Aihe: Väärät putket.
1
PIM
15.08.2003 10:21:43
Putken kantoja on muutama erilainen ja erilaisia ja ei-vaihtokelpoisia putkityyppejä satoja eli aivan summamutikassa ei kannata kokeilla. Kun selvität mitä putkia laite alunperin on käyttänyt niin netistä kyllä selviää onko uusi putki vaihtokelpoinen alkuperäisten kanssa.
Uutta tavaraa myynnissä. Alvarez strato, Fenix strato,putkikombo.
Penasol
15.08.2003 17:21:13

Putken kantoja on muutama erilainen ja erilaisia ja ei-vaihtokelpoisia putkityyppejä satoja eli aivan summamutikassa ei kannata kokeilla. Kun selvität mitä putkia laite alunperin on käyttänyt niin netistä kyllä selviää onko uusi putki vaihtokelpoinen alkuperäisten kanssa.

Niin, siis itse asiassa kitaravahvistimeen tarkoitin noita putkia, ja sillähän minä tahdoin tietää, että mitä voi tapahtua, kun enhän minä uskalla siihen alkaa sopimattomia putkia laittaa jos se voi paskoa vahvistimen. Mutta ilmeisesti ei toimi.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
sihvoh
15.08.2003 19:52:12
Niin, siis itse asiassa kitaravahvistimeen tarkoitin noita putkia, ja sillähän minä tahdoin tietää, että mitä voi tapahtua, kun enhän minä uskalla siihen alkaa sopimattomia putkia laittaa jos se voi paskoa vahvistimen. Mutta ilmeisesti ei toimi.

Tee seuraavasti:

1) Älä kokeile putkia vahvistimeen jos et tiedä onko kyseessä sopiva putki vai ei.

2) Pistämällä sopivasti vääräntyyppisen putken vahvistimeen voit rikkoa sekä sen putken että vahvistimen. Joten älä tee sitä.

3) Kertomalla vahvistimen merkin ja mallin saa netistä tietoa mitä putkia siinä on.

4) Kertomalla mitä putkia sulla on voi netistä etsiä vastauksen ovatko ne sopivia vaiko ei.

5) Jos avaat vahvistimen ja siinä on putki jossa lukee esim. 12AX7 tai ECC83 niin voit vaihtaa tilalle seuraavia:

12AX7, 12AT7, 12AU7, ECC81, ECC82, ECC83

Elikkä nuo ovat kaikki vaihtokelpoisia toistensa kanssa ja niiden ero on vahvistuksen määrässä. Nämä ovat ns. etuasteputkia.

6) Pääteasteen putket esim. EL34, EL84, KT66, KT88, 6L6, 6V6, 6550, jne... pitää vaihtaa aina samanlaisiin. Samalla voipi joutua säätämään ns. bias virtaa joten ei suositeltavaa jos ei tiedä mitä tekee. Lisäksi jos putkia on parillinen määrä 2/4 niin ne joutuu yleensä vaihtamaan kaikki samalla kertaa jotta sovitus säilyy.

Eli jos putkissa joita sait läjän on sama merkintä kuin laitteessa johon niitä ajattelit niin silloin kokeilu ei liene kovin vaarallista jos putket ovat ehjiä ja säilytetty asiallisesti.

Jos ko. vahvistin toimii nyt hyvin niin miksi vaihtaisit putkia ?
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Olli S.
15.08.2003 20:24:11 (muokattu 15.08.2003 20:24:54)

Onko muuten 12AX7 enemmän säröytyviä putkia saatavilla? Kun menee etuputki vaihtoon niin vois miettiä sellaista.
Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)