Aihe: Jazzia aloittelevalle
1 2 3 4 5
Pande
03.02.2006 13:11:23 (muokattu 03.02.2006 13:16:14)

...kannattaa muistaa että jos haluaa olla tosi rebel ja erikoinen jazz-säveltäjä {Pandelle vinkkinä :D}, niin opettelee - mieluummin kuin yrittää laajentaa sointuja joiksikin 11-äänisiksi kromaattisiksi klustereiksi...

W00t, en nyt oikein tajunnut miksi tämä on mulle vinkkinä, enhän mä halua olla jatsisäveltäjä, tai edes erikoinen. (katsot mun "sävellyksiä" kotisivulta niin eipä sielä montaa sointua löydy jossa on yli 4 säveltä). Kitaranpilittäminen on mulle vaan harrastus, en mä edes sävellä mitään yleensä, koska olen lyhytjännitteinen ja aika on (varsinkin nykyään) niin vähissä että improilen vain jotain. Oikeasti pidän vain muutamasta harvasta jatsibiisistä, tykkään soittaa sitä jonkinverran koska pidän improvisoinnista. "Ihan ok" biisejä on miljardi, mutta vaikea löytää mitään minkä säveltämisestä olisin itse ylpeä.

Tämä on toisaalta hienoa siksi, että tämän takia voin elätellä luuloa, että voisin säveltää maailman parhaita biisejä jos vain "viitsisin ja ehtisin, ja mulla olis siihen välineet" ;)

Oikeasti mä haluan vain pieniä vaatimattomia asioita; terveitä lapsia joista kasvaa kasvatuksessani niin terveitä että voivat kasvattaa itse terveitä lapsia jotka voivat kasvattaa.. jne. plus tietty se muutama miljoona euroa juokseviin kuluihin jne.

Ja tehdäkseni tästä offtopik-postauksesta muka ontopikin: http://www.jazzguitar.be/
(toivottavasti tuota linkkiä ei vielä ole postattu)
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
John Titor
03.02.2006 14:58:49

W00t, en nyt oikein tajunnut miksi tämä on mulle vinkkinä, enhän mä halua olla jatsisäveltäjä, tai edes erikoinen. (katsot mun "sävellyksiä" kotisivulta niin eipä sielä montaa sointua löydy jossa on yli 4 säveltä). Kitaranpilittäminen on mulle vaan harrastus, en mä edes sävellä mitään yleensä, koska olen lyhytjännitteinen ja aika on (varsinkin nykyään) niin vähissä että improilen vain jotain. Oikeasti pidän vain muutamasta harvasta jatsibiisistä, tykkään soittaa sitä jonkinverran koska pidän improvisoinnista. "Ihan ok" biisejä on miljardi, mutta vaikea löytää mitään minkä säveltämisestä olisin itse ylpeä.

Tämä on toisaalta hienoa siksi, että tämän takia voin elätellä luuloa, että voisin säveltää maailman parhaita biisejä jos vain "viitsisin ja ehtisin, ja mulla olis siihen välineet" ;)

Oikeasti mä haluan vain pieniä vaatimattomia asioita; terveitä lapsia joista kasvaa kasvatuksessani niin terveitä että voivat kasvattaa itse terveitä lapsia jotka voivat kasvattaa.. jne. plus tietty se muutama miljoona euroa juokseviin kuluihin jne.

Ja tehdäkseni tästä offtopik-postauksesta muka ontopikin: http://www.jazzguitar.be/
(toivottavasti tuota linkkiä ei vielä ole postattu)

Elä hämmenny, se oli suurimmaksi osaksi vaan vitsi eikä ollut tarkoitettu varsinaisesti muuksi kuin pikku piikiksi, enhän mä edes tunne sua:D Muistui vaan mieleen tekstiä kirjoittaessani taannoinen keskustelumme siitä kuinka ihmiset usein jahtaavat varjoja säveltäessään - ts. koittavat tehdä jotain tosi uutta ja erikoista vaikka eivät edes tiedä mitä sellainen on - ja tästä syystä yleensä päätyvät tekemään paskaa. Ja lisäksi kaikki soinnutusehdotuksesi ovat osastoa x9 xmaj13#11 jne. - tästä päättelin että rakastat isoja sointuja.

P.S. Miksi sä haluat tehdä lapsia? Eikö jonkun olisi aika ottaa vastuu maailman liikakansoituksesta ja olla tekemättä enää yhtään toukkaa lisää - orpojakin on jo valmiiksi maailma pullollaan. Lisäksi lapset paskovat ja oksentavat päälle, ja pitävät hereillä niin ettei mitään järkevää pysty tekemään väsymykseltä - onko se nyt sitten ihanaa? Jos aikuinen tekisi saman saisi useimmiten turpaansa.
Pande
03.02.2006 15:07:39

Ja lisäksi kaikki soinnutusehdotuksesi ovat osastoa x9 xmaj13#11 jne. - tästä päättelin että rakastat isoja sointuja.

