Aihe: Mihin sävellystä opiskelemaan?
1 2 3
Sharkman
09.02.2006 00:57:01 (muokattu 09.02.2006 00:58:07)
Jos sibiksen laittaa yhteishaussa ekaks vaihtoehdoks, niin missäs muissa oppilaitoksissa voi myös opiskella säveltämistä?
Haluan vain päästä pätemään.
M.i.k.key
09.02.2006 03:08:49
Möllisty!
mr.muzak
09.02.2006 03:13:26
Erkki Linden
09.02.2006 08:48:43

Jos sibiksen laittaa yhteishaussa ekaks vaihtoehdoks, niin missäs muissa oppilaitoksissa voi myös opiskella säveltämistä?

Ainakin Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.
Erkki Linden
09.02.2006 08:50:28

HOHO ei taida olla koulu. Ei ainakaan meilläpäin.
t-termiitti
09.02.2006 10:51:38

HOHO ei taida olla koulu. Ei ainakaan meilläpäin.

Ei meilläpäin, mutta hollannissa.
http://www.hoho.org/

HOHO on sairaala, mutta siellä järjestetään myös opetusta.
Tulokset 1 - 4 noin 6 osuman joukosta haulle "meaning of life is 44". (0,40 sekuntia)
Sävis
09.02.2006 11:16:47
Ainakin Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.

Todellako? Tätä en tiennytkään.

Myös Pirkanmaan ja Turun ammattikorkeissa voi opiskella sävellystä. Sävellystunteja voivat saada ainakin Helsingin yliopiston musiikkitieteen opiskelijat.
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
"Sävis on semmonen, jolla on IHQ ruskia tukka." -JCM
Musica Nova 2006
EP
09.02.2006 11:56:05

Eiköhän sitä joka paikkakunnalla ainakin missä on musiikkiopisto tai konservatorio.
Googlettaa,googlettaa.. Ja soitto eri paikkakuntien kouluihin.
JPQ
09.02.2006 21:19:46

Musiikin teoriaa voi opiskella mutta se mitä pidän säveltämisenä
sellaista ettei sitä voi opettaa. Mutta teoriaa voi siinä käyttää
apuna ja kohde soittiminen tunteminen on osa teoriaa.
Sävis
09.02.2006 22:09:16
Eiköhän sitä joka paikkakunnalla ainakin missä on musiikkiopisto tai konservatorio.
Googlettaa,googlettaa.. Ja soitto eri paikkakuntien kouluihin.

Itse asiassa aika harvassa musiikkiopistossa opetetaan sävellystä. Harmillista sinänsä.
Musica Nova 2006
Sävis
09.02.2006 22:11:54
Musiikin teoriaa voi opiskella mutta se mitä pidän säveltämisenä
sellaista ettei sitä voi opettaa. Mutta teoriaa voi siinä käyttää
apuna ja kohde soittiminen tunteminen on osa teoriaa.

Kummasti vain kaikki länsimaisen taidemusiikin tärkeimmät säveltäjät ovat säveltämistä opiskelleet. Kyllä se kannattaa.
Musica Nova 2006
Dr Dominant
10.02.2006 08:52:39

Stadian Pop/Jazz-musiikin koulutusohjelmassa (Helsingissä) voi myös suuntautua säveltäjä/sovittajaksi.
"Dr Dominant, I Presume?!"
etnopoju
10.02.2006 14:25:35

Kummasti vain kaikki länsimaisen taidemusiikin tärkeimmät säveltäjät ovat säveltämistä opiskelleet. Kyllä se kannattaa.

toisaalta voi miettiä, että oliko se heidän omasta mielestään mielekästä/hyödyllistä.

esimerkiksi bartók vihasi sävellyksen opettamista eikä siksi halunnut koskaan opettaa sitä. (paria tapausta lukuunottamatta)
baron
10.02.2006 14:28:11 (muokattu 10.02.2006 14:28:40)

toisaalta voi miettiä, että oliko se heidän omasta mielestään mielekästä/hyödyllistä.

esimerkiksi bartók vihasi sävellyksen opettamista eikä siksi halunnut koskaan opettaa sitä. (paria tapausta lukuunottamatta)

Tää on eri asia.
On ihan toinen asia olla hyvä säveltäjä tai hyvä säveltämisen opettaja.

