Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitara lentokoneessa?
1 2 3 4
MarkoA
04.02.2006 14:52:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapa kokeneet, miten tuo onnistuu? Kestääkö ns normaali, esim Gibsonin peruslaukku konekyytiä vai tarvitaanko tukevampi Flightcase? Voipi olla, että tuon tuolta keskieuroopasta jonkun soittopelin, jos sopiva sattuu kohdalle. Arveluttaa vain se lentokenttäkohtelu ja ruumakyyti. Vai jätetäänkö roudaus ammattimiehille, ja hommataan kitarat suomesta?
 
Kiitos vihjeistä etukäteen.
 
- Rockin' in the evenin' when the sun goes down Mean guitar, that's a swingin' old town Rockin' and a-rollin' just a little while Ain't got no rollin', ain't got no holdin'...
...And Justice For All
04.02.2006 15:02:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni varmin tapa on hintava, eli maksaa kitaralaukulle oma paikkansa sinne oman penkkisi viereen.
 
Napoleon roikottaa figuuria bussin ikkunasta, saa pihvistä naamaansa, heittää jonkun vaalipinssin ja juoksee pakoon!
Aki
04.02.2006 15:07:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari kertaa olen saanut puhuttua kitaran hattuhyllylle. Oli kuulema kiinni siitä, minkä verran matkustajia tulee. Toi on valitettavasti kiinni henkilökunnan hyvä/huono-päivästä.
 
Gibsonit saattaa jopa omissa laukuissaan nojata siihen lapaan, joten kielet löysälle ja kaulalle tukea ja kaikki heilumiset kuriin. Kyllä se sillä tavoin ehjänä tulee perille vaikka vähän kyytiä saisikin.
 
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
32788
04.02.2006 15:11:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuot pulttikaulaisen soittimen, niin irroitat vaan kielet ja kaulan, laitat tavalliseen laukkuun jonka saa ottaa matkustamoon (ja joka mahtuu penkin alle). Liimakaulaisessa (kuten useimmat Gibsonit) tilanne on hankalampi.
 
Miljoonannen kerran - me emme liioittele!
Ze Kink
04.02.2006 15:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Giboissa on tosiaan se ikävä juttu, että se lavan liitoskohta ei ole kovinkaan kestävä, koska siinä on kulmaa eikä ole volutea tuomassa kestävyyttä. Pikku isku ja naks. Täällähän oli hetki sitten juttua tästä, kun jonkun Custom shop -Gibson sanoi raks lentomatkalla. Ja noissa Gibsonin omissa laukuissa on kuulemma tuo lapa usein aika huonossa asennossa, tiedä sitten.
 
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
McNulty
04.02.2006 16:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnollinen filmivaneerista tehty flightcase missä sisällä styroxit ja pehmikkeet.
Kitara on mahdollista saada poikkeusluvalla myös lentoemojen henkilökohtaiseen kaappiin, mutta siitä kannattaa sopia kentällä erikseen. Tuolloin kitara ei joudu kylmään ruumaan muiden kamojen alimmaiseksi.
 
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
Eccentr1c
04.02.2006 16:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenköhän alas lämpötila tuolla ruumassa mahtaa pitkillä lennoilla laskea?
Itseä hirvittää jo pienilläkin pakkasilla pistää kitaraa auton takaluukkuun lyhyilläkin matkoilla.
Ja miten suuret lämpötilaerot vaikuttavat noihin sähkökitaroihin?
Olen kuullut, että ainakin klassisten kitaroiden kaulat olisivat jopa murtuneet lämmön vaihtelun seurauksesta, kun niissä harvemmin on kaularautoja.
 
Ei...
goose
04.02.2006 16:55:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon kikkaillu kitaran lentokoneeseen usein gigbag -tempulla. Kitara hyvään bägiin ja rennosti olkapäälle. Kerran kuskasin myös erään jumbokoppaisen akkarin gigbagilla maasta. Esineet saa usein näyttämään kokoistaan pienemmältä/kevyemmältä oikeilla peliliikkeillä ;)
 
Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa..
Boogierooster
04.02.2006 17:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon vieny akkarin puolaan ihan kovassa keississä koneeseen sisälle jossa se pistetää sellasee pienee kaappiin. Check-innissä vaa pyytää antamaa sellaseen lapun missä lukee jotai että kuljetetaan sisällä. Muuten meni hyvin matka, hesasta lotin koneella varsovaan, siellä vaihto toiseen lotin koneeseen määränpäänä krakova. Mutta. Siellä puolan check-innissä eivät antaneet ottaa kielipaketteja/irtokieliä mukaan , luulivat varmaan terroristiksi. kitarassa kiinni olevat kyllä kelpasivat. :) Tuli vähän kikkailua mutta kyllä perille päästiin, kitara ja miehistö koskemattomana. Eivätkä ees tarjonnu ruuaks jäistä kanaa josta lot aikaisemmin oli kuuluisa.
 
Pastilli?
MarkoA
04.02.2006 20:11:17 (muokattu 04.02.2006 20:12:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitosta paljon kaikille vastanneille. Täytyneekin miettiä hieman tuota kitaran tuontia, kun ei selvästikään ole ihan peruskauraa. Jos ostais semmosen Höfner Shortyn ja tunkis vaan sitte reppuun tullessa :D
Nimittäin semmoinenkin on ollut usein harkinnassa tilata, ihan tuommoseksi matkakitaraksi. Siitä kun vielä irroittaa kaulan, niin ei paljoa tilaa vie. Ei vain taida kaksinen soitin silti olla..
 
- Rockin' in the evenin' when the sun goes down Mean guitar, that's a swingin' old town Rockin' and a-rollin' just a little while Ain't got no rollin', ain't got no holdin'...
32788
04.02.2006 20:26:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenköhän alas lämpötila tuolla ruumassa mahtaa pitkillä lennoilla laskea?
 
Jaa-a, ulkopuolella siellä on sellaiset -50°C, en tiä paljonko ruumassa...
 
Miljoonannen kerran - me emme liioittele!
ReBeat
04.02.2006 23:13:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän ne lastiruumatkin ihan paineistettuja ole ja lämpötila plussan puolella. Jos taasen aikoo matkustaa laskutelinekotelossa pummilla niin kerrospukeutuminen on paikallaan :D
 
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
MarkoA
04.02.2006 23:18:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän ne lastiruumatkin ihan paineistettuja ole ja lämpötila plussan puolella.
 
Noin ajattelin itsekkin, kun miettii mitä kaikkea siellä on kulkenut eikä ole jäätynyt tai muuten vain rikkoutunut.
 
- Rockin' in the evenin' when the sun goes down Mean guitar, that's a swingin' old town Rockin' and a-rollin' just a little while Ain't got no rollin', ain't got no holdin'...
*Kitaristi*
04.02.2006 23:21:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en kyllä ruumaan uskaltaisi laittaa.. Oltiin italiassa kesällä ja odoteltiin siinä laukkua niin alkaa tlla meidän tavaroita liukuhinalta.. Oli menny laukku keskeltä halki
 
32788
04.02.2006 23:25:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, no, pakkohan siellä ruumassa on olla lämmintä, kun siellä kerran lemmikkieläimiäkin kuljetetaan... En ainakaan usko että koiranomistajat olisivat olleet hiljaa jos oma Musti tulisi ruumasta jääkalikkana ;)
 
Miljoonannen kerran - me emme liioittele!
_oSKu_
04.02.2006 23:27:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, no, pakkohan siellä ruumassa on olla lämmintä, kun siellä kerran lemmikkieläimiäkin kuljetetaan... En ainakaan usko että koiranomistajat olisivat olleet hiljaa jos oma Musti tulisi ruumasta jääkalikkana ;)
 
Ai meinaat, että koirat heitellään laukkujen kanssa samaan syssyyn ruumaan?
 
rosberg
05.02.2006 09:56:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on ihan sama taas mielessä. sitä oon vähän miettinyt, että läpivalaisussa saattais aktiivimikki keppi näyttää pikkaisen epäilyttävältä pattereineen, johtoineen jne -> aikapommi!
mutta ehkäpä se keppi tulee kannettua gigbagissä olalla koneeseen tahi matkalaukussa purettuna osiin ilman kieliä.
 
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
Hotlicks
05.02.2006 10:25:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo riippuu hirveästi lentoyhtiöstä ja reitistä. Konetyyppi vaikuttaa myös, toisissa nimittäin kitara mahtuu hattuhyllylle ja sen päälle vielä tavaraakin. Lensin muutama vuosi sitten vuoden sisään neljä kertaa edestakasin Hampuriin ja jokaisella kerralla oli joku kitara mukana. Lähtöselvityksestä kysymään onko kone täynnä ja varmuudeksi vaan se lappu, jolla saat itse kantaa kitaran koneelle asti ja sieltä lentoemännät hoitaa kitaran siististi säilöön. Toisessa päässä kitara kannettiin mulle suoraan kouraan, eli ei tullut liukuhihnalla. Pakkaus kannattaa silti hoitaa huolelle, siitä käsittelystä kun ei koskaan voi olla varma. Mulla riitti ihan perus SKB:t suojaamaan ja ehjänä ja vireessä oltiin vielä lennon jälkeenkin.
 
