Aihe: Gibson, tokai vai epiphone?
1 2 3 4
McNulty
03.02.2006 19:07:05 (muokattu 03.02.2006 19:08:52)
Hei, nyt te olette ajautuneet ihan väärille raiteille ja naapurin pendoliino tulee tuhatta ja sataa kohti. Eli kohta sattuu Juhaa leukaan.

Totuus on vain se että Gibson Les Paul model on se ainoa oikea. Muut ovat enemmän ja vähemmän kopioita siitä. Toiset laittavat siihen jotain omaa, toiset yrittävät kopioida sitä 100% tarkasti (1:1). Kuitenkin kopioiden omistajat jaksavat arvostella sitä kantateosta, esi-isää. Mielestäni hölmöä kun Gibsonin LP ja Fenderin Strato ovat maailman kopioiduimmat kitarat ja ei ole mikään yllätys että lähes jokaisella valmistajalla on kopioitu ko. soittimia, oli sitten ESP, Ibanez, Tokai, Jackson tai vaikka Ruokangas. Eli ei nuo aidot alkuperäiset voi olla huonoja jos niitä edelleen valmistetaan ja myydään... ja jos niitä edelleen kaukoidän pajat kopioivat kykyjensä mukaan. Lähes jokaisella valmistajalla on kitaramalli joka perustuu Gibsonin ja Fenderin yli 50-vuotta vanhoihin malleihin.

Kannattaa muuten pitää mielessä halvempaa LP-tyyppistä soitinta harkittaessa Fernandes Ravelle ja Monterey-mallit.

http://www.triplerguitar.com/used/pics/fernandez_monterey.jpg
http://www.calproaudio.com/ProductImages/fer_ravelledeluxe.jpg
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
Illu
03.02.2006 19:34:35
The Les Paul Standard is still the Industry Standard.
Ukko
03.02.2006 20:07:35

Mielestäni hölmöä kun Gibsonin LP ja Fenderin Strato ovat maailman kopioiduimmat kitarat ja ei ole mikään yllätys että lähes jokaisella valmistajalla on kopioitu ko. soittimia

Ja kaikkein hölmöintä on se että kitaran muoto on kehitetty jo aikoja sitten. Kaikki muut ovat kopiota siitä ainoasta ja oikeasta esikappaleesta.
Turder
03.02.2006 20:57:14
Eli kohta sattuu Juhaa leukaan.

Vielä on paikat ehjinä.
There is no sound like the one of a good acoustic guitar.
MarkoA
03.02.2006 21:13:55 (muokattu 03.02.2006 21:14:57)
Hei, nyt te olette ajautuneet ihan väärille raiteille ja naapurin pendoliino tulee tuhatta ja sataa kohti. Eli kohta sattuu Juhaa leukaan.

Eikäku, nyt ollaan asian ytimessä. Tämä se on jotain. Tulee paljon tekstiä ja mielipiteitä. Itse veikkasin, kun tuon otsikon näin ettei tule muuta kuin käytä hakua tai jotain muuta valaisevaa.

Oispa silti erittäin mielenkiintoista (IMO) saada järjestettyä semmonen sokkotesti, missä ois useamman valmistajan(tai vain yhdeltä useampi versio) tekeleitä testattavissa siten, ettei niitä itse näe. Siis sitä millä soittaa. Sitten vain raakasti mielikuvan mukaiseen järjestykseen.

Itselle kolahti hyvin, kun soittelin tuossa taannoin Gibsonin viininpunaisella Studiolla (joka ei meikäläiselle ole sieltä malliston haluttavimmasta päästä) muistaakseni mallia ´92 taisi olla. Oli aivan just semmonen soittaa mistä itse pidän. Soundikin täysin hyvä, tosin vain akustisesti, kun ei ollut vahvistinta tarjolla siihen "hätään".
En osaa sanoa, mikä siinä kolahti. Harmi kun ei ollut mahdollisuutta ostaa tuota itselle silloin. Mutta tosiaan, jos ois ollut em sokkotestiä tarjolla niin todennäköisesti tuo Studio ois ohittanut monta muuta G:n LP:tä mun listalla.

Eli..mitä tahdoin sanoa..hmm. En tiä, mutta tulipahan sanottua.

