Aihe: Onko viihdettä liikaa?
1 2
Feggy
08.02.2006 08:10:29

Mitäs sanotte tästä M. A. Nummisen kolumnista?

M. A. Numminen:
Elitismi takaisin!

1950-luvun alussa eräät klassiset säveltäjät kutsuivat Toivo Kärjen radioon keskustelemaan suorassa lähetyksessä musiikista: "Tule, puhutaan mukavia!"

Kärki meni. Ohjelma-ajasta käytettiin paljon Toivo Kärjen ja hänen edustamansa musiikkisuunnan sättimiseen. Kärki loukkaantui verisesti ja päätti, ettei enää koskaan esiinny julkisuudessa.

1960-luvun alkupuolella kulttuuri alkoi muuttua. Toivo Kärjen luokse tuli nuoria intellektuelleja, jotka olivat aidosti kiinnostuneita hänen sävellyksistään - toki myös muiden tuon ajan populaarisäveltäjien tuotannosta. 1970-luvun alussa Kärki antoi ensimmäisen haastattelunsa 20 vuoteen. Hän eli loppuelämänsä kunnioitettuna kulttuuripersoonana.

Kun Pekka Gronow kirjoitti vuonna 1963 Ylioppilaslehteen artikkelin "Sehän on vain rock-and-rollia", Suomessa syttyi mielenkiinto kansan laajan enemmistön musiikkimakuun ja -harrastukseen. Vanhoilliset nousivat ankaraan vastarintaan. He tahtoivat pitää "kevyen musiikin" siellä, missä se oli ollut ennenkin, siis erillään kulttuurista. Vasta 1970-luvun alkupuolella populaarimusiikki alkoi saavuttaa jalansijan, jota nykyisin pidetään itsestään selvänä. Kevyttä musiikkia alettiin esittää estradeilla, jotka oli aikaisemmin tarkoitettu vain kaunotaiteiden näyttämöiksi.

Ja kas, eliitti alkoi tajuta, ettei kilpailussa pärjää ilman vastustajan keinoja. Säveltäjät, kirjailijat, teatterintekijät ottivat yhä enemmän vaikutteita alhaalta, ja 1990-luvulle saavuttaessa oli edetty tilanteeseen, jossa viihteelliset elementit olivat kaunotaiteidenkin olennaisimpia tukipuita. Vaikeita sävelkulkuja kaihdettiin, pohtivaa teatteria karsastettiin, älyyn vetoava kirjallisuus jäi marginaaliin. Kaikkea tätä puolustettiin taloudellisilla syillä: väki ei halunnut vaikeatajuista taidetta. Jos ei ooppera tai teatteri esitä helposti sulavaa, niin se tuottaa tappiota.

Nyt viihde on saavuttanut sellaisen ylivallan, että kokeileva ja uskaltava taidekin mielletään keltaisen lehdistön "mielipideilmaston" kautta. Jos ei kuvaa arkea, siis työtä, markettimatkoja, ravintolailtoja, ihmiset eivät tule paikalle. Arvostelut kiittävät, jos taideteos on pystynyt kuvaamaan "tämän päivän tuntoja".

Ainoa keino uudistaa taidetta olisi nyt kuusikymmenluvun uhkarohkean mutta hauskan provokaation kääntäminen toisin päin. Niiden, jotka ylipäätään elitismiin pystyvät, pitäisi kaupallisesta vastustuksesta huolimatta luoda elitististä uutta taidetta ja esittää sitä vaikka ilmaiseksi (kyllä taksikuskina tai tarjoilijana leivän syrjästä kiinni pitää). Arviolta kymmenen vuoden kuluttua tämä menetelmä kantaisi hedelmää. Yhteiskunnan olisi pakko alkaa sietää elitististä taidetta, koska uteliaiden määrä olisi kasvanut niin suureksi, että sillä alkaisi olla orastavaa taloudellista merkitystä. Kokeellinen taide alkaisi antaa signaalejaan tulevan ajan populaari-ilmiöihin.

