Aihe: Millä soittaja elää?
1 2 3 4
R.W. Piuha
13.08.2003 20:20:41 (muokattu 13.08.2003 20:22:45)
Ootko sä R.W.Piuha olemassa oleva henkilö? Vai jonku sivupersoona joka vaan tekee kiusaa? Sä esitat asiaa jonka pitäis olla ammattimuusikolle selvää kuin pläkki. Sit sä sanot tällasta...
Jos sulla on asenne ettet sä voi soittaa jonkun solistin yhteessä niin sä oot ,saatana,valinnut väärän ammatin.

Sen lisäks että sulla on Neljä Ruuvia löysällä,luetun ymmärtämisessä on paljon toivomisen varaa...tarkoitan tällä ihmisen hommalla sitä,että esim.minulle(5 lasta)tollanen yli 20 keikkaa on aika mahdoton ajatus,ja ikä.46,ei saatana jaksa,se on fakta!!

Olen soittanut solistienkin bändeissä,ihmisiä nekin on,suurin osa;-)))
jotkut niistä ovat kuitenkin kuin kiukuttelevia pikkulapsia...yks bändikaveri käytti joskus 80-luvun alussa minusta erittäin osuvaa nimitystä solisteista:LAULUHÖLMÖT:-))) Oikeesti solistin bändissä pääsee helpommalla.ei tartee itte närästää(laulaa)niin paljoa,safkat on paremmat,majotukset toimii(?)paremmin yms...PS R.W. Piuha on nimimerkki,jonka takana on ihan oikea ihminen:-)))
Neljä Ruuvia
13.08.2003 20:44:59
Sen lisäks että sulla on Neljä Ruuvia löysällä,luetun ymmärtämisessä on paljon toivomisen varaa...tarkoitan tällä ihmisen hommalla sitä,että esim.minulle(5 lasta)tollanen yli 20 keikkaa on aika mahdoton ajatus,ja ikä.46,ei saatana jaksa,se on fakta!!
Niin no...Mitä sun kanssa sitte pitäis tehdä ? Antaa taiteilijaeläkekö?
Olen soittanut solistienkin bändeissä,ihmisiä nekin on,suurin osa;-)))
jotkut niistä ovat kuitenkin kuin kiukuttelevia pikkulapsia...yks bändikaveri käytti joskus 80-luvun alussa minusta erittäin osuvaa nimitystä solisteista:LAULUHÖLMÖT:-))) Oikeesti solistin bändissä pääsee helpommalla.ei tartee itte närästää(laulaa)niin paljoa,safkat on paremmat,majotukset toimii(?)paremmin yms...

Niin on ihmisiä ,juu.
PS R.W. Piuha on nimimerkki,jonka takana on ihan oikea ihminen:-)))
No se on hauska kuulla.
Mitä muuten teet niille keikoille mihin et jaksa/viitsi mennä?
R.W. Piuha
13.08.2003 21:34:45 (muokattu 14.08.2003 17:42:46)
Notta ristema!!Se on pohojammaata ja tarkoittaa ehkä voihan ..ttu!
Kuka tässä kiusaa ja ketä??Me ollaan varmaan niin erilaisessa tilanteessa ja erilaisia ihmisiä,että meitä ei vois ainakaan samaan bändiin laittaa,4 Ruuvia!Ootko muuten basisti!No ei se mitään;-))))
Mistähän mä ne 20 keikkaa taion,häh,ja kuka hoitaa lapset kun oon jossain hevon nevalla ja emäntä yövuorossa??
Tässä on sekin ongelma,että en ole tehnyt päivääkään rehellistä työtä elämässäni,vain soittohommia,ei tässä oikeen alaakaan voi vaihtaa tällä ikää...
Mä olen mielestäni kertonut itsestäni aika paljon.sä et juuri mitään,4 Ruuvia?Eli hyvin menee.keikkaa pukkaa niin ...keleesti,vai??Toisin sanoen;millä SINÄ elät??
Martso
13.08.2003 22:06:04
Tämä teijän kahen taistelu on aika omituista. Välillä tuntuu joltain typerältä liiton miehet vastaan ei liiton miehet touhulta. Ja toisekseen, ketään meistä ei varmaankaan alalle ole pakotettu?? Ainakaan minä en tunne ketään. Heittäkää jo hel*****in!
bassoola
13.08.2003 22:32:09
Soittaja elää sillä, että ottaa rahansa "pimeänä" tai kulukorvauksina eikä palkkana, josta pidätetään vero ja joku (työnantaja tai itse, jos on itsenäinen yrittäjä) maksaa sosiaalikulut.

