Aihe: Aloittelijalle neuvoja 1 | |
---|---|
![]() 02.02.2006 16:13:16 | |
Olen nyt harjoitellut parisen kuukautta aktiivisesti klassisella kitaralla. Todellakin aktiivisesti, monta tuntia päivässä. Alussa en osannut kaikkia perussointujakaan, tai edes sointusarjoja. Nyt menee jo muutaman biisin kertosäkeet, tai biisien alut. Ongelmana on siis se, että kyllästyn hyvin nopeasti itse biisiin, ennen kuin edes osaan soittaa sen :D Tänään opettelin American Pie:ta, joka on mielestäni todella helppo, olen nyt 2-3 tuntia sitä treenaillut ja noin puoleenväliin sen osaankin jo, toki joitakin pieniä virheitä sattuu :) Mutta mielestäni tällä kitaralla ei paljoa virheitä saa tulla, jos vähänkin onnistuu painamaan kieltä liian kevyesti, niin sen kyllä kuulee. Onko akustisella 'helpompi' siis soittaa, tai sähkiksellä? Tarkoitan sitä, että että kitara (akustinen tai sähkis) antaa hieman anteeksi virheitä, että niitä ei kuulisi niin helposti? On eräs biisi jota olen jo pidemmän aikaa harjoitellut, siinä on paljon barre-sointuja. Nämä barre-soinnut tuottavat minulla ongelmia, kestää kauan vaihtaa toiseen sointuun. Onko tähän jotain vinkkejä miten sormet löytäisivät paremmin omille paikoilleen, tai siis nopeammin ;) | |
![]() 02.02.2006 17:30:54 | |
Barre-sointuja vaan treenaat ihan simona, ei siinä muu auta. Se, että joku kitara "antaisi virheitä anteeksi" ei auta sua yhtään, huijaat vaan itteäs. Pari kk on aika lyhyt aika, ei kannata vielä hätäillä, jos ei kaikkea osaa :D Ain't It Fun? | |
![]() 02.02.2006 17:36:24 | |
Mutta mielestäni tällä kitaralla ei paljoa virheitä saa tulla, jos vähänkin onnistuu painamaan kieltä liian kevyesti, niin sen kyllä kuulee. Onko akustisella 'helpompi' siis soittaa, tai sähkiksellä? Tarkoitan sitä, että että kitara (akustinen tai sähkis) antaa hieman anteeksi virheitä, että niitä ei kuulisi niin helposti? On eräs biisi jota olen jo pidemmän aikaa harjoitellut, siinä on paljon barre-sointuja. Nämä barre-soinnut tuottavat minulla ongelmia, kestää kauan vaihtaa toiseen sointuun. Onko tähän jotain vinkkejä miten sormet löytäisivät paremmin omille paikoilleen, tai siis nopeammin ;) Kyllähän sitä toki itsekin on tullut naikkarilla aloiteltua. Barret oli kyllä alkuun (kun niitä harjoittelemaan alkoi) aika kiven alla, mutta treeniä vaan niin ne tulee sieltä ennen pitkää kuin itsestään. Tuossa kun kaulakin on jo sen verran paksu ja leveä, ja muutenkin menee aikaa ennen kuin ne alkaa sujua kunnolla ja puhtaasti. Yleisestikin parempi opetella kunnolla hitaammin kun koittaa saada vaan nopeutta heti ;) Ja vaikka ehkä tuntuu että olisi parempi jos ei kuulisi kaikkia virheitä, niin eikö se ole hyvä että ne huomaa ja oppii olemaan tekemättä niitä, kuin vetää vaan säröillä jotain vähän sinne päin. Kyllähän sitä itsekin eika nopeasti alkoi sähkis himottaa, mutta jos ei muuta niin ainakin perusteet on mielestäni ihan hyvä opetella jo sillä klassisella (kuten niitä sointuja jne). Niin ja tuosta helppoudesta vielä, itselläni ei oikein sormenpäät ja voimatkaan kauaa kestäneet kun ihan alkutekijöissä koitin soitella kaverin teräskielisellä akkarilla. Että tuostakin syystä se nylon-kielinen ei oo paha valinta alkuun. And eternity, my friend, it's a long fucking time. | |
![]() 06.02.2006 13:10:07 (muokattu 06.02.2006 13:10:46) | |
Tabulatuureihin ei kannata jäädä koukkuun. Ensin kannattaa opetella nuotit. Ensin halusin soittaa vain nuoteista, mutta ensimmäinen kitara-openi sanoi, että kato nyt vaan niistä rabulatuureista (sen takia, koska mulla meni kauemmin miettiä nuotteja. vaikka vieroksuin tabuja niin piti katsoa niistä) . No, nyt minulla on uusi hyvä, aivan paras opettaja ja hän sano, että kannattaa jättää vähitellen tabulatuurit pois. Niimpä niin.. | |
![]() 06.02.2006 14:00:57 | |
Barree- sointuja oppii vaan niitä väkisin reenaamalla, itselläni meni ihan perus semmosiinkin paljon enemmän kun tuo mainitsemasi 2 kuukautta, ja nykyäänkin ne eivät aina soi puhtaasti ja esim. H-duuri barrella 2. nauhalta tuottaa ongelmia jnejne.. Mutta kyllä se siitä kun jaksaa vaan bääntää ja vääntää niiden kanssa. Rock'n'Roll nousee | |
![]() 06.02.2006 14:49:20 | |
kuin vetää vaan säröillä jotain vähän sinne päin. Tässä on kaveri, joka ei ole ikinä soittanut säröllä, nauhoittanut sitä ja kuunnellut miten metsään voi soitto mennä jos tekniikka ei ole kunnossa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)