Morjensta vaan kaikille arvon kitarasankareille sekä -antisankareille. Taitaapi tämäkin topikki kuolla saman tien mutta menkööt. Oletteko huomannut miten kitaransoitosta puhuttaessa aiheet koskee lähes aina täppäystä, swiippausta jne. Mutta aniharva jaksaa/kehtaa ottaa puheenaiheeksi niinkin yleisen asian kuin bendailun. Itseäni alkoi harmittaa avuton bendailutaitoni kun yritin soitella Gary Moorea (no korvakuulolta tietenkin). Still Got The Blues ja Parisienne Walkawaysin bendit meni minulta suurimmaksi osaksi metsään kuselle. Juurikin nämä hitaat balladit, joissa tulee ns. tunteella tehtyä bendailua osottautuvat huomattavasti vaikeammaksi kuin jokin "nopea" tilutus. Onkos sinulla ollenkaan samanlaisia fiiliksiä ko. asian suhteen tai mitään mielipidettä? Olen aika varma että en ole ainoa tämän pienoisen ongelman kanssa. - sideburns forever - |
kid ego 15.08.2003 01:59:00 | |
---|
Meikäläisen soittotyyli perustuu pitkälti bendeihin, blues-pohjalta kun olen liikkeessä. Do you really want to funk with me? Hirvi on petoeläin. |
sarkjan 15.08.2003 02:00:24 | |
---|
Mielestäni kyllä ihan oikeasta ja tärkeästä asiasta on nyt kyse. Ei se niin helppoa olekaan, vaikka luulis. Tarkkana saa olla ettei venytä yli tai jää alle. Kuuluu aivan perusasiohin, jota kannattaa treenata, siinä missä muitakin juttuja. Everything louder than everything else! |
jogo3000 15.08.2003 07:59:12 | |
---|
Ei kyllä nykyään enää mene juuri koskaan ohi. Tätä olen lähinnä harjoitellut viime aikoina, bluessoiton yhteydessä. Ja vibratoa. En kyllä enää mitenkään tekniikkakysymyksenä tätä osannut ottaa. I'm a whiskey rock'n'roller. |
Insane Kane 15.08.2003 08:48:34 | |
---|
Mulla pentailu hieman korvaa nopeutta. Still Got The blues:issa pitää olla tarkkana ku porkkana ja Pitää olla hyvä sävelkorva. Tosin nuo monen nauhan hypyt ei oikein ole vielä hallussa. Vitusti säröä perkele!!! |
Giggeli 15.08.2003 08:51:47 | |
---|
Huomasin tismalleen saman asian samojen kappaleiden kanssa kuin topicin aloittaja! |
Keppi 15.08.2003 09:03:40 | |
---|
Morjensta vaan kaikille arvon kitarasankareille sekä -antisankareille. Taitaapi tämäkin topikki kuolla saman tien mutta menkööt. Oletteko huomannut miten kitaransoitosta puhuttaessa aiheet koskee lähes aina täppäystä, swiippausta jne. Mutta aniharva jaksaa/kehtaa ottaa puheenaiheeksi niinkin yleisen asian kuin bendailun. Itseäni alkoi harmittaa avuton bendailutaitoni kun yritin soitella Gary Moorea (no korvakuulolta tietenkin). Still Got The Blues ja Parisienne Walkawaysin bendit meni minulta suurimmaksi osaksi metsään kuselle. Juurikin nämä hitaat balladit, joissa tulee ns. tunteella tehtyä bendailua osottautuvat huomattavasti vaikeammaksi kuin jokin "nopea" tilutus. Onkos sinulla ollenkaan samanlaisia fiiliksiä ko. asian suhteen tai mitään mielipidettä? Olen aika varma että en ole ainoa tämän pienoisen ongelman kanssa. Joo...itse oon huomannu saman jutun. Huomaa myös, kun kuuntelee musaliikkeessä noita