Aihe: Levymyynti
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Deep Shadow
15.08.2003 22:19:42
Kymppäuutisissa kerrottiin levymyynniin olevan alimmillaan kuuteen vuoteen.. Kotimaisia myydään enemmän kuin ulkomaisia.. Millä keinoin lähtisitte kotimaan musiikkiteollisuutta kehittämään siihen suuntaan, että saataisiin levymyyntiä korkeammalle?
~Duurisointu on fantasiaa, mollisointu on realismia~
noir
15.08.2003 22:35:42
Hinnat alas, niin kyllä se myynti kasvaa. Mielestäni tuollainen ~10e on varsin sopiva hinta levylle, mutta kun uudet maksavat sen 15-25e.

Ole opiskelija, syö tunaa!
In eternal madness we live. Even if it was just a dream - now pain, nothing but pain!
Deep Shadow
15.08.2003 22:50:36
Hinnat alas, niin kyllä se myynti kasvaa. Mielestäni tuollainen ~10e on varsin sopiva hinta levylle, mutta kun uudet maksavat sen 15-25e.

Ole opiskelija, syö tunaa!

Tuo kai se ratkaisu olisi... Koskahan tuohon vaan päästään?
~Duurisointu on fantasiaa, mollisointu on realismia~
gnar138
16.08.2003 00:24:30
noi 20 euron levyt on kyllä aika riistoa.
i'm about to have a nervous breakdown.
LaXu
16.08.2003 01:21:55
Hinnat alas ja parempaa musiikkia. ;)
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
Myydään Kramer Stagemaster Custom 1 (Jackson Soloistin tapainen) hevikeppi, katso Tori.
Jabbe
16.08.2003 11:44:05
Hinnat alas. ALVit pienemmäksi, levy-yhtiöille ja kaupoille vähän vähemmän rahaa. -> Levymyynti kasvaa -> Rahaa tuleekin lisää kaikille ja menee hyvin.

Eikös sen näin pitäisi mennä?
kimmo
16.08.2003 11:51:12
En malta olla tuomatta omaa mielipidettäni julki tässä levynmyyntiasiassa. Kerron heti alkuun, että olen itse levykauppias, mutta olen myös n. 30 vuotta erittäin aktiivisesti toiminut musiikin suurkuluttajana sekä levyjen okeräilijänä. Aloin ostella levyjä enemmän heti kun vain minulla oli varaa siihen, tätä aiemmin lähinnä nauhoittelin kasettikopioita. Noista ajoista kun levyvalikoimani alkoi hiljalleen karttua, on julkaisumäärät noin yleensäkin kasvaneet aivan julmetun paljon. Pikkupoikana jokaisen kotimaisen rokkisinkun ilmestyminen oli juttu sinällään. Nyt jokaikinen viikko ilmestyy nippu lättyjä. Tämä saattaa olla osasyy siihen, että musiikki tuntuu päivä päivältä kertakäyttöisemmältä, kaikki julkaistu musikki ei mielestäni ole taltioinnin arvoista. Jokaisen näyttelijän, mäkihyppääjän, poliitikon ja muun julkkiksen on julkaistava levy vaikka siihen ei mitään avuja olisikaan. Jotenkin minusta tuntuu, että levyjen arvostus on tässä kuonan paljoudessa laskenut pohjalukemiin.

Oma syynsä levyjen myynnin romahdukseen on varmasti myöskin kopionsuojauksella. Samalla kun ääniteteollisuus ja levy-yhtiöt itkevät piratismin syövän heidän pyödässään, he itse hankaloittavat omien äänitteidensä myyntiä. Kauppiaana jatkuvasti törmään ihmisiin jotka eivät osta uutta äänitettä vain siitä syystä, että kyseinen kopiosuojattu levy ei soi heidän laillisesti hankitussa soittimessaan. Jos lähdetään kehittämään kopionestomenetelmiä, niin tehtäköön ne toimiviksi ennen kuin lasketaan markkinoille. Nyt ei asiakas tiedä levyä ostaessaan, että toimiiko se hänen soittimessaan vai ei. Ja jos murto-osan hinnalla saa toimiven piraatin, niin en voi olla ymmärtämättä piraattiostoa. Tämä ei tarkoita että hyväksyisin piratismin, ei todellakaan. Olen sitä mieltä, että hintoja alas ja tuntuvasti. Julkaisukynnystä nostamalla voisi ehkä säästyä jokunen euro levy-yhtiöiden harhalaakeistakin.