Mulla ei oo yhtään nykytietoa, mutta joskus satoja vuosia sitten säveltäjäksi haluavat matkustivat toisiin maihin vuosiksi opiskelemaan säveltämistä jonkun gurun luokse.
Miksi?
My name is Baron, Sir Baron.
etnopoju
10.02.2006 14:47:16

Tää on eri asia.
On ihan toinen asia olla hyvä säveltäjä tai hyvä säveltämisen opettaja.

siis bartók sanoi tietääkseni niin, koska hänen mielestään sävellyksen opetus oli potaskaa. hänelle se oli niin henkilökohtainen juttu ettei sitä voinut opettaa. ilmeisesti hän tarkoitti siis jonkinlaista konservatorio- tyylistä opetusta, jossa opettaja on eräänlainen "neutraali tuomari". ehkäpä bartók kulttuurirelativistina ei uskonut puolueettomuuteen...

Mulla ei oo yhtään nykytietoa, mutta joskus satoja vuosia sitten säveltäjäksi haluavat matkustivat toisiin maihin vuosiksi opiskelemaan säveltämistä jonkun gurun luokse.
Miksi?

mä en tiedä millainen satoja vuosia sitten vallinnut kulttuuri oli enkä ole varma siitä kontekstista, jossa noin on esitetty. pitää ottaa huomioon mitä oikeastaan 'opettamisella' tarkoitetaan tai on tarkoitettu aikoinaan.
Dr Dominant
10.02.2006 16:55:50

Olisko säveltämisen opettamisessa kuitenkin kyse vaikkapa:

1) siitä, että ihminen joka on säveltäjänä kokenut, osaa auttaa sävellystekniikoiden treenaamisessa niin, että prosessi on nopeampi kuin se olisi ilman "opettajaa"?

2) siitä, että kokenut säveltäjä voi antaa yhden enemmän nähneen näkökulman niin estetiikan kuin muidenkin aspektien osalta, ei sillä että se olisi "oikeampi", mutta hyvin todennäköisesti ainakin avartava, ja sillä tavoin "oppilasta" eteenpäin auttava?

3) siitä, että voi keskustella jonkun kokeneen kirjoittajan kanssa säveltäjänä olemisen käytännöllisistä ja epäkäytännöllisistä ongelmista, ja niiden mahdollisista ratkaisukeinoista?

Säveltäminen on tietty henkilökohtaista, joten kukaan ei voi päätöksiä tehdä toisen puolesta. Silti itse olen kokenut oman etenemiseni kannalta hyvin ratkaisevana sen, että on ollut joku ihminen jolta voi kysyä kaikenlaisia kysymyksiä, tai keskustella.

Itse olen ymmärtänyt kaikenlaisen koulutuksen siten, että kyse on ajan säästöstä - samat asiat voi pohjimmiltaan oppia itsenäisesti ilman apua, jos on sinnikäs. Oppiminen ottaa vaan paljon enemmän aikaa ilman ulkopuolista apua, ja siten ei ehdi päästä yhtä pitkälle omien minuuttiensa aikana kuin avustettuna. Myös kaikenmoiset instituutiot tarjoavat säveltämistä opiskeleville suurta helpostusta löytää tilaisuuksia omien teosten kuulemiseen oikeiden muusikoiden soittamana. Tämä on kaiketi kaikista tärkein aspekti mitä säveltäjälle voi tarjota - todellinen oppiminen tapahtuu sen seurauksena, miltä oma biisi kuulosti ja mitä tekisi seuraavan kerran toisin, tai että mikä oli omasta mielestä just niinkuin pitikin.

Tällainen foorumikin voi varmasti toimia yhtenä kanavana jakaa ajatuksia musiikin kirjoittamisesta...
"Dr Dominant, I Presume?!"
Sharkman
10.02.2006 19:57:22
Stadian Pop/Jazz-musiikin koulutusohjelmassa (Helsingissä) voi myös suuntautua säveltäjä/sovittajaksi.

Painottuuko tämä enemmän kevyen musiikin puolelle?
Haluan vain päästä pätemään.
11
10.02.2006 20:20:00
Painottuuko tämä enemmän kevyen musiikin puolelle?