Tai joo, en enää väheksy viininpunaista Les Paul Studioa Stadardin tahi jonkun muun rinnalla.
- Rockin' in the evenin' when the sun goes down Mean guitar, that's a swingin' old town Rockin' and a-rollin' just a little while Ain't got no rollin', ain't got no holdin'...
Ukko
03.02.2006 21:26:12

Oispa silti erittäin mielenkiintoista (IMO) saada järjestettyä semmonen sokkotesti, missä ois useamman valmistajan(tai vain yhdeltä useampi versio) tekeleitä testattavissa siten, ettei niitä itse näe. Siis sitä millä soittaa. Sitten vain raakasti mielikuvan mukaiseen järjestykseen..

Kato kun sä olet keikalla niin ei se yleisö näe sitä kitaran lavan logoa ( ellei kamera seuraa zoomauksella ) eikä erota kaiken mölyn keskeltä niitä hienostuneita nyansseja mitä kitaralla loihdit ilmoille vaan se yleisö diggaa sitä mielialaa mitä mahdoillisesti kykenet luomaan soitollasi. Se lavan logo on vaan omaa stondistasi varten.
pekurides
03.02.2006 21:45:33

Jostain kumman syystä tulee mieleen semmonen vertaus että harley-davidson on ainoa oikea moottoripyörä ja japsit pelkkiä riisimopoja...

(itellä on pari ylivoimasesti suorituskykyisempää japsia mutta harrikan vielä joku päivä haluisin:)
hollstro
03.02.2006 22:00:46

Kato kun sä olet keikalla niin ei se yleisö näe sitä kitaran lavan logoa ( ellei kamera seuraa zoomauksella ) eikä erota kaiken mölyn keskeltä niitä hienostuneita nyansseja mitä kitaralla loihdit ilmoille vaan se yleisö diggaa sitä mielialaa mitä mahdoillisesti kykenet luomaan soitollasi. Se lavan logo on vaan omaa stondistasi varten.

Tässä ollaan kyllä kaukana asian ytimestä. 99.9 % yleisöstä paskat välittää saati ymmärtää millä soittimella vedät. Itseäsi siinä hämäät kun otat kopion.
fox
03.02.2006 22:05:43

Itseäsi siinä hämäät kun otat kopion.

Hiih, myähästyin hieman.. ;)
Senpä vuoksi arvostan sellasia firmoja, jotka edes yrittää pistää vanhoihin konsepteihin jotain omaakin, parhaassa tapauksessa tulee jopa luotua jotain uutta vanhasta teemasta, variaatio joka itsessään on tosi hyvä...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Ukko
03.02.2006 22:21:43

Tässä ollaan kyllä kaukana asian ytimestä. 99.9 % yleisöstä paskat välittää saati ymmärtää millä soittimella vedät. Itseäsi siinä hämäät kun otat kopion.

Kuten sanoin. Oma erektio on se olennaisin.
pekurides
03.02.2006 22:27:44

Jup. ja ei. ymmärrrä vieläkään tuta viimestä lausetta...ja Minä ainakin vaikutun vielä enemmän kun tyyppi loihtii joillain paskalla huippu soolot.
Silloin ne surkeat mikit alkavat kuulostaa vasta persoonallisilta:)
fox
03.02.2006 23:47:54

Juu, ei voi älykkäämpää kommenttia kyl heittää, tähän.. ;)
Perusteluja vielä jos sais?
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Rypsolisti
03.02.2006 23:51:19
Tokai on ROCK!!!
Pluto
04.02.2006 00:02:17
Mulle sillä lavassa lukevalla tekstillä ei ole vitunkaan väliä. Soitan sillä, mikä tuntuu omaan kouraan ja korvaan hyvältä ja sillä siisti. Tällä hetkellä se on Tokain japsistrato. Joku puristi voisi nyt kai sanoa, että olisi onnellisempi ja aidompi ja kolme tuumaa peniksekkäämpi Fenderin kanssa, mutta eipä sillä ole mitään väliä. Testasin kaksi kertaa kalliimpia Fendereitä kuin tuo Tokai oli sitä hankkiessani, eivätkä ne tuntuneet hyviltä. Tokai tuntui. Makuasioita...
Dillon, you son of a bitch!
Rypsolisti
04.02.2006 00:09:39
Mulle sillä lavassa lukevalla tekstillä ei ole vitunkaan väliä. Soitan sillä, mikä tuntuu omaan kouraan ja korvaan hyvältä ja sillä siisti. Tällä hetkellä se on Tokain japsistrato. Joku puristi voisi nyt kai sanoa, että olisi onnellisempi ja aidompi ja kolme tuumaa peniksekkäämpi Fenderin kanssa, mutta eipä sillä ole mitään väliä. Testasin kaksi kertaa kalliimpia Fendereitä kuin tuo Tokai oli sitä hankkiessani, eivätkä ne tuntuneet hyviltä. Tokai tuntui. Makuasioita...

Itsekin oon erittäin paljon kiintynyt omaan Tokaihin ja varsinkin sen kaulaan. Juuri toi skitta joka on omassa kuvassa.
Aki
04.02.2006 02:28:12

"tuommosia JD kitaroita markkinoille. Se puristaa kotopuolen soittimien tekijät vielä tiukemmalle ja hinnat ylemmäs."

J&D, HB yms kitarat ei tule missään vaiheessa viemään yhtäkään diiliä Ruokankaalta ja muilta pikkupajoilta. Laatukitaroita etsivät tietävät ettei sikahalvalla saa hyvää, ja ne harvat joiden isä ostaa ensikitaraksi 3000€ kitaran, ne eivät halua Ruokangasta. Ne haluaa G:n tai PRS:n.

Mitenkä moni meistä olisi tyytyväinen tällaiseen työmarkkinaan?
...
Työnantajat tietysti.

Touché.

Koreahan oli 90-luvulla uusi Japani, nyt Kiina on uusi Korea. Olen useita juttuja lukenut, joissa Korealaiset ammattitaitajat kertovat käyneensä Kiinassa opettamassa, miten kitaroita ja mikrofoneja tehdään. Ammattitaito siis välittyy jo hyvin eteenpäin. Mutta mikä maa on uusi Kiina?

sokkotesti

Taannoin jossain suomalaisessa musalehdessä (Riffi/Rytmi) oli stratofanaatikko Dave Lindholm tekemässä sokkotestiä. Mukana oli monenlaista Stratoa, ja Dave valitsi parhaaksi noin 2000mk maksavan Peaveyn. Sokkotestit ovat aivan ihastuttavia asioita. Olen het mukana jos sellasta ollaan järkkäämässä.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
Ukko
04.02.2006 11:58:56

Juu, ei voi älykkäämpää kommenttia kyl heittää, tähän.. ;)
Perusteluja vielä jos sais?

Koskien erektiota ?
Ukko
04.02.2006 12:02:43

Taannoin jossain suomalaisessa musalehdessä (Riffi/Rytmi) oli stratofanaatikko Dave Lindholm tekemässä sokkotestiä. Mukana oli monenlaista Stratoa, ja Dave valitsi parhaaksi noin 2000mk maksavan Peaveyn. Sokkotestit ovat aivan ihastuttavia asioita. Olen het mukana jos sellasta ollaan järkkäämässä.

Jos oikein muistan kun en viitsi hakea ko. leheä hyllystä, paras kitara oli se kallis Fender mutta toisena oli 700 markan ( siis markan, ei euron ) Peaveyn raptor. Ja taakse jäi iso kirjo erilaisia fender versioita.
Les Fender
04.02.2006 13:03:56

Onhan se toki olennainen asia joo. En kylläkään tiedä miten liittyy kitaroihin. Ainakaan vielä en ole saanut erektiota kitarasta, noh kukin tyylillään. En myöskään yhtään kitaraa ole ostanut yleisölle, tai siksi että siten jotain "rispektiä" saisin. Itseasiassa kun tuon LP customin ostin (83) niin se oli siihen aikaan kaikkea muuta kuin syvää kunnioitusta herättävä malli. Hinnatkin olivat sen mukaisia, eli halvemmalla sai kuin uusia Japanian paremmanluokan kitaroita. Ihan senvuoksi ostin että tuntui hyvältä ja tuntuu edelleen...
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)