ministeri 05.02.2006 15:38:45 | |
---|
noissa squiereissa ja halvimmissa tokain tele malleissa on talla sellainen että kielet eivät kulje läpi rungon vaan kiinnittyvät tallaan. Nyt törmäsin myös halpaan fenderin valmistamaan malliin jossa sama juttu..Miten paljon sillä on vaikutusta kitaran soundiin??onko siitä mitään muita haittoja kuin soundillisesti??kokemuksia kellään?? |
Country Larry 05.02.2006 17:19:00 | |
---|
Miten paljon sillä on vaikutusta kitaran soundiin??onko siitä mitään muita haittoja kuin soundillisesti??kokemuksia kellään?? Soundi on varmaan aika erilainen, puun osuus pienenee ja kielen osuus korostuu, joten soundi on metallisempi ja kirkkaampi. Jos haluaa perus-Telen, kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen, jossa kielet menee rungon läpi, tuntuu vähän haaskaukselta että ne jäisi rungon päälle. Se kielet-rungon-läpi on kuitenkin se pointti Telessä, jossa ei ole kampea. Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
jnummeli 05.02.2006 22:24:45 | |
---|
Soundi on varmaan aika erilainen, puun osuus pienenee ja kielen osuus korostuu, joten soundi on metallisempi ja kirkkaampi. Jos haluaa perus-Telen, kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen, jossa kielet menee rungon läpi, tuntuu vähän haaskaukselta että ne jäisi rungon päälle. Se kielet-rungon-läpi on kuitenkin se pointti Telessä, jossa ei ole kampea. Kuvailisin puun läpi -telen soundia ehkä vähän muhkeammaksi. Itselläni on sellainen tallaan rajoittuva ja olen ajoittain harkinnut muuttavani sen puun läpi -tyypiseksi. Lähinnä sen takia kun tykkään nykyisen telen soittotatsista hirveesti. En kyllä tiedä onko soundissa ero niin raju, että moiseen operaatioon kannattaa ryhtyä. Olisikohan muilla kokemuksia tällaisesta? |
Country Larry 05.02.2006 22:47:17 | |
---|
Kuvailisin puun läpi -telen soundia ehkä vähän muhkeammaksi. Itselläni on sellainen tallaan rajoittuva ja olen ajoittain harkinnut muuttavani sen puun läpi -tyypiseksi. Lähinnä sen takia kun tykkään nykyisen telen soittotatsista hirveesti. En kyllä tiedä onko soundissa ero niin raju, että moiseen operaatioon kannattaa ryhtyä. Olisikohan muilla kokemuksia tällaisesta? Mielenkiintoista kuulla. Oma näkemykseni asiasta on tosiaan vähän teoreettinen... Ei kai se nyt niin älyttömän iso homma olisi, kuusi reikää ja uusi talla. Toisaalta ehkä siinä on takana joku ajatus, miksi on sellainen versio Telestä, jossa kielet ei mene rungon läpi. Jos soundi toimii sulle, ei ehkä kannata lähteä porailemaan sitä turhaan. Joskus kitaristeilla tuntuu olevan sellainen näkemys, että kaikki on optimoitava, eikä sattumalle saa jättää mitään sijaa. Jostain syystä tää tällainen Tele on sunkin matkaan tarttunut, niin miksi mennä muuttamaan sen ominaislaatua? Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
Country Larry 05.02.2006 23:04:12 | |
---|
Äh, mitä mä oikein pehmoilin äsken? Siis onhan se tietenkin niin että Telessä pitää olla kielet rungon läpi ja tallassa kolme messinkistä tai takorautaista tallapalaa, kaikki muu on kerettiläisyyttä! Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
Toisaalta ehkä siinä on takana joku ajatus, miksi on sellainen versio Telestä, jossa kielet ei mene rungon läpi. On, siinä on iso ja tärkeä ajatus. Ja se on tullut firman finanssiosastolta. Halvempi tuo on, tuskin muuta syytä. Ero ei tosissaan ole varmaankaan edes niin huomattava kuin bassoissa, mutta turha tuollaisella on päätään vaivata, kokeilemaan vaan! Yleensä ei tartte edes tallaa vaihtaa, jos on tilaa porata itse tallaan reiät. Sinne takapuolelle on tietysti tarpeen pistää semmoiset ankkurikupit, ni pysyy kielet mestoillaan. Ja tallaan porattujen reikien kulmat niin pyöreäksi ja tasaiseksi kuin kärsivällisyys riittää. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
