Aihe: Pianolle vaihtoehto?
1 2
faq1
09.02.2006 11:37:04 (muokattu 09.02.2006 13:44:13)
Jos aletaan oikein hiuksia halkomaan, niin voidaan sanoa, että akustisesta pianosta ei koskaan tule ilmoille kahta kertaa täysin samanlaista ääntä. Siis aina ja joka kerta kieli tekee erilaiset värähdysliikkeet verrattuna aikaisempiin.
Selvä se, että korvan erottelukyky on hyvin rajallinen ja noista nyanssieroista osa menee harakoille, mutta tarkkaan ottaen näin on.

Digipianon ääni taas toistaa melko paljonkin identtisesti itseään. Siitä johtuu sen äänen lievä yksitoikkoisuus. Tämä johtuu ääninäytemäärän rajallisuudesta.

Kuinkahan paljon eri ääninäytteitä on nykyisissä esim. 2000 euron digipianoissa? Toisin sanoen onko joka koskettimelle oma näyte, tai peräti joka kosketinta kohden useampia - eri lyöntivoimakkuuksille?
cubasisti
09.02.2006 11:54:04
Jos aihe kiinnostaa, niin täältä "Digital Piano Shootout"
http://www.purgatorycreek.com/index.html
Melkein kaikki merkittävimmät softapianosoundit on listattu, ja paljon myös ns. digipianoja.
Deadline tekee mestarin.
baron
09.02.2006 12:26:31

Kuinkahan paljon eri ääninäytteitä on nykyisissä esim. 2000 euron digipianoissa? Toisin sanoen onko joka koskettimelle oma näyte, tai peräti joka kosketinta kohden useampia - eri lyöntivoimakkuuksille?

Mä tiedän mun 1000 euron digipianon:
Grand piano soundille on joka koskettimelle kolmella eri volyymilla, siis lyöntivoimakkuudella.
Sit tietysti muut soundit päälle.
My name is Baron, Sir Baron.
isojussi
09.02.2006 12:28:14
Pianolle vaihtoehto - menee suoraan asiaan ja ostaa silläkin rahalla *Jalua.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
cubasisti
09.02.2006 13:01:26
2000 egellä saanee hankittua yhdistelmän pianotyyppinen kiippari + PC + äänikortti + softa, joista löytyy parhaimmillaan useita kymmeniä äänitettyjä voimakkuustasoja jokaiselle koskettimelle ja erikseen vielä kaikki samat sustain-pedaali pohjassa äänitettynä.
Deadline tekee mestarin.
baron
09.02.2006 13:17:40

2000 egellä saanee hankittua yhdistelmän pianotyyppinen kiippari + PC + äänikortti + softa, joista löytyy parhaimmillaan useita kymmeniä äänitettyjä voimakkuustasoja jokaiselle koskettimelle ja erikseen vielä kaikki samat sustain-pedaali pohjassa äänitettynä.

Mulla on tää medium asento lisäksi sustainpedaalille, saako sitä?
mr.muzak
09.02.2006 14:11:01

Ja 2000 virheilmoitusta ja 2000sekunttia käynnistykseen ja 2000 päivityksen tarvetta ja jne...

Ostakaa soittimeksi sellainen vehje josta pitää korkeintaan painaa power nappia ja pääsee soittamaan.

T. Nimim. "tsekkaanpa äkkii tosta koneelta yhden jutun"
N_Bates
09.02.2006 16:48:18

Kumma kyllä, mun yamaha p-140 pianosoundit vei ainakin meikäläisen testailuissa voiton kun vertasin steinbergin the grandiin. Grand ei tue tuota halfdamping-pedaalia, ja jotenkin se soittotatsi oli vaan ihan outo, vaikka yritin sitä softasta säätää kohdalleen. Sinänsä kummaa, koska steinbergin demotkin on tommosella samanlaisella yamaha-koskettimistolla soitettu. Kyllä se vaan on niin ettei noi samplegigatavut takaa yhtään mitään, sillä onnistuneessa soitinmallinnuksessa vaaditaan paljon muutakin kuin vaan raakaa sampletoistoa. Tietty tää on vaan mun mielipide. On myös täysin mahdollista etten vaan osaa säätää tarpeeksi tuota softaa.

Ja kuten tuossa jo mainittiin, niin on tommonen valmis digitaalipiano kuitenkin ihan eri luokkaa käytettävyydeltään noihin softiin verrattuna. Yks nappi vaan ja soitto jo raikaa.
dumdidum
baron
09.02.2006 17:39:16

Ja kuten tuossa jo mainittiin, niin on tommonen valmis digitaalipiano kuitenkin ihan eri luokkaa käytettävyydeltään noihin softiin verrattuna. Yks nappi vaan ja soitto jo raikaa.

Kyllä mun kynnys alkaa soittaa on paljon matalampi, kun powerista painamalla kaikki on niin hyvin kohdallaan kun vain voi olla.
Corvus
09.02.2006 19:10:08
Tätä pianon äänen synnyttämistä ei voi korvata millään sähköisellä kosketinsoittimella. Vaikka niissä kuinka olisi 'pianomainen kosketus' ja 'pianokosketuksen tuntuma' tai että äänenvoimakkuutta voi kosketuksella jotenkin säädellä, se on aina ääni johon soittaja ei voi kuitenkaan vaikuttaa.

Jotkut soitinmyyjät haluavat tahallaan ja tietoisesti sumuttaa tavallisia pianonostajia tarjoamalla sähköpianoja jne mukamas parempina kuin 'tavallista' perinteistä pianoa. Yllätys on ikävä, kun halutaan soittaa klassista.

En olisi vielä vuosi sitten uskonut puolustavani digipianoa akustista vastaan - mutta tässä sitä mennään.

Lastulevyrunkoiset halpispianot eivät täytä DelfOraclen ansiokasta argumentointia. Varsinkin kun jättää pianon virittämättä ja koneiston huolehtimatta on olohuoneen nurkassa oleva, kauppiaan pianona myymä kapistus tehokas harrastuksen tappaja.

Digipianoissa soittimen reagointi soittajan tahtoon on mennyt merkittävästi eteenpäin ja soitin on sentään aina oikeassa vireessä. Harjoitussoittimelle nämä ovat erittäin hyviä attribuutteja. Digipianoissa on merkittävästi eroja juuri tämän soittoon reagoinnin osalta. Se onko äänen subjektiivinen laatu paras mahdollinen on sittenkin vähempiarvoinen asia kuin soittajan tahtoon reagointi. Lisäksi digipianossa on vielä aivan erityinen etu - roudattavuus. Yhteissoiton mahdollisuudet kasvavat moninkertaisiksi, jos piano on roudattavissa kohtuuvaivalla ilman niitä poliiseja ja palomiehiä. Lastulevypianon ainoa etu on akustiseksi pianoksi helppo roudattavuus siinä vaiheessa kun tajuaa sen kuuluvan Ämmänsuolle tai Tarastenjärvelle.

Hyvin hoidetun akustisen pianon sävykkyyttä ei kyllä korvaa mikään, paitsi tietysti flyygeli. Rahaa ja vaivaa se vaatii ja jatkuva harjoittelu on hankalaa kaikille muille paitsi yksinasujille. Vaikkei naapureita olisikaan vaivana, niin oma perhe saattaa olla hyvinkin herkkä ilmaisemaan mielipiteensä fff-esitysmerkkien noudattamisesta tai Jerry Lee Lewis-intonaation harjoittelusta. Hiljainen soittopeli avaa aivan uuden maailman.

Monissa digipianoissa kosketus on klassiseen musiikkiin huonosti sopiva. Ei se Yamahankaan koneisto Renneriä vastaa, mutta kyllä aika rivakkaa klassista tilutusta pystyy jammullakin soittamaan.

Minulla ei ole mitään aikeita luopia Renner-koneistolla varustetusta akustisesta pianostani, vaikka tuo varttitonnin paino onkin jokaisessa muutossa oma haasteensa. Pidän aika ideaalina yhdistelmänä roudattavaa digiä harjoitussoitinta ja rinnalle kunnon akustinen. Molempi parempi.
baron
09.02.2006 19:21:43

Minulla ei ole mitään aikeita luopia Renner-koneistolla varustetusta akustisesta pianostani, vaikka tuo varttitonnin paino onkin jokaisessa muutossa oma haasteensa. Pidän aika ideaalina yhdistelmänä roudattavaa digiä harjoitussoitinta ja rinnalle kunnon akustinen. Molempi parempi.

Just näin!
Komppaan.
cubasisti
09.02.2006 22:16:35
Ja 2000 virheilmoitusta ja 2000sekunttia käynnistykseen ja 2000 päivityksen tarvetta ja jne...

En väittänyt, että yhdistelmä olisi mikään soittajan unelma, mutta jos ruvetaan hakemaan isoja määriä äänitettyjä voimakkuustasoja ynnä muuta digipullistelua, niin suunta on kohti tietokoneita. Sitä paitsi PC-yhdistelmä ei ole ainoa vaihtoehto:
http://www.thomann.de/thoiw3_muse_research_receptor_prodinfo.html
Receptor + kiippari + softa ... Mutta hinta nousee yli 2000 egen rajan.

Moniportaisesta sustain-pedaalista en ole varma, mitkä softat sitä tukevat. Rautapuolellakaan kunnollisen pedaloinnin päälle ymmärtäviä laitteita ei ole kovin monta. Yamaha P140, GeneralMusicin joku RealPiano...?
Deadline tekee mestarin.
baron
09.02.2006 22:20:02

Moniportaisesta sustain-pedaalista en ole varma, mitkä softat sitä tukevat. Rautapuolellakaan kunnollisen pedaloinnin päälle ymmärtäviä laitteita ei ole kovin monta. Yamaha P140, GeneralMusicin joku RealPiano...?

No kyllä tää mun köyhälistöjammu (P90) kolme asentoa tuntee.
mack the knife
09.02.2006 22:32:41
Mulla on sellainen iso vanhanaikainen Blühtner

Sori kauheasti, en mä haluais, mutta kirjoitit taas väärin tuon Blüthnerin. Eihän se tähän niin kauheasti liity...
baron
09.02.2006 22:34:57

Sori kauheasti, en mä haluais, mutta kirjoitit taas väärin tuon Blüthnerin. Eihän se tähän niin kauheasti liity...

Kyllä sun pitää antaa palaute.
Kyllä mä joudun nielemään oman lääkkeeni, mähän hyökkään ärhäkkäästi kaikkien muitten kimppuun vastaavista virheistä.
mack the knife
09.02.2006 22:35:02

Ostakaa soittimeksi sellainen vehje josta pitää korkeintaan painaa power nappia ja pääsee soittamaan.

T. Nimim. "tsekkaanpa äkkii tosta koneelta yhden jutun"

Noin se on justiinsa.
Fuzzy Boner
10.02.2006 18:06:16
Mul on toi Yamaha U1 "Disc-clavier" Toimii kivasti. Palvellut jo vuosia
MÖLLISTY
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)