Aihe: Lukko biisinteossa. Tuttua?
1 2 3
J.Ahonen
16.01.2006 23:24:52
hyviä "kikkoja", jos sulla on yks riffi, mutta et tiedä miten jatkaa:

- soita se takaperin (käytetty lukemattomissa biiseissä)
- soita se kaksi kertaa nopeammin
- soita se kaksi kertaa hitaammin
- soita se väärinpäin (eli, jos eka riffi alkaa oktaavihypyllä alaspäin, niin aloita se oktaavihypyllä ylöspäin)
- soita eri sävellajissa
jne. jne.

keksi lisää ideoita itse yhdistelemällä noita.

Ehkä olen vain paska jätkä, mutta en ole itse suosinut näitä keinoja, jotka varmasti toimivat.

Miksi?

Koska minulla on vähän sellainen fiilis, että jos näitä kokeilee, silloin ei sävellä itse, vaan tuurilla joku käänteinen konsepti skulaa. Pyrin säveltämään vain ja ainoastaan sellaista jonka löydän soittamalla.

Ja toinen juttu mitä en suosi on se että, kun laittaa jollain ohjelmalla ideaa ylös, tekee sen vahingossa väärin, mutta perkele sehän toimii. Niin hylkään idean oitis koska se ei ole silloin "aito" idea.

Toisaalta vois kokeilla noita kääntelyitä, ehkä sen verran voisi "joustaa" (hymiö) Noilla tavoilla hyvästä teemasta voisi saada usea osaisen, muodoltaan toimivan sävellyksen.
secondarymind
17.01.2006 06:41:08 (muokattu 17.01.2006 06:43:06)
Kokeilkaapa siis yhteissäveltämistä, se on mukavaa.

Hain kerran bändiin soittamaan, jossa mun roolini olisi ollut kitaristina se, että olisi pitänyt tehdä kaikki biisit, sanoitukset, sovitukset ja vielä opettaa ne biisit muulle bändille kädestä pitäen. En päässyt siihen bändiin kitaristiksi, mutta en oikeastaan valitakaan.

Ja toinen juttu mitä en suosi on se että, kun laittaa jollain ohjelmalla ideaa ylös, tekee sen vahingossa väärin, mutta perkele sehän toimii. Niin hylkään idean oitis koska se ei ole silloin "aito" idea.

Suuria keksintöjä on ennenkin tehty vahingossa. Ei sitä tarvitse mun mielestäni tarvitse hävetä jos joku hyvä juttu tulee joskus täysin tsägällä eikä ideoimalla. Ainakaan niin kauan kun se koko homma ei perustu tuuripeliin.:)

Ja sitten vielä tuohon, että tuleeko lukkoja. Tulee, varsinkin sanoituspuolessa, laulumelodioissa ja soolojen kehittelyssä enemmän kuin usein. Nää kolme ei ole varsinaisesti mun vahvimpia puoliani, joten näitä tulee välillä väännettyä todella väkinäisesti. Joskus se väkisin vääntäminen johtaa siihen, että homma alkaa lopulta sujumaan, mutta joskus se on siihen loppuun asti sitä irvistelyä ja kiroilua kun hommasta ei tule mitään.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Dr Dominant
17.01.2006 09:31:52

Omasta mielestäni sillä ei ole suurta väliä, millä keinoin musaa tuottaa. Sen päätöksen joutuu kuitenkin tekemään, käyttääkö ideaa jonka tavalla tai toisella sai tuotettua. Ja kun minun käsitykseni mukaan säveltäminen on näiden päätösten ja valintojen tekemistä, esim. jollain tekniikalla saavutetun lopputuloksen käyttämistä en pidä epäaitona siitä syystä että sen käyttäminen on tietoinen päätös joka jonkun on kuitenkin tehtävä.

Ihmisen mieli tuottaa niin paljon sälää, joka on fuusiota kaikesta siitä mitä on kuullut aikaisemmin, että sieltä tulee "intuitiivisesti" vaikka kuinka paljon sellaista tavaraa, mikä ei näillä tiukoilla kriteereillä ole yhtään sen aidompaa (lue: tiedostamatonta lähesplagiointia) kuin jollain satunnaissävelgeneraattorilla tuotettu uloste.

Omat ruusuiset kuvitelmani ainutlaatuisen musiikillisen ulosteeni omintakeisuudesta karisivat lopullisesti sinä hetkenä kun tajusin säveltäneeni uudestaan lastenohjelma "Karhusten" tunnussävelmän. (No, ainakin sen keskeiset 8 tahtia kertosäkeestä...)

Sellainen pointti on myös minusta ihan aiheellinen, että kun on sellainen fiilis, ettei oikein synny vaikka pitäis saada syntymään, voi aina kokeilla erilaisia tekniikoita psyykatakseen itsensä tilaan jossa alkaa syntyä.
"Dr Dominant, I Presume?!"
J.Ahonen
20.01.2006 15:06:11
Ainakaan niin kauan kun se koko homma ei perustu tuuripeliin.:)

Tätä juuri hain.
baron
20.01.2006 16:02:41

Tätä juuri hain.

Tää on tietysti ihan tyhmä klishee, mutta jos lopputulos on hyvä, eikö ole ihan sama, millä keinoin siihen on päädytty.
My name is Baron, Sir Baron.
Sharkman
20.01.2006 16:14:01
Tää on tietysti ihan tyhmä klishee, mutta jos lopputulos on hyvä, eikö ole ihan sama, millä keinoin siihen on päädytty.

Säveltäjällä on silti aina omatunto ja itsekunnioitus jotka saattavati kolkutella. Ei jää kiva maku suuhun omista tekeleistä jos kaikki parhaimmat jutut löytyy aina vahingossa.
etnopoju
20.01.2006 18:19:28

Ehkä olen vain paska jätkä, mutta en ole itse suosinut näitä keinoja, jotka varmasti toimivat.

Miksi?

Koska minulla on vähän sellainen fiilis, että jos näitä kokeilee, silloin ei sävellä itse, vaan tuurilla joku käänteinen konsepti skulaa. Pyrin säveltämään vain ja ainoastaan sellaista jonka löydän soittamalla.

Toisaalta vois kokeilla noita kääntelyitä, ehkä sen verran voisi "joustaa" (hymiö) Noilla tavoilla hyvästä teemasta voisi saada usea osaisen, muodoltaan toimivan sävellyksen.

mä taas käytän noita, koska mun suosikkisäveltäjät käyttävät niitä ja kai ne jotain silloin ainakin tekee oikein.
etnopoju
20.01.2006 18:21:01

Sellainen pointti on myös minusta ihan aiheellinen, että kun on sellainen fiilis, ettei oikein synny vaikka pitäis saada syntymään, voi aina kokeilla erilaisia tekniikoita psyykatakseen itsensä tilaan jossa alkaa syntyä.

mun mielestä myös sellainen pointti on ihan hyvä, että koko ajan ei ole pakko säveltää.

itse tajusin tämän jossain vaiheessa, kun alkoi hermot natista liitoksissaan pahemman kerran. nyt alkaa taas sujua.
J.Ahonen
22.01.2006 15:52:30