Ilman muuta keikkapalkkioiden pitää/pitäisi olla selvästi suurempia, jotta ym olisi mahdollista.

Mitä järkee ottaa kaikki kulukorvauksina, kuten päivä-, yöraha ja kilometrikorvauksina. Myykää keikat siihen hintaan,
että saa myös palkkaa, josta maksetaan eläke yms maksut. Joku konkari neuvoi, että ei kannata otaa km korvauksia, vaan vähentää ne vasta veroilmoitusta tehdessä. Esim. neljä soittajaa, myynti hinta 1000,- miinus 15 % toimistolle jää 850,- / neljä = 212,5 miinus päiväraha 28,- = 184,5 brutto mistä eläke yms maksut miinus verot = jää käteen vähintään 120 euroo/nenä. Kaikki toimistot ei edes suostu maksaa pelkkinä kulukorvauksina palkkiota.
baron
13.08.2003 22:38:25 (muokattu 13.08.2003 22:39:32)

Mitä järkee ottaa kaikki kulukorvauksina, kuten päivä-, yöraha ja kilometrikorvauksina. Myykää keikat siihen hintaan,
että saa myös palkkaa, josta maksetaan eläke yms maksut. Joku konkari neuvoi, että ei kannata otaa km korvauksia, vaan vähentää ne vasta veroilmoitusta tehdessä. Esim. neljä soittajaa, myynti hinta 1000,- miinus 15 % toimistolle jää 850,- / neljä = 212,5 miinus päiväraha 28,- = 184,5 brutto mistä eläke yms maksut miinus verot = jää käteen vähintään 120 euroo/nenä. Kaikki toimistot ei edes suostu maksaa pelkkinä kulukorvauksina palkkiota.

Periaatteessahan kulukorvaukset ovat tarkoitettu korvaamaan työmatkan aiheuttamat todelliset kulut ja niiden täytyisi tulla palkan päälle.
Jos koko keikkapalkkio menee kulukorvauksiin, niin teoriassahan soittaja on silloin tehnyt ilmaista duunia.

Valitettavasi näin käytännössä tapahtuu.
Neljä Ruuvia
14.08.2003 08:07:28
Notta ristema!!Se on pohojammaata ja tarkoittaa ehkä voihan ..ttu!
Kuka tässä kiusaa ja ketä??Me ollaan varmaan niin erilaisessa tilanteessa ja erilaisia ihmisiä,että meitä ei vois ainakaan samaan bändiin laittaa,4 Ruuvia!Ootko muuten basisiti!No ei se mitään;-))))
Mistähän mä ne 20 keikkaa taion,häh,ja kuka hoitaa lapset kun oon jossain hevon nevalla ja emäntä yövuorossa??
Tässä on sekin ongelma,että en ole tehnyt päivääkään rehellistä työtä elämässäni,vain soittohommia,ei tässä oikeen alaakaan voi vaihtaa tällä ikää...
Mä olen mielestäni kertonut itsestäni aika paljon.sä et juuri mitään,4 Ruuvia?Eli hyvin menee.keikkaa pukkaa niin ...keleesti,vai??Toisin sanoen;millä SINÄ elät??

