Aihe: Etunen
1
jupo.r
31.01.2006 17:25:45
Onko turha hankinta tollanen putkietunen. Mulla on behku 2442 tiski ja moni on ehottanut et saa parempaa(täyteläisempää) jälkeä kun kytkee etusen inserttiin äänitysvaiheessa PC:lle. Laitetaanko kanava vai main inserttiin. Huomaakohan eron vaan onko turha ostos. Kiitos.
aimotuska
31.01.2006 18:32:57 (muokattu 31.01.2006 18:34:40)
Onko turha hankinta tollanen putkietunen. Mulla on behku 2442 tiski ja moni on ehottanut et saa parempaa(täyteläisempää) jälkeä kun kytkee etusen inserttiin äänitysvaiheessa PC:lle. Laitetaanko kanava vai main inserttiin. Huomaakohan eron vaan onko turha ostos. Kiitos.

"Ketju on yhtä heikko kuin sen heikoin lenkki." Jos hommaat superlaadukkaan etusen ja reitität sen huonompilaatuisen laitteen läpi, tulos on sama kuin yrittäisit nostaa ladan huippunopeutta nahkapäällysteisellä ratilla. :)

Eli laatua ei paranneta hankkimalla lisää lisää lisää ja lisää, vaan poistamalla jotain ja hankkimalla tilalle parempaa. Tässä tapauksessa sun kandee siis heittää kuikkaa tolla behringerillä ja hommata parempi tiski.

Ja tosiaan, vaikka se laatu paranisikin hommaamalla uusi etunen, sulla olis vielä 14 muuta kanavaa, joihin hankkia parempi etunen.. Ja kun se operaatio on tehty, voidaan todeta, että sillä rahalla oltais ostettu jo melkoisen kurko Midas.
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
PL
31.01.2006 18:45:31

Ei sitä etuastetta ole tarkoitus inserttiin kytkeä, vaan mikki kytketään siihen etuasteeseen ja signaali johdetaan mahdollisimman suoraa reittiä tallentimeen. Jos etuaste kytketään inserttiin, niin mikkisignaali kulkee ensin pöydän etuasteeseen sieltä ulkoiseen etuasteeseen ja sitten kanava EQ:n läpi johonkin mikserin väylään josta se ulostetaan tallentimeen.
jupo.r
31.01.2006 22:56:13
kiitos hyvistä vastauksista, mut semmosen käsityksen olen saanu, et jos laittaa etusen insertiin (kanava) niin tiskin oma etunen jää pois toiminnasta.
Pieni rumpalipoika
01.02.2006 01:52:46

Ajatus ei juuri kulje, mutta se insertti nimenomaan kiertää sen etusen kautta.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Cornflake
01.02.2006 08:01:21
jupo.r:
semmosen käsityksen olen saanu, et jos laittaa etusen insertiin (kanava) niin tiskin oma etunen jää pois toiminnasta.

Olet saanut väärän käsityksen.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
M.F.
05.02.2006 19:24:08
Eikun nimenomaan ei.
Etuaste-insertti-eq-fader, tämä on signaalitie kanavassa lähes kaikissa miksereissä noin yksinkertaistettuna. Inserttiin voi syöttää linjatason tavaraa spesiaalipiuhalla jossa runko on maa ja kuuma on joko kärki tai rinki (tarkistakaa siitä usermanusta tai valmistajan kotisivulta, en ikinä itsekään muista kumpi).
Siis tällä piuhalla ohitat etusen ja saat silti kanavan faderin, eq:n ja aux -lähdöt käyttöösi.
Mikä on kun ei taidot riitä?
PL
06.02.2006 09:28:59 (muokattu 06.02.2006 09:29:36)
Olisiko nyt niin, että yritetään sanoa seuraavaa:
Mikki kiinni ulkoiseen etuasteeseen ja sen ulostulosta signaali inserttipisteeseen. Noin ohitetaan kyllä koko pöydän etuaste joka saattaa olla käytössä myös linjasisäänmenossa.
aimotuska
06.02.2006 10:20:38
Olisiko nyt niin, että yritetään sanoa seuraavaa:
Mikki kiinni ulkoiseen etuasteeseen ja sen ulostulosta signaali inserttipisteeseen. Noin ohitetaan kyllä koko pöydän etuaste joka saattaa olla käytössä myös linjasisäänmenossa.

Niinpä juuri... M.F. puhuikin tosiaan inserttiin _syöttämisestä_.
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
M.F.
06.02.2006 12:23:17
Niinpä juuri... M.F. puhuikin tosiaan inserttiin _syöttämisestä_.

Juuri näin.
Mikä on kun ei taidot riitä?
markotetri
06.02.2006 12:30:30
Ja vielä sen verran, että itse en aikanaan uskonut, että keskitason tiskin etuasteen korvaaminen toisella laitteella voisi muuttaa soundia kovin paljoa. Myöhemmin kävi ilmi, että olin väärässä. Ero voi olla todella huikea. Sekä äänitettäessä että livenä.
Artificiality is normal to the medium.
aimotuska
06.02.2006 13:14:51
Ja vielä sen verran, että itse en aikanaan uskonut, että keskitason tiskin etuasteen korvaaminen toisella laitteella voisi muuttaa soundia kovin paljoa. Myöhemmin kävi ilmi, että olin väärässä. Ero voi olla todella huikea. Sekä äänitettäessä että livenä.

Juu, nyt vaan ei ole kyse edes keskitason tiskistä. Loppupätkä ton B:n tiskin signaaliketjusta on samaa huttua kuin sen etunenkin. :)
jupo.r
07.02.2006 09:31:46
No johan tulee kommenttia. Mihinhän nyt uskos. Taijan kokeilla jotain säkyrietusta, niin eiköhän selviä korvaako se tiskin oman. Ja vaikka on kuinka B, niin kukaan maallikko, joka vain kuuntelee musaa itse musan takia, ei tiedä onko tehty behkulla vaan jollain A& H:lla. Kieltämättä kysyy joskun pinnaa, kun säätää. Eikä tässä kyllä olla mitään studiokamaa tekemässäkään...
Kiitos kaikille kommenteista. Mielenkiintosta luettavaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)