Aihe: proge-gear
1 2
aisti
04.02.2006 01:07:29

voisitteko kamoista enemmän(lue, jotain) tietävät ihmiset auttaa ongelmassani joka on seuraava: olen ostamassa kitaranuppia, ja putkivehjettä olen vahvasti ajatellut. budjetilla tonni-vähän yli tonni. mutta minkälaista? jotain jossa olis laaja-alainen soundivalikoima, hyvät cleanit ja mielellään vielä erilaisia, hyviä säröjä. mahdollisimman monenlaisiin eri musiikkityyleihin taipuva. esim yupn-deep turtlen-kuhan kaltaiset tyylisekoitukset ja sitten ihan johonkin perinteisempään ja myös uudempaan progeen, tyyliin king crimson eri vuosikymenillä. ja semmonen hieman persoonallinen soundihan olisi aina mukava. ja sitten toisaalta kiinnostaisi myös semmonen josh homme-soundi, qotsatyylin jyystösoundi ja grunge-indie-meiningit jne jne jotka ei otsikkoon vars liitykään.

jotain tällaista hakisin, osaisko joku sanoa jotain?

sekavasti selitetty, mutta ehkä joku ymmärsi.
Antti1
04.02.2006 01:10:23
Orangen rockerverb jollain polkimella olis mun ehdotus, mutta taitanee mennä vähän yli budjetista kaapin kanssa...

Ömm... Laney VH100R jollain greenback -kaapilla käytettynä? Saattaa kyllä metsästys kestää hetken aikaa.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had
aisti
04.02.2006 01:13:54 (muokattu 04.02.2006 01:14:56)

itseasiassa kaappi on väliaikaisesti kunnossa, eli saan käyttää kaverin, joten tuo budjeti ois pelkän nupin. mistäköhän mainitsemiasi vehkeitä löytäis? en ainakaan tren musaluukkuja kierrellessä törmännyt..

lisättäköön että budjetstahan voi aina tinkiä, pääasia että löytää hyvän tuotteen.
Ze Kink
04.02.2006 01:33:30
Joku Marsun Jcm2000dsl voisi olla aika varma valinta. Laneyt on myös varsin hyviä jos niistä tykkää. Hiwattia on kehuttu, mutten oikein tiedä niistä mitään. Orange saattaisi olla erittäin hyvä valinta, ja lisäksi todella tyylikäs. Vox Ac30 combo voisi olla myös kova, vaikkei tässä comboa haetakaan.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
Aki
04.02.2006 02:38:36

Sapiskan pelossakin uskallan ehdottaa Vox AD60VTH:ta (tai AD120VTH). En ole tainnut aiemmin törmätä yhteen vahvistimeen josta oikeasti saa selkeän erilaisia säröjä, jotka on myös hyviä ja käyttökelpoisia.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
aisti
04.02.2006 02:54:50

orangeen siis tuohon rockerverbiin tässä nyt tutustuin, ja se vaikuttaa ainakin arvioiden ja orangen omien kehupuheiden perusteella ihan lupaavalta. mutta missä tommosia vois testata? olin todella yllättynyt tuossa männä viikolla kauppoja kierreltyäni että kuinka heikko treen tarjonta oli. tai sitten en vaan ole löytänyt oikeita kauppoja? ja sitten yksi heikko puoli tuossa rockerverbissä, taisi olla yhteinen gaini cleanilla ja säröllä..
JLM
04.02.2006 08:45:51 (muokattu 04.02.2006 08:49:02)

orangeen siis tuohon rockerverbiin tässä nyt tutustuin, ja se vaikuttaa ainakin arvioiden ja orangen omien kehupuheiden perusteella ihan lupaavalta. mutta missä tommosia vois testata? olin todella yllättynyt tuossa männä viikolla kauppoja kierreltyäni että kuinka heikko treen tarjonta oli. tai sitten en vaan ole löytänyt oikeita kauppoja? ja sitten yksi heikko puoli tuossa rockerverbissä, taisi olla yhteinen gaini cleanilla ja säröllä..

Kannattaa tehdä reissu Helsinkiin. Sieltä löytyy varmasti enemmän mielenkiintoisia vahvareita testattavaksi kuin täältä Treelta.

VH100R vois tosiaan olla kokeilemisen arvoinen. Ehkäpä myös se Ibanezin uusi putkinuppi josta oli tuolla jossain ketjussa puhetta (Thermion tjsp).
aisti
05.02.2006 17:18:02

myös tuo laney vaikuttaa ihan oklta arvioiden perusteella, siitä en kyllä löytänyt kunnon näytettä kuunneltavaksi. saatavuusongelmaahan siinäkin tulisi eteen.. mitens tommonen joku englin esim powerball? siitä kyselinkin tuolla toisessa threadissa jo vähän, kaupassa vaikutti fireball ihan oklta kyllä, powerballia en ole vielä testannut. ja sitä mietin että meneeköhän soundi jo liian heviksi ja säröksi ja yläpäämetalsäröksi..
kimurantti1
05.02.2006 17:49:15 (muokattu 06.02.2006 00:16:29)
myös tuo laney vaikuttaa ihan oklta arvioiden perusteella, siitä en kyllä löytänyt kunnon näytettä kuunneltavaksi. saatavuusongelmaahan siinäkin tulisi eteen..

