Aihe: Promo-ep
1 2
siivonen
08.07.2003 15:31:09
Onko tietoa?

Saako EP:tä tehdä promootio käyttöön? Siis Teoston kanta asiaan.

Vai onko promo-käyttöön tarkoitetulla levyllä yleensäkään mitään aikarajaa?
Bonham
08.07.2003 15:53:37
Onko tietoa?

Saako EP:tä tehdä promootio käyttöön? Siis Teoston kanta asiaan.

Vai onko promo-käyttöön tarkoitetulla levyllä yleensäkään mitään aikarajaa?

Ensipainoksesta saa käyttää muistaakseni Teoston mukaan 250 kappaletta promootiotarkoituksiin, siis kaikenmittaisista levytyksistä. Joku voi korjata jos mulla on väärää infoa...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
SpoiledByJames
15.08.2003 00:06:25
Ensipainoksesta saa käyttää muistaakseni Teoston mukaan 250 kappaletta promootiotarkoituksiin, siis kaikenmittaisista levytyksistä. Joku voi korjata jos mulla on väärää infoa...

öö.. täh?

Promootiokäyttöön = ilmaiseksi jaettavaksi ympäri maita ja mantuja mainosmielessä?

Vai mitä tällä tarkoitetaan? Eikö niitä saa joka tapauksessa huitoa, omia levyjään, ihan mihin lystää ja millaisia pinoja haluaa, jos ei ilkeä rahaa pyytää tekeleistään mutta haluaa ne ihmisten kuultaville?

Mistä te puhutte?

Kenen karvoja nämä ovat?
kivi
15.08.2003 00:34:50 (muokattu 15.08.2003 00:37:39)
Eikö niitä saa joka tapauksessa huitoa, omia levyjään, ihan mihin lystää ja millaisia pinoja haluaa, jos ei ilkeä rahaa pyytää tekeleistään mutta haluaa ne ihmisten kuultaville?

Saa, mutta pitäähän mekanisoimismaksut maksaa. Jossain kohti tulee vastaan se todennäköisyys, että levy soikin jossain.

En mäkään tarkkaa määrää tiedä. Joku 250-300 niitä kai on meiltäkin promoina lähtenyt.

Mutta Siivosen kysymykseen: ei kai promolla mitään kestorajaa oo. Onhan Finnish Rockumentaryt täyspitkiä, ja Reindeer Rockit peräti tuplia.

Teosto tietää. www.teosto.fi
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Bonham
15.08.2003 08:13:59
Taas tässä nämä termit sekoittavat...

Itse tarkoitin, että "virallisesta" levystä saa jakaa promoina ensipainoksesta 250 ns. ilmaiskappaleina medioille sun muille. Ja tämä on Teoston kanta (siitä menee pienempi maksu tai ei maksua lainkaan, en muista).

Demojahan sä voit jakaa vaikka maailmantappiin asti jos massi kestää ja kutsua sitä promoksi...
baron
15.08.2003 10:02:18

Taas tässä nämä termit sekoittavat...

Itse tarkoitin, että "virallisesta" levystä saa jakaa promoina ensipainoksesta 250 ns. ilmaiskappaleina medioille sun muille. Ja tämä on Teoston kanta (siitä menee pienempi maksu tai ei maksua lainkaan, en muista).

Demojahan sä voit jakaa vaikka maailmantappiin asti jos massi kestää ja kutsua sitä promoksi...

Mikä on demo? Jos sillä on Teoston alaista musiikkia (covereita), niin saako sitä jakaa?

Teostolla on hinta ilmaisillekin tallenteille.
Bonham
15.08.2003 10:09:10
Mikä on demo? Jos sillä on Teoston alaista musiikkia (covereita), niin saako sitä jakaa?

Teostolla on hinta ilmaisillekin tallenteille.

No ainakin luvat pitää olla noiden muiden teosten levyttämiseen ja julkaisemiseen. Mutta jos teet esim 50 kipaleen painoksen demoja keikkojen saalistamiseen, niin tuskinpa siihen paljoa lupia kannattaa hakea... Mutta silloin ei myöskään voi käyttää "oikeita" prässäämöjä, joista lähtee listat Teostolle, eli kotipolttoisia demoja vaan tarkoitan.
Bonham
15.08.2003 10:58:34
Tahtoo olla niin, että keikalle pyytäjä haluaa etukäteen tietää, miltä bändi kuulostaa ja vaikeaa on koko bändiä sitä varten paikalle raijata!

Mä olen huomannut tuon saman seikan, eli tahdon yleensä vähän tieää millaista bändiä olen buukkaamassa:)
kivi
15.08.2003 10:58:53
Tahtoo olla niin, että keikalle pyytäjä haluaa etukäteen tietää, miltä bändi kuulostaa ja vaikeaa on koko bändiä sitä varten paikalle raijata!

Niin, me tiedämme sen. Niitä kutsutaan demoiksi.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
baron
15.08.2003 11:21:12

Mä olen huomannut tuon saman seikan, eli tahdon yleensä vähän tieää millaista bändiä olen buukkaamassa:)

Et paljasta, että demo-CD:ltä puuttuu Teoston merkinnät?
Bonham
15.08.2003 11:25:17
Et paljasta, että demo-CD:ltä puuttuu Teoston merkinnät?

Eipä tuo ole paljon meikäläistä vuosien saatossa painanut kun näkee, että kyseessä on selkeä kotipoltto keikkojen toivossa. Ja aika harvoin demoilla on covereita...

Mutta jos joku rupee julkaiseman ja myymään luvattomia hommia, niin voin vaikka käräyttää:)
baron
15.08.2003 11:47:17

Eipä tuo ole paljon meikäläistä vuosien saatossa painanut kun näkee, että kyseessä on selkeä kotipoltto keikkojen toivossa. Ja aika harvoin demoilla on covereita...

Mutta jos joku rupee julkaiseman ja myymään luvattomia hommia, niin voin vaikka käräyttää:)

Teostolta ei löydy (en ainakaan minä löydä) hintaa sellaiselle toiminnalle, että yksin kappalein silloin tällöin polttaisi CD:n tuttavalle lahjaksi tai keikkakyselijälle demoksi (siis covereita).

Jos löytyisi, hinta olisi todennäköisesti niin pieni, että sen voisi maksaakin ja saisi homman "lailliseksi" ja uskaltaisi tehdä kannenkin, josta selviäsi "syyllisen" nimi.
kivi
15.08.2003 11:54:10
Teostolta ei löydy (en ainakaan minä löydä) hintaa sellaiselle toiminnalle, että yksin kappalein silloin tällöin polttaisi CD:n tuttavalle lahjaksi tai keikkakyselijälle demoksi (siis covereita).

Jos löytyisi, hinta olisi todennäköisesti niin pieni, että sen voisi maksaakin ja saisi homman "lailliseksi" ja uskaltaisi tehdä kannenkin, josta selviäsi "syyllisen" nimi.

Mä olen joskus kysellyt tuota, eikä paristakymmenestä itsepoltetusta vielä mitään tarvinnut maksaa tai kenellekään kertoa, jos oikein muistan. Sillä lähtee homma jo hyvin käyntiin.

Ei ne oikeasti oo mitään poliiseja, vaikka iltapäivälehdistä tahallisen roistomaisen kuvan teostosta saakin. (Eturistiriidat nääs.) Kyllä siellä ihan hyvin ymmärretään, ettei omasta tuottamattomasta myynninedistämisestä oo pikkumitassa järkeä kierrättää mekanisoimisrahaa.

Sillä mekanisoimismaksuhan tilitetään takaisin sulle, jos olet oikeudenomistaja.
(Handsome Dick Manitoba)    
killutin
06.02.2008 20:12:12
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1636 päivää vanhaan ketjuun!
-Siitä se lähtee.

Sillä mekanisoimismaksuhan tilitetään takaisin sulle, jos olet oikeudenomistaja.

Tarkoittaako tämä siis sitä, että jos teen omakustanteen ja maksan itse kaiken lystin, myös mekanisoimismaksun, niin tuo mekanisoimismaksu maksetaan minulle takaisin?
anttipi
06.02.2008 21:51:09 (muokattu 06.02.2008 22:29:15)

Meneepä kyllä helvetin vaikeaksi yhden ilmaiseksi jaeltavan demon monistus.

ISRC-koodit pitää anoa, tallennuslupa pitää anoa, mekanisointimaksut maksaa. Ja kaupan päälle tietysti saa odotella, että levyt saapuvat painosta lähipostiin joskus juhannuksen tienoilla. Anomusten postittelua, maksuja, pankkiliikenteen hitautta, odottelua ja odottelua. Sen jälkeen niitä levyjä pääseekin sitten jo jakelemaan ilmaiseksi - tosin luultavasti seuraavan demon miksaus on jo siinä vaiheessa valmis.

Sori vuodatus, mutta väsyttää ja vituttaa. Tokihan se on hyvä kaikkien kannalta, että tekijänoikeusasiat ovat juridisesti vimosen päälle.
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
anttipi
07.02.2008 10:36:35

Mulle jäi epäselväksi, onko tallennuslupa sama kuin mekanisointimaksu?
CaptainC
07.02.2008 11:00:35
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1636 päivää vanhaan ketjuun!
-Siitä se lähtee.

Tarkoittaako tämä siis sitä, että jos teen omakustanteen ja maksan itse kaiken lystin, myös mekanisoimismaksun, niin tuo mekanisoimismaksu maksetaan minulle takaisin?

Periaatteessa about, Teosto ottaa siitä hallinnoimismaksun joka oli muistaakseni 10% luokkaa. Plus sitten tietty verot pois :(

Jos julkaiset yksityishenkilönä pelkästään omaa tuotantoasi, niin jollain perusteilla voi saada muistaakseni vapautuksen normaalista mekanisointikorvauksesta. Sitten, jos erehdyt perustamaan yrityksen julkaisuasi varten, niin eipä käy tämä enää.
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
anttipi
07.02.2008 11:11:27 (muokattu 07.02.2008 11:12:43)

Periaatteessa about, Teosto ottaa siitä hallinnoimismaksun joka oli muistaakseni 10% luokkaa. Plus sitten tietty verot pois :(

Eli ilmaiseksi jaettavasta demo-cd:stä joutuu maksamaan 0,10e/kpl (Teoston nettisivuilta katsottu). 100 CD:tä yhteensä siis kympin. Takaisin tilitettäessä Teosto vetää välistä euron, sitten verot lisäprosentilla (31 %) vielä pois. Kuutisen euroa tulee takaisin. Mahtavan tehokasta ja järjellistä rahaliikennettä.

Jos julkaiset yksityishenkilönä pelkästään omaa tuotantoasi, niin jollain perusteilla voi saada muistaakseni vapautuksen normaalista mekanisointikorvauksesta. Sitten, jos erehdyt perustamaan yrityksen julkaisuasi varten, niin eipä käy tämä enää.

Ainakin sellaisen luin, että enintään 250 kpl voi saada vapaakappaleiksi ilman mekanisointikorvausta, jos painos on ollut vähintään 500 kpl.
renaldomoon
17.11.2008 15:58:06
Ja jos nyt sattuu painamaan sen 100kpl niin teoston sivuilla ilmoitetaan että:

Vähimmäisveloitus on 50 euroa/lasku.

Eli 100kpl maksaa sen 500:n kpl:N verran...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)