No sovitaan ettei kiusata ketään.En mä tässä pahalla urputa ja valita.
Ikävä kyllä mulla menee ihan hyvin.Keikkaa on pukannu ihan kivasti jo tosiaan lähes 25 vuotta. Soitan tosin kitaraa,se kun saattaa olla keikkojen saanin kannalta helpompi soitin. Mullakaan tota rehellistä työkokemusta ei oo päivääkään.Opettajana mä oon aika kehno,mutta siihen tässä varmaan joutuu vielä joskus ryhtymään. Ootko sä ajatellut tota pointtia? Sitä tosin ihmiset yleensä tekee "pimeenä"
Minä elän sillä millä muutkin tuntemani muusikot,menen keikalle aina kun pyydetään tai sit jos on paska keikka(vääriä ihmisiä,huono liksa),valehtelen jotain että on jo keikka,että oisin mielelläni tullut,jne...
Mä oon 40v.ja lapseton.Ei oo kyllä tullu vielä vastaan tilannetta että lapsista ois noin paljo harmia kellekkään.
En mä halua vittuilla todellakaan,mutta mun mielestä sun elämä on tilanteessa, missä sun täytyy miettiä, että voitko sä toimia muusikkona? Eihän tää oo ku hieno harrastus jota joskus saa tehdä elääkseen. Elämä on valintoja.
PS.
Mä ymmärrän sua,enkä todellakaan ole henk.koht (ainakaan enää) sua vastaan.
PS.II
20 keikkaa kuussa? Ei niitä ainakaan kortistosta ja työkkärista saa. Kyllä hyvät keikat menee jotain ihan muuta kautta.
Notefix
14.08.2003 08:38:20 (muokattu 14.08.2003 08:39:07)

kivasti jo tosiaan lähes 25 vuotta.

Säkin oot alottanut nuorena...

Mä kyllä ymmärrän tavallaan Piuhaakin oikein hyvin.

Mistä helvetistä sitä junnuna tietää mitä eteen tulee. Sitten jossain vaiheessa huomaa että mättää pahasti. Monet muusikot ovat ammattinsa vankeina, "kun ei enää muutakaan oikein osaa". Kysymys: miksi ei osaa?

Siihen liittyy vielä sekin, että musiikkikenttä on muuttunut paljon. Ja tulee varmaan vielä muuttumaan vastakin. Sopeutumiskykyisimmät pärjää.

Toisaalta, niin se vaan on. Jos joku ei jaksa, takaata pyyhältää ohi monta jotka jaksaa. Veri vaihtuu ja heikommat sortuu, mutta minkäs teet. Mun mielestä kaikki on aika paljon itsestä kiinni, aktiviteetistä ja luovuudesta

Kyllähän musakentässä duunia on, jos vain osaa oikeasti haistella tuulia ja miettiä mahdollisuuksia. Jos oikeasti ei muuta osaa kuin keikkasoittamista, silloin ei välttämättä ole vaihtoehtoja. Mä totesin parikymppisenä itselleni että tuo normaali keikkaputkiura ei omalta kohdaltani mihinkään johda ja käänsin suuntaa. Tämän jälkeen olen kääntänyt monta kertaa, eikä kaduta.

Tavallaan tuo on "ammatinvalintakyksymys". Insinöörinä on erilaista.
baron
14.08.2003 08:53:56

Mä teen "siviiliduunissanikin" keikkoja (ei soittokeikkoja).

Kulukorvaukset:
- päiväraha
- km-korvaus
- hotellikorvaus

Palkat/palkkiot:
- Matka-aika = tuntipalkka
- Varsinaisen duunin palkkio.

Palkoista työnantaja tekee ennakonpidätyksen ja maksaa sotut. Käteen jää riittävästi.

Kulukorvaukset tulevat päälle, eihän ne mitään palkkaa ole.

Soittokeikoillakin pitäisi olla näin. Mutta ei ole!!!
PL
14.08.2003 09:19:50 (muokattu 10.12.2003 11:07:30)
...................
Neljä Ruuvia
14.08.2003 10:40:44 (muokattu 14.08.2003 10:42:59)
Mä teen "siviiliduunissanikin" keikkoja (ei soittokeikkoja).

Kulukorvaukset:
- päiväraha
- km-korvaus
- hotellikorvaus

Palkat/palkkiot:
- Matka-aika = tuntipalkka
- Varsinaisen duunin palkkio.

Palkoista työnantaja tekee ennakonpidätyksen ja maksaa sotut. Käteen jää riittävästi.
Samaa työtä kaikki ...Matkustus ja soitto.
Kulukorvaukset tulevat päälle, eihän ne mitään palkkaa ole.

Soittokeikoillakin pitäisi olla näin. Mutta ei ole!!!

Tuntipalkan saat siitä kun jaat bruttopalkkasi ajalla jonka kulutat välillä kotoa- kotiin. Todella yksinkertaista. Ei kukaan näitä hommia oo koskaan väittänyt kultakaivokseksi.
baron
14.08.2003 10:45:39

Tuntipalkan saat siitä kun jaat bruttopalkkasi ajalla jonka kulutat välillä kotoa- kotiin. Todella yksinkertaista. Ei kukaan näitä hommia oo koskaan väittänyt kultakaivokseksi.

Näinhän se on ja hävyttömän pieneksi jää. Joissakin duuneissa tulee vielä ilta/pyhäkorotus ja jos senkin laskisi mukaan, niin "perustuntipalkka" olisi yhtä tyhjän kanssa.
R.W. Piuha
14.08.2003 18:14:17
Tämä teijän kahen taistelu on aika omituista. Välillä tuntuu joltain typerältä liiton miehet vastaan ei liiton miehet touhulta. Ja toisekseen, ketään meistä ei varmaankaan alalle ole pakotettu?? Ainakaan minä en tunne ketään. Heittäkää jo hel*****in!

Joo,ei oo pakotettu,tää on puhtaasti ammatinvalintakysymys,tyhmyyttäni taisin tehdä väärän valinnan vähän yli kakskymppisenä kun lopetin musiikkiopinnot ja lähdin tähän" humppahelvettiin",vaan silloin houkutti helppo raha,liksat oli suhteessa ihan eri luokkaa kuin nyt,olin poikamies,oli kiva käydä keikalla,ei huolta huomisesta...

NYT tilanne on toinen,liksat suhteessa matkoihin RIVIBÄNDEILLÄ on perseestä,keikkoja vähän,koulutettua lippatukkapoikaa pukkaa joka ilmansuunnasta alalle,ikärasisimi on ihan todellista tälläkin alalla,JOPA eräissä toimistoissa on johtoajatuksena nuoret bändit,nuorekas meininki,meneppä niiltä sitten töitä kyseleen...
Ukko
14.08.2003 18:19:25

..ei tässä oikeen alaakaan voi vaihtaa tällä ikää...

Tuntuu siltä ettet edes halua ansaita tienestejäsi muulla kuin soittamisella jota taas et voi tehdä johtuen työn vähäisyydestä tai muista seikoista. Itse teen töitä joihin ei ole mitään koulutusta ja alalle tulin nelikymppisenä ihan muista hommista. Töitä on enemmän kuin pystyisi tekemään ( ei soittohommia jotka ovat vaan aktiivinen harrastus ). Eli summarumma sum, alan vaihdos lienee edessäsi.
Fuzzy Boner
14.08.2003 19:45:23
Joo,ei oo pakotettu,tää on puhtaasti ammatinvalintakysymys,tyhmyyttäni taisin tehdä väärän valinnan vähän yli kakskymppisenä kun lopetin musiikkiopinnot ja lähdin tähän" humppahelvettiin"

Näyttää siltä että: "Jazzia sie olisit aina halunnu soittaa"

HOHO
niin niin
R.W. Piuha
14.08.2003 20:19:18
Näyttää siltä että: "Jazzia sie olisit aina halunnu soittaa"

HOHO

No niin no...ei,suuri osa jazzista on ihan yhdentekevää diipadaapaa,sitäpaitsi sillä ei eläisi senkään vertaa kun hutunsoitolla:-))))
Fuzzy Boner
14.08.2003 20:37:12
No niin no...ei,suuri osa jazzista on ihan yhdentekevää diipadaapaa,sitäpaitsi sillä ei eläisi senkään vertaa kun hutunsoitolla:-))))

niin no...
niin niin
Fuzzy Boner
14.08.2003 21:16:50
No elääkö sillä?
HOHO

No vittu. Laihana ainaki pysyy :)
niin niin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)