Aihe: Kaapin mikitys
1 2
tomi10
31.01.2006 12:36:22
Millä mikeillä ootte livenä mikittäny kitara kaappinne, lähinnä hevi musassa? Ite aattelin hommata sm57:kan kaveriksi roden NT1A:n. Onko kokemusia tästä kyseisestä rodesta, käsittääkseni se toimisi myös hyvin äänityksissä?
Listen
31.01.2006 12:55:36 (muokattu 31.01.2006 17:01:24)
Olen joskus käyttänyt NT1:stä suht läheltä mikitettynä (ei siis tilasaundia hakemassa)
ja hyvältä kuulostaa. Joissakin vahvareissa perusmikki SM57 toimii loistavasti, ja
itsellänikin on sellainen - khrm- t.Bone SC450:n ohella, mutta itse tykkään enemmän
konkkamikin saundista. Kun kuvitteellisen kuuntelijan korva ei ole silloin ikään kuin
muutaman sentin etäisyydellä kartiosta. Tietysti mikä ettei voisi käyttää molempia
yhtä aikaa.

Muistaakseni T.T. Oksala sanoi joskus haastattelussa pistäneensä Stratovariuksen
sessioissa kitarakaapin eteen (lisäksi) yleisemmin basarimikkinä suositun AKG
D112:n (vai oliko D12:n), sillä sai kuulemma mukavasti lisäbotnea soundiin.

EDIT. Eikun joo, kysymys koskikin livekäyttöä eikä studiota...
monotone
31.01.2006 14:02:27

NT1A'n manuskasta:

"In the absence of a pad, it may be necessary to move the microphone further from the speaker to avoid distortion when loud volume is used."

Ja onko se konkka niin tarpeellinen livetouhussa muutenkaan?
All I ask from anyone is that they ask nothing from me.
-K-
31.01.2006 15:16:56
Ja onko se konkka niin tarpeellinen livetouhussa muutenkaan?

Aika turhaa mielestäni, äänityskäytössä kyllä näen hyödyn. Useat puhtaat vedetty konkalla tai parilla ilman dynaamista.

Perus dynaaminen on mielestäni keikalla se paras. Asetteluun vaan huomiota, turha sitä on jättää siihen ensimmäisen asentoon.
Suus kii tai paan sut pesähän !!!
Aki
31.01.2006 20:40:14

Livenä konkkamikki kitarakaappiin? Ei ikuna.

SM57 on se perinteinen, mutta Sennheiser e609 ja e909 (tai vanhemmat MD409, MD509, melkein sama lätkä kaikki) ovat avoimemman ja terveemmän kuuloisia. Kuulostaa skobe isommalta. Lisäksi ei välttämättä tartte mikkiständiä.

Beyerdynamic M201 on mainiosoundinen mikki, mutta mä ostan ne kaikki käytetyt itelleni. Saattaa olla hieman kirkkaampi kuin em Senukat.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
tomi10
02.02.2006 12:18:36
Onks Sennheiser e906 kokemuksia?
Mixeri75
02.02.2006 12:40:32

mulla keikoilla ollu aina vanha shuren L16 konkkamikki kaapin eessä, ja paremmat soundit saan sillä ulos kun sm57:lla joka päätyikin sitten mulle taustalaulumikiksi jossa toimii loistavasti :)
Siirryn putkiin kun keksin mihin niitä tarvitsen (viemäreiden lisäksi)...
Aki
03.02.2006 00:58:28

Onks Sennheiser e906 kokemuksia?

