Aihe: Fat strat
1 2
Jonte
06.02.2006 22:21:03
Kertokaahan kokemuksen syvällä rintaäänellä Fat Strat-mikityksestä. Mikä ero on soundimaailmassa kun rämpsäyttää humbucker-tallamikit päälle, verrattuna straton aika ohkaiseen ääneen tavan yksikelaisella tässä asennossa?

Tuleeko ääneen leveyttä ja syvyyttä, onko parempi?

Minulle on joskus tullut mieleen, että mitä jos humbuckeri olisikin keskellä tai ihan toisessa reunassa, kaulamikin kohdalla.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
P-Nut
06.02.2006 22:57:45 (muokattu 06.02.2006 23:12:07)

Itseäni gäässittäis tällä hetkellä tosi paljon strato, jossa on humppari tallassa. Hyvänä vaihtoehtona olisi Fender Lonestar strato, mutta noita ei paljon oo liikkeellä kun valmistuskin on loppunut...Nyt on sitte Warmoth mielenpäällä, että tilais sieltä osina kaiken...ei ole enää yhtään pahan hintaista kun tuo dollarin kurssikin on mennyt vain parempaan suuntaan euroon nähden.

Edit. Niin vois tuohon jotain vähän älykästä tosin vastata. Eli tuo humppari tallaan ratkaisuhan on monesti tehty juuri sen takia, että saadaan esim. just säröjä vähän tukevamman puoleisiksi verrattuna perus yksikelaiseen.
Damn, that's a fine pile of duckshit :]
Krypto Niitti
06.02.2006 23:27:33 (muokattu 06.02.2006 23:29:40)
Itselläni taas on joku tämäntyyppinen kiikarissa -> http://www.thomann.de/thoiw3_fender … sn=922267844329ca4ee17b2a5106cfa968

Noita ei näe oikeastaan ollenkaan, luultavasti koska "siinä ei ole sitä perinteistä strato soundia". Mutta olen tästä varsin tietoinen. Mutta voiko se nyt kamalalta kuulostaa, kun esimerkiksi Les Pauleissa ym. on perinteisesti juuri 2 humbuckeria noin.

Kokeilemaan en ole tuota vielä päässyt mutta päällisinpuolin vaikuttaa sopivalta.

Jos jollain on kokemuksia tuollaisesta niin mielellään kuulisin.
"Millään kirjoituksellasi ei ole tarpeeksi plussaa."
Hammermul
07.02.2006 01:16:11

Itselläni taas on joku tämäntyyppinen kiikarissa -> http://www.thomann.de/thoiw3_fender ... sn=922267844329ca4ee17b2a5106cfa968

Noita ei näe oikeastaan ollenkaan, luultavasti koska "siinä ei ole sitä perinteistä strato soundia". Mutta olen tästä varsin tietoinen. Mutta voiko se nyt kamalalta kuulostaa, kun esimerkiksi Les Pauleissa ym. on perinteisesti juuri 2 humbuckeria noin.

Kokeilemaan en ole tuota vielä päässyt mutta päällisinpuolin vaikuttaa sopivalta.

Jos jollain on kokemuksia tuollaisesta niin mielellään kuulisin.

Mulla on tollainen mehikon HH strato. Ostin kesän lopussa T-kaupasta ja hyvin on pelittänyt. Voin tässä joku päivä laverrella vähän lisää ja pistää vaikka ääninäytteitä jos oikein innostun (mitään en lupaa).
Mielipiteesi on väärä.
Imper
07.02.2006 01:57:02

Ite vaihdoin joskus vanhaan stratoon humpparin tallaan ja aluksi tykkäsin, mutta sitten jossain vaiheessa tajusin, että ne stratolle ominaiset soundit hukkui.

Humpparikitarat erikseen. Nykyisessä stratossa oon pysytellyt ihan singlecoileissa ja aion pysyäkin.

Tottakaihan voisi laittaa puolitukset, mutten ite koskaan jaksanut väsätä.
Everyone is a per-son
Jonte
07.02.2006 08:24:41
Mulla on tollainen mehikon HH strato. Ostin kesän lopussa T-kaupasta ja hyvin on pelittänyt. Voin tässä joku päivä laverrella vähän lisää ja pistää vaikka ääninäytteitä jos oikein innostun (mitään en lupaa).

Lavertele hyvä mies! Ihan vaikka lähipäivinä, sillä tilaus lähtee T-kauppaan tällä viikolla.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
JLM
07.02.2006 12:17:25

Kertokaahan kokemuksen syvällä rintaäänellä Fat Strat-mikityksestä. Mikä ero on soundimaailmassa kun rämpsäyttää humbucker-tallamikit päälle, verrattuna straton aika ohkaiseen ääneen tavan yksikelaisella tässä asennossa?

Tuleeko ääneen leveyttä ja syvyyttä, onko parempi?

Minulle on joskus tullut mieleen, että mitä jos humbuckeri olisikin keskellä tai ihan toisessa reunassa, kaulamikin kohdalla.

Kyllähän siinä soundissa ihan vissi ero on. Onko se sitten leveämpi tai syvempi, tiedä häntä. Tummempi nyt ainakin. Paremmuus on tietysti täysin kuuntelijasta kiinni. Joissain tapauksissa tykkään yksikelaisen soundista mutta mitä enemmän säröä pistetään, sitä käyttökelpoisemmaksi humbuckerin soundi tulee. Puolituskytkin tallamikille onkin juuri tuosta syystä erittäin kätevä.

Jos tallamikkiä siirretään keskemmälle muuttuu soundi vähitellen enemmän ja enemmän kaulamikin kaltaiseksi :P Olipas informatiivinen lause...
jussimus
07.02.2006 12:38:38
Onkos noissa Texmex-humppareissa ollenkaan potkua vai onko ne ihan tuhnut, jos verrataan vaikka Gibsonin 498T-tallamikkiin?
Härski
07.02.2006 13:21:32
Onkos noissa Texmex-humppareissa ollenkaan potkua vai onko ne ihan tuhnut, jos verrataan vaikka Gibsonin 498T-tallamikkiin?

Ihan hyvät ne ovat. Omassa Deluxessa oli tuollainen tallassa, ikäväkyllä möin sen pois. Siinä oli luonnetta. Varmasti hyvä kuuloiset, jos nuo vielä puolittaa.
jussimus
07.02.2006 13:31:06
Ihan hyvät ne ovat. Omassa Deluxessa oli tuollainen tallassa, ikäväkyllä möin sen pois. Siinä oli luonnetta. Varmasti hyvä kuuloiset, jos nuo vielä puolittaa.

Kun sullahan oli vielä äsken SG Stankku, niin osaatko vertailla 498T:n ja Texmexin soundia?
P-Nut
07.02.2006 13:41:56

Kun sullahan oli vielä äsken SG Stankku, niin osaatko vertailla 498T:n ja Texmexin soundia?

Tuo on varmaan aika vaikea vertailla jos 498T oli mahonkirunkoisessa kitarassa ja Texmex Leppä-stratossa. Kuitenkin aivan erisoundiset puut.
Damn, that's a fine pile of duckshit :]
jussimus
07.02.2006 13:56:15
Tuo on varmaan aika vaikea vertailla jos 498T oli mahonkirunkoisessa kitarassa ja Texmex Leppä-stratossa. Kuitenkin aivan erisoundiset puut.

No kysytään sitten näin: Osaako joku vertailla soundillisesti Stratoa jossa on Texmexit ja Gibson SG:tä jossa on tallassa 498T?

Härski? Sano jotain? Moikkaa edes..?

:)
Krypto Niitti
07.02.2006 19:55:30

Mainiota! Ja jos kuvia löytyy / voit ottaa niin sekin olisi kiva. Kun tuolla thomannilla ainakin vaikuttaisi olevan tuo kuva Amerikan mallista.
Härski
07.02.2006 20:00:24
No kysytään sitten näin: Osaako joku vertailla soundillisesti Stratoa jossa on Texmexit ja Gibson SG:tä jossa on tallassa 498T?

Härski? Sano jotain? Moikkaa edes..?

:)

Moikka!

Niin, tosiaan. Se TexMex oli selkeästi stratoon suunniteltu mikki, koska siitä lähti aika ihana klangi noin niinkö humppariksi. Tosta Distortionista ei tod. lähde samanlaista soundi, mutta pidän tästä kuitenkin enempi. Luulen, että toi 498T on aika tyhjä arpa straton tallassa, mutta miksei kannata kokeilla? Kyllä toi TexMex on ihan kelvollinen mikki, stock- leimasta huolimatta. Perkele, myykää tollanen valkoinen trembuckeri mulle, alko kuumottaa.
Hammermul
07.02.2006 20:00:48

Mainiota! Ja jos kuvia löytyy / voit ottaa niin sekin olisi kiva. Kun tuolla thomannilla ainakin vaikuttaisi olevan tuo kuva Amerikan mallista.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=Hammermul&image_id=17392987

Tossa on kuva kitarasta. Kuva ei ole mitenkään liian edustava. Mä voin kotiin päästyäni ottaa lisää kuvia ja sit vähän kertoa siitä.
Mielipiteesi on väärä.
Krypto Niitti
07.02.2006 20:21:06
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Hammermul&image_id=17392987

Tossa on kuva kitarasta. Kuva ei ole mitenkään liian edustava. Mä voin kotiin päästyäni ottaa lisää kuvia ja sit vähän kertoa siitä.

Kiitoksia. Ihan komialtahan tuo näyttää. Otelauta vaan näyttää jotenkin jännältä. Varmaan osunut vaan tuommonen vaaleampi pala. Tai sitten johtuu valosta / salamasta (?).
oo-p
07.02.2006 21:41:23

säröstä tulee kaikinpuolin muhkeampi
Terve, ja kiitos kaloista!
jussimus
07.02.2006 21:56:24
Kiitoksia. Ihan komialtahan tuo näyttää. Otelauta vaan näyttää jotenkin jännältä. Varmaan osunut vaan tuommonen vaaleampi pala. Tai sitten johtuu valosta / salamasta (?).

Tai sitten kaikkia muita otelaudan kohtia sen vaalean alueen ympäriltä on soitettu ihan julmetun paljon :D
Hammermul
08.02.2006 00:02:33 (muokattu 08.02.2006 00:03:22)

Noniin, laitearvion aika. Tein muutaman musiikkiklipin ja otin kuvia kitarasta. Noista ääninäytteistä ei välttämättä saa muuta selville, kun että olen ihan aloittelija soundien hakemisessa, äänittämisessä ja soittamisessa. :) Kaikki soitettu Mikrocuben läpi ja otettu koneelle jollain halvalla 15 euron Sonyn laulumikillä. Mitään ei ole nauhottamisen jälkeen enää muokattu. Täältä siis löytyy kuvat ja ääninäytteet:

http://users.tkk.fi/~kpuputti/Mex_Std_HH_Stratocaster/

Kyseessä siis (kuten voi arvatakin) Mexico Standard double fat Stratocaster. Koitin vähän käyttää eri mikkiyhdistelmiä (heh, talla/kaula, ei tullut sitä keskiasentoa käytettyä) ja eri soundeja mitä nyt noilla Microcuben mallinnuksilla ja efekteillä sain. Kuvissa tuo plektrasuoja näyttää vähän eriväriseltä kuin itse kitara, mutta luonnossa ne ovat ihan samanvärisiä. Kuvatessa heijastuu vaan valo erilailla noista pinnoista. Ja kuten jo kyseltiin, niin tuo otelauta on melko vaaleaa ruusupuuta (kuvassa näyttää vielä vähän vaaleammalta kuin luonnossa).

Tilasin siis tuon kitaran Thomannilta kesän lopussa 511 euron hintaan (näyttäis vähän halventuneen). Tämä on ensimmäinen sähkökitarani, että on hieman vaikea lähteä vertailemaan mihinkään. Päädyin ostamaan kyseisen instrumentin, koska olin kokeillut kaverin mehikolaista fat stratoa ja se sopi hyvin käsiin. Sitten aattelin, että haluisin vielä humpparit kitaraan, että taittuis vähän raskaampikin meno. Ja oli tota Iron Maideniakin tullut kuunneltua, niin mietin, että ne saa hyvät soundit niistä humpparistratoistaan. Ehkä tää on vintaakin raiskausta, ihan sama.

Kitara pitää todella hyvin vireensä, mihin olen oikein tyytyväinen. Ostin jo heti alkuun pari jousta lisää tonne taakse ja ruuvasin tallan kiinteäksi, joten vibrakammen käyttämättömyys auttaa varmasti paljon vireen pysymistä. Kaula sopii kämmeniin ku nyrkki silmään ja elektroniikka toimii kuten pitääkin. Varsin hyvä kitara hintaluokassaan. Jos miinuksia pitää laitella, niin tuo otelaudan vaaleus on yksi (tosin aika pieni) haitta. Lisäksi kieliä ei voi pistää hirveän lähelle otelautaa, koska silloin jotkut ylänauhan ei soi kunnolla (tosin kaularataa pitäisi kai muutenkin säätää, en sitten tiedä miten paljon se tuohon auttaisi). Mutta ei ne niin korkealla ole, että liikaa haittaisi, varsin kevytsoittoinen kitara on. Ja kuten kuvissa näkyy, niin nuo kielten korkeuden säätöruuvit on niin teräviä, että on pitänyt laittaa tollainen teipinpalanen siihen suojaksi, muuten on kämmensyrjä ihan vereslihalla.

Eli mun mielestä varsin hyvä kitara mulle. Jos haluatte vielä tietää jotain lisää tai haluatte kuvia jostain muista kulmista, niin kysykkee vaan. Ja jos joku haluaa neuvoa miten sais paremmat komppisäröt tosta kuutiosta, niin kertokaa. :)

E: Heh, meni muuten muutama tunti tänkin kanssa... Syömään ja nukkumaan nyt...
Mielipiteesi on väärä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)