Hotlicks 06.02.2006 11:22:35 | |
---|
Mulla tippui ulostulosta pikkuisen, kun vaihdoin Teleen Bigsbyn. En osaa sanoa muuttuiko soundi kauheasti, mutta luultavammin se on hiukan kevyempi. Tuo signaalin pudotus ei ole suunnaton, mutta verrattaessa toiseen samoilla mikeillä varustettuun Teleen (jossa kylläkin on eri puut) joutuu jo kompensoimaan boosterilla, aiemmin ei tarvinnut. Bigsbyn kanssa sitten on tietysti muitakin asioita, jotka vaikuttaa, talla kun ei enää miltään osin muistuta Telen normitallaa. KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS. |
Country Larry 06.02.2006 11:52:08 | |
---|
On, siinä on iso ja tärkeä ajatus. Ja se on tullut firman finanssiosastolta. Halvempi tuo on, tuskin muuta syytä. Voi itku. Näinhän se taitaa olla. Maailma on niin surullinen paikka... Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
Listen 06.02.2006 12:01:17 (muokattu 06.02.2006 12:06:24) | |
---|
Siis onhan se tietenkin niin että Telessä pitää olla kielet rungon läpi ja tallassa kolme messinkistä tai takorautaista tallapalaa, kaikki muu on kerettiläisyyttä! Miten paljon nuo messinkiset tallapalat vaikuttavat soundiin? Tarviiko olla enemmän tai vähemmän kultakorva kuullakseen eron tavallisiin, ja onko hyötyä vaihtaa halvempaan kitaraan? Mietin kun itselläni on aika edullinen Yamaha Telecaster (neljästä palasta kasattu leppärunko, vaahteraotelauta ja kielet menevät läpi rungon). Niin ja kuuluisammista kitaristeista ainakin Jim Campilongo soittaa vanhalla toploader-Telecasterilla (siis kielet eivät läpi rungon). I think the only thing worse than bright eyes is a bright eyes fan. |
p130 06.02.2006 12:14:18 (muokattu 06.02.2006 12:16:25) | |
---|
Jos mulle ikinä sattuisi käsiin 50-luvun Tele tai Esquire Toploader -tallalla niin poraisin siihen varmasti heti reiät kun se on niin kerettiläinen ja varmasti myös paskasoundinen laite! (Ja tähän tietenkin hymiö!!!) Ei vaan vakavasti, on niissä eroa. Ei määrättömän suuri, mutta silti. Kaverilla on telen tapainen jossa onnistuu kielten asentaminen molemmilla tavoilla. Kerran ajan kuluksi testailtiin eroja. Soundi muuttuu tosiaankin ehkä vähän muhkeammaksi. Jos vanhaan tallaan saa reiät ja kiinnostusta riittää, niin kokeilemaan ja jättää sitten kielet niin kuin paremmalta tuntuu. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
ministeri 06.02.2006 14:36:31 | |
---|
kiitoksia mielipiteistä..Joo. Kyllä mä taidan pyrkiä siihen että hankin sellaisen jossa kielet menee läpi rungon. vähän molempia testanneena mä siinä myös jotain muhkeutta havaitsen lisää soundissa jos kielet läpi rungon. Mulle sen modaaminen olisi liian suuri operaatio...jäisi varmaan tekemättä. |
Country Larry 06.02.2006 15:07:36 | |
---|
Miten paljon nuo messinkiset tallapalat vaikuttavat soundiin? Tarviiko olla enemmän tai vähemmän kultakorva kuullakseen eron tavallisiin, ja onko hyötyä vaihtaa halvempaan kitaraan? Mietin kun itselläni on aika edullinen Yamaha Telecaster (neljästä palasta kasattu leppärunko, vaahteraotelauta ja kielet menevät läpi rungon). Hyvä kysymys. Itse olen näissä periaatteellisissa hienosäädöistä sitä mieltä, että yhden kohdan korjaaminen ei ehkä vaikuta niin paljoa, mutta jos laittaa kaikki mahdolliset kohdat niin sanotusti kohdilleen, niin silloin ne kaikki yhdessä saavat aikaan suuren eron. Sama koskee kaikkia pikkujuttuja koko signaaliketjussa, joten aika paljon saa säätää, että kaikki on niin kuin pitää. Esimerkiksi perus-Teleen kannattaisi mielestäni vaihtaa ne messinkitallapalat ja luusatula, mikitkin voi vaihtaa jos eivät satu miellyttämään, vaatii vaan jo melko paljon kokemusta että tietää milloin vika johtuu mikeistä, milloin jostain muusta. Tallapalat maksaa kolmekymmentä euroa, joten kauhean iso investointi ne eivät ole. Jostain saa varmasti halvemmallakin. Niin ja kuuluisammista kitaristeista ainakin Jim Campilongo soittaa vanhalla toploader-Telecasterilla (siis kielet eivät läpi rungon). Tämä oli kiinnostava tieto. Fenderillä on ainakin joskus ollut Seymour Duncanin signaturemalli Esquire, jossa oli toploader-talla. Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
Country Larry 06.02.2006 15:52:27 | |
---|
Fenderillä on ainakin joskus ollut Seymour Duncanin signaturemalli Esquire, jossa oli toploader-talla. Eipä ollutkaan vaan '59 Esquire jossa on se toploader-talla, tässä linkki: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0153202806 Fender frontline kataloogi vuodelta 2003 väittää että top-load tallan ansiosta 59' Esquire on "one of the most responsive and resonant guitars Fender has ever built!" Uskokoon ken haluaa, jos top-load-talla olisi parempi, niin se olisi varmasti syrjäyttänyt kalliimman rungon-läpi konstruktion jo aikaa sitten ja kaikissa uudemmissa Teleissä olisi top-load-tallat. Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
Country Larry 06.02.2006 15:53:51 | |
---|
Fenderillä on ainakin joskus ollut Seymour Duncanin signaturemalli Esquire, jossa oli toploader-talla. Eipä ollutkaan vaan '59 Esquire jossa on se toploader-talla, tässä linkki: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0153202806 Fender frontline kataloogi vuodelta 2003 väittää että top-load tallan ansiosta 59' Esquire on "one of the most responsive and resonant guitars Fender has ever built!" Uskokoon ken haluaa, jos top-load-talla olisi parempi, niin se olisi varmasti syrjäyttänyt kalliimman rungon-läpi konstruktion jo aikaa sitten ja kaikissa uudemmissa Teleissä olisi top-load-tallat. Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
Country Larry 06.02.2006 15:54:41 | |
---|
Fenderillä on ainakin joskus ollut Seymour Duncanin signaturemalli Esquire, jossa oli toploader-talla. Eipä ollutkaan vaan '59 Esquire jossa on se toploader-talla, tässä linkki: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0153202806 Fender frontline kataloogi vuodelta 2003 väittää että toploader tallan ansiosta 59' Esquire on "one of the most responsive and resonant guitars Fender has ever built!" Uskokoon ken haluaa, jos toploader-talla olisi parempi, niin se olisi varmasti syrjäyttänyt kalliimman rungon-läpi konstruktion jo aikaa sitten ja kaikissa uudemmissa Teleissä olisi toploader-tallat. Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
Barska 06.02.2006 17:11:27 | |
---|
Mulla on yks omakyhäelmä tele, missä oli talla mihin molemmat tavat käypi, joskus kokeilin top loadina, musta jotain soundista hävis, mut vaikea kuvata mitä... Mut tuossa tapauksessa se ero oli musta siinä miten ääni syttyy. Vaikea selittää, iso ero se ei ollut, mut kuitenkin seuraavat kielet meni taas läpi rungon. No, isompi ero sitten oli kun vaihdoin siihen messinkisen tallan (ikivanha double eagle tsydeemi.. luulen...), sellaisilla nykystrato tyylisillä jykevillä tallapaloilla... Mitähän kummaa mä tänään oon ottanut, kun melkein kaikki näkyy kolmena, ainakin tossa yllä??? "Hai sie rumpali, siun rummuis o jotain vikaa, ku ei kuulu ku pient suhinaa..." |
Country Larry 06.02.2006 17:30:26 | |
---|
No, isompi ero sitten oli kun vaihdoin siihen messinkisen tallan (ikivanha double eagle tsydeemi.. luulen...), sellaisilla nykystrato tyylisillä jykevillä tallapaloilla... En ole kuullutkaan mikä on double eagle, kuulostaa golf-termiltä, hehheh... Eli siis sun kokemuksen mukaan oli iso (Positiivinenko?) ero tallamateriaaleilla? Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |