Aihe: Heel&Toe tekniikka
1 2 3
ÄM
10.02.2006 10:14:56

Eilein kokeilin jo kotona sähkörummuilla, mutta nuija löi jalkapöytään niin, että sattui, aina kun jalka nousi pedaalilta. Varmaan pedaalin säädöstä kiinni ja tekniikan haltuun saamisesta. Tänään kun menen trenarille jatkamaan, saattaa lisä porkkanana olla homman oppimiseen se, että nuijana on Sonic Hammer, jossa se piikki runnoo sitten jalkapöytää siihen malliin, että luulis jalan oppivan.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
rm_wispila
10.02.2006 11:05:56
Joo, muakin tossa vähän haittas se, että ennen yhtään iskua pitää se jalka nostaa kokonaan ilmaa. Kauhea rasitus reisilihaksille, hyi.
Minä laiskimus tekisin sen niin, että kun jalka lepää pedaalilla kantapää maassa, niin eka isku tulee nostamalla kantapää ylös ja toinen sitten laskemalla koko jalkapöytä takaisin lepoasentoon.

E:
Okei... testailinkin oikein tohon lattiaan. Onhan toi ekaksi mainittu tapa kai sitten nopeampi. Vähemmän rasitusta sitten normisoittoon tolla jälkimmäisellä.

Samaan olen itsekin päätymässä, tuossahan tuo jalkaterä on kuin jousi. Liikerata oli ehkä korostettu selvyyden vuoksi. Se varmasti pienenee kunhan lihakset oppivat.
Tuo lattiaan treenaushan oli oleellisesti lähinnä nilkan asennon oppimisen kannalta...

Edelleenkin tuo nimi johtaa harhaan; kantapää ei paina petaalia, vaan lähinnä nivelöi sen kakkosiskun (olihan siinä pätkä, missä oli kantapää pois petaalilta).
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
juoni
10.02.2006 13:28:22
Kuulostaa epämääräiseltä ja vaikeasti hahmotettavalta mutta tiedättekö ketään joka käyttäisi tuonlaista tekniikkaa? eli siis ikäänkuin

http://www.drummerworld.com/Clinic/Chris_Adlerbassdrum.html

Ja Virgil Donati kanssa vetää tommosia. Se vaan ei käytä kantapäätä.
Lahjattomat Treenaa
Deino
10.02.2006 15:33:57

Kuulostaa epämääräiseltä ja vaikeasti hahmotettavalta mutta tiedättekö ketään joka käyttäisi tuonlaista tekniikkaa? eli siis ikäänkuin

o v o v o v o v o v o v ovov ov tai vaikka o v o v ovov o v o v o v ovov o v

Sean Reinert Deathin Humanilla.
"Hää hä hä häähää!" -Bacchus
balski
11.02.2006 15:40:55 (muokattu 11.02.2006 15:42:39)
ei tuo chris adler tätä tekniikkaa käytä. tuo o joku sen oma juttu :D
northerin uus rumpali käyttää tätä tekniikkaa
Alpha
11.02.2006 15:45:17
...northerin uus rumpali käyttää tätä tekniikkaa...

Pyörii täällä nimimerkillä "kermanisu"...
juoni
11.02.2006 15:46:13
ei tuo chris adler tätä tekniikkaa käytä. tuo o joku sen oma juttu :D
northerin uus rumpali käyttää tätä tekniikkaa

Tosiaan, se käyttääkin tätä mun tekniikkaa. Siis ihan oikeasti kantapäätä.
Lahjattomat Treenaa
Sergio
12.02.2006 16:52:32
http://www.pearldrummersforum.com/showthread.php?t=100222
Elikkä, tossa linkissä on 8 videopätkää tuosta kyseisestä Heel-Toe tekniikasta.
Toivottavasti on apua.
Youni
12.02.2006 17:22:17
Joskus sanoin käyttäväni heeltoe-tekniikkaa, mutta en kyllä taidakaan käyttää. Ainakaan se ei ole yhtä sujuvaa kuin tuon videon kaverilla. Sellaisen jutun huomasin, että Eliminatorin pedaalin kantapään alle tuleva osa on hölmösti muotoiltu, jos ajattelee heeltoe-tekniikkaa. Kantapäätä ei saa iskettyä siihen tarpeeksi tukevasti, kun se on noin kupera. Peruspoljennossa se onkin sitten hyvänmuotoinen.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
kattila
04.04.2006 01:38:31

Nostetaas ylös. Heel/toe soittajat millaiset säädöt teillä on pedaaleissa?
Eilen kokeilin kaikenlaisia säätöjä, mutta mukavinta ei ole vielä löytynyt. Totta kai se on ihan omasta jalasta kiinni mikä tuntuu parhaalta, mutta kertokaa te millaiset säädöt olette kokeneet parhaiksi.
MegaMan Club #008 - Spark Man
J. Cool
04.04.2006 02:12:55

heel-toe vedin iteki joskus pikkusena kun koko jalka mahtu pedaalille et pysty tekee oikeasti kantapää ja päkiä. Sittemmin liike käänty toisinpäin eli tuo liukujutska, miten se nyt nimetäänkään (kaveri joka muistaakseni opetti tämän mulle on täällä suhteellisen aktiivinen käyttäjä). eli päkiällä kohtuu tyveen ja sit eteenpäin jalkaa ni tulee toinen. triplan teen sillee, että eka liuku eteen ja samalla kantapää maahan ja 3. isku lyömällä päkiä alas. näillä ei sitten saa tappotahtia 16-osia, mutta rasitus on pieni ja voi vetää vaikka pikasambaa hyvällä tasapainolla ja rennosti ties kuin kauan. Ja tuo liu'uttelu on varmaanki yleisin tapa, jonka varmaankin jokainen vähänki enemmän soittanut on jossain vaiheessa ottanut haltuun... Kaikkiin näihin auttaa iso/pitkä spedu. oma dw5000 ei oo ehkä suunniteltu näitä varten, mutta melkeen millä vaan kyllä pitäis pystyä perustupla nykäsemään. Siitä se on kiinni et jaksaa reenata ja ettiä sopivan liikeradan.

Se sitten mikä mahdollistaa melkosia juttuja esim noissa niggagroovejutuissa on, että jätkät vaan treenaa järjettömän lihaksen, jolla sitten voi polkea melkeen mitä vaan sinkuilla. Ei millään kikkatekniikoilla voi vetää nyky-rnb-basariliksejä ainakaan niin puhtaasti ja niin muhkeilla soundeilla. kaks erillistä polkasua on aina paremman kuulonen kuin yks polkasu, jolla tulee kaks iskua. sama homma ku käsissä, tarttee kehittää lihas sille tasolle, että lähtee. Kaiken maailman heel-toe-heel -systeemeihin luottavien kannattaa huomioida, että soundi ei oo samanlainen ekalla ja jälkimmäisillä iskuilla, ja sitä joutuu treenaamaan, et sais mahdollisimman samankuuloset. Tai muuten voi olla, että esim studiossa ne "kuninkaallisen hienot tuplajutut" ei soundaakaan enää tarkkaamossa siltä kuin piti.
Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi.
G.D.Overkill
04.04.2006 03:28:35

tuon videon katseltuani tuntuu siltä että tuo on vain yksi versio siitä miten tuon saman asian voi soittaa eikä välttämättä edes kovin hyvä, itse saan jotenkin soitettua tuplaiskuja basarilla ilman mitään tuollaisia kikkoja, ja ihan yhtä paljon se rasittaa ku normi iskujen soittaminen, dave wecklin videoita muistan joskus katelleeni. fuulaa sanon minä, mutta miksei jos ei osaa jo entuudestaan tuplia/triploja jaloilla soittaa, onhan tuo ihan hauska harjoitella kaiketi.
Analuuk
04.04.2006 08:42:24 (muokattu 04.04.2006 08:43:07)
tuon videon katseltuani tuntuu siltä että tuo on vain yksi versio siitä miten tuon saman asian voi soittaa eikä välttämättä edes kovin hyvä, itse saan jotenkin soitettua tuplaiskuja basarilla ilman mitään tuollaisia kikkoja, ja ihan yhtä paljon se rasittaa ku normi iskujen soittaminen, dave wecklin videoita muistan joskus katelleeni. fuulaa sanon minä, mutta miksei jos ei osaa jo entuudestaan tuplia/triploja jaloilla soittaa, onhan tuo ihan hauska harjoitella kaiketi.

Olen samaa mieltä. Mä käytän myös "liu'utustekniikkaa" , joka tuli joskus pentuna luonnostaan, kun koitin soittaa tuplaiskuja. Triplaiskut ovat vaikeampia, mutta kyllä niitäkin pystyy soittamaan. Ongelmana on viimeinen isku, johon ei meinaa saada voimaa, kun boardi loppuu kesken. Olin itseasiassa vähän yllättynyt tästä topicista. Luulin että lähes kaikki (kantapää ilmassa soittavat) rumpalit käyttää samaista liu'tustekniikkaa. Ja ainakin tolla videon pipopäällä oli taimi hieman hukassa tuolla toisella tekniikalla...
Tsekkaa http://www.mikseri.net/-lintu- ja anna palautetta!
HeavyMachinery
04.04.2006 10:09:44

Nostetaas ylös. Heel/toe soittajat millaiset säädöt teillä on pedaaleissa?
Eilen kokeilin kaikenlaisia säätöjä, mutta mukavinta ei ole vielä löytynyt. Totta kai se on ihan omasta jalasta kiinni mikä tuntuu parhaalta, mutta kertokaa te millaiset säädöt olette kokeneet parhaiksi.

http://www.pearldrummersforum.com/showthread.php?t=100222
Elikkä, tossa linkissä on 8 videopätkää tuosta kyseisestä Heel-Toe tekniikasta.
Toivottavasti on apua.

