Aihe: Tinnitus?
1 2 3 4 515 16 17 18 19
petkle
14.08.2003 16:03:08
--istuin tietokoneella pelaamassa jotain peliä, ja yhtäkkiä se alkoi --Kutsuntatarkastuksessa ei lääkäri kuitenkaan todennu mitään vaikka olin rastinnu sen "tinnitus"-kohdan.

Tarkistitko ettei ollut näyttö mikä vinkui :) Salakavalasti on tuo enkelikuoro tullut minunkin korviini laulemaan. Kun on aika vaihteleviä ääniä niin eräs ilta ihmettelin että kylläpäs tänään vinkuu. Vasta pari tuntia myöhemmin huomasin näytön jääneen päälle. Diskanttien kuulon on lapsena puhkaistut tärykalvot vieneet jo kauan sitten, eivätkä rumputunnit suojaamattominakaan kovin hyvää tehneet. Ei opettaja silloin vielä kuulostansa juuri välittänyt, joten mistäpä olisin itsekkään ymmärtänyt.

Terveyskeskuksessa olen muutamaankin kertaan korvien takia käynyt, pistävät mut siihen perus kuulotestiin (pari piippausta molemmille korville) ja sanovat että opi elämään sen kanssa. Kerran sentään rassasivat vaikut pois. Kuntsuntatarkastuksissa kertoi melupeiton olevan ainut hoito. Kuulonalenemaa ei ole löydetty (paitsi itse tiedän etten yli 15khz kuule mitään). Itse pystyn vaikuttamaan aika paljon mitä kuulee ja mitä ei. Joka ilta on kovat mielen taistot kun yritän väittää itselleni, ettei siellä huoneessa oikeasti mikään vingu.
Jusstus
14.08.2003 22:25:37
Karmeita horror-stooreja täällä. Käyttäkää immeiset tulppia aina, kun tuntuu siltä. Ei paljoo paina kupissa nolous tai se, mitä kaverit sanoo, kun korvat huutaa. Eli omat treenit, muiden keikat ynnä kaikki muut.

Noita kovia melutasoja löytyy jo yllättävistä paikoista. Keskustan kaduilta, lastentarhoista, leffoista ym. Suojautukaa siis.
"These go to eleven.."
Juntunen
15.08.2003 12:52:29

Tinnitus on kuitenkin todella tuore tutkimuksen aihe, joten uusia keinoja varmasti keksitään koko ajan.

KAIKKEIN paras konsti mitä olen tähän mennessä kuullut oli "noh, ajetaan samaa ääntä vastavaiheisena toiseen korvaan". Kyllä repesin ihan täysin.
Kitza
18.08.2003 18:47:27

Karmeita horror-stooreja täällä. Käyttäkää immeiset tulppia aina, kun tuntuu siltä.
Juuri tuli äsken todettua tämä tinnutuksen ikävyys kun jäi ne korvatulpat laittamatta.
Katto rämisee ja kitara soi!
Evo-Ocean
pitk
22.08.2003 15:19:17

Käytän nykyään omistamiani hifitulppia myös elokuvissa.

Korvalääkärin (nimi tietenkin unohtunut, artikkeli Hesarissa noin vuosi sitten) mukaan korvia ei pidä myöskään suojata liikaa, sillä korva on sopeutuvainen elin. Eli jos tunkee muppalot päähän heti, kun joku sanoo PÖH, niin ajan mittaa korva alkaa "kuunnella lujempaa" ja altistuu täten kuulovauriolle herkemmin.

Tuo siis pääpiirteenä artikkelista. Kyllä volumekäsitys on tulppien (Elasin -15dB) myötä muuttunut. Ennen vedettiin kämpällä Marshallstäkillä isolla ja keikalla kaikki irti PA:sta. Vanhemmiten (onko sitö oikeesti tullu viisaammaksi?) ei huvita moisessa mekkalassa juuri aikaansa viettää.