Voisin vielä jaaritella musiikkimedian tekemistä tähdenlennoista, musiikin muodittamisesta ja muusta asiaan ehkä vaikuttavasta, mutta olkoon. En väitä, että kaikki edellä mainittu olisi varmuudella myyntilukuja pudottamassa, mutta minusta tuntuu vahvasti siltä.
qfleax
16.08.2003 12:09:33 (muokattu 16.08.2003 12:31:13)
Kymppäuutisissa kerrottiin levymyynniin olevan alimmillaan kuuteen vuoteen.. Kotimaisia myydään enemmän kuin

Eikös tämä ole ollut todella hyvä vuosi kotimaiselle levymyynnille? (Näin ainakin alkuvuodesta kerrottiin uutisissa). Nimenomaan ulkomailla menee heikosti, mutta ei Suomessa.

Millä keinoin lähtisitte kotimaan musiikkiteollisuutta kehittämään siihen suuntaan, että saataisiin levymyyntiä korkeammalle?

Ala joka yrittää parantaa jotain (en yksinkertaisesti voi käsittää mitä) terrorisoimalla nykyisiä maksavia asiakkaitaan, ei IMHO voi syyttää kuin itseään. Minulla ainakin pysähtyi uusien levyjen osto kotimaasta kuin seinään. Ulkomailta saa onneksi tilattua vielä kunnollisia tuotteita suurimmasta osasta levyjä. En jaksa vuodattaa asiasta enempää, kun siitä on tullut henk. koht. avauduttua täällä jo tarpeeksi.

EDIT: levynhinnasta:
Tässä 5-10 vuotta sitten sanottiin, että levynhinta on sopiva, sillä ihmiset ostavat niitä sillä (Arto Alaspää jne. monissa julkisissa medioissa). No enään ihmiset eivät osta. Pitäisikö tehdä johtopäätöksiä. No ei näköjään.
Ukko
16.08.2003 12:19:45

... on julkaisumäärät noin yleensäkin kasvaneet aivan julmetun paljon. Pikkupoikana jokaisen kotimaisen rokkisinkun ilmestyminen oli juttu sinällään. Nyt jokaikinen viikko ilmestyy nippu lättyjä. ... Jokaisen näyttelijän, mäkihyppääjän, poliitikon ja muun julkkiksen on julkaistava levy vaikka siihen ei mitään avuja olisikaan.
... Olen sitä mieltä, että hintoja alas ja tuntuvasti.
...musiikkimedian tekemistä tähdenlennoista, musiikin muodittamisesta ja muusta asiaan ehkä vaikuttavasta, mutta olkoon. En väitä, että kaikki edellä mainittu olisi varmuudella myyntilukuja pudottamassa, mutta minusta tuntuu vahvasti siltä.

Tämä kirjoitus on asiaa. Ainoa asia mistä voidaan väitellä, on se levyjen hinta. Kuuskyt luvun jälkipuoliskolla älppäri maksoi sen 20-25 markkaa eli ehkä 6-8kertaa duunarin tuntipalkan. Tämän päivän kertoimella pitkäsoitto maksaisi 60-80 euroa. Eli on se 20 euroa suhteutettuna aika vähän. Ja toisaalta se on se uutuus levy joka maksaa tuon. Uusinta painokset ja hyllyissä maanneet menevät tuosta jo 10-60 % hintoihin. Ja toiseksee, jos musiikki on hyvää ja uutuslevyjä ostaa kerran pari vuodessa, onko se silloin liikaa suhteutettuna esim. ravinteli iltaan. Musaa kuuntelet tuolla hinnalla vaikka loputtomasti mutta rafla ilta on siinä yhdessä kerrassa.
waldemarx
16.08.2003 12:34:32
Joo hinnat vaan alas, mut yleensä se on kuitenkin ollutkin niin et hyvät levyt saa 10 €:lla, mut se on totta et uudet levyt on kalliita. jotkut tuplalevyt ymmärtäis vielä et ne maksais 15-20€ mut nekin on useinmiten jotain 30€. ja sit miettikää jotain sellasii levyi mitkä maksaa 20€ mut niissä on joku 7 biisii, tää jos joku on riistoo..esim. sonic youth - murray street
waldemarx
lxi
16.08.2003 12:54:11
ja sit miettikää jotain sellasii levyi mitkä maksaa 20? mut niissä on joku 7 biisii, tää jos joku on riistoo..esim. sonic youth - murray street

Mihin se biisien määrä vaikuttaa? Murray Streetilläkin on kuitenkin yli kolme varttia musiikkia.
Mainostilaa vuokrattavana
Jabbe
16.08.2003 13:05:13
Mihin se biisien määrä vaikuttaa? Murray Streetilläkin on kuitenkin yli kolme varttia musiikkia.

