Aihe: Stratoon loimukansi..
1 2
SURf
15.08.2003 10:31:45
Mulla on kasvanut sellainen perversio loimuavasta stratosta ja niinpä olen ajatellut ostaa vanhan rungon ja sovitella siihen kunnon loimukannen (koivu tai vaahtera ilmeisesti). Pitää varmaan höylätä vähän rungosta pois ja sitten liimata viilua siihen, hioa sopivaksi ja pintakäsittely kehiin. Pari kysymystä kuitenkin:

Mistäpä viilua, minkä paksuinen olisi sopivaa? Kallista?

Millä käsittelyllä ne loimut saa esille? Jotain öljyä vai mitä siihen löräytetään?

Jos haluaa feidata reunoilta mustaksi (rungon takaosan väriksi olen ajatellut mustaa) niin onko vaikea toteuttaa? Miten paras?

Tuolta saa ideaa siitä minkä näköistä pintaa haen:
http://www.deanguitars.com/hardtail/brazillia.html

Tosin se pleksi tulee peittämään aika paljon siitä mutta ei se mitn.

Kiitos tulevasta vastaustulvasta.

-SURf
Insinööri kaatui heinikkoon
fox
15.08.2003 10:56:54

Mulla on kasvanut sellainen perversio loimuavasta stratosta ja niinpä olen ajatellut ostaa vanhan rungon ja sovitella siihen kunnon loimukannen

Eikös noita flame-maple straton runkoja saa ihan valmiinakin? Kuten myös quilttina.. Tokipa ne myös jonniin verran maksavat nekin, mutta sovitetut loimuvaahterakansipalat eivät nekään ilmaisia ole ja työkustannukset jäis pois.. Kannattaa esmes Millbrookkiin ottaa yhteyttä ja vakavasti punniskella tuota. Muussa tapauksessa toteutus noudattaa juuri tuota menettelytapaa, rungosta puoli tuumaa pois, kansipalat vaihtoon, muotoilu ynnä maalaus/lakkaus. Kyllä ne loimut sieltä lakatessa nousee "paremmin esille" ja sävytyksellä saa tuon reunan tummemmaksi jos ei ihan sunburstimustaa ruiskulla vetele. Plekusuojan voi taas leikellä polykarbonaatista tahi akryylista niin ei jää komee runko peittoon mutta sitten täytyy jyrsinnät ja läpiviennit tehdä huolella kun nekin jää ihailtaviksi.
Juzzu
15.08.2003 11:00:56
Stratossa tosiaan on pyöristetyt reunat, joten joudut ottamaan sen pyäristyksen verran puuta pois, eli ei ihan vähän.

Poistetun materiaalin tilalle ei enää ihan pelkkä viilu riitä, paksuutta pitää olla jo se 1/4" ellei jopa 1/2". Ja tuommoisten palojen hommaaminen, varsinkin jos haluat Deanin tyyppisiä hienoja isoja loimuja, vaatii jo lompakoltakin paksuutta. Halvemmalla tietenkin pääsee loimukoivua hommaamalla, mutta saa sitten isommat ja loivemmat loimutkin - ei välttämättä miellytä samalla lailla silmää.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
SURf
15.08.2003 11:11:44
Eikös noita flame-maple straton runkoja saa ihan valmiinakin? Kuten myös quilttina.. Tokipa ne myös jonniin verran maksavat nekin, mutta sovitetut loimuvaahterakansipalat eivät nekään ilmaisia ole ja työkustannukset jäis pois..

Olis tarjolla muutamalla kympillä straton body+talla, ajattelin ne hyödyntää.
Millbrookista sais valmiin bodyn loimulla reiluun 300 euron hintaan. Arvelen että tulee halvemmaksi ostaa vanha runko johon itse taiteilee loimut päälle...

Ja se itsetekemisen riemu on rajaton!
SURf
15.08.2003 11:15:07
Stratossa tosiaan on pyöristetyt reunat, joten joudut ottamaan sen pyäristyksen verran puuta pois, eli ei ihan vähän.

Niin, jos haluaa ulottaa loimut ihan reunoihin asti.
Ajattelinkin juuri tästä syystä häivyttää loimuja reilusti reunoille mennessä. Ei tarvitse välttämättä ihan niin paljon höylätä, vai tuleeko ongelmia jos materiaali vaihtuu kesken pyöristyksen? Lohkeileeko helposti?
PIM
15.08.2003 11:20:42
Mun alvarezin stratossa on quilted viilu kannessa ja siinä se ulottuu aivan reunoihin asti. Kyllä kai sitä vaahterasiivua voi taivuttaa sen verran että se myötäilee bodyn muotoa ettei siitä kannesta tarvitse montaa senttiä höylätä.
Uutta tavaraa myynnissä. Alvarez strato, Fenix strato,putkikombo.
SURf
15.08.2003 11:26:16
Mun alvarezin stratossa on quilted viilu kannessa ja siinä se ulottuu aivan reunoihin asti. Kyllä kai sitä vaahterasiivua voi taivuttaa sen verran että se myötäilee bodyn muotoa ettei siitä kannesta tarvitse montaa senttiä höylätä.

Niin toi taivutus vois olla yks keino.
Itse ajatelin kuitenkin omakuvassani esiintyvää ratkaisua, eli viilu vaan yksinkertaisesti on hieman pienempi kuin itse body.
Juzzu
15.08.2003 11:41:22
Niin, no jos tuon linkin mukaista, noinkin ohutta viilua, käyttää, ei taivutus liene mikään ongelma. Ja burstia sitten reunoille.

http://www.projectguitar.com/tut/veneer.htm
SURf
15.08.2003 11:44:30
http://www.projectguitar.com/tut/veneer.htm

Ah, nyt päästiin asiaan!
Kiitos, kiitos.
SURf
15.08.2003 12:03:09
Vielä jos joku osaisi heittää hinta-arvion viilusta ja parhaimmillaan paikan mistä saa hankittua...

Tuolla project-guitaarissa oli muuten aika hyviä vinkkejä petsauksesta ja burstin teosta.
Juzzu
15.08.2003 12:20:40
Tuolla project-guitaarissa oli muuten aika hyviä vinkkejä petsauksesta ja burstin teosta.

Kyl kyl, kannattaa nähdä vähän vaivaa ja tsekata tuo FAQ, sen takia se tuolla on. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 7&o=0&x=9dff4fc246&co=0
SURf
15.08.2003 12:40:21
Kyl kyl, kannattaa nähdä vähän vaivaa ja tsekata tuo FAQ, sen takia se tuolla on. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 7&o=0&x=9dff4fc246&co=0

Totta, on tosin niin monta linkkiä että heikompaa alkaa jo heikottamaan...

Modauskuume nostaa päätään näköjään aina vaan korkeammalle. Taidan samaan syssyyn tehdä tallan kiinteäksi, tukkia sen kolon rungossa ja laittaa kieliin sellasen tele-tyyppisen ratkaisun rungon läpi kuten projektikitarassakin oli opastettu.

Kannattaako talla vaihtaa vai ruuvata vanha talla kiinni bodyyn?
Saako siis jotain hyötyä tallan vaihdosta, kielten läpivienti tele-tyyliin saisi ilmeisesti rungon värähtelemään entistä paremmin.
PIM
15.08.2003 12:47:00
Tuosta tulikin mieleen että Squierin Tom Delonge strato kävisi varmaan hyvin aihioksi jos himoitset loimutettua kiinteätallaista stratoa. Hmm.. taidankin itse hommata sellaisen kun ei ikänä hardtailia ole ollutkaan.
Juzzu
15.08.2003 12:47:09
laittaa kieliin sellasen tele-tyyppisen ratkaisun rungon läpi kuten projektikitarassakin oli opastettu.

Stratoillehan on olemassa myös kiinteää tallaa, ihan noin "virallisestikin", mutta siinä ratkaisussa kieliä ei viedä rungon läpi. Joutuisit hommaamaan joko telen tallan (http://www.cc.jyu.fi/~maaijane/kuvat/jussin/Rungonsyita.jpg) tai poraamaan straton tallaan reiät kielien läpiviennille, en tiedä riittääkö siinä tilaa moiselle. Muuten homma olisi sitten melko helppoa, poraat runkoon läpireiät tallan ollessa paikallaan suoraan tallassa olevista rei'istä (että osuu reiät varmasti kohdalleen), ja rungon taakse isommat reiät teletyyppisille kielipallukan stoppareille.
http://www.cc.jyu.fi/~maaijane/kuvat/jussin/runkotakaa.jpg

Kannattaako talla vaihtaa vai ruuvata vanha talla kiinni bodyyn?

Mä kyllä vaan ruuvaisin wanhan tallan kiinni, tosin kiilaisin varmaan rungon takakautta jonkun sopivan oloisen puun palan pitämään tallan kiinni rungossa, jousiahan ei enää tarvittaisi (tai voisi ne sinne jättää varmistamaan kiilaus).

Saako siis jotain hyötyä tallan vaihdosta, kielten läpivienti tele-tyyliin saisi ilmeisesti rungon värähtelemään entistä paremmin.

Kyllähän sitä kylillä puhutaan, että osa telen ominaisoundia muodostuu nimen omaan tuosta läpiviennistä, vaan en osaa minä ainakaan mitää totuutta tuosta kertoa.
Juzzu
15.08.2003 12:49:02
Tuosta tulikin mieleen että Squierin Tom Delonge strato kävisi varmaan hyvin aihioksi jos himoitset loimutettua kiinteätallaista stratoa. Hmm.. taidankin itse hommata sellaisen kun ei ikänä hardtailia ole ollutkaan.

Tjaah onko sitä loimukannella? Itse olen nähnyt vaan keltaisia ja sinisiä.

Tuossa kepissä voisi jyrsiä sitten jo valmiina olevan tallahumpparikolon lisäksi muille mikeillä kolot ihan oman näkemyksen mukaan.
PIM
15.08.2003 12:52:18
Tjaah onko sitä loimukannella? Itse olen nähnyt vaan keltaisia ja sinisiä.

Aihiosta puhuinkin.
SURf
15.08.2003 13:00:18
tai poraamaan straton tallaan reiät kielien läpiviennille, en tiedä riittääkö siinä tilaa moiselle.

Siis meneehän ne nyttenkin läpi siitä tallasta mutta ovat vain kiinni siinä metallimöykyssä jossa myös jouset ovat kiinni.

Voisiko sen möykyn vain irroittaa (ruuveilla kiinni?), tukkia kolon liimamalla puuta sinne ja sitten ruuvata vastakappaleet kieliä varten siihen puuhun?
Tuleeko ongelmia joita en nyt äkkiseltään huomaa?
Mahtaako olla vaan mitään hyötyä moisesta toimenpiteestä...
Juzzu
15.08.2003 13:13:18
Siis meneehän ne nyttenkin läpi siitä tallasta

Niin tietenkin! Ajatuskatko, heheh...
jansu
15.08.2003 19:11:31

Poistetun materiaalin tilalle ei enää ihan pelkkä viilu riitä, paksuutta pitää olla jo se 1/4" ellei jopa 1/2".

Tossa vastaavanlainen Tele -projekti http://home.att.net/~azure_mood/Telebasterd.html
Tässä ei lue mitään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)