Aihe: Tilutus
1 2 3 4 5
stratocaster
13.08.2003 18:46:02 (muokattu 01.09.2003 21:16:22)
Kertokaa miten voi opetella tilutusta? Mulla on aika hitaat sormet.
To do is to be, To be is to do... Do be do be do.
Master of reality
13.08.2003 19:35:52
tiluttamalla sitä oppii
Rock´n´Roll ain't noise pollution!
Cletus Awreetus
13.08.2003 21:11:13
Ei sitä ihan heti opi. En tiedä missä pisteessä olet, mutta se että pystyt soittamaan tilunopeudella saattaa kestää vuosia. Troy Stetinalla on ihan hyviä kirjoja (Speed Mechanics ym.) mutta niiden harjoitusten soittaminen varmaan alkaa maistumaan paskalta parin kuukauden päästä. Tietenkin voit soitella omia kuvioitasi metronomin tahdissa tai vaikkapa viuluetydejä. Opettele vaikkapa ihan perus trillejä esim.

e -12-15-12-15-12-15-12-15------------------------------------
(noi siis vedetään ihan vaan legatona)
ja sitten voit alkaa tehdä omia kuvioita jollain teknisesti helposti soitettavalla skaalaalla. Sitten on se EVH-tilujuoksutus:

--------------------------------------------------------11-12-14-
----------------------------------------------11-12-14-----------
----------------------------------11-12-14-----------------------
-----------------------11-12-14----------------------------------
-----------11-12-14----------------------------------------------
11-12-14---------------------------------------------------------

Mut jokatapauksessa soita useita tunteja päivässä jos voit ja soittele niitä ihan basic nopeusharjoituksia vaikka ne ovat todella tylsiä.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
Brian May jr.
13.08.2003 21:14:29
Se tilutusnopeus tulee ajan myötä.
Metal up yer ass or I'll do it for ya!
skinkarde
14.08.2003 01:01:27
mulla ei oo koskaan sormet hirveästi nopeutunu. on vaan tarkkuus ja kestävyys parantunu.
-skag!-
korpraali
14.08.2003 08:40:20
Skinkarde

Mutta sulla on kuitenkin nopeat sormet?
)
lxi
15.08.2003 21:10:03
Kertokaa miten voi opetella tilutusta? Mä muut asiat osaan, mutta mulla on hitaat sormet.

Haluaisitko tarkentaa, mitä nämä "muut asiat" tarkalleen ovat?
Mainostilaa vuokrattavana
skinkarde
17.08.2003 22:20:29
Skinkarde

Mutta sulla on kuitenkin nopeat sormet?

no ihan tarpeeksi nopeat. tarpeeksi tarkat eivät ole vielä ainakaan.
-skag!-
Dick Parker
18.08.2003 08:35:10
Kertokaa miten voi opetella tilutusta? Mä muut asiat osaan, mutta mulla on hitaat sormet.

No, tärkein on ehkä äärimmäinen rentous. Oikean käden liikkeen tulee lähteä ranteesta. Kato vaikka Ynkkää. Sillä on aika täydellinen oikea käsi. Toinen on, että et paina kieliä, vaan kosketat niitä silleen hennosti. Nää kehittyy varmaankin itsestään kovan treenin tuloksena.
Jucciz
19.08.2003 11:24:26
Haluaisitko tarkentaa, mitä nämä "muut asiat" tarkalleen ovat?

No siis, ihan kaikki muu, mitä kitaransoittoon vaan liittyy:

Vaikkapa nämä perusteorian osat (englanniksi toki, suomenkieliset vastineet kuulostaisivat tylsiltä):

Chord/Scale Relationships, Major Scale Harmony, Melodic Minor Harmony, Diminished Scales, Pentatonic Scales, Derived Scales, Phrase Construction, Modal Improvisation, Chromaticism, Non-tonal Improvisation, Free Improvisation, 3/7 Voicings, Quartal Voicings, Polychord and Upper Structure Voicings, Close Position and Drop Voicings, Walking Bass Lines, Pedal Point...
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
R.Cooley
19.08.2003 12:44:02
Hienoista vittuilua havaittavissa ehkä..
Ensin teknisesti huipputasolle sitten musiikillisesti
Heart Of Steel
19.08.2003 13:01:55

Mr. Stratocaster ei varmaankaan tarkoittanut että osaa kaiken muun, vaan että osaa kaiken muun minkä nyt tällä hetkellä _haluaa osata_, paitsi tilutuksen.

Vähemmän turhaa vittuilua & pätemistä = mukavampi lukea & ei ala verisuonet katkeileen päästä.
"Nobody tells a Man how to play."
Boner-Joe
19.08.2003 13:53:51
Hienoista vittuilua havaittavissa ehkä..

Varmaan johtuu siitä että jos on hidas eikä sille mitään voi, niin jostain muualtahan se pätemisen aihe on löydyttävä.
Absoluto
19.08.2003 13:58:27
Varmaan johtuu siitä että jos on hidas eikä sille mitään voi, niin jostain muualtahan se pätemisen aihe on löydyttävä.

Tältä se tosiaan vaikuttaa.
Ahh! Nyt erittyy hormooni! -Raptori
Rokkariarvid
22.08.2003 14:57:36

Oikeassa olet.
syö jo perse!
Heart Of Steel
22.08.2003 15:11:22

Mikään ei tule itsestään eikä ilmaiseksi, paitsi kuolo.
"Nobody tells a Man how to play."
Sintti
24.08.2003 14:24:24 (muokattu 24.08.2003 14:25:42)
tuo on kyllä totta, että sen oppii ajan myötä...ite oon soittanu n. 1,5 vuotta ja nyt oikeestaan alkaa soitto mennä ees sen verran, että voi vetää edes vähän nopeempia sooloja(luetaan ihan paskoja)...;)
kyllähän sitä aina kehittyy...
Prome
26.08.2003 20:16:18
Edelleen muistuttaisin näitä innokkaita tilualoittelijoita siitä, että tiluttaminen on todella kätevä taito, mutta on aivan perseestä tehdä sillä musiikkia (lue: yngwie malmsteen). Kuka jaksaa tosissaan kuunnella musiikkia, joka kuulostaa tiluttamisen harjoittelemiselta?

Itse harjoittelen tiluja ehkä noin pari kertaa viikossa. Soitan yleensä n. 2h päivässä (tänään en ole edes koskenut, taitaa nukkuminen jäädä vähälle :D ) josta jaksan ehkä tiluttaa n. 10 minuuttia. Tilutus parantaa koordinaatiota ja nopeutta (duh) mutta sen liiallinen käyttö on mautonta ja.. helvetti, kyllä minä sanon sen:

SE ON EPÄMUSIKAALISTA.

Tulipahan sanottua. Nyt on hyvä olo :)
Nuages
26.08.2003 20:19:50
Edelleen muistuttaisin näitä innokkaita tilualoittelijoita siitä, että tiluttaminen on todella kätevä taito, mutta on aivan perseestä tehdä sillä musiikkia (lue: yngwie malmsteen). Kuka jaksaa tosissaan kuunnella musiikkia, joka kuulostaa tiluttamisen harjoittelemiselta?

Itse harjoittelen tiluja ehkä noin pari kertaa viikossa. Soitan yleensä n. 2h päivässä (tänään en ole edes koskenut, taitaa nukkuminen jäädä vähälle :D ) josta jaksan ehkä tiluttaa n. 10 minuuttia. Tilutus parantaa koordinaatiota ja nopeutta (duh) mutta sen liiallinen käyttö on mautonta ja.. helvetti, kyllä minä sanon sen:

SE ON EPÄMUSIKAALISTA.

Tulipahan sanottua. Nyt on hyvä olo :)

No perhana. Ei tilutuksella ole välttämättä tarkoituskaan saada aikaan mitään taiteellista. Tiluttaminen on hauskaa!
Mikä laulaen tulee, se toiselle kuoppaa kaivaa pyy pivossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)