Aihe: The Shortest Straw -kappaleen vika soolo??
1 2
Jzci
07.02.2006 15:33:43

Eikö kukaan oo samaa mieltä kanssani, ett on erikoisen kuuloista?

Yhden haastattelun mukaan itse Hetfieldkin on ollut aina sillointällöin tuota mieltä. Haastattelu taisi olla vuoden -89 guitar playerissa minkä ostin divarista. Siinä selostettiin jotain studiotilannetta kun Kirk nauhoitti sooloja jotakuinkin tähän tyyliin:

-*kirk soittaa sooloa*
-Hetfield tulee ja kyselee että "what are you doing, you're playing out of the key!"
-Sitten Kirk selittää jotain sen tapaista että "just trying to build some tension to the solo".

Että kyllä se on muillakin pistänyt korvaan kuin mnetin kriitikoilla. :)

Mielestäni yksi noista kummallisista elementeistä joista en Kirkin soitossa pidä, on juuri tuo "liian omituisten" nuottivalintojen käyttäminen. Vähän tyyliin että tavoitellaan erikoisuutta vain sen erikoisuuden tähden. Joskus tosin toimiikin, yleensä mielestäni ei. Kirkin moodien käyttö on myöskin mielestäni aika "erikoista". Sitä fryygistä koitetaan tunkea vähän sinne sun tänne, vaikkei se aina oikein sinne sopisikaan.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Keppi
08.02.2006 12:32:33
Heh..en enää ees muistanukkaan, ett oon joskus kirjoittanu tällanen jutun?! No mutt joo...edelleenkin se kuulostaa kovin merkilliseltä?! Varsinkin eilen, ku piti oikeen palata aiheen äärelle lataamalla Guitar Prohon ton kappaleen tabut ja kuuntelemalla pelkästään bassoa ja sooloa yhtäaikaan.

En ollut tollasta haastattelua lukenutkaan?! Onkohan James tarkoittanut tossa jutussa juuri tuota kohtaa?!;D
En mä nyt muuten ole hirveesti törmännyt tilanteisiin, missä Kirkin sooloissa ois ollut jotain hirveen kummallisia säveliä. Taiteellisesta vaikutelmastahan voi tietysti olla montaa mieltä, mutta aika perus meininkiä noin nuottivalinnoiltaan. Sentakia toi kohta pistikin aikoinaan niin kovasti korvaan.
...no ei vaineskaan;)
Jzci
08.02.2006 17:14:31

En ollut tollasta haastattelua lukenutkaan?! Onkohan James tarkoittanut tossa jutussa juuri tuota kohtaa?!;D

Tarkistin tuon siitä lehdestä, ja siinä muuten todellakin oli kyse juuri tuosta soolosta. :) Haastattelija kysyy jotain että "In the shortest straw you're playing G-minor pentatonic over the key of E, how did you come up with that?" tai jotain vastaavaa.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Keppi
09.02.2006 11:33:48
Tarkistin tuon siitä lehdestä, ja siinä muuten todellakin oli kyse juuri tuosta soolosta. :)

Älä?! No katos vaan!;D No en mä nyt ihan sitt olemattomia kuullut...

Ois pitäny meikäläisen olla sillon aikoinaan Hammettia neuvomassa siellä studiossa, niin ehkä Metallicallakin ois ollu jonkunlaiset mahdollisuudet menestyä?!;D
...no ei vaineskaan;)
Tasapaino
09.02.2006 17:53:11 (muokattu 09.02.2006 18:00:07)
Mulkasin sitt joskus..And Justice For Allin nuottikirjasta, ja tuo soolo näyttäs menevän ihan G pentatonisesta, vaikkakin sävellaji on E molli?

Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että G-pentanonisessa on täsmälleen samat nuotit kuin E mollissa. G lähtee Geestä ja E eestä, siinä ero.

Edit: Tai siis ei täsmälleen samoja nuotteja, mutta G-pentanonisessa ei ole yhtään nuottia, joka ei kuuluisi E-molli -skaalaan. Siksi ne soivat hyvin yhteen.
[( Vapaustaistelija Tasapaino )]
Jucciz
09.02.2006 18:07:52
Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että G-pentanonisessa on täsmälleen samat nuotit kuin E mollissa. G lähtee Geestä ja E eestä, siinä ero.

Edit: Tai siis ei täsmälleen samoja nuotteja, mutta G-pentanonisessa ei ole yhtään nuottia, joka ei kuuluisi E-molli -skaalaan. Siksi ne soivat hyvin yhteen.

Mutta kun tässä olikin kyseessä G-mollipentatoninen. Se on kyllä täysin eri asteikko kuin E-mollipentatoninen. Tai E-duuripentatoninen.

"In the shortest straw you're playing G-minor pentatonic..."

Pelkkä "G-pentatoninen" ei sanana tarkoita mitään muuta kuin asteikkoa, jossa on G-sävel ja 4 muuta säveltä (pentatoninen = viisisävelinen). Tarkennukset kuten "mollipentatoninen" tai "duuripentatoninen" selventävät asiaa jo sitten huomattavasti. :)
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Keppi
09.02.2006 18:34:49
Mutta kun tässä olikin kyseessä G-mollipentatoninen. Se on kyllä täysin eri asteikko kuin E-mollipentatoninen. Tai E-duuripentatoninen.

"In the shortest straw you're playing G-minor pentatonic..."

Pelkkä "G-pentatoninen" ei sanana tarkoita mitään muuta kuin asteikkoa, jossa on G-sävel ja 4 muuta säveltä (pentatoninen = viisisävelinen). Tarkennukset kuten "mollipentatoninen" tai "duuripentatoninen" selventävät asiaa jo sitten huomattavasti. :)

Nimenomaan näin...mähän sitä selitinkin tossa toisessa kommentissani;D
G-duuripentatoninenhan on sama kuin E-mollipentatoninen, joten silloin toki ois käyny. Ovat siis toistensa rinnakkaissävellajeja nuo G-duuri ja E-molli;D
...no ei vaineskaan;)
unami
09.02.2006 22:18:00
Mun mielestä toi sopii tohon biisii tosi hyvin eikä särähä ollenkaa korvaa. tosin en teoriasta tiiä oikeestaa p**kan vertaa. :P ja tosta ... and justice for all jutusta mä oon kuullu 2 versioo, eka menee sillee et jason ei ollu mukana miksaamas tota levyy ni se ei voinu vaikuttaa siihen bassoraitaa mitenkää ja toinen on just toi et ne halus kunnioittaa cliffin muistoo ja sentakii se bassoraita loistaa tyhjyydellää.
Keppi
09.02.2006 22:52:22
Mun mielestä toi sopii tohon biisii tosi hyvin eikä särähä ollenkaa korvaa.

No sehän on hyvä juttu...sun kannalta;D
...no ei vaineskaan;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)