Aihe: Mistä kaula kitaraan?
1 2
tarzan
08.02.2006 17:37:20
Eli saako mistä päin Suomea jollain muulla lapamallilla olevia tarvikekauloja, kun vain näitä strato-, tele- ja les paul-mallisia olen nähnyt. Tarkoitan Jacksonin, Gibson Explorerin ja Ibanezin RG (yms..) kitaroissa käytettäviä lapoja. Kun olen omaa projektia käynnistelemässä ja ei vielä rahkeet riitä itse kaulaa tekemään. Ja ei oikein nämä strato-kaulat istu suunnitelmiin.

ja anteeksi jos tätä on jo kysytty, mutta en haulla osannut muotoilla sellaista hakusanaa että olisi löytynyt. Haukkukaa vaan tyhmäksi jos se sieltä löytyy.. :)
päänahka
08.02.2006 17:44:00
Kelpaako sellainen, missä lapa on muotoilematon, josta voit itse sahata mieleisesi? Ei nyt SP-Elektroniikan pdf:t aukea jostain syystä, mutta siellä muistaakseni näitä on. Monessa muussa paikassa ainakin, Suomesta en kyllä tiedä.
Ei kestä.
Jannipaali
08.02.2006 17:46:20
Kelpaako sellainen, missä lapa on muotoilematon, josta voit itse sahata mieleisesi? Ei nyt SP-Elektroniikan pdf:t aukea jostain syystä, mutta siellä muistaakseni näitä on.

Ei ole siellä niitä.
Asiat eivät useastikaan ole ongelmia, ellei niistä tee ongelmia.
Explorer
08.02.2006 18:03:41
Kun olen omaa projektia käynnistelemässä ja ei vielä rahkeet riitä itse kaulaa tekemään.

Kannattais nyt kuitenkin tutustua vähän sen kaulan tekemiseen. Ei se sen kummempia rahkeita vaadi, ja siinäkin voi hieman huijata hommaamalla valmiin otelaudan.
Lethal_J
08.02.2006 19:32:36 (muokattu 08.02.2006 19:32:53)

Minä olen juurikin tekemässä ekaa kitaraani.. itse tein kaulan ja hyvin onnistui.. "huijasin" sen verran että ostin valmiin otelaudan. Irtokaulan tekee muotoonsa 30minuutissa ja lavan tekee tunnissa. itsellä meni useampi tunti koska kyseessä on neck thru kitara.. käy tutustumassa http://kitara.atspace.com jos siitä sais jotain irti.. kannattaa lähteä kokeilemaan ja oivaltaa matkalla..on paljon hauskempaa..jos ei "rahkeet riitä" niin tilaa thomannilta harley bentonin rakennussarja kitara hintaan 89e (saman verran maksat irtokaulasta suomessa)
Explorer
08.02.2006 19:43:13
itsellä meni useampi tunti koska kyseessä on neck thru kitara

Toi läpikaulainen rakenne kyllä hidastaa aina kaikkea.

Tossa on tarinaa taistelustani otelautaa ja kaulaprofiilin aloittelua vastaan:

http://personal.inet.fi/koti/mtt/rgt7/15pv_index.html
tarzan
08.02.2006 19:51:21
Kannattais nyt kuitenkin tutustua vähän sen kaulan tekemiseen. Ei se sen kummempia rahkeita vaadi, ja siinäkin voi hieman huijata hommaamalla valmiin otelaudan.

no jospa sittenkin.... kyllä ystäväpiiristä löytyy kyllä puuseppä ja monta kitaristia, että ehkäpä sieltä löytyy joku joka osaa auttaa. ja työvälineet löytys puusepältä... pitää vaan saada joku tuttu auttamaan joka osaa kertoa kaularaudan paikalleen laittamisesta ja muista mitä ei välttämättä osaa/tiedä. ja tulis varmaan halvemmaksikin kuin irtokaulaa mennä ostamaan.
Explorer
08.02.2006 19:54:37
pitää vaan saada joku tuttu auttamaan joka osaa kertoa kaularaudan paikalleen laittamisesta ja muista mitä ei välttämättä osaa/tiedä.

Kannattaa myös lukasta jengin stooreja tuon "omat projektit" -thredin takaa, ja näitä tässäkin ketjussa mainittuja linkkejä.
Aakoo
08.02.2006 20:38:18
pitää vaan saada joku tuttu auttamaan joka osaa kertoa kaularaudan paikalleen laittamisesta ja muista mitä ei välttämättä osaa/tiedä. ja tulis varmaan halvemmaksikin kuin irtokaulaa mennä ostamaan.

Ei se kaulan tekeminen nyt niin vaikeata ole.. Tarkkuutta vain vähän vaatii..

Kaulraudan asentaminen on helppoa kuin heinäteko. Ennen kaulan muotoon saahaamista, jyrsimellä tehdään tarkalleen kaulraudan syvyinen ja levyinen ura, johon rauta laitetaan. Päälle liimataan myöhemmin otelauta.

