Aihe: Putkien vaihto
1
gibsoni
09.02.2006 13:08:14
Mulla on Marshallin 65W Valvestate combo. En ole tekniikkamiehiä, joten mieleeni tuli ottaa selvää etuasteen putkien vaihdosta vähän sitä sun tätä asiasta enemmän tietäviltä.
Menettävätkö nämä putket tehoja miten rajusti ajan mittaan ja milloin olisi syytä vaihtaa ne? Hyvät/sopivat putket (soittelen tuhdimpaa tavaraa Les Paul Customilla) ja niiden vaihtaminen? (Olen kuullut jostain ettei putkien vaihtaminen käy noin vain vaihtamalla uudet tilalle ja menoksi, vaan vaihdon jälkeen ne täytyy "säädättää" peräti jollain alan ammattilaisella??!!

Iso kiitos etukäteen vinkkien antajalle/antajille!
StJerky
09.02.2006 13:19:58
Etuasteputkia ei tarvitse säätää. Vaihdat itse vaan.
jussimus
09.02.2006 13:32:38
Mulla on Marshallin 65W Valvestate combo. En ole tekniikkamiehiä, joten mieleeni tuli ottaa selvää etuasteen putkien vaihdosta vähän sitä sun tätä asiasta enemmän tietäviltä.
Menettävätkö nämä putket tehoja miten rajusti ajan mittaan ja milloin olisi syytä vaihtaa ne? Hyvät/sopivat putket (soittelen tuhdimpaa tavaraa Les Paul Customilla) ja niiden vaihtaminen? (Olen kuullut jostain ettei putkien vaihtaminen käy noin vain vaihtamalla uudet tilalle ja menoksi, vaan vaihdon jälkeen ne täytyy "säädättää" peräti jollain alan ammattilaisella??!!

Iso kiitos etukäteen vinkkien antajalle/antajille!

Mä en näkisi mitään syytä vaihtaa Valvestaten etuasteputkea (eikös tuossa ole vain yksi putki etuasteessa?). Putkien vaihdot ovat oleellisessa asemassa lähinnä täysputkivahvistimien kanssa puljatessa, jolloin niillä on todella suuri vaikutus saundiin. Mutta jos nyt välttämättä haluat etuasteputken vaihtaa, niin se ei ole vaikeaa. Senkus vaan nyppäät vanhan putken varovasti pois, ja laitat uuden putken varovasti tilalle. Eli etuasteputkea vaihdettaessa ei tarvitse säätää yhtään mitään erityistä. Operaation aikana tietty virta pitää olla pois vahvarista. Etuasteputket eivät tietääkseni menetä tehoja, joten sen takia niitä ei tarvitse vaihtaa. Pääteasteputket sen sijaan kuluvat käytössä, mutta niitähän sun ei tarvitse murehtia koska sulla on Valvestate, jossa ei ole pääteasteputkia.
oiva tumpeloinen
09.02.2006 13:36:36
Etuasteputket eivät tietääkseni menetä tehoja, joten sen takia niitä ei tarvitse vaihtaa. Pääteasteputket sen sijaan kuluvat käytössä, mutta niitähän sun ei tarvitse murehtia koska sulla on Valvestate, jossa ei ole pääteasteputkia.

Kyllähän asia on niin, että ne etusputketkin on kuluvaa tavaraa. Tosin niiden elinikä voipi olla jossain kymmenen vuoden paikkeilla, toiset kestää enemmän toiset vähemmän.

Mutta tosiaan, noissa Valvestate-sarjan vahvistimissa tuo putki on lähinnä lämmittämässä ja valaisemassa sisustaa, jos nyt näin julmasti saa sanoa. En sitä putkea lähtisi vaihtamaan, ennen kuin se tosissaan ilmoittaa väsymyksen merkkejä.
ravensoul
09.02.2006 13:40:57
Ööh, no kyllähän kaikki putket kuluvat käytössä. Etusputket tosin luonnollisesti vähemmän kuin päätetuubit. Mutta kyllä sitä vaihtoa voi kokeilla, jos on kauankin aikaa ollu ja vieläpä alkuperäsellä putkella, kun eivät nuo paljon maksakaan. Voi muuttaa soundia ihan tuntuvastikin, ainakin omassa Laneyssa etusputken vaihto kirkasti soundia selvästi. Uraltonelta saa monenlaisia edullisesti (www.uraltone.com). JJ:n putkia ainakin kehutaan. Niin, ja tuo Valvestatehan syö kaiketi yhden 12AX7(=ECC83) -putken.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Luojan kiitos, olen ateisti!
Listen
09.02.2006 13:44:27 (muokattu 09.02.2006 13:48:39)
Itse en ole puljannut putkien kanssa muuten kuin vaihtamalla Behringerin
MIC200-mikkietuvahvistimen 12AX7-etuasteputken, jollainen on varmaan
Valvestatessakin. Laitoin tilalle Mesa Boogien (ihan valmistajan maineen
perusteella) 12AT7:n (isot pojat sanoivat, että tuolla tyypillä tulee enemmän
headroomia ja säröytyminen on pehmeämpää).

Kyllä se soundi parani omasta mielestäni aika paljon. Tai sitten ei, kun en
viitsinyt nauhoittaa vertailua "ennen ja jälkeen vaihdon". Ja tuossa edullisessa
etuvahvarissa se putki ei kuitenkaan ole välttämättä heikoin lenkki.

Maksoi jotain 11 euroa, joten ei kauhean kallis kokeilu.
Yes sir, I can boogie.
jussimus
09.02.2006 13:54:13
Okei, etuasteputketkin siis kyrvähtää lopulta. Silti mun on aika vaikea uskoa että kaverin tarvitsee huolehtia etuasteputkien kulumisesta jos on vahvarin ensimmäinen omistaja, sillä mitä enemmän soittokokemusta kertyy, sitä nopeammin ja todennäköisemmin Valvestate lähtee :)
oiva tumpeloinen
09.02.2006 13:56:11
Okei, etuasteputketkin siis kyrvähtää lopulta. Silti mun on aika vaikea uskoa että kaverin tarvitsee huolehtia etuasteputkien kulumisesta jos on vahvarin ensimmäinen omistaja, sillä mitä enemmän soittokokemusta kertyy, sitä nopeammin ja todennäköisemmin Valvestate lähtee :)

Luitkos aloittajan kuvauksen?
gibsoni
09.02.2006 14:39:55
Oho, katos vaan :)

Nyt putos pohja pois Valvestate-teorialta...jäljelle jää vain syvä hämmennys, ja mielessä velloo kysymys: miksi Valvestate? Miksi?

No joo, tuli hankittua Valve aikoinaan ennen Les Paulia. Epäilemättä paikallaan olisi hankkia jotain asiallisempaa vaikka soittohommat ovat viime aikoina jääneet hyvin pitkälle olohuoneessa pörräämiseksi. Toisaalta olen useinmiten tuollakin vehkeellä saanut ulostettua pahimmat höyryt itsestäni ulos...

Kiitokset hyvistä vastauksista!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)