Guitar_87 02.02.2006 21:40:51 | |
---|
Mua kävi täs vähän aikaa sitten mietityttämään toi Palm muted. Nimihän viittaa siihen että kämmenellä pitäis vaimentaa, mutta ite vaimennan sormilla. Jos vaimennan kämmenellä nii se kuulostaa aika tökkivältä, mutta muuten on ehkä helpompi soittaa. Myös se haittaa, että jos soitan nopeesti ja sit pitäis alkaa vetää palm mutedii sillä tavoin, että vaimentaa kämmenellä nii en pysty vaihtaa siihen nopeesti. Eli kannattaisiko kumminkin hajoitella tämä "oikea tekniikka?". Miten itse soitatte? |
Torniojaws 02.02.2006 21:45:44 | |
---|
Painat koko käden kielten päälle, ja sen jälkeen pikkaat. Tulee sellainen voimakas JYNK-ääni. |
Harvestman 02.02.2006 21:47:10 | |
---|
Siis täh? Vaimennat sormilla? Nyt minulla menee yli hilseen ihan urakalla. Siis pikkauskäden sormilla demppaat kieliä? Niin no. On kai se mahdollista mutta kun kokeilin tuossa niin ei tuntunut mitenkään luonnolliselta. Non est ad astra mollis e terris via. |
Jucciz 02.02.2006 22:13:40 | |
---|
Ehkä nyt sotketaan a)kielien vaimentaminen ylipäätään ja b)demppaaminen. Ensimmäinen tarkoittaa vaan kielten sammutusta haluamallaan tavalla (vaikka sitten sormilla), jälkimmäinen sitä, että kielten sointia lyhennetään reippaasti siten, että plektrakäden kämmensyrjä makaa kielten päällä suurin piirtein tallamikin kohdalla niin, että kielistä lähtee lähinnä soitettaessa perkussiivinen "runttaus" eikä erityisen pitkään soiva ääni. Painovoimakkuudella voidaan vaikuttaa soinnin pituuteen. |
Guitar_87 02.02.2006 23:33:47 | |
---|
Siis pikkauskäden sormilla demppaat kieliä? Juuri niin. |
moottorisaha 03.02.2006 00:55:02 | |
---|
Jos pitää kitaraa kovin matalalla seisaalteen soitettaessa niin tulee kyllä osittain pikkurillillä ja kämmenen sivulla dempattua. "I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio |
Kyl mulla ainaki demppaus tapahtuu ihan kämmen syrjällä, kieliä voi kyllä sammuttaa sormilla, mut demppaaminen ei sormilla ainakaan meikäläiseltä onnnistu |
Tasapaino 10.02.2006 13:24:58 | |
---|
Kyl mulla ainaki demppaus tapahtuu ihan kämmen syrjällä, kieliä voi kyllä sammuttaa sormilla, mut demppaaminen ei sormilla ainakaan meikäläiseltä onnnistu Kyllä mä oon tän homman ymmärtänyt niin, että demppaus tarkoittaa nimenomaan kielten täydellistä sammuttamista, joko plektra- tai otelautakäden kanssa. Demp on suomeksi "sammuttaa". Palm muting on se, kun plektrakäden syrjällä sammutetaan kielet osittain. Tämä sekoitetaan usein ja virheellisesti puhutaan demppauksesta, kun kielet sammutetaan osittain. [( Vapaustaistelija Tasapaino )] |
moottorisaha 10.02.2006 13:28:08 (muokattu 10.02.2006 13:33:31) | |
---|
Kyllä mä oon tän homman ymmärtänyt niin, että demppaus tarkoittaa nimenomaan kielten täydellistä sammuttamista, joko plektra- tai otelautakäden kanssa. Demp on suomeksi "sammuttaa". Palm muting on se, kun plektrakäden syrjällä sammutetaan kielet osittain. Tämä sekoitetaan usein ja virheellisesti puhutaan demppauksesta, kun kielet sammutetaan osittain. 1) Englannissa ei taida edes olla tuollaista sanaa kuin demp 2) Demppaamisella tarkoitetaan nimenomaan tuota kielien vaimentamista plekukäden kämmensyrjällä 3) Englannista löytyy kyllä sana damp, joka tarkoitaa vaimentamista, ja siitähän tuo sana demppaus on juuri johdettu, ja se jo kertoo että mistä toiminnasta on oikeasti kyse. "I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio |
Tasapaino 10.02.2006 13:37:46 (muokattu 10.02.2006 13:38:27) | |
---|
Joo, ton sanan mä kyllä muistin vituiks. Damp se oli ja tarkoittaa nimenomaan vaimentamista. Silti olen jokseenkin vakuuttunut, että demppaus on kielten täydellistä sammuttamista, tai täydellistä vaimentamista, miten vaan. Älkää silti lyökö jos olen väärässä. [( Vapaustaistelija Tasapaino )] |
Takajeejee 10.02.2006 18:51:54 | |
---|
En ehkä niinkään kämmenellä vaan pikkurillillää silleen jännästi et käsi on silleensä vinossa jännästi. Njääh.. Hand in Hand With The Blues |
Petrukki 10.02.2006 19:15:50 (muokattu 10.02.2006 19:16:23) | |
---|
En ehkä niinkään kämmenellä vaan pikkurillillää silleen jännästi et käsi on silleensä vinossa jännästi. Njääh.. Kämmenellä. Pikkurillillä demmpaus on erittäin vaikeaa, etenkin ylempiä kieleiä. Hei. Nyt perkele se PM-FAQ tänään! Komppaus ei lopu! |
Wahi 11.02.2006 14:15:51 | |
---|
Shine on You crazy Diamond! |
Tasapaino 12.02.2006 11:29:50 | |
---|
[( Vapaustaistelija Tasapaino )] |
Takajeejee 12.02.2006 12:54:45 (muokattu 12.02.2006 12:56:23) | |
---|
Kämmenellä. Pikkurillillä demmpaus on erittäin vaikeaa, etenkin ylempiä kieleiä. Siis joo kämmenellä demppaaa, mutta jos pitää sammuttaa kaikki kielet nopeesti niin käytän pikkurilliä, siis jos jotain jazz/funk juttuja vetää niin vasurin pikkurillillä tavallaan. Tai no, kai siinä kaikkia sormia käytän. Mutta riffittelyssä joo oikeen käden kämmenellä. "Palm mute" vaan hämäs. Hand in Hand With The Blues |