Kaikki? Vain yhdessä threadissahan mä olen läpällä heittänyt sointuehdotuksia. Siinäkin valitsin koko ko. moodin kaikki sävelet about jokaiseen sointuun, ei sitä pitäny kauheen vakavasti ottaa...

Add9-sointuihin mulla on pieni fetissi (enkä ole ainoa), mutta se onkin about alkeellisin yli 3-sävelinen sointu.

P.S. Miksi sä haluat tehdä lapsia?

Sillä niin on Pande ihmiskuntaa armahtanut että (eikö se ollut ilmeistä) haluan nerouteni hedelmien periytyvän ihmiskunnan toivoksi ~:)

Eipä sitä tällä foorumilla tai tässä threadissa kannattane tämän syvällisemmin tyhjentää? :)
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Jucciz
03.02.2006 17:13:40
Ja lisäksi kaikki soinnutusehdotuksesi ovat osastoa x9 xmaj13#11 jne. - tästä päättelin että rakastat isoja sointuja.

Itsehän keskityn lähinnä kvinttisointuihin, terssin lisään joskus vahingossa.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=112128&o=6
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
BenGlenton
06.02.2006 10:09:26
Mutta ihan oikeilla jäljillä olet. Muista että skaalavärejä parhaiten ilmentävät kadenssit eivät ole aina I-IV-ajatuksella, esim. fryyginen ei tosiaankaan ilmenny C-duurissa Em7-Am7-kadenssilla, vaan korva tulkitsee sen aioliseksi kadenssiksi, tuossa tapauksessa G-duurista peräisin olevaksi. Fryyginen kadenssi olisi tosiaan se Em7-Fmaj7 ja sillee.

Kiitos taas vastauksesta.

Olisiko liikaa pyydetty, jos kysyn että mitkä sointukulut kadensseina merkittynä, ilmentävät parhaiten kutakin moodia? Haluaisin paremmin perehtyä siihen, miltä jokainen moodi kuulostaa.

C-duurissa soinnut voisivat olla esim. seuraavanlaiset, eikö?

I: Cmaj7
II: Dm7
III: Em7
IV: Fmaj7
V: G7
VI: Am7
VII: B°7
www.supremecourtband.fi
Pande
06.02.2006 11:28:07

Itse tein tällasen mooditreenihommelin joskus: www.cc.jyu.fi/~mkkoykka/pande-mooditreeni.ptb
J.Ahonen
06.02.2006 13:13:20
Heittäkääs joku tiukka mixolyydinen sointukierto, en keksi mitään kovin hyviä itse, ja haluasin sisäistää tuon moodin vähän paremmin. Joku tunnettu käy myös.

Melodisen mollin kokeiluillekkin olisi kiva saada jotain taustaa, mihin jaksaisi vääntää.
Ville81
06.02.2006 13:18:10 (muokattu 06.02.2006 13:19:34)
Heittäkääs joku tiukka mixolyydinen sointukierto, en keksi mitään kovin hyviä itse, ja haluasin sisäistää tuon moodin vähän paremmin. Joku tunnettu käy myös.

Miksolyydinen sointukierto? Miksolyydistä käytetään dominantille (seiskasoinnulle).
Tai no, soita bluesia ja pistä sitä kautta soinnut seiskoiksi.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
J.Ahonen
06.02.2006 13:20:07 (muokattu 06.02.2006 13:20:36)
Juu, mutta eikös esim. g7 dm7 Cmaj7 ole mixolyydinen sointukierto, vai olenko termejeni kanssa ihan perseestä?

Lisäys: Eli vetelen tohon jotain C duurin lähistöltä?
Ville81
06.02.2006 13:24:05
Juu, mutta eikös esim. g7 dm7 Cmaj7 ole mixolyydinen sointukierto, vai olenko termejeni kanssa ihan perseestä?

Lisäys: Eli vetelen tohon jotain C duurin lähistöltä?

En tajua, miksi haluaisit käyttää sointuja tuossa järjestyksessä. Kakkosaste purkaantuu viitoseen ja vitonen ykköseen. Kakkonen ei mene ykköseen.
Mutta jos käytät tuollaista vähän erikoista soitukiertoa, soitat G7:lle miksolyydistä, Dm7:lle doorista ja Cmaj7:lle joonista.(duuriasteikko)
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
BenGlenton
06.02.2006 13:24:21
Muuten oikein, mutta VII asteen sointu on Bm7b5.