Tässä hyvä lähde:
http://www.projectguitar.com/tut/neck.htm

..toki lontooksi, mutta onpa siellä kuviakin.
Godless
09.02.2006 13:16:45
Tietäisikö kukaan mistä saisi Bc. Richin Beast mallisia pulttikauloja?
Olipa kerran...
tarzan
09.02.2006 17:55:46
Ei se kaulan tekeminen nyt niin vaikeata ole.. Tarkkuutta vain vähän vaatii..

Kaulraudan asentaminen on helppoa kuin heinäteko. Ennen kaulan muotoon saahaamista, jyrsimellä tehdään tarkalleen kaulraudan syvyinen ja levyinen ura, johon rauta laitetaan. Päälle liimataan myöhemmin otelauta.

Tässä hyvä lähde:
http://www.projectguitar.com/tut/neck.htm

..toki lontooksi, mutta onpa siellä kuviakin.

hyvä sivu. mutta monesta palasta olette tehneet kaulat? tuossa käytettiin kolmea (+2 lisää lapaa varten). miksei vain yhdestä?
Aakoo
09.02.2006 18:58:08
Onhan se kiva kun on jos jonkin näköistä rantua =)

Kyllä kaulan voi tehdä, ja varmaan on kaikkein yleisintä, että tehdään, yhdestä palasta. Tosin taitaa tulla hiukan jämäkämpi kaula, jos sen liimailee useammasta siivusta. Lisäksi tuo taitaa vähentää risikä kaulan vääntyilystä / propellille menosta, ainakin joidenkin puulajien kohdalla.

Kertokaa te, jotka oikeasti tiedätte, miten puu elää / käyttäytyy =)
tarzan
10.02.2006 16:10:37
semmosta pitää vielä kysyä, että onko teidän kaulan valmistus ollut orjallista mittojen seuraamista vai onko tehty enemmänkin tunteella ja taidolla? ...ja sitten mietitty että mikä tässä nyt meni väärin ;)
Juniper
10.02.2006 16:16:05
semmosta pitää vielä kysyä, että onko teidän kaulan valmistus ollut orjallista mittojen seuraamista vai onko tehty enemmänkin tunteella ja taidolla? ...ja sitten mietitty että mikä tässä nyt meni väärin ;)

Omaan käyttöön kaulaprofiilin teen tunteella ja fiiliksellä.
Tilauskitaroihin tehdäänkin sitten tarkasti annettujen speksien mukaan.
Kaulan muodon teen piirrustuksista sabluunaa hyväksi käyttäen.
tarzan
10.02.2006 17:00:04
Omaan käyttöön kaulaprofiilin teen tunteella ja fiiliksellä.
Tilauskitaroihin tehdäänkin sitten tarkasti annettujen speksien mukaan.
Kaulan muodon teen piirrustuksista sabluunaa hyväksi käyttäen.

eli lienee järkevintä ettiä millintarkat mitat ja kattoo että muoto tulee taatusti oikein näin ensikertalaiselta. ja jos joku ei miellytä niin lähtee tekemään itelleen sopivampaa sitten.
Lethal_J
10.02.2006 19:40:50

ei pidä tehdä millitarkasti.. en suosittele.. ekaa omaa kitaraani väsään nyt ja kaulan tein kyllä juhla mokka taktiikalla.. kahtoo vain etä tulee suht symmetrinen.. eikä sekään ole pakko jos haluaa toisesta sivusta loivemman kun toisesta :)
Kaikki on sallittua ja virheitä ei lasketa
tarzan
10.02.2006 20:29:11
ei pidä tehdä millitarkasti.. en suosittele.. ekaa omaa kitaraani väsään nyt ja kaulan tein kyllä juhla mokka taktiikalla.. kahtoo vain etä tulee suht symmetrinen.. eikä sekään ole pakko jos haluaa toisesta sivusta loivemman kun toisesta :)

eli ihanko vaan rohkeasti palikka käteen ja höyläämään? pitää varata tuota juhla mokkaa jos se sen avulla lähtis menemään... pitääkin lähtee puusepän kanssa keskustelemaan tästä jahka tässä ehtii...
Lethal_J
10.02.2006 23:31:58

kyllä ihan suosittelen.. teet ensin reilulla kädellä sen muodon siihen ja alat sitten pikku hiljaa ohentaa tasaisesti..jos jokin kohta ei miellytä niin mutuat ja taas höyläät samalla muodolla ohuemmaksi..aina jollain 100-150 paperilla vähän tasaiseksi ja pientä imaginaari näppäilyä ja taas höylää jos tuntuu.. sitten kun on hyvä niin hioo, käsittelee ja keikalle
jyrki_i
11.02.2006 01:10:26
Minä kyllä piirsin apuviivat kaulan pituussuunnassa. Ensin karkeammat suorien kulmien rajat ja sitten asteittain tarkentaen pari kertaa ja lopuksi vasta pyöristys. Itse veistämiseen käytin pelkkää terävää puukkoa ja hiomiseen tasohöylää kun ei muutakaan ollut. Ja hyvä tuli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)