Henk koht ongelmana ei ole tasainen korkea äänenpaine, vaan lähinnä lyhytkestoiset iskuäänet (virveli, vasaran lyönti naulaan). Ja nämäkin tuntuvat olevan hyvin yksilökohtaisia.

Mielestäni volat kannattaa pitää kohtuulisina, mutta ei rokkia millään 85dB meiningillä soiteta.

pitk.
pitk
22.08.2003 15:28:43

KAIKKEIN paras konsti mitä olen tähän mennessä kuullut oli "noh, ajetaan samaa ääntä vastavaiheisena toiseen korvaan". Kyllä repesin ihan täysin.

Tuossa saattaisi tasapainoaisti ottaa ja heittää voltin ;-)

Pitk.
hjukke
20.10.2003 00:48:55

Uskoisin että jos 25 kuulostaa hyvältä, niin on järkevämpi vaihtoehto. Mahdollisimman paljon volaa pois mahdollisimman vähän vääristäen.
"- munakennot on huumorihommaa" -Leikari
paavi
20.10.2003 09:34:33
Mulla soi joku korkea D kokoajan. Tosin mun täytyy onneksi keskittyä kohtuullisessa hiljaisuudessa, että kuulen sen. Ikävästi kyllä se poikkeaa muutaman hertsin tarkasta D:stä. :)
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
jussiohman
20.10.2003 09:50:27
Soittaessa tulee suojattua korvat mutta keikoilla ei kun kärsii "äänenlaatu".
"Se pitää olla joku roti!"-Tulenkantajat
KitaraKingi
20.10.2003 09:50:54
Isä ukolla alkoi korvat tinnittään ja 2kk päästä hän kävi korvalääkärissä.
siltä ne anto joitain uusia kokeiluasteella olevia lääkkeitä ja 2 viikon päästä tinnitys oli ohi.
On se niin väärin.
drumm
20.10.2003 16:47:43
Paas
20.10.2003 18:58:53
Käytän tulppia aina kun soitan tai käyn keikoilla. Aina kun on korkeat äänentasot.
Takatukat kunniaan!
MrQ
21.10.2003 15:06:44
TIES kuinka MONTA S*(%/#NAN vuotta jeesuskristus korvat HUUTANEET JÄRKI lähtee!

ja asiaa: Eli tietyt äänet kuten täyden kahvikupin pohjan ja luskian kohtamisesta syntyvät kilahdukset, tiettyjen tyttöjen/lasten huudot ja vastaavat korkeahkot äänet särkevät ihan kohjtuuttomasti, siksi ihmittelenkin, miksi hakkaan lusikkaa kupin pohjaan AINA kun juon kahvia. Ja juon sitä USEIN. Kuulovaurioista en tiedä, mutta röörit on ulisseet jotain kymmenisen vuotta, ehkä hieman vähemmän.
Kuuloni on kuitenkin tarkka kuin kärpällä; tiedän jatkuvasti milloin kukakin naapurini tulee kotiin, milloin niiden puhelimet soivat ja mitä ne tekevät. -Ja asun vanhassa kivitalossa. Mutta kun oikea korvani ei pelaa kunnolla, niin sterokuulo on sökönä. Johtaa siihen etten koskaan tiedä mistä ääni tulee, ja suunnan assosiointi paikkaan on mahdodonta. Tällaista.
Viceroy
21.10.2003 16:56:07 (muokattu 21.10.2003 16:56:34)

Eilisiltaisista treeneistä asti on oikea korva soinut - vaikka käytin kuppikuulonsuojaimia tavalliseen tapaani. Pelottaa :/

- - - Eli tietyt äänet kuten täyden kahvikupin pohjan ja luskian kohtamisesta syntyvät kilahdukset, tiettyjen tyttöjen/lasten huudot ja vastaavat korkeahkot äänet särkevät ihan kohjtuuttomasti - - -