Ei se biisien määrä, vaan musiikin määrä ja ehdottomasti TASO. Nykyään on niin paljon turhaa huttua kaupoissa, että ei meinaa löytää mitään hyvää. Tai siis ne parhaimmat löytyy vanhemmista levyistä, joiden hintakin on onneksi yleensä kohdallaan, eli n. 10e arvoisia levyjä ostelee ihan mielellään. Mut 20e levyn kohdalla pitää miettiä jo aika tarkkaan mihin rahansa laittaa. Valitettavasti.
Kosminen
16.08.2003 13:38:39

Levyjen polttaminen on oikeasti tosi yleistä. Levymyyjille ei vissiin nykyiselläänkään jää paljoa käteen myymistään levyistä. 15 € hinta on mielestäni ihan ok mutta yli 20 € on jo riistoa.
"Hän tiesi että hänelle valehdellaan, mutta hän ei halunnut kuulla totuutta." - Catrabbits: Kynnys
Bonham
16.08.2003 13:41:14 (muokattu 16.08.2003 13:41:29)
Levyjen polttaminen on oikeasti tosi yleistä. Levymyyjille ei vissiin nykyiselläänkään jää paljoa käteen myymistään levyistä. 15 € hinta on mielestäni ihan ok mutta yli 20 € on jo riistoa.

Mutta toisaalta, ostin ekan cd levyn joskus 80-luvun lopulla ja se maksoi silloin 115 mk. Eli hinnat ovat pysyneet suht samoina... mutta ainakin täällä levyjä tulisi ostettua paljon paljon enemmän, jos hinta olisi alhaisempi. Onneksi diggaan myös vanhempaa musaa, jota saa aina kympin hintaan...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Jabbe
16.08.2003 13:48:38
Varsinkin suuren osan mielestä polttaminen/netistä imurointi on se tapa miten musiikkia hankitaan. Oikeiden levyjen omistamisella ei tunnu olevan merkitystä kuin harrastajille ja ehkä joidenkin bändien faneille. Näin olen ainakin huomannut. Ja miksi näin ei olisi, kun kerran saa saman asian ja 20x halvemmalla tai jopa ilmaiseksi?

Mitä hyötyä on edes omistaa oikeita levyjä?
Bonham
16.08.2003 13:49:41
Varsinkin suuren osan mielestä polttaminen/netistä imurointi on se tapa miten musiikkia hankitaan. Oikeiden levyjen omistamisella ei tunnu olevan merkitystä kuin harrastajille ja ehkä joidenkin bändien faneille. Näin olen ainakin huomannut. Ja miksi näin ei olisi, kun kerran saa saman asian ja 20x halvemmalla tai jopa ilmaiseksi?

Mitä hyötyä on edes omistaa oikeita levyjä?

Levyt on levyjä... tyhmä vastaus, mutta niin se ainakin mulle on.
Jabbe
16.08.2003 13:52:07
Levyt on levyjä... tyhmä vastaus, mutta niin se ainakin mulle on.

Niin. Vaan koitapa saada tavalliset kuluttajat ymmärtämään.

Rupeaisitko keräilemään postimerkkejä, jos joku harrastaja sanoisi sinulle "postimerkit on postimerkkejä"? Hieman ontuva vertaus mutta kuitenkin.

Eli kyllä kansakin pitäisi saada tiedostamaan levyjen merkitys.
Bonham
16.08.2003 13:55:17
Niin. Vaan koitapa saada tavalliset kuluttajat ymmärtämään.

Rupeaisitko keräilemään postimerkkejä, jos joku harrastaja sanoisi sinulle "postimerkit on postimerkkejä"? Hieman ontuva vertaus mutta kuitenkin.

Eli kyllä kansakin pitäisi saada tiedostamaan levyjen merkitys.

Onhan se ihan totta, että miksi maksaa, jos voi saada ilmaiseksi. Ainakin suurelle osalle ihmisiä. Mutta minä olen aina pitänyt "aidosta" tavarasta. Yhtään poltettua en hommaa (paitsi mitä demoja nyt posti tuo).

Tapa kysymys. Varmaan aika moni meikäläisen ikäpolvesta täälläkin on mun kanssa samoilla linjoilla.
Michi
16.08.2003 14:04:19
Tapa kysymys.

Enkä tapa!

Sori. Oli pakko.
-Up The Irons!-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)