Tuollaista monet nuoret juuri vahvistimistaan hakevat. Middlescuuppi ja särö täysillä. Ajattelin nyt vielä ihan varmuuden vuoksi ilmoittaa että oli tossa mun "The saundi"-kirjoituksessani vähän huumoriakin mukana. Kyllä mäkin sitä middleä käytän. Tuo on muuten aika pirun vahvistin kohtainenkin juttu että millaiselta se saundi kuulostaa juuri tietyillä asetuksilla. Monien eri vahvistimien EQ:t käyttäytyvät ihan eri tavalla. "What do you mean I ain't kind?
Just not your kind." -Dave Mustaine |
Jucciz 05.02.2006 01:09:44 (muokattu 05.02.2006 01:10:28) | |
---|
Monien eri vahvistimien EQ:t käyttäytyvät ihan eri tavalla. Jep. Joka vahvistimessa potikat "bass", "middle" ja "treble" tarkoittavat hieman eri taajuuskeskipistettä ja eri leveyttä tuon pisteen molemmin puolin. Lisäksi potikan säätövara, eli se miten paljon se tuntuu "vaikuttavan", vaihtelee vahvistinmerkistä ja jopa -mallista riippuen. Oikeissa vahvistimissa yhden potikan vääntäminen vaikuttaa myös muiden potikoiden käytökseen: esimerkiksi tuossa H&K Edition Tubessa soundin bassoalueesta tulee paljon jämäkämpi kun kääntää diskanttia pienemmälle ja keskiääniä lisää, vaikka itse Bass-potikkaan ei koskisi. Tämä kannattaa huomata, sillä sitä ei moni aloittelija varsinkaan ymmärrä. Vanha viisaus kitarasoundin rakentamiseen on se, että aloitetaan laittamalla keskiäänet käytännössä täysille ja sitten muokataan soundin "luonne" sopivaksi kääntämällä keskiäänten kaveriksi bassoa ja diskanttia sen verran kuin tarvitaan. Toisaalta, esimerkiksi Bandmaster-nupissani ei ole koko Middle-potikkaa, vaan ainoastaan Bass, Treble ja Volume (jolla valitaan myös särön määrä). :) |
Nazareth 05.02.2006 03:41:02 | |
---|
monenlaiseen musiikkiin? Lueppas kysymys iha piruuttasi. Haettiin heavy-soundeja. Mulla on valokuvamuisti. Se kait vaikuttaa ehkä ku mä unohdin linssinsuojuksen päälle.IMIK #27 AKKK#6 |
hylsy 05.02.2006 14:53:32 | |
---|
Auttaminen on iloni. :) Sanoo suuri saarnaaja. Kyllä sä aika heppoisilla eväillä täällä ketään auttelet! Siinä vaiheessa, kun pystyt iloitsemaan autetuksi tulemisesta, alat olla oikeilla jäljillä! No leikki leikkinä. :) |
Guitaristi 05.02.2006 15:01:19 | |
---|
Vanha viisaus kitarasoundin rakentamiseen on se, että aloitetaan laittamalla keskiäänet käytännössä täysille ja sitten muokataan soundin "luonne" sopivaksi kääntämällä keskiäänten kaveriksi bassoa ja diskanttia sen verran kuin tarvitaan. Minä olen käsittänyt, että se vanha viisaus on aloittaa säätäminen ns. flat-eq:sta, eli kaikki taajuusalueet kattoa kohti. Näin ainakin itse aloitan. Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli? |
Jucciz 05.02.2006 15:57:53 | |
---|
Minä olen käsittänyt, että se vanha viisaus on aloittaa säätäminen ns. flat-eq:sta, eli kaikki taajuusalueet kattoa kohti. Näin ainakin itse aloitan. Tuo toimii myös. Kummassakin lähestymistavassa on puolensa. Joissakin vahvistimissa vaan diskanttia on jo aivan liikaa siinä vaihessa kun potikka on puolivälissä. Loppupeleissä sehän ratkaisee, kuulostaako hyvältä vai ei. Pitää vaan olla hyvät korvat, jotta pystyy hahmottamaan, miltä mikäkin soundi kuulostaa osana isompaa kokonaisuutta. |
Guitaristi 05.02.2006 17:25:32 | |
---|
Tuo toimii myös. Kummassakin lähestymistavassa on puolensa. Joissakin vahvistimissa vaan diskanttia on jo aivan liikaa siinä vaihessa kun potikka on puolivälissä. Loppupeleissä sehän ratkaisee, kuulostaako hyvältä vai ei. Pitää vaan olla hyvät korvat, jotta pystyy hahmottamaan, miltä mikäkin soundi kuulostaa osana isompaa kokonaisuutta. Jeps jeps, asiaa puhut. Tuo viimeksi mainittu tuntuu kyllä tyystin puuttuvan allekirjoittaneelta. Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli? |
kimurantti1 05.02.2006 17:41:08 (muokattu 05.02.2006 17:52:24) | |
---|
Jeps jeps, asiaa puhut. Tuo viimeksi mainittu tuntuu kyllä tyystin puuttuvan allekirjoittaneelta. Ei muuta kun otat hyllystä jonkun levyn jolla on mielestäsi hyvä kokonaissoundi ja alat siitä kuuntelemaan, että minkälainen särö kitarassa on (jos on), vaikka "mille korkeudelle" se sijoittuu, miten biisit on sovitettu ja miten se voisi vaikuttaa soundien toimivuuteen. Tai ennemminkin miten soundit ja sovitus vaikuttaa biisin toimivuuteen. Jos ei toimi, niin mitä pitäisi muuttaa? Tai vaikka kiinnität huomiota esim. siihen, miten kitarasoolot on saatu kuulumaan levyllä muun bändin seasta. Onko äänenvoimakkuutta vain nostettu vai muutuuko soundi jotenkin oleellisesti (itse tykkään tehdä sen pienellä volumen nostolla ja yläkeskiäänten korostukella) jne. Näitähän on loputtomiin ja sitä ei voi ikinä osata liian hyvin - niin kun ei oikeastaan mitään muutakaan asiaa. Mutta toisaalta, jos haluaa absoluuttisia totuuksia niin musiikki on varmaan viimeinen asia mistä niitä kannattaa hakea:) "Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa."
-Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005) |