M. A. Numminen on filosofiaa, runoutta ja musiikkia sisältävä kokonaistaideteos.

Gramexpress 3/2005
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
Ronnie James
08.02.2006 12:08:58

Kyllähän toi aika hyvin kuvastaa nykypäivän taiteilijoiden tuntoja. Vaikeaa on nykyään menestyä, jos valtavirtaa vastaan taistelee. Naureskellaan vaan, että eihän tuollainen tule menestymään. Ei siinä paljoa mitään taiteellista arvoa mittailla - kaupallisuus ratkaisee.
"Let's sing another song, boys! This one has grown old and bitter."
Listen
08.02.2006 12:14:24
Luin itsekin Gramex-lehdestä tuon kolumnin (kuulun sekä Gramexiin että Teostoon),
ja tykkäsin kovasti. Erityisesti on hienoa, etta musiikin ammattilainen sanoo näin:

"Niiden, jotka ylipäätään elitismiin pystyvät, pitäisi kaupallisesta vastustuksesta
huolimatta luoda elitististä uutta taidetta ja esittää sitä vaikka ilmaiseksi (kyllä
taksikuskina tai tarjoilijana leivän syrjästä kiinni pitää)."
Kova kiirus, kiva koorus.
kivi
08.02.2006 12:18:10 (muokattu 08.02.2006 12:20:05)

Lähetäänkö Feggy Uupperaan? Mitäs siellä menee? Eiks me o maksettu lipuista jo 9/10-osaa veroina, tyhmähän se on jättää loput maksamatta. Mutta vaatteita en muuta, saavat hyväksyä tällaisena.

Mä haluan nähdä ainakin ton Faustin, ja sit ton Taikahuilun. Mut Mauri-Anteron iloksi voitas käydä kattoon joku kotimainenkin pala, mielellään vähän vaikeempi.

Mut ei sellasta, missä dokataan yksiössä verkkopaita päällä. Se on liian suosittua.

Hoho!
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Feggy
08.02.2006 13:53:46

Lähetäänkö Feggy Uupperaan? Mitäs siellä menee? Eiks me o maksettu lipuista jo 9/10-osaa veroina, tyhmähän se on jättää loput maksamatta. Mutta vaatteita en muuta, saavat hyväksyä tällaisena.

Mä haluan nähdä ainakin ton Faustin, ja sit ton Taikahuilun. Mut Mauri-Anteron iloksi voitas käydä kattoon joku kotimainenkin pala, mielellään vähän vaikeempi.

Mut ei sellasta, missä dokataan yksiössä verkkopaita päällä. Se on liian suosittua.

Hoho!

Mikäs siinä. Oikeastaan on ollutkin jo pitkään suunnitelmissa, mutta kun perhana ei ole enää perusopiskelija, niin liput on vähän liian kalliit. Vaikea on veikeä!
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
kivi
08.02.2006 13:59:23
Mikäs siinä. Oikeastaan on ollutkin jo pitkään suunnitelmissa, mutta kun perhana ei ole enää perusopiskelija, niin liput on vähän liian kalliit. Vaikea on veikeä!

Ok. Kiinni veti. Tsekataan joku sopiva veto, ja eiku katsomaan.

Mä luulen että Pressikortilla tai ainakin Teatterialan liiton kortilla saa alennusta.

Vähän kuin Pahkasian Vanhat Herrat :-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Feggy
08.02.2006 14:10:06

Ok. Kiinni veti. Tsekataan joku sopiva veto, ja eiku katsomaan.

Mä luulen että Pressikortilla tai ainakin Teatterialan liiton kortilla saa alennusta.

Vähän kuin Pahkasian Vanhat Herrat :-)

Jeh, tosin mulla ei ole kumpaakaan noista korteista.
rlo
08.02.2006 14:31:05 (muokattu 08.02.2006 14:31:48)

Kerronpa tässä itsestäni karun totuuden kun yrittää jotain uutta:

Kouluaikoina soitin progea enkä suostunut soittamaan ns. purkkamusaa. Keikkoja ei ollut kun koulubileissä ja ei ne siitä hullaantuneet. Soittokaverini perustivat bändin joka on tänä päivänä Suomen parhaita tanssimusan soittajia. Hivenen jälkeen päin harmittaa kun olin niin jääräpää.