Kypärän hihnojen kiinnitys (sellainen muovinuppihässäkkä, you know) aiheutti inttiaikana vasempaan (härdelli oli vasemmalla puolella) korvaani aina n. 15 sek kestävän korkean vinkunan. Se ol' outoa ja turhauttavaa.
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
trih
21.10.2003 17:46:22
Piippaa kyllä. Ei liian häiritsevästi kuitenkaan. Tai sitten en vaan ymmärrä syyttää tinnitusta ongelmistani ;)
Lisäksi korvat ovat "herkistyneet" niin että ei kestä kuunnella kuin lyhyitä aikoja meteliä oli se sitten musiikkia, ihmisten mölyä tai muuta mekkalaa. Tuntuu että korvat "väsähtävät" ja sitten ei enää kestä kuunnella. En tiedä liittyykö tinnitukseen mutta pakkaset ja viimat tuntuvat aiheuttavan aiempaa herkemmin epämiellyttävää särkyä.
Tätä se vuosien välinpitämättömyys omia kuuloelimiä kohtaan aiheuttaa...
Oh,been out rolling On the Blessed Hellride...
JulGubbe
21.10.2003 21:36:15

En mä tiedä onko tuokaan nyt ihan tuulesta temmattu idea. Käytetäänhän aktiivista äänenvaimennusta esim. Rolls Royceissa. hehe. Mutta valitettavasti se ei toimi tinnituksen poistamisessa.

Kukaan ei valitettavasti tiedä miten tinnitus syntyy. Välillä sanotaan, että jokin korvan karvasolu(t) on mennyt epäkuntoon ja korva siis syöttää jatkuvaa signaalia aivoihin. Vastavaiheinen ääni ei siis pysty stimuloimaan karvasoluja, jotka rekisteröivät juuri tuon 'tinnitustaajuuden ääniä'.

Itse en henk. koht tuohon teoriaan usko, vaan siihen teoriaan, jonka mukaan tinnitus on aivojen kuulokeskuksen toimintahäiriö. Ihmisen kuulokeskus tallentaa kuultavasta äänestä pätkiä, sillä esim. puheen ymmärtäminen olisi mahdotonta, jos aivot eivät pystyisi käsittelemään esim. sanan äänteitä (tai sanoja) kokonaisuuksina. Aivoihin jää siis lyhyt muistijälki äänestä joka juuri kuultiin. Jotkut tutkijat selittävät tinnituksen siis sillä, että tällainen äänijälki jää aivoihin soimaan silmukkana. Tämä ei siis vaadi välttämättä mitään ulkoista tekijää: kyllähän korvat rupeaa joskus vinkumaan ihan itsestään. Lokero, johon silmukka jää pyörimään siten lukkiutuu, eikä ota enää vastaan signaaleja ulkopuolelta. Kyllähän noita erilaisia terapioita on joilla näitä 'lokeroita' pyritään avaamaan. Ranskassa muistaakseni on eräs instituutti joka aktiivisesti tutkii tinnitusta ja erilaisia terapioita, joilla tinnituksen pystyisi poistamaan. Valitettavasti tinnitus ei lääkäreiden keskuudessa ole ns. 'kova sana', sillä kovin vaarallisesta (mutta vittumaisesta) taudista ei ole kyse. Todennäköisesti tinnituksen tutkiminen tulevaisuudessa lisääntyy, sillä nyt se sukupolvi, joka on nuoruutensa ja kuulonsa pilannut kovaäänisellä rokmusiikilla alkaa vanhenemaan ja korvat vinkumaan.