Ihan hauska episodi sattui Hampurin päässä, kun mut otettiin sivuun ja kitaralaukkua tutkittiin vähän tarkemmin. Varmaankin kiinnittivät läpivalaisussa huomiota kaikkeen ylimääräiseen sälään, mitä laukussa oli. Jollain imurihässäkällä ne imuroi koko kitaran ja laukun ja sen jälkeen laittoivat siitä imurista jonkun filtterin johonkin laitteeseen, joka sitten hetken päästä näytti vihreää valoa. Ilmeisesti mun kitarassa ei ollu huumehia...
 
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
Pluto
05.02.2006 10:58:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, no, pakkohan siellä ruumassa on olla lämmintä, kun siellä kerran lemmikkieläimiäkin kuljetetaan... En ainakaan usko että koiranomistajat olisivat olleet hiljaa jos oma Musti tulisi ruumasta jääkalikkana ;)
 
Yleensä joka konetyypissä on vähintään yksi ruuma, joka voidaan lämmittää about huoneenlämpöisiksi lemmikkieläimiä varten. Mutta jos eläimiä ei ole kyydissä, lämmitystä ei välttämättä käytetä.
 
Ne ruumat, joita ei voi lämmittää, saattavat tippua lämpötilaltaan lähelle nollaa. Tämä riippuu ulkoilman lämpötilasta ja lennon pituudesta. Ruuman jäähtyminenhän siis tapahtuu lentokoneen rakenteiden kautta niiden jäähtyessä, varsinaista kylmää ulkoilmaa ruumaan ei pääse.
 
Periaatteessahan nousussa koneesta päästetään ilmaa ulos asteittain, ja normaali kabiinikorkeus liikennekoneessa on noin 7000 jalkaa. Sama paine vallitsee siis ruumassakin. Ruuman ja matkustamon välinen lattia ei olisi hyvä paineseinä, koneen pyöreä ulkopinta sen sijaan on. Itse asiassa hätätilanteessa, jos ruumasta lähtisi paineet, matkustamon lattiassa on sellaisia hätäventtiileitä, jotka päästävät ilman pois myös matkustamosta, muuten lattia saattaisi romahtaa (ja näin on käynytkin). Paineen hävitessä sitten tippuu maskit ja lentäjät käyvät suhteellisen rivakasti läpi emergency descent -chekkilistan. Eli kaikki roju siipeen mitä löytyy ja nokka kohti tonttia.
 
Ohhoh, taisi mennä vähän ohi aiheen. =) Mutta vastaan mielelläni lentsikkakysymyksiin.
 
Dillon, you son of a bitch!
Volume
06.02.2006 00:15:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä joka konetyypissä on vähintään yksi ruuma, joka voidaan lämmittää about huoneenlämpöisiksi lemmikkieläimiä varten. Mutta jos eläimiä ei ole kyydissä, lämmitystä ei välttämättä käytetä.
 
Ne ruumat, joita ei voi lämmittää, saattavat tippua lämpötilaltaan lähelle nollaa. Tämä riippuu ulkoilman lämpötilasta ja lennon pituudesta. Ruuman jäähtyminenhän siis tapahtuu lentokoneen rakenteiden kautta niiden jäähtyessä, varsinaista kylmää ulkoilmaa ruumaan ei pääse.
 
Periaatteessahan nousussa koneesta päästetään ilmaa ulos asteittain, ja normaali kabiinikorkeus liikennekoneessa on noin 7000 jalkaa. Sama paine vallitsee siis ruumassakin. Ruuman ja matkustamon välinen lattia ei olisi hyvä paineseinä, koneen pyöreä ulkopinta sen sijaan on. Itse asiassa hätätilanteessa, jos ruumasta lähtisi paineet, matkustamon lattiassa on sellaisia hätäventtiileitä, jotka päästävät ilman pois myös matkustamosta, muuten lattia saattaisi romahtaa (ja näin on käynytkin). Paineen hävitessä sitten tippuu maskit ja lentäjät käyvät suhteellisen rivakasti läpi emergency descent -chekkilistan. Eli kaikki roju siipeen mitä löytyy ja nokka kohti tonttia.
 
Ohhoh, taisi mennä vähän ohi aiheen. =) Mutta vastaan mielelläni lentsikkakysymyksiin.

 
Ohi aiheesta mennään täälläkin, mutta pakko mainita että tuo oli ehkäpä mielenkiintoisinta nippelitietoa mitä olen koskaan lukenut. Oikeasti.
 
Tämä viesti oli 100 % totuus.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «