Aihe: Reunalista kiinni kynsilakanpoistoaineella
1
Aakoo
05.02.2006 11:40:52
Reunalistat pitäisi lätkäistä paikalleen tuohon mun telemodaus projektiin..

Pahemmalla puoliskollani on kaapissa Mirame merkkistä öljypitoista kynsilakanpoistoainetta. Haittaako tuo öljypitoisuus mitään kun vetelen reunalistoja kiinni, vai pitääkö käydä hakemassa kaupasta jotain muuta??

Tarkempi sisältö purkin kyljestä: acetone, Brassica Oleifera, AMP -Isosteroyl Hydrolyzed Collagen

Taidan nyt kuitenkin hätäisenä mennä heti ja tehdä koeliimauksen jämäpaloista.. Voinko luottaa siihen, että jos koeliimaus onnistuu, niin tuo öljypitoisuus ei heikennä liimausta ja aiheuta listan irtoamista ajan myötä?
Juniper
05.02.2006 14:49:02
Asetonia tosiaan saa melkein mistä vaan marketista ja suosittelen sen käyttöä.
Kynsilakan poistoain saattaa toimia, mutta sen sisältämä öljy hieman epäilyttää.
Reunalistaa ei kannata liimata pelkällä asetonilla. Vaan asetoniin liuotetaan reunalistan paloja siten, että siitä muodostuu suunnilleen titebondin näköistä liimaa.
Tällä liimalla onkin sitten hyvä lätkäistä reunalistat kiinni. Liiman annostus käy kätevästi esim. lääkeruiskulla.
Juzzu
06.02.2006 08:38:36
Mä olen liimaillut vaan pelkällä puhtaalla asetonilla.
Aakoo
06.02.2006 09:11:15
Tuo testiliimaus ainakin näyttää ihan pitävän.

Ongelma ei sinäänsä ollut se, että löydänkö asetonia, vaan siinä että eilen oli sunnuntai, kauppoja täälä korvessa ei ole avoinna ainakaan 40 km säteellä ja tekemisen puute oli kova. No.. Jätin kuitenkin liimaamatta. Ja tein muita säätöhommia teleen. Sain sen jopa soimaan! Hitto se kuulosti paljon paremmalta, kuin alunperin, ainakin akustisesti.. Mikit on vielä ostamatta!

Käyn tänään hakemassa putelin asetonia ja lääkeruiskuja. Ihmettelen vain, että eikö asetoni "sulata" lääkeruiskua?
Juzzu
06.02.2006 09:30:56
Käyn tänään hakemassa putelin asetonia ja lääkeruiskuja. Ihmettelen vain, että eikö asetoni "sulata" lääkeruiskua?

Mä olen käyttänyt pienehkö askartelupensseliä asetonin levitykseen. Sillä pääsee tuputtamaan hyvin listan ja puun välillä pieneenkin väliin.
Juniper
06.02.2006 10:46:13 (muokattu 06.02.2006 10:46:56)
Lääkeruisku on tehty eri muovista kuin reunalista, joten se kyllä kestää asetonia helposti. Onhan kynsilakan poistoainekkin MUOVIpullossa. Tinneriäkin pidetään muovipullossa jne......
Mä olen yhdet reunalistat liimannu puhtaalla asetonilla ja onnistuuhan se niinkin, mutta huomattavasti mukavampaa on liimailla paksummalla tökötillä.
Crackis
06.02.2006 12:26:58

Asetoni sulattaa tiettyjä muoveja, ei kaikkia. Vaappuja tehneille tutuin asetoniin sulatettava muovi on probionaatti, en sitten tiedä mitä ainetta nuo reunalistat ovat. Jokatapauksessa jos haluan paksumpaa "liimaa" niin sun ei tarvitse tehdä muuta, kun laittaa vain reunalistan pätkiä pieneen määrään asetonia. ÄLÄ laita pilttipurkkiin, koska niiden kannen tiivisteet syöpyvät asetonin takia. Olivipurkit yms. missä on peltikansi ja kierre itse pellistä väännettynä on ollu hyviä. Määrällisesti tuota liimaa ei mene nähtävästi edes yhtä desilitraa, joten kannattaa katsoa jokin sopivan kokoinen astia sille. Asetoni haihtuu niin nopeasti, että yhdessä yössä sulla saattaa olla melko tahmea möykky jotain reunalistan väristä ainetta joka ei lähde irti purkista. Kantapään kautta piti ite tuokin oppia, onneksi korjaantuu kun vain laittaa lisää asetonia sekaan.

Tuon liiman suhteesta sen verran, että se saa nähtävästi olla melko juoksevaa, jos injektioruiskulla on tarkoitus sitä saada levitettyä? Eli siis kannattaa katsoa kuinka paljon niitä reunalistan pätkiä sinne asetonin sekaan iskee sulamaan. Rouhetta sulattaessa taitaa suhde olla jotain 1:10 ja tuo menee jo ulkosekoitteisesta kynäruiskustakin läpi.
Shit happens when u party naked
jarmos
06.02.2006 12:53:06
Olen muutamaan kitaraan käyttänyt asetoni mönjää eli asetonia ja selluloidipaloja, mutta nykyisin vaikea saada selluloidi reunalistaa ja asetoni ei pure kaikkiin saatavilla olevii reunalistoihi.
Siksi olenkin käyttäny pikaliimaa loctite 401, liimaa sormet ja listat, mutta erittäin kätevää ja nopeaa ei tarvi odotella kuivumista pitkää aikaa.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Juzzu
06.02.2006 12:55:32
Siksi olenkin käyttäny pikaliimaa loctite 401, liimaa sormet ja listat, mutta erittäin kätevää ja nopeaa ei tarvi odotella kuivumista pitkää aikaa.

Onko ollut ongelmia liiman tukkimien pyynsyiden kanssa? Näkyy ilkeästi fillatessa/värjätessä...?
jarmos
06.02.2006 12:58:10
Onko ollut ongelmia liiman tukkimien pyynsyiden kanssa? Näkyy ilkeästi fillatessa/värjätessä...?

On ollut niitäkin onkelmia ja paljon muitakin, eli tuon kanssa läträtessä saa olla aika tarkka, ei saa koheltaa!
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Juzzu
06.02.2006 13:09:44
On ollut niitäkin onkelmia ja paljon muitakin, eli tuon kanssa läträtessä saa olla aika tarkka, ei saa koheltaa!

No ehkä se on parempi meikäläisenkin pysyä sitten vain puhtaassa asetonissa vaikka sillä liimatessa vähän kauemmin aikaa meneekin :o)
rosberg
06.02.2006 15:40:22
sano tyttöystävälles, että ei käytä sitä asetoonia kynsiin. oon kuulut, että se on vaaraksi niille kynsille nimittäin.
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
Tim
06.02.2006 16:20:24

Itekki pistin pikaliimalla. Semmosella geelimäisellä, niin ei ainakaan imeydy puuhun niin helposti. Voi ehkä näyttää oudolta jos petsi ei otakaan kaikkiin kohtiin samalla lailla.
Rakennussivutkin päivittelin. Nyt on bodyn reunalistan laitto dokumentoitu :)
http://www.co.jyu.fi/~tiheoj/kitara/Guitar.html
Tuolta Body 3 sivulle, jos kiinnostaa.
Kannattaa tehdä ainakin tarpeeks leveät urat, että binding mahtuu. Saa sitä bodyn muotoo sitten raapattua sen listan tasaan. Ei näy mokat niin pahasti kun mulla, kun toi reunalista meni vähän ohueks paikoin.
justus5
06.02.2006 17:19:40
tuon kanssa läträtessä saa olla aika tarkka, ei saa koheltaa!

Toi on aika kettumaista ainetta kyllä. Ekaan projektiin laitoin kanssa Loctiten "jollain" pikaliimalla listat kiinni ja hyvältä idealta vaikuttikin - siihen saakka kun piti petsiä ruveta iskemään pintaan. Teflon-efekti oli aikamoinen osassa reunoja..