No, sain minä pestin vanhan soittokaverin bändiin ja kierrettiin kuusi vuotta lavoja ja ravintoloita. Muuten oli hyvä mutta en itse ollut bändin tasoinen soittaja, johtuen alan tuntemuksesta, joten jätin/potkittiin bändistä kummin vaan ja nyt kuuntelen ja teen musaa omassa studiossa. Kaikki tyylit käy.

Voipi olla, että olisin nyt muusikko, enkä it-nörtti, jos olisin mennyt valtavirtaan. Kumpi parempi tiedä häntä, en minä nytkään onneton ole, päinvastoin.

Ottakaa tämä opetukseksi, jos haluatte ammattimuusikoksi.

t.reka
Les Is More
Musta Arkipyhä
08.02.2006 15:31:06
Voipi olla, että olisin nyt muusikko, enkä it-nörtti, jos olisin mennyt valtavirtaan. Kumpi parempi tiedä häntä, en minä nytkään onneton ole, päinvastoin.

Ottakaa tämä opetukseksi, jos haluatte ammattimuusikoksi.

t.reka

Lieneepä tuo Suomen kokoisessa maassa jonkinasteinen sääntö ,että jos haluaa tehdä musiikkia ns.vain omilla ehdoillaan niin parempi hankkia joku "sivuammatti" tai useempia.Vaikka olis hyväkin siinä omassa jutussaan.

Jos taas haluaa leipänsä tienata soittamalla pelkästään niin...no ainakin tanssimusiikilla se lienee helpompaa kuin progella :-)
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
anttipi
08.02.2006 17:05:34

M.A. on legenda, mutta mitä ketjun otsikkoon tulee, niin vastaukseni on "ei". Sitä tuubaa syötetään, mikä enemmistöön parhaiten uppoaa, joten miten viihdettä voisi koskaan olla "liikaa"?
"Log From Blammo!"
McNulty
08.02.2006 17:09:04
viihdettä on ihan liikaa... maailma on jo turtunut viihteelle.
Lisää todenmukaisuutta ja dokumentteja telkkariin! :)
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
rlo
09.02.2006 09:48:26

Kyllähän se ärsyttää esimerkiksi RadioNovassa, kun aina soi samat biisit. Minä kuuntelen Novaa lähinnä työmatkoilla kuunnellen toimittajia, ne on ihan ok. Liikennetiedotukset ovat siellä parhaat ja tärkein syy kuunnella Novaa työmatkoilla ja muilla autoreissuilla.

RadioNova kyllä voisi laittaa limiitin biiseille ja laittaa ne vähäksi aikaa hyllylle jotta muukin musa saisi aikaa.
Les Is More
t-termiitti
09.02.2006 10:21:35

Taloudellinen eliitti ei nykypäivänä hallitse tieteiden ja taiteiden "elitistisiä suuntauksia". Ja toisinpäin: tieteellinen ja taiteellinen eliitti on köyhä - se puoli ei ole muuttunut ainakaan viim. 1000 vuodessa.

Ne joilla on rahaa kuluttavat rahansa samaan paskaan kuin tuulipukukansakin, mutta suuremmalla volyymillä. Se on "ongelman" ydin.

"Ongelma" ratkeaa antamalla rahaa taide- ja tiede-eliitille ja ottamalla se raha juuri taloudelliselta eliitiltä - "maksatte taiteen ja tieteen tai itkette ja maksatte".

Poliittinen eliitti - ts. populistinen eliitti - ei taas voi tällaista päätöstä tehdä, koska se ei ymmärrä minkään elitismin - eikä ylipäätänsä minkään asian - päälle yhtään mitään ja haluaa tietenkin turvata oman leipänsä.

Toinen vaihtoehto on kouluttaa koko tuulipukukansa vähintäänkin maistereiksi - jotta se ymmärtäisi elitististä taidetta ja kuluttaisi sitä. Näinhän onkin käymässä tai käynytkin. Miksi pop silti edelleen myy...? Olisiko tämän päivän pop sittenkin eilisen progea..?

Ja lisäksi: vain hyvin kapea osa jonkin alan taitajista tai kansasta voi olla "elitistinen", sillä mikäli elitistien määrä nousee 90%:iin niin 10%:n humpasta tuleekin uusi elitististinen suuntaus tai tavoiteltavaa undergroundia.
Tulokset 1 - 4 noin 6 osuman joukosta haulle "meaning of life is 44". (0,40 sekuntia)
error-potion
09.02.2006 10:46:31
On.

Ajatuksen tilalla on gameboy.
ydinaukio
09.02.2006 11:00:26
Mauri puhuu asiaa.

Tämä sivuaa itse asiaa, mutta kyllä minua ärsyttää kaikenmaailman musiikkimessut, joissa yritetään markkinoida suomalaista musaa maailmalle. Näissä tapahtumissa sitten mainostetaan artisteja/bändejä tyyliin Darude ja HIM jotka saavat muutenkin aivan riittävästi mainosta koska niiden levyjä myydään vitusti. Ei tällainen kama tarvitse yhtään enempää mainostusta. Todelliset taiteilijat eivät saa mitään helvetin valtionapua. Ja se on väärin se.
Ja minkä takia musiikkia pitää ylipäätään markkinoida ulkomaille?

Offtopikiksi meni, taas.
Musta Arkipyhä
09.02.2006 11:16:10
Tämä sivuaa itse asiaa, mutta kyllä minua ärsyttää kaikenmaailman musiikkimessut, joissa yritetään markkinoida suomalaista musaa maailmalle. Näissä tapahtumissa sitten mainostetaan artisteja/bändejä tyyliin Darude ja HIM jotka saavat muutenkin aivan riittävästi mainosta koska niiden levyjä myydään vitusti.

Niin no.Varmaan ideana on ,että uudet bändit pääsisivät esille näiden "imussa".En tiedä.Suomessa kevyt musiikki ei ole apurahamusiikkia noin pääsääntöisesti.

Periaatteessa on hyvä ettei joku "eliitti" säätele kenenkään vaikkapa nyt musiikkimakua.

Ei tällainen kama tarvitse yhtään enempää mainostusta. Todelliset taiteilijat eivät saa mitään helvetin valtionapua. Ja se on väärin se.

Ai jaa? Minusta kun valtion apurahat menee aika pitkälti juuri tuonne ns. "vakavan" musiikin puolelle.Ennen menestystään HIM,The Rasmus jne. ei käsittääkseni valtiovaltaa pahemmin kiinnostaneet.
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
Feggy
09.02.2006 11:17:00

Mauri puhuu asiaa.

Tämä sivuaa itse asiaa, mutta kyllä minua ärsyttää kaikenmaailman musiikkimessut, joissa yritetään markkinoida suomalaista musaa maailmalle. Näissä tapahtumissa sitten mainostetaan artisteja/bändejä tyyliin Darude ja HIM jotka saavat muutenkin aivan riittävästi mainosta koska niiden levyjä myydään vitusti. Ei tällainen kama tarvitse yhtään enempää mainostusta. Todelliset taiteilijat eivät saa mitään helvetin valtionapua. Ja se on väärin se.
Ja minkä takia musiikkia pitää ylipäätään markkinoida ulkomaille?

Offtopikiksi meni, taas.

En muuten ymmärrä mitä helvettiä Darude teki tuolla messuilla. Edustaako se uusinta ja parasta kamaa mitä Suomella on tarjota? Suomen vilkkaasta indiekentästä olisi esimerkiksi löytynyt taatusti potentiaalisempia edustajia.
Teijo K.
09.02.2006 11:19:29

En muuten ymmärrä mitä helvettiä Darude teki tuolla messuilla. Edustaako se uusinta ja parasta kamaa mitä Suomella on tarjota? Suomen vilkkaasta indiekentästä olisi esimerkiksi löytynyt taatusti potentiaalisempia edustajia.

No ainahan nuo ovat ihmisten tekemiä valintoja. Jos siellä olisi ollut tilalla joku indiebändi, niin taatusti jollain löytyisi huomautettavaa siitäkin.
Munsta.
Feggy
09.02.2006 11:26:23

No ainahan nuo ovat ihmisten tekemiä valintoja. Jos siellä olisi ollut tilalla joku indiebändi, niin taatusti jollain löytyisi huomautettavaa siitäkin.

No se on ihan varma. Tuskin kauhean moni olisi silti valittanut sitä, miksi Darude ei ole mukana...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)