Aihe: Vinkkejä aloittelijalle sähkökitaristille? 1 | |
---|---|
![]() 04.02.2006 20:09:23 | |
Joulupukki toi minulle Yamahan kitarapaketin. ERG 121 lukee kitarassa, eli onko malli hyvä? Pieni vahvistin tuli mukana, 10W, mutta alussahan tässä vasta ollaankin. Olen soitellut jonkun verran, kaikki perus-duurit ja -mollit menevät. Joitakin kappaleita olen soitellu tabulatuureista ym. Plektroista en pidä ja en soita niillä, onko se välttämätön? Kitarapaketin mukana tuli myös jonkinlainen virityksen tarkistaja, tiedä sitten onko siihen luottamista? Millaisia harjoitteluja tulisi tehdä kitaralla, että nopeus ja tarkkuus kasvaisi? Otan myös vastaan hyviä harjoituskappaleita joihin löytyy tabulatuurit, joten nimetkää joitan, tyylilajilla ei niin väliä. Pyytäisin myös neuvoja kitaran perussäätöihin, että saisin parhaan mahdollisen äänen ulos vahvistimesta. Tämän hetken asia, joka ihmetyttää: Miten voin liu'utella kitaralla niin, että nauhavälin vaihtuminen ei kuulu? Näin esimerkiksi Free Birdissä. Kappaleet, joita olen soitellut: Lynyrd Skynyrd: Free Bird, Sweet Home Alabama Black Sabbath: Iron Man, Paranoid Deep Purple: Smoke on the Water CCR: Up Around the Bend Soitellut kitaraa -05 joulusta, eli aloittelija | |
![]() 04.02.2006 20:27:32 | |
Plektroista en pidä ja en soita niillä, onko se välttämätön? Kannattaa ihmeessä treenata plektralla soittoa. Minäkään en aluksi osannut soittaa plektralla, mutta nykyään en voisi kuvitellakkaan soittavani ilman plektraa. Mutta toki tiettyihin juttuihin sopii sormilla näppäily. Kitarapaketin mukana tuli myös jonkinlainen virityksen tarkistaja, tiedä sitten onko siihen luottamista? Kyllä niihin yleensä on. Millaisia harjoitteluja tulisi tehdä kitaralla, että nopeus ja tarkkuus kasvaisi? Kannattaa aina aluksi soittaa mahdollisimman hitaasti ja tarkasti metronomin kanssa. Sitten pikkuhiljaa nostat tempoa. Kun alkaa tulla virheitä, niin lasket tempoa. Siten sormet oppivat soittamaan oikein. Kannattaa myös hankkia joku oppikirja tai mieluiten opettaja. Oppiminen nimittäin nopeutuu huomattavasti. Rockin soiton aloittamiseen suosittelisin Troy Stetinan Metal Rythm Guitar ykköstä. Myös Suuri Kitarakirja on hyvä perusteos kaikenlaiseen soittamiseen. Pyytäisin myös neuvoja kitaran perussäätöihin, että saisin parhaan mahdollisen äänen ulos vahvistimesta. Kokeile vaikka tälläistä (asteikko 0-10): Bass 6, Middle 8, Treble 6 Tämän hetken asia, joka ihmetyttää: Miten voin liu'utella kitaralla niin, että nauhavälin vaihtuminen ei kuulu? Näin esimerkiksi Free Birdissä. Se liuttaminen pitää tehdä tarpeeksi nopeasti. Kyllähän ne vaihtumiset aina sieltä vähän kuuluvat. | |
![]() 04.02.2006 21:05:20 (muokattu 04.02.2006 21:06:12) | |
Tuli pientä vikaa yhteyksissä, eli joudun tän jo toistamiseen kirjoittamaan. Tämän hetken asia, joka ihmetyttää: Miten voin liu'utella kitaralla niin, että nauhavälin vaihtuminen ei kuulu? Näin esimerkiksi Free Birdissä. Eli tarkoitat ilmeisesti sitä introa. Se on soitettu slide-putkella, eli tällaisella: http://www.musicroom.com/images/catalogue/fullsize/fc220.jpg Slideä pidetään sormessa ja sitten liu'utetaan pitkin kieliä painamatta niitä otelautaan asti. Näin ei nauhojen vaihtumiset kuulu. Haulla löytyy kyllä lisää slide-soitosta, jos kiinnostaa, mutta se on melko vaikeaa alussa. Mutta hyviä hetkiä uuden kitaran kanssa! E: typo Mielipiteesi on väärä. | |
![]() 04.02.2006 23:16:54 | |
Muut on tainnut jo muuhun vastata, joten minä vastaan tähän: Millaisia harjoitteluja tulisi tehdä kitaralla, että nopeus ja tarkkuus kasvaisi? Kaikki soittelu edesauttaa kehittymistä. Jos haluat, niin esim. duuri-, molli ja blueskaavojen "sahailu", näin aluksi, tuo jonkinlaista tuntumaa. Minkä tahansa biisin soittelu on myös varmasti hyödyksi. Kannattaa valita biisejä, joita itse tykkää kuunnella ja soitella näitä joko mukana, tai sitten treenailla ilman alkup. biisiä taustalla (käytännössä molempia). Kitara käteen ja soittelemaan. That's the spirit - Tuo on pirtua. | |
![]() 05.02.2006 10:42:16 | |
Kiitos kaikille vastaajille. Löysin 1970-luvun aikaisen "Ilpo Saastamoisen Kitarakirjan". Lueskelin sitä, ja ei se ihan turhalta opukselta tuntunut. Siellä on mm. plektran pito- ja lyöntitavasta tekstiä. Taidanpa perehtyä tarkemmin tähän pieneen suureen opukseen. Soitellut kitaraa -05 joulusta, eli aloittelija | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)