nuorehkoja soittajia...ja mitä täälläkin on noita ääninäytteitä pistetty, ett noi bendaukset on vähän niinku jätetty retuperälle. On tosi nopeita ja teknisiä soittajia, mutt sitt ku tulee ne hitaat osuudet, ni homma muuttuu amatöörimäiseksi. Tietysti on jokaisen oma asia, mitä haluaa opetella ja mihin haluaa panostaa, mutt itse ainakin opettelisin ensin noi jutut, ennenkun siirtyisin mihinkään esim. tappinkiin. Sitäpaitsi sehän on tosi loistavaa kuunneltavaa, kun soittaja hallitsee venytykset ja vibratot hyvin. Kyllä mä ainakin paljon mieluummin sellasta kuuntelen, kun jotain aivotonta nopeaa skaalan "kelausta" ylös, alas...sivulle. Juuup! |
jogo3000 15.08.2003 09:06:04 | |
---|
Tässäpä tuli mieleen, että miten bendaatte? Klassinen soittoasento kädellä ei mielestäni oikein anna hyviä mahdollisuuksia nuottien taivuttamiseen. Itselläni on yleensä tapana käyttää rannetta bendien tekemiseen. Tällöin sormet ovat eri suunnassa, kuin nauhat ja rannetta "pyöräyttämällä" taipuu kieli, tarkasti ja helposti. Jos pidän kättä klassisessa asennossa, eli sormet on nauhojen suunnassa, ja peukalo kaulan takana, joudun bendaamaan sormilla, ja siitä ei tule yhtään mitään. Bendejä kehittäessäni nostin koko ajan kielten paksuutta, ja lopulta soitin 11-sarjalla. Nyt pysyy hallinnassa vähän kevyemmillä kielilläkin, ja ei haittaa kahden ja puolenkaan nuotin bendit. I'm a whiskey rock'n'roller. |
Insane Kane 15.08.2003 09:17:13 | |
---|
Itse nappaan kaulasta kunnolla koko kärellä kiinni ja väännän. Peukalo sielä kaulan takaa vilkkumassa. Ja ranteesta se lähtee. Vitusti säröä perkele!!! |
Robert 15.08.2003 10:53:52 | |
---|
Edelleen ihmettelen miksi Suuri Kitarakirja neuvoo bendeissä käyttämään vain yhtä sormea... Kuka muka saa pelkällä nimettömällä bendattua vaikka kolme nauhaväliä? Mix sä niinqu luit tän? |
jogo3000 15.08.2003 11:04:29 (muokattu 15.08.2003 11:04:57) | |
---|
*nostaa kätensä* Tulee siinä silti autettua aina muillakin sormilla. Pikkurillillä bendaaminen on minulle sula mahdottomuus. Siis onnistuu pelkällä nimettömällä, mutta siitä huolimatta autan. I'm a whiskey rock'n'roller. |
Uli Con Carne 15.08.2003 12:49:47 | |
---|
Morjensta vaan kaikille arvon kitarasankareille sekä -antisankareille. Taitaapi tämäkin topikki kuolla saman tien mutta menkööt. Oletteko huomannut miten kitaransoitosta puhuttaessa aiheet koskee lähes aina täppäystä, swiippausta jne. Mutta aniharva jaksaa/kehtaa ottaa puheenaiheeksi niinkin yleisen asian kuin bendailun. Mietis jos joku ottais aiheeksi rytmi-/komppikitaroinnin. Sehän savustettais heti ulos täältä. :) |
jogo3000 15.08.2003 12:51:35 | |
---|
Mietis jos joku ottais aiheeksi rytmi-/komppikitaroinnin. Sehän savustettais heti ulos täältä. :) Samaa shaittiahan se kaikki on. I'm a whiskey rock'n'roller. |
Herra Rapu 15.08.2003 13:01:57 (muokattu 15.08.2003 13:02:16) | |
---|