Toimivin tapa olisi varmaan teipata se kansi piiloon, ettei se liima pursutessaan valu siihen kannen päälle tms .. ensi kerralla koitan kyllä tuolla asetonilla viimeiseen asti ;)
Remember to rebel against authorities, kids!
Aakoo
06.02.2006 21:31:23
Itekki pistin pikaliimalla. Semmosella geelimäisellä, niin ei ainakaan imeydy puuhun niin helposti. Voi ehkä näyttää oudolta jos petsi ei otakaan kaikkiin kohtiin samalla lailla.
Rakennussivutkin päivittelin. Nyt on bodyn reunalistan laitto dokumentoitu :)
http://www.co.jyu.fi/~tiheoj/kitara/Guitar.html
Tuolta Body 3 sivulle, jos kiinnostaa.
Kannattaa tehdä ainakin tarpeeks leveät urat, että binding mahtuu. Saa sitä bodyn muotoo sitten raapattua sen listan tasaan. Ei näy mokat niin pahasti kun mulla, kun toi reunalista meni vähän ohueks paikoin.

Ei saa laittaa linkkejä tuollaiselle sivulle.. Mä tulen joka kerta vihreämmäksi kateudesta, kun näen kuvia Timin kitarasta. Kovasti odottelen, milloin saat kitaran valmiiksi, ja pääsee näkemään lopputuloksen..

Myöskin muuta mitä opin edellisten reunalistojen laiton jälkeen ( käytin myös tuota locktiteä ), oli se, että reunalistan terävimmät mutkat kannattaa taivuttaa muotoon ennen liimausta. Edellisessä yritin taivuttaa sarven kärjen liimauksen aikana lämmittämällä listaa hiusten kuivaajalla. Taipuhan se, mutta ei se hyvältä näytä.. Tele projektiin taivutin listan upottamalla listan lähes kiehuvaan veteen joksikin aikaa ennen liimaamista ja puristin listan uraan ja annoin listan viilentyä muotoon. Lista kääntyi kuin valmis spagetti.. Hjyva tuli!! Nyt pitäisi vain käydä kaupungista hakemassa asetonia..
T.Urmio
07.02.2006 06:18:07
Mä laitoin listan kiinni sellaisella pikaliimalla jossa on snadi pensseli mukana. Loctite slalom merkiltään ja helvetin kätevä myös meille toistaitoisille. ei pursunnut yli kun parista kohtaa ja kun vielä huomasin asian heti ja pyyhin pois, ei jättänyt teflonia petsin kiusaksi.
No ei se mun vika oo
Juzzu
07.02.2006 07:38:43
Noniin, eilen sitten parista kohdasta lista vähän irtoili hiotessa ja siklatessa, joten ei se pelkkä asetoni nyt ihan superi tapa ole liimata. Tosin, helposti nuo saa takaisin kiinni (ja tiedä jos vaikka yhtä helposti taas irtoaa). Sen verran tuota listaa tässä uusimmassakin rojektissa, että on enemmän tavaraa irtoamassakin...
http://img217.imageshack.us/my.php? … ge=reunalistojensiklausta0033zj.jpg

Tiukemmissa kurveissa tosiaan kannattaa listää esitaivuttaa. Itse olen käyttänyt hiustenkuivaajaa pääasiassa. Tosin yhden listan sain kyllä kuitenkin poikki LP:n soololoven kärjestä, saumakohtaa piti sitten siirtää reilusti suoremmalle osuudella ja tehdä soololoven kaarre kokonaan uusiksi, muuten ei olisi ollut mitään toivoa onnistua. Noiden F-aukkojen listoituksessa piti viritellä puupaloista (ja mm. pattereista!) kaiken maailman tukia jolla sai painettua listaa puuhun kiinni. Mutta hyvin ne on pelkällä asetonillakin nyt pysyneet.
http://img31.imageshack.us/my.php?image=puolisetutakavino3zi.jpg
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)