitä millainen pleksi tuossa on ollut kiinni. Tuossa on vierekkäin noita reikiä, koska jonkun pleksin reiät ei ole ilmeisesti osuneet kohdilleen rungon reikien kanssa.
Jos pleksin tuohon laittaa, niin kyllähän nuo ylimääräiset reiät jää piiloon.
Lethal_J
11.02.2006 12:49:18

näin tosiaan yleensä kahdesta palasta on twhty..tuossa on varmaan pyritty siihen että kaikki "soiva tekniikka" olisi samassa lankussa. Omassa neck thru projektissani käytin kolmea palaa.. mutta se on eri asia koska keskimmäinen palanen on samalla myöskin kaula. Tuossa on kyllä varmaan ajateltu samaa asiaa että keskellä on se varsinainen soiva puu ja reunoilla sitten kevyempää puuta jottei kitara ole syntisen painava
ruma-tero
11.02.2006 13:18:37

Heh. Olisin juuri päinvastaista mieltä; että siinä olis samaa puulajia, mutta keskellä vaaleampaa sorttia, joka ei ole vaahteraa eikä mahonkia...
Tuosta kuvasta tosi vaikea sanoa, mutta eniten tuo minusta saarnea muistuttaa, tai harvasyistäö leppää...
Metu, hei! Tuu kääntämään miun kiikkutuoli telekkarriin päin!
Tim
11.02.2006 16:39:59

Mitä ihmeen töhnää tossa on? Lakanhionta kesken vaiko jotain mähmää kaatunu päälle?
Kyllä mä luulen, että se on ikkuna vaan.
Hannu H.
11.02.2006 17:13:27

Kyllä mä luulen, että se on ikkuna vaan.

Katos perhana juu.. Tää läppärin näyttö huijaa näis kuvissa niin näytti ekalla kattomisella ihan siltä ku nuo vaaleet osat olis mattapintasia, mutta kiiltäähän se koko matkalta ja ikkuna möllöttää =)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
jarzel
11.02.2006 18:03:45
Kolmipalainen tuo näyttää olevan ja kokorunko samaa puuta,nuo puun syyt hämää tuossa senverran että voi luulla olevan kahdesta eri puulajista.Lepältä tuo ei vaikuta.Jostain vinkuintian suunnalta? ja todennäköisesti painava body.
MPU
11.02.2006 21:37:55
Kui sää kuvan perusteella osaat painon arvioida? Ei onnistu meikäläiseltä.
Marko
harpist
14.02.2006 03:57:30
Pitkään on mietityttänyt, että mikä on paras tapa tunnistaa ja erottaa toisista mahonki, leppä (alder), saarni (ash) ja lehmus (basswood). Onko teillä asiaa tuntevimmilla tähän jotkut peukalosäännöt olemassa?

... peukalosääntö ?

Kurt Fagerstedt , Kerttu Pellinen , Pekka Saranpää & Tuuli Immonen : Mikä puu - mistä puusta ( ISBN 951-570-293-3 )

" Teos paneutuu myös pintaa syvemmälle , itse puuaineeseen .... määrityskaavojen turvin pääset selville puulajista usein jo pelkän puukappaleen avulla "

"Luotettavan puuaineen määritys luonnistuu jo pienestä tikusta, jos on käytettävissä mikroskooppi ... mahdollistaa puuaineen lajinmäärityksen vanhastakin puuaineesta"

Ei muuta kuin kirjastoon ... selviäiskö tuolla ?
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
Nazareth
14.02.2006 04:39:17
Tulee 404-error tosta linkistä.
Mulla on valokuvamuisti. Se kait vaikuttaa ehkä ku mä unohdin linssinsuojuksen päälle.IMIK #27 AKKK#6
Jebe-
14.02.2006 16:20:44
Tulee 404-error tosta linkistä.

Myyty jo, joten ilmoitus poistettu torilta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)