Plahpalhpalalhahahahahdajdahksfsf!
"On olemassa kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten typeryys - Ja universumin äärettömyydestä en ole täysin varma' -A.Einstein
Viceroy
22.10.2003 22:20:52

- - - Itse en henk. koht tuohon teoriaan usko, vaan siihen teoriaan, jonka mukaan tinnitus on aivojen kuulokeskuksen toimintahäiriö. Ihmisen kuulokeskus tallentaa kuultavasta äänestä pätkiä, sillä esim. puheen ymmärtäminen olisi mahdotonta, jos aivot eivät pystyisi käsittelemään esim. sanan äänteitä (tai sanoja) kokonaisuuksina. Aivoihin jää siis lyhyt muistijälki äänestä joka juuri kuultiin. Jotkut tutkijat selittävät tinnituksen siis sillä, että tällainen äänijälki jää aivoihin soimaan silmukkana. Tämä ei siis vaadi välttämättä mitään ulkoista tekijää: kyllähän korvat rupeaa joskus vinkumaan ihan itsestään. Lokero, johon silmukka jää pyörimään siten lukkiutuu, eikä ota enää vastaan signaaleja ulkopuolelta. - - -

(neuro)Psykologiasta innostuneen korvaan kuulostaa tuo kyllä loogiselta. On kai siinä silti muitakin mahdollisuuksia. Tiedä häntä.
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
askomiko
22.10.2003 23:16:51 (muokattu 22.10.2003 23:31:42)
Mulla sanoivat armeijassa jotta on 10dB kuoppa 5000hz kohdalla. Kai se sitten on. Ärts. Eivät olisi päästänyt kranaatteja ampumaan, joten huijasin seuraavassa testissä ja sain normaalin kuulon.

Ja nii, vielä se minunkin horror-stoori:
Hakkasin rumpuja noin 3 minuuttia niin lujaa kuin ikinä käsistä läksi, 2A-kapuloilla, eli haloilla. Sen jälkeen soi toinen korva monta päivää, ja alkoi jo ahdistaa. Ääni paheni aina kun joutui kuuntelemaan kohtuullistakin ääntä, esim koulun taustamelu. Aamulla taasen päässä oli hiljaisempaa. Tästä järkeilin että ehkä se korjaantuu kun annan korvan olla rauhassa, niinpä kuljeskelin sitten muutaman päivän keltainen eari korvassa. Epäilemättä tyhmän näköistä, mutta toimi. Onneksi. Nykyään alkaa sillontällön korvassa vinkuna, mutta häviää onneksi nopeasti, noin minuutissa. Mutta selkeä merkki se minusta on, että jotain hajosi. Ennen tuota tapausta en ollut sen kummemmin pistänyt merkille oliko satunnaisia vinkunahetkiä ollut aiemminkin.

Ja niin vielä, intissä kuuli monesti inhottavia ääniä, erityisenä jäi mieleen alokaskauden runsasmääräinen rynkyn latailu, makuuasennossa kun oma rynkky on varsin lähellä, ja naapurin myös. :(
pkhlo
23.10.2003 00:48:40
Duunissa usein rokki präikää ja ikkunat helisee. Kumma kyllä korvien soimista voi estää, jos niitä akkunoita aukaisee. Eli mulla ainakin huono ilmanlaatu vaikuttaa tohon tinnittelyyn aivan selvästi. Raikas huoneilma soittotilassa vähentää korvien soimista huomattavasti. Intissä tuli aikanaan käytyä Tilkassa asti hengittelemässä happea moiseen vaivaan. Pitäkää muusikot huolta, että keikoillakin hengittelette ulkoilmaa välillä myös ilman filtteriä. Treenikämpällä tuuletus ois varmasti poikaa myöskin.

Sen verran tosta tulppien jatkuvasta käytöstä, että mulla tuli humppatouhussa helposti korvatulehdus, jos oli keikkoja monena iltana peräkkäin. Tulpat jossain paskasen styrkkarin päällä tai housujen taskussa välillä säilytyksessä. Viikon laivavedon jälkeen korvat soivat vuoden, kunnes yhtenä aamuna huomasin olevan taas hiljaista. Vaiva vaivaa ajoittain, tänään taas on vähän huonompi päivä.
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)