Saatavuusongelma? Levytukussa pääsee testaamaan, jos heidän hintansa ei miellytä, niin Thomannilta tai vaikka GuitarBargainsilta voi tilata. Torilla noita näkyy aina välillä. Mä suosittelen VH100R:ää kanssa. Omistan sellaisen ja huudatan sitä Mesan 2x12 kaapin läpi.

mitens tommonen joku englin esim powerball? siitä kyselinkin tuolla toisessa threadissa jo vähän, kaupassa vaikutti fireball ihan oklta kyllä, powerballia en ole vielä testannut. ja sitä mietin että meneeköhän soundi jo liian heviksi ja säröksi ja yläpäämetalsäröksi..

Kyllähän Engleistä monenlaista soundia saa, mutta sanokoon muut mitä sanoo niin mun mielestä ne on aika yhden tyylisuunnan vehkeitä. Tämän sanon n. 1h Powerball-testin jälkeen kaverin kämpällä ja Screameria olen myös vähän paremmin testannut. Muhun ei Powerball eikä Screamer niin kolahtanut, mutta kannattaa toki koittaa, voihan olla että löydät niistä sen sun juttusi.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
Niskamies
05.02.2006 17:50:39
Suosittelen tsekkaamaan Marshall TSL60:n. Se on tosi hyväsaundinen ja monipuolinen nuppi, mielestäni. Siinä on kolme hyvää perussaundia: clean, crunch ja lead.
More is more.
tuomittu
05.02.2006 18:26:24
Onko tuolla VH100R:llä ns. pikkuveljeä? On tuo sata wattia nimittäin aivan perkeleen helvetillisen paljon.
Da Make
05.02.2006 19:05:09
Onko tuolla VH100R:llä ns. pikkuveljeä? On tuo sata wattia nimittäin aivan perkeleen helvetillisen paljon.

VH50R on ollut, kuten myös vastaava combo VC50R.
Tehon puolittaminen merkitsee 3dB eroa mekkalassa, mikä on käytännössä aika mitätön. Voithan sinä aina ottaa VH100R:stä laitimmaiset pääteputket poistamalla sen 50 wattia pois.
Keinokuorma on yksi todellinen tapa kesyttää isoa putkinuppia.
kimurantti1
05.02.2006 19:50:02 (muokattu 05.02.2006 19:50:40)
^ Näin. Tai sitten vain ostaa alkujaan pienemmän vahvistimen. Harmi ettei VH100R:n kohdalla ollut paljon valinnanvaraa kun uutena ostin, mulle olisi 50 wattinenkin kelvannut.

VH100R käyttää päätteessä neljää EL34:sta. Ajattelin, että seuraavan putkienvaihdon yhteydessä voisin kokeilla kahdella 6L6:lla ja vaikka JJ:n ECC83L:t etuasteeseen. Aivan eri pelihän se on sen jälkeen, mutta tuleepahan kokeiltua:) Ei niin että tälläkään hetkellä soundissa olisi mitään vikaa, kaikenlainen kokeileminen on vaan kivaa.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
Aki
05.02.2006 22:16:03 (muokattu 05.02.2006 22:20:29)

mulle olisi 50 wattinenkin kelvannut.

Pikkasen tosiaan on hassuja nää tehokäsitykset. Uuden Heritage-sarjan Greenbackin herkkyys on 96dB, Vintage 30:sen on 100dB. Ts, 50W nuppi yhteen V30:seen on lujempi kuin 100W Greenbackiin.

Jos 100W on selkeästi liian lujaa, seuraava teholuokka mitä kokeilla olisi mielestäni 20W, ja etsiä vaikka sille herkkyydeltään sopiva elementti/elementit.

Tosiasia tietty on, että 20W putkinuppien valikoima on normihintaluokassa (alle 1000€) surkea. Joka on iso harmi. Väärinkäsitykset myy.

Edit: Eikä combomarkkinoilla mene hirveästi paremmin, sopivantehoiset combot ovat pienikokoisia pienillä elementeillä. Melkeinpä ainoana poikkeuksena H&K Edition Tube.
kimurantti1
05.02.2006 22:38:12 (muokattu 05.02.2006 22:40:14)
Äh, älä nyt Aki liian mustavalkoisesti mun viestiä lue, kyllä mulle tehot on tuttuja, "jonkun verran" asioista nimittäin otin selvää kun uutta vahvistinta hain. Pointtina oli vaan se, että paljon pienempikin olisi riittänyt mutta valinnanvaraa ei ollut - niin kun itsekin tuossa totesit että valinnan vara menee aika pieneksi muuten.