Tuossa 8:nessa videossa se kaveri selittää hyvin kuin ne spedut saa säädettyä hyväksi. Itse käytän tollaisia säätöjä kooprissani...
Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa.....
Youni
04.04.2006 11:42:46 (muokattu 04.04.2006 12:17:36)
Tuossa 8:nessa videossa se kaveri selittää hyvin kuin ne spedut saa säädettyä hyväksi. Itse käytän tollaisia säätöjä kooprissani...

En saa noita videoita ladattua. Muilla sama ongelma?

Nyt on harjoituspaikka valmiina ja käytössä:
http://www.rumpu.net/index.asp?sivu=galleria&kuva=1461

Sain toimimaan tämän tekniikan ihan niin, että kantapää on footboardilla, vaikka kengän koko onkin 44 ja risat. toestopperi pois, kantalevy taakse, iso pyöreä keskiö ja hihnan kiinnitys ylimpään.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Youni
04.04.2006 12:37:32
Nyt sen keksin! Sisäistin tekniikan ennätysajassa. Eihän se vielä kompin seassa heti mene, mutta pelkällä basarilla toimii. Harjoitusta kaipaa siis, mutta innostaa treenaamaan. Minulle oikeat asetukset olivat siis Pearl Eliminatorissa:

-valkoinen keskiö
-kantalevy takimpaan asentoon
-vetohihna ylimpään asentoon
-jouset suht löysällä

Näillä asetuksilla footboardi on "pisimmillään" eli jalka ei osu keskiöön tai muuhun. Silti kulmaa on riittävästi, jotta molemmat vaiheet onnistuvat. toisin kuin edellisessä viestissä kantapää osuu kantalevyyn, ei footboardiin. Kannattaa treenata ensin tuo "kantapääisku" niinkuin videolla neuvotaan, sitten vasta se toinen.
jussiohman
04.04.2006 13:41:49
Tuossa Vielä tämä Jo Jo Mayerin taidonnäyte single-tekniikasta http://www.drummerworld.com/Videos/jojomayerbasss.html

Mua itseään harmittaa suunnattomasti mun basarijalan tahmeus. Opettelin toissavuonna paljon tuota liu'uttamista ja osasin parhaillaan soittaa lähes 100bpm temmosta Jonh Bonhan 16-trioli tsi-ku-ku-tsi-ku-ku-tsi-ku-ku natususta, ja hyvänä päivänä vielä sain sinne sekaan 32-osa pyräytyksiäkin. Siitä lähtien on vaan mennyt huonommaksi basarijalka. Mulla on nykyään Eliminatorit enkä ole niihin tippaakaan tyytyväinen. Hankala soittaa vaikka miten yrittäisi. Välillä treeneissä huomaa vanhojen biisen, jotka ennen olivat helppoja, aiheuttavan hirveää pakotusta jalkaan. Ja kun jalkaa katsoo, se on rypistelee ihan vinossa jossain basarin sivulla. Pitääpi aloittaa kova treenaus asian suhteen.
käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme käärme paratiisi paratiisi paratiisi paratiisi
Youni
04.04.2006 13:45:08
Tuossa Vielä tämä Jo Jo Mayerin taidonnäyte single-tekniikasta http://www.drummerworld.com/Videos/jojomayerbasss.html

Mua itseään harmittaa suunnattomasti mun basarijalan tahmeus. Opettelin toissavuonna paljon tuota liu'uttamista ja osasin parhaillaan soittaa lähes 100bpm temmosta Jonh Bonhan 16-trioli tsi-ku-ku-tsi-ku-ku-tsi-ku-ku natususta, ja hyvänä päivänä vielä sain sinne sekaan 32-osa pyräytyksiäkin. Siitä lähtien on vaan mennyt huonommaksi basarijalka. Mulla on nykyään Eliminatorit enkä ole niihin tippaakaan tyytyväinen. Hankala soittaa vaikka miten yrittäisi. Välillä treeneissä huomaa vanhojen biisen, jotka ennen olivat helppoja, aiheuttavan hirveää pakotusta jalkaan. Ja kun jalkaa katsoo, se on rypistelee ihan vinossa jossain basarin sivulla. Pitääpi aloittaa kova treenaus asian suhteen.

Milloin olet tuon Eliminatorin hankkinut? Säädöissä taitaa olla vielä hakemista? Ota se vanha pedaali viereen ja yritä säätää sitä Eliminatoria vanhan suuntaan.

Minullakin laski basariskilssit aluksi uuden pedaalin myötä, mutta säätämisellä Eliminatorista saa mainion pedaalin. Jos joku minua häiritsee, niin se on tuo kantalevyn kupera muotoilu ja paskat välitangon ruuvit. Muuten ei enää ole moitittavaa.
Bobana
04.04.2006 13:52:35
Mitä ihmeen liu'utusta???

Mä taiteilen heeltoen silleen että polkasen ensin päkiällä(heeluppi) ja sitten perään treditional(heeldown).
Eli ideahan tossa on se että käytetään pohje- ja reisilihaksia vuorotellen jolloin jaksaa paremmin kuin normaali tukutukua jossa käytetään pelkkää pohje lihasta.

Eli ei tarvitse mitään longboardeja sun muita kalikoita.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)