Sen pitäis olla 609:ä tarkempi kopio alkuperäisestä 409:stä. En ole 409:ä ja 609:ä päässyt testaamaan samassa testissä, mutta vallan samanluonteisilta ovat vaikuttaneet. Eli samat käyttökohteet kuin 57:lla, mutta reilusti parempi mikki. Luonnollisempi keskialue ja diskantti. Täyteläisempi ja isompi soundi.
-K-
03.02.2006 01:02:02
Sen pitäis olla 609:ä tarkempi kopio alkuperäisestä 409:stä. En ole 409:ä ja 609:ä päässyt testaamaan samassa testissä, mutta vallan samanluonteisilta ovat vaikuttaneet. Eli samat käyttökohteet kuin 57:lla, mutta reilusti parempi mikki. Luonnollisempi keskialue ja diskantti. Täyteläisempi ja isompi soundi.

Itse tilasin juuri sen pikkuveikan eli e606:n. Saas kattoa miltä kuulosta.
Suus kii tai paan sut pesähän !!!
Aki
03.02.2006 03:29:05

Itse tilasin juuri sen pikkuveikan eli e606:n. Saas kattoa miltä kuulosta.

e606 on reilusti erisoundinen tuosta 409-perheestä, reilusti enemmän kirkkautta ja terävyyttä. Saattaisin itse tykätä, mutta en ole päässyt testaamaan.
McNulty
03.02.2006 03:39:54
Millä mikeillä ootte livenä mikittäny kitara kaappinne, lähinnä hevi musassa?

Eipä ole tarvinut mikitellä. Aikaisemmin oli 4x12" kaappi, nykyään 2x12" ja toinen samanlainen tulossa.

Ite aattelin hommata sm57:kan kaveriksi roden NT1A:n. Onko kokemusia tästä kyseisestä rodesta, käsittääkseni se toimisi myös hyvin äänityksissä?

Røde NT4 on varsin nerokas ratkaisu. Voit heittää SM57:n myyntiin NT4:n ostettuasi. Saat soundin stereona pöytään tai PA-kamoihin.

http://www.rode.com.au/?pagename=Products&product=NT4

Äänityksissä ihan omassa maailmassaan ja hoitaa homman kotiin 100% varmasti. Lisää myös mahdollisuuksia nauhoitteluun ja miksailuun. Samat kitaralinjat valmiiksi jo kahdella raidalla = pop! :)
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
tomukka
04.02.2006 00:12:03
Minulla on käytössä tuo Senhaiserin vanha kunnon kultakylkinen MD-409. Tumma ja tunkkainen soundi siinä, mutta minä tykkään. Soittotyyli kallistuukin enemmän tuonne iskelmän kuin hevin puolelle. Vaivaton asentaa. Sen kun panet roikkumaan elementin eteen. Kannattaa kokeilla tätä kärpäslätkää... http://www.austinenterprise.com/md_409_u3.jpg
ReBeat
04.02.2006 00:59:13

Onks kellään omakohtaista kokemusta Shuren KSM32:sta? Lukatherin kaappeja on kai sillä mikitelty. Jossain testissä sanottiin että Roden mikit samassa hintaluokassa tarjoaisivat soundissa vielä hitusen enemmän.

t. SM57:n tilalle avarasoundista all-around-mikkiä haaveileva
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
magnetman 004
04.02.2006 11:47:18

vanha kunnon kultakylkinen MD-409

...on hakusalla, ja kaikin puolin paras vaihtoehto mielestäni. Nyt käytän BF504:sta koon takia. Kulma-XLR kiinni, niin ei tuu tökittyä lavalla, parempi siksi kuin 57. Saundi ok - yleisöstä ei oo kukaan tullu valittaan.
Soitan ennemmin kuin puistelen matot.
monotone
04.02.2006 12:04:46

Røde NT4 on varsin nerokas ratkaisu. Voit heittää SM57:n myyntiin NT4:n ostettuasi. Saat soundin stereona pöytään tai PA-kamoihin.

Siis millä tavalla tuota NT4'sta sijoittelisit livetouhussa?
All I ask from anyone is that they ask nothing from me.
McNulty
04.02.2006 12:13:32
Siis millä tavalla tuota NT4'sta sijoittelisit livetouhussa?

Riippuu ihan äänitettävästä kohteesta. Combo? 1x12", 2x12", 4x12"?
Groove Man
04.02.2006 12:21:01
Riippuu ihan äänitettävästä kohteesta. Combo? 1x12", 2x12", 4x12"?

No pistäppä vaikka jokaisesta noista luettelemastasi..
McNulty
04.02.2006 12:29:54
No pistäppä vaikka jokaisesta noista luettelemastasi..

Combon ja 1x12" kera pistän on-axis tyylillä ja grilliin kiinni.

2x12" kanssa olen todennut hyväksi laittaa mikin off-axis tyylisesti noin 10-15cm päähän grillisä jolloin se nappaa kummankin elementin mökää... tämä etenkin jos kaapissa sattuu olemaan kaksi erilaista elementtiä. Toki tämänkin voi mikittää kuten 1x12" kaapin länttäämällä mikin keskelle yhtä elementtiä.

4x12" tapoja on useampiakin. Ottaakko yhden elementin vaiko keskeltä kaikkia neljää elementtiä? Jätetäänkö 2 ylimmäistä pois ja otetaan vain alimmaiset? jne jne. Henk.koht. tällaisen kaapin mikittämisestä on vähiten kokemusta kun on tullut itse vedeltyä 2x12" kaappien kera.

Mutta etu on siinä, että jos bändissä on yksi kitaristi ja haluaa saada tukevammat kitarasoundit, niin stereomikillä kahdelle kanavalle pöytään vietynä pääsee leikkimään pöydän EQ:n kanssa siten, että toista kanavaa korostaa yläpäästä ja toista alapäästä. Saa luotua ihan näppärästi sellaista fiilistä että "nyt on useampikin kitaristi lavalla"

Eihän tuohon mikittämiseen mitään yhtä oikeaa vaihtoehtoa ole. Itse olen todennut tuon 2x12" kaapin kanssa että n.10cm grillistä ja elementtien välissä on hyvä esim. studioympäristössä.
McNulty
04.02.2006 14:02:22
Miksi yksi elementti (mono äänilähde) pitäisi olla stereona?

Jotta se saadaan esim. panoroitua erilaisin EQ-asetuksin sekä vasemmalle että oikealle. Miksi monolähde pitäisi nauhoittaa monona?

Miksi tässä pitää olla stereomikki? Eikö kaksi mikkiä aja saman asian helpommalla?

Helpommalla ja helpommalla... kaikki on niin suhteellista. Toki kaksi erillistä mikkiä mahdollistaa yksilöllisemmät sijoittelut, mutta samalla se vaatii toisen mikin, lisätilaa toista ständiä varten jne jne. Välillä ahtauskin voi yllättää pienemmillä keikkapaikoilla ja/tai studioissa.

Lisäät toiseen yläpäätä ja toiseen alapäätä eli käytännössä leikkaat keskialuetta. Miksi tähän tarvitaan stereomikkiä jos ekvalisointi on ainoa asia johon halutaan vaikuttaa?

Tuo oli vain esimerkki siitä miten esim. studioympäristössä saadaan yhdellä kerralla narulle tukevat rytmikitaravallit. Esim. 2 kanavaa monona tai sitten yksi stereoraita jonka voi sitten esim. pro toolsissa kopioida toiselle raidalle jolloin käytössä on "neljä monoraitaa". Tai bassokaapin äänityksessä voi lykätä toiselle kanavalle miedon särötetyn bassolinjan ja toiselle puhtaan.

Tietysti se onnistuu kun hommaa liudan monomikkejä. Eihän tuollainen stereomikki ole mitenkään pakollinen. Eli vastaan kysymykseen "miksi tässä PITÄÄ olla?", että ei siinä pidä mutta voi ja saa olla. Jos ajatellaan että haluaa pitää itsellään kotosalla ja reeniksellä nauhoittelua varten yhden mikin (eikä aina roudata koko mikkisalkkua) niin miksipä ei tuollainen Rode siihen tarkoitukseen kävisi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)