Mietis jos joku ottais aiheeksi rytmi-/komppikitaroinnin. Sehän savustettais heti ulos täältä. :) Nii, sen takia kun ketään täällä ei oikeasti ymmärrä mitään sen päälle, varsinkaan "hei-mä-oon-UliCC-ja-mä-en-soita-mitään-**tun-rytmiä-ikinä-kun-se-on-niin-***tanan-puolalaista-" -tyyppiset tapaukset. |
Brian May jr. 15.08.2003 13:25:03 | |
---|
Meikäläisen soittotyyli perustuu pitkälti bendeihin, blues-pohjalta kun olen liikkeessä. Sama täällä. Metal up yer ass or I'll do it for ya! |
kunnasja 15.08.2003 13:30:26 | |
---|
Näkyy olevan ihan sama avata mitään "kaikenkattavia" aiheita mistään bendauksista tai ylipäänsä mistään, kun ei vittu osata lukea edes noita FAQeja. Mikä siinä nyt on niin helvetin vaikeaa? Visit http://www.helionprog.com |
Socialite 15.08.2003 13:33:06 | |
---|
Monet jotka eivät jaksa vaivautua harjoittelemaan bendausta ovatkin studiossa tai live tilanteessa hiukan kusesha kun ei oikeen irtookaan..."mikähän hitto tossakin nyt on kun kyllähän kaikki bendata osaa!" Muistaakseni vai.comissa on jossakin lessonissa juttua, että vai on käyttänyt ja suosittelee käyttämään jopa tunnin yhden ainoan nuotin bendailemiseen eri tavoilla! Jaksoin kerran puolituntia...bendailla. HALUTAAN VUOKRATA: Treenikämppä Joensuusta!! |
Jusstus 15.08.2003 15:05:48 | |
---|
Kannattaa mielummin puhua sävelaskelista kuin nauhaväleistä bendijutuissa. ½-sävelaskeleen bendi = 1 nauha 1-sävelaskeleen bendi = 2 nauhaa jne..
Ei kannata myöskään unohtaa 1/4 -askelbendiä. Vaikka länsimainen sävelasteikko ei tunnusta neljäsosia, tekee tuo maaginen neljäsosa tietyistä jutuista esim. bluussissa huomattavasti vivahteikkaampia. Tyypillisin esimerkki olisi jotakuinkin sellanen, että bluusskaalassa venäytetään sitä perussävelestä puolentoista sävelaskeleen päässä olevaan nuottia hiukka ylöspäin ennen paluuta perussäveleen. Niin perus blues-nyanssi, että. esim: (noita kolmosvälin nuotteja siis laahataan se neljännes ylöspäin ennen tota perussäveltä) ------------------------- -3/----------------------- -3/----------------------- ---------5~~~---------- ------------------------- ------------------------- Ja ennenkuin joku teilaa tänkin, näitä todellakin on merkitty nuotteihinkin silloin tällöin. "These go to eleven.." |
ICE 15.08.2003 15:08:34 | |
---|
Näkyy olevan ihan sama avata mitään "kaikenkattavia" aiheita mistään bendauksista tai ylipäänsä mistään, kun ei vittu osata lukea edes noita FAQeja. Mikä siinä nyt on niin helvetin vaikeaa? Teoriassa helppo asia toi bendaus, käytännössä hieman eri juttu ainakin minulle. kuten jo ollaan huomattu, toiset oppii asian x helpommin kuin toiset. eikö? lähdenpä tästä reenaileen bendejä ja toivottavasti joku päivä onnaa.. heheh - sideburns forever - |
jogo3000 15.08.2003 15:08:44 | |
---|
Komppaan Jusstusta. Siis ennenkaikkea bendaamisessa on tärkeää, että kuuntelee mitä soittaa. Itseasiassa voisin sanoa bendaamista jonkin verran harjoitelleena, että kun sitä tarpeeksi harjoittelee, tavallaan bendaa koko ajan, kun soittaa. Ote kielestä muuttuu, ja saundi paranee. I'm a whiskey rock'n'roller. |