Eiköhän...
http://www.stadia.fi/opiskelu/kulpa/popjazz/
etnopoju
11.02.2006 00:16:01

Olisko säveltämisen opettamisessa kuitenkin kyse vaikkapa:

1) siitä, että ihminen joka on säveltäjänä kokenut, osaa auttaa sävellystekniikoiden treenaamisessa niin, että prosessi on nopeampi kuin se olisi ilman "opettajaa"?

kyllä, mutta se mitä siitä opetuksesta saa irti on kuitenkin oppilaan harteilla.

2) siitä, että kokenut säveltäjä voi antaa yhden enemmän nähneen näkökulman niin estetiikan kuin muidenkin aspektien osalta, ei sillä että se olisi "oikeampi", mutta hyvin todennäköisesti ainakin avartava, ja sillä tavoin "oppilasta" eteenpäin auttava?

jepulis.

3) siitä, että voi keskustella jonkun kokeneen kirjoittajan kanssa säveltäjänä olemisen käytännöllisistä ja epäkäytännöllisistä ongelmista, ja niiden mahdollisista ratkaisukeinoista?

tää on ehkä oleellisinta ja tärkeintä mun mielestä.

Säveltäminen on tietty henkilökohtaista, joten kukaan ei voi päätöksiä tehdä toisen puolesta. Silti itse olen kokenut oman etenemiseni kannalta hyvin ratkaisevana sen, että on ollut joku ihminen jolta voi kysyä kaikenlaisia kysymyksiä, tai keskustella.

Itse olen ymmärtänyt kaikenlaisen koulutuksen siten, että kyse on ajan säästöstä - samat asiat voi pohjimmiltaan oppia itsenäisesti ilman apua, jos on sinnikäs. Oppiminen ottaa vaan paljon enemmän aikaa ilman ulkopuolista apua, ja siten ei ehdi päästä yhtä pitkälle omien minuuttiensa aikana kuin avustettuna. Myös kaikenmoiset instituutiot tarjoavat säveltämistä opiskeleville suurta helpostusta löytää tilaisuuksia omien teosten kuulemiseen oikeiden muusikoiden soittamana. Tämä on kaiketi kaikista tärkein aspekti mitä säveltäjälle voi tarjota - todellinen oppiminen tapahtuu sen seurauksena, miltä oma biisi kuulosti ja mitä tekisi seuraavan kerran toisin, tai että mikä oli omasta mielestä just niinkuin pitikin.

Tällainen foorumikin voi varmasti toimia yhtenä kanavana jakaa ajatuksia musiikin kirjoittamisesta...

samaa mieltä.

mä muistan kun pari vuotta sitten opiskellessani tampereella meillä kävi intialaisia muusikoita ja ne teki muhun aika suuren vaikutuksen. se koko homma on niillä niin käytännön läheistä; kaikki soitetaan ja lauletaan sen sijaan, että piirretään taululle vaan jotain sointujen purkaussääntöjä. se niiden opettaja- oppilas systeemi oli mun mielestä kanssa hieno.

niillähän ei ole mitään minuuttitaksa meininkiä - itse asiassa ne kummaksui länsimaista aikatauluttamista - , vaan niillä on se guru- järjestelmä, joka meinaa sitä, että jos sä haluat jonkun vanhan parran oppilaaksi, niin se ei ole mikään pieni asia. se on suurin piirtein sama, kuin jos ryhtyisit seurustelemaan jonkun kanssa (miinus seksuaalinen ja eroottinen puoli tietenkin), koska opettaja on läsnä lähes koko ajan tyyliin mister miyagi ja daniel san karate kid- leffoissa. mun tietääkseni oppilas saattaa joissain tapauksissa jopa asua opettajansa luona ja auttaa siivoamisessa ja arkipäivän askareissa ja sitten välillä käydään kuuntelemassa yhdessä keikkoja, keskustellaan musasta, soitetaan yhdessä ja kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä.

ehkä se eksoottisuus teki vain jonkun erityisen suuren vaikutuksen - en tiedä - , mutta musta toi vaan tuntuu aika hienolle systeemille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)