20w ja 100w wattisissa vahvistimissa on muutakin eroa kuin pelkkä teho. Vaikka mökää saa aivan infernaalisen paljon, mutta 20w vahvistimessa loppuu headroom nopeasti kesen, mä tykään tosi tosi cleanista soundista.
Jani The Rock
05.02.2006 22:41:45

Että progekamppeet... Pistetääs ihan äkkiä lukematta alotusviestiä ollenkaan.

- Gibson 335
- Hiwatt-stäkki
- Flangeri-dilei-koorus-wahi-yms., joilla saa soundin muokattua kummaksi pulputukseksi
- Ja tärkeimpänä PROGE-ILME! Tyyliin "Hyi, joku taisi laskea suolikaasua herkkään muusikonnenääni".
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #1
Aki
06.02.2006 00:04:33

Äh, älä nyt Aki liian mustavalkoisesti mun viestiä lue

Joo, sori, en ollenkaan tarkoittanut sulle kohdistaa tota, tuli vaan ihan yleisellä tasolla mieleen tämä koko tehoasia.

20w ja 100w wattisissa vahvistimissa on muutakin eroa kuin pelkkä teho. Vaikka mökää saa aivan infernaalisen paljon, mutta 20w vahvistimessa loppuu headroom nopeasti kesen, mä tykään tosi tosi cleanista soundista.

Aivan, headroomista tykkäävät tarttee toki tehoa enemmän. Sinänsä, ainakin periaatteellisella teho nimenomaan tuo sen headroomni.
kimurantti1
06.02.2006 00:15:27 (muokattu 06.02.2006 00:22:43)
Aivan, headroomista tykkäävät tarttee toki tehoa enemmän. Sinänsä, ainakin periaatteellisella teho nimenomaan tuo sen headroomni.

Tästä tulikin mieleen, että esim. Mesa/Boogien Lone Starissa on tosi hyvä idea tehoihin liittyen:
Molemmilla kanavilla on kytkin jolla voi valita 100 ja 50 watin välillä. Mä valitsisin sen 100w cleaneille ja 50w säröille - tai vaikka 30w säröille jos olisi mahdollista niin saisi sitä "kunnon luukutettua putkisoundia" :)

Mutta siis, ihmettelen ettei tota ideaa ole sovellettu laajemmin nykypäivän vahvistinteknologiassa kun niihin kokoajan keksitään uusia "featureja" ja namiskoita joilla voi soundia rassata. Tuo olisi mun mielestä 10 kertaa parempi soundinmuokkausväline kun kaiken maailman mega-low-ultra-yber-bass-punch-namiskat mitä ainakin uusimmissa (ja kalleimmissa) Engleissä on.
losli
06.02.2006 11:09:13
voisitteko kamoista enemmän(lue, jotain) tietävät ihmiset auttaa ongelmassani joka on seuraava: olen ostamassa kitaranuppia, ja putkivehjettä olen vahvasti ajatellut. budjetilla tonni-vähän yli tonni. mutta minkälaista? jotain jossa olis laaja-alainen soundivalikoima, hyvät cleanit ja mielellään vielä erilaisia, hyviä säröjä. mahdollisimman monenlaisiin eri musiikkityyleihin taipuva. esim yupn-deep turtlen-kuhan kaltaiset tyylisekoitukset ja sitten ihan johonkin perinteisempään ja myös uudempaan progeen, tyyliin king crimson eri vuosikymenillä. ja semmonen hieman persoonallinen soundihan olisi aina mukava. ja sitten toisaalta kiinnostaisi myös semmonen josh homme-soundi, qotsatyylin jyystösoundi ja grunge-indie-meiningit jne jne jotka ei otsikkoon vars liitykään.

jotain tällaista hakisin, osaisko joku sanoa jotain?

sekavasti selitetty, mutta ehkä joku ymmärsi.

Okei lasketaas yhteen. Haet putkinuppia josta löytyy suurinpiirtein soundit:
1. hyvät kliinit,
2. yupn-deep turtlen-kuhan kaltaiset tyylisekoitukset,
3. king crimson,
4. josh homme,
5. qotsatyylin jyystösoundi,
6. grunge-indie-meiningit,

Perus putkikoneesta 1000€:lla saa pari kolme hyvää soundia. Tietenkin voi saivarrella että volume potikan pyörittelyllä saa äärettömästi säröjä mutta totuus on kuitenkin kahdessa tai kolmessa perussoundissa.

Usein näistäkin ainakin kahdella on yhteinen EQ eli sekin sitoo säätöhommia aikalailla.

Mieti kuinka radikaalisti tarvitsemasi soundit poikkeavat toisistaan. Jos kaikissa on pohjalla sama särö- tai cleanmaailma ainoastaan höystettynä erikoiseffekteillä voi putkikone toimia. Hommaat vain tarvittavia speduja.
Jos taas sounditarpeesi on luokkaa 5-10 erilaista soundia livenä ja kaikki melko radikaalisti erilaisia aina pohjasoundia myöden, niin tarvitset luultavasti jonkun mallintavan tai useita putkikoneita. Isot starat vetää useilla putkikoneilla, harrastelijalle mallintava voi ajaa saman asian.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)