Jep, tätä taisin tarkoittaa, eli esim. näin:

e-x
B-3
G-2
D-3
A-2
E-x

www.supremecourtband.fi
Jucciz
06.02.2006 13:32:15
Jep, tätä taisin tarkoittaa, eli esim. näin:

e-x
B-3
G-2
D-3
A-2
E-x

Jeps. Bm7b5.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Pande
06.02.2006 13:58:30

Heittäkääs joku tiukka mixolyydinen sointukierto, en keksi mitään kovin hyviä itse, ja haluasin sisäistää tuon moodin vähän paremmin.

Et varmaan kattonu tota mun ptb:tä? Ei ole kummosia noi sointukierrot tuossa, mutta päteviä siksi kukin moodi sopii kuin nenä päähän kuhunkin taustan osioon, tarkotuksena tossa on siis että soitellaan tuohon päälle improvisoiden. Nuo midisoundithan ovat hirveät, mutta ei sen pitäisi olla harjoitellessa niin oleellista..

Eli tuossa käytin Bb/C - C "sointukiertoa" miksolyydiselle, soinnut Gambalen mallin mukaan kuten noissa kaikissa muissakin.
John Titor
06.02.2006 14:57:34 (muokattu 06.02.2006 15:06:06)

Kiitos taas vastauksesta.

Olisiko liikaa pyydetty, jos kysyn että mitkä sointukulut kadensseina merkittynä, ilmentävät parhaiten kutakin moodia? Haluaisin paremmin perehtyä siihen, miltä jokainen moodi kuulostaa.

C-duurissa soinnut voisivat olla esim. seuraavanlaiset, eikö?

I: Cmaj7
II: Dm7
III: Em7
IV: Fmaj7
V: G7
VI: Am7
VII: B°7

Ei ole liikaa pyydetty, samallahan pysyvät omissakin aivoissa järjestyksessä:D Osa näistä ilmentyy monella tavalla, jos joku keksii hyviä vaihtoehtoja niin antaa tulla. Nämä ovat nyt tilanteeseen luotuja kadensseja, ei mitään universaalisti hyväksyttyä.
Lisäksi monet staattisemmat "fuusiokadenssit", jossa veivataan jotain yhteen sointuun pohjaavaa riffiä, saattavat tiettyjen skaalavärien kanssa toimia paremmin kuin mikään diatoninen kadenssi.

Ensimmäinen on hankala, koska jooninen (perusduuri) on niin tuttu saundi. Joonista olisivat ehkä: Cmaj7 G7 tai Cmaj7 Fmaj7 (Dm7)
Olennaista on se, että F ja H tulevat esiin jottei saundi sekoitu lyydiseen tai miksolyydiseen.

Doorinen: Dm7 G7 (jazz) tai Dm7 Em7 (Santana) tai Dm7 Cmaj7 tai Dm7 Am7 (Affirmation)
Olennaista H:n esiintulo, jottei sekoitu aioliseen.

Fryyginen: Em7 Fmaj7 tai Em7 Dm7
Olennaista F jottei sekoitu aioliseen tai dooriseen

Lyydinen: Fmaj7 G7 tai F6 Gadd9 (tää on aika jees) tai F/G G tai F G/F
Olennaista H, jottei sekoitu jooniseen.

Miksolyydinen: G7 (blues on malliesimerkki modaalisesta miksolyydisestä rakenteesta, jokainen sointu on itsenäinen miksolyydinen sointu) tai G7 Fmaj7 tai G7 Dm7 tai G F/G (Gambale ilmeisesti tarjoaa toisin päin, mutta se onkin vähän erikoinen jätkä:D)
Olennaista F, jottei sekoitu jooniseen.

Aiolinen: Am7 Fmaj7 tai Am7 Dm7 (tämä on hankala, koska korva helposti tulkitsee Dm7:n dominantiksi, koska II-V-kadenssi on yleisempi kuin VI-II, mieluummin F pohjalle, jolloin tulos on tuo ensimmäinen versio) tai ehkä jopa Am7 Em7 saattaa toimia, mutta silloin skaalaväri täytyy merkitä pikaisesti soololinjassa, tai jää epäselväksi onko doorista vai aiolista meininkiä missä tahdissa.
Olennaista siis F, ettei sekoitu dooriseen.

