Terve ! Eli miten päin Gibson tyyppisessä kitarassa tulee tallapala ( siis tämä jossa on ruuvit ja josta intonaatiota säädetään ). Kielien vaihdon yhteydessä lähti irti ja en ole varma laitoinko oikein päin siis tämä kappaleen eli onko ruuvit on kohti mikkejä vai toisinpäin. Kiitos ja anteeksi. |
McNulty 06.02.2006 14:09:58 | |
---|
Ei ole väliä... kunhan vain saat intonaation säädettyä. Itse koitan pitää viistompaa puolta stopbaria kohti. Joskus paksumpien kielien kanssa sen joutuu kääntämään että saa sen millin kaksi lisää säätövaraa. Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten! While you talk the talk, I walk the walk! |
goose 07.02.2006 10:48:07 (muokattu 07.02.2006 11:10:32) | |
---|
Terve ! Eli miten päin Gibson tyyppisessä kitarassa tulee tallapala ( siis tämä jossa on ruuvit ja josta intonaatiota säädetään ). Kielien vaihdon yhteydessä lähti irti ja en ole varma laitoinko oikein päin siis tämä kappaleen eli onko ruuvit on kohti mikkejä vai toisinpäin. Kiitos ja anteeksi. Jep eli jengi ei nyt tajuu että tarkotetaan koko tallaa... Laita se niin päin että ruuvien kannat osoittavat kaulasta pois päin. Eli intonaatiota säädetään näinollen stopbarin puolelta. Niitä tallapaloja sulla on siinä tallassa 6 ja ne voi asettaa kummin päin tahansa. Suosittelen kuitenkin laittamaan ne niin että jyrkkä sivu on kaulan suuntaan, mikäli säätövara näin riittää. Tulee jyrkempi "jättö" soivan kielen suuntaan. Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa.. |
Juzzu 07.02.2006 10:55:50 | |
---|
Laita se niin päin että ruuvien kannat osoittavat kaulasta pois päin. Itse laitan juuri toisinpäin, kivempi säätää palaa kun ei ole se stop-barille laskeutuva kieli edessä. |
goose 07.02.2006 11:09:48 (muokattu 07.02.2006 11:11:13) | |
---|
Itse laitan juuri toisinpäin, kivempi säätää palaa kun ei ole se stop-barille laskeutuva kieli edessä. Sitten myös tallapalojen paikat pitää vaihtaa päittäin, koska ne ovat eri korkuisia. Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa.. |
Juzzu 07.02.2006 11:16:52 (muokattu 07.02.2006 11:27:15) | |
---|
Sitten myös tallapalojen paikat pitää vaihtaa päittäin, koska ne ovat eri korkuisia. ?? Kyllä ne palat ovat olleet keskilinjan suhteen symmetrisesti, ainakin minun käyttämissä ja näkemissä talloissa. http://www.stewmac.com/catalog/specs/1511-N_1spec.gifhttp://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/1511-N_1lg.jpg E: Näyttäis nuo ABR-1:ssäkin olevan kuvan perusteella samalla korkeudella (parettain), vaikke toki tässä tuota palojen radiusta ole mitoitettukaan (se on teoriassa 12", mittaamalla olen saanut isompiakin säteitä Gotohin tallasta). Ja vaikkei oiskaan, niin kyllähän se talla laskee ja nousee kummaltakin reunalta, kaaren keskipisteen suhden otelaudan radiuksen keskipisteeseen on kuitenkin niin pieni ettei sillä heitolla varmaan väliä ole vaikka asiaa tallan nostolla ja laskulla kompensoisi (jos siis olisi käytössä mystinen talla jonka E-kielien tallapalat ovat eri korkuisia). |
Aki 07.02.2006 11:18:27 | |
---|
Sitten myös tallapalojen paikat pitää vaihtaa päittäin, koska ne ovat eri korkuisia. Öh. Ne ovat erikorkuisia symmetrisesti. Tai siis, ne ovat eri korkeudella. Mutta tallapaloissa on kunkin kielen profiilinen lovi, joten sen perusteella on helppo päättää kummin päin se talla on ollut. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
jussimus 07.02.2006 11:22:04 | |
---|
Itse laitan juuri toisinpäin, kivempi säätää palaa kun ei ole se stop-barille laskeutuva kieli edessä. Akin mukaan toisinpäin ei ole yhdyssana. Anteeksi offari taas... :) |
fox 07.02.2006 11:33:26 | |
---|
Itse laitan juuri toisinpäin, kivempi säätää palaa kun ei ole se stop-barille laskeutuva kieli edessä. Täysin makuasia tää, ja kyllä, ne on pareittain symmetriset, jos eroa on. Kaikissa TOM:ssa ei oo, säästetään kustannuksia kun ei tarvitse valaa erikorkusia paloja.. Kielten kolot toki sanelee mikä mihinkin menee.. Itse toki mieluummin laitan säätöruuvit stop-barin puolelle, mutta on mulla niitä "väärinpäin" ollu, ja edelleen on. Ruuvimeisseli tuppaa olemaan mikissä kiinni vaan kun mikkien puolella on säätöruuvit.. ja toki tottumisjuttu tää on, mutta minusta on intonaation säätäminen helpompaa sillee toisin päin. Toki jos säätää kaikki keskelle... 8) Sellastakin on toki tullu nähtyä.... |