Lokrinen on myös hankala, koska Hm7b5 rupeaa helposti kuulostamaan G7:n vajaamuodolta (eli siis G7 ilman G:tä): Hm7b5 Am7 tai Hm7b5 Em7 toimivat jotenkin, mutta pohdin hetken ja totesin että jokin seuraavan tyyppinen fuusiokadenssi olisi varmaan järkevin vaihtoehto, ei jää paljon epäselväksi väristä: Am7sus/H (molli sen takia merkitty, että soinnun alkuperäinen funktio ilmentyy, kvarttipino toimii) Em7sus/H.
Olennaista on F ja C, ja se ettei painota G:tä fraaseissa eikä kadenssissa, muuten sointu alkaa kuulostaa G7:lta.

Tässähän näitä olisi, seuraavaksi sitten melodista mollia;) No ei vaan, ehkä parin vuoden päästä. Kehotan kokeilemaan miltä kadenssit kuulostavat "kauttasointuina", niin että siis pidät moodin juurisävelen kadenssin kaikkien sointujen pohjalla - tulee mukava fuusio-sävy ja skaalaväri ilmentyy vielä paremmin, lisäksi improvisointi muuttuu modaalisemmaksi kun korva pyrkii purkamaan fraasit juurisäveleen.

Korjaan varmaan listaa kun tajuan että johonkin olisi järkevämpiäkin vaihtoehtoja. Katselin tuota Panden powertabia ja onhan sielläkin ihan asiaa. Parit kadenssit vaan kummastuttaa, mutta Gambale on hämärä jätkä.
Pande
06.02.2006 15:29:15 (muokattu 06.02.2006 16:14:25)

Parit kadenssit vaan kummastuttaa, mutta Gambale on hämärä jätkä.

Joono tuskinpa se Gambalen vika on jos sielä on jotain epämääräisiä merkintöjä vaan ennemminkin meikäläisen. Hyvät sointumerkinnät ei ollu tossa oleellisia..

Gambalen idea oli siis jokseenkin tämä:

1) Soinnut IV-V kunkin moodin vastaavasta duurista. (esim. C-dooriselle siis Bb-duurin soinnut jne.)
2) Pohjasäveleksi ko. moodin perussävel. (eli ptb-esimerkissä kokoajan C, koskapa vaihdoin aina sävellajia siten että kukin moodi on C:ssä).

Tein tuosta pikaisesti mp3:n fruityloopsilla, koiranhaukahdus merkkaa moodin vaihdosta http://people.jyu.fi/~mkkoykka/moodiharjoittelutausta.mp3

Moodit menee tässä järjestyksessä, kaikissa C perussävelenä:
1) Duuri (Jooninen)
2) Doorinen
3) Fryyginen
4) Lyydinen
5) Miksolyydinen
6) Luonnollinen molli (Aiolinen)
7) Lokrinen
Niskamies
06.02.2006 20:27:27
Itsehän keskityn lähinnä kvinttisointuihin, terssin lisään joskus vahingossa.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=112128&o=6

Hoho! +
More is more.
Pande
07.02.2006 15:16:49

Soitin vähän tuohon em. taustaan, jos jotakuta kiinnostaa. Yritin saada jokaisen moodin "luonnetta" esiin, aiolisessa mollissa tuntu onnistuvan, muista en tiedä. Fryyginen ja lokrinen ovat selkeästi hankalimmat improiluun, miksolyydiseen taas tulee väkisinkin lisättyä "bepop"-säveliä. Molli, Doorinen ja Lyydinen taas ovat varmaankin meikäläisen "suosikkimoodeja" duurin moodeista.

http://people.jyu.fi/~mkkoykka/pande-mooditreeniesimerkki.mp3
John Titor
07.02.2006 16:39:20

Soitin vähän tuohon em. taustaan, jos jotakuta kiinnostaa. Yritin saada jokaisen moodin "luonnetta" esiin, aiolisessa mollissa tuntu onnistuvan, muista en tiedä. Fryyginen ja lokrinen ovat selkeästi hankalimmat improiluun, miksolyydiseen taas tulee väkisinkin lisättyä "bepop"-säveliä. Molli, Doorinen ja Lyydinen taas ovat varmaankin meikäläisen "suosikkimoodeja" duurin moodeista.

http://people.jyu.fi/~mkkoykka/pande-mooditreeniesimerkki.mp3

En tiedä miten oot pakannu noi mp3:t, mutta mulla ne soi vaan n. 3 sekuntia ja sitten tiedosto niinku loppuu:(
Pande
07.02.2006 16:54:20

En tiedä miten oot pakannu noi mp3:t, mutta mulla ne soi vaan n. 3 sekuntia ja sitten tiedosto niinku loppuu:(

No jopas, millä kuuntelet? Itsellä toimii kyllä ihan normisti Winampilla. VBR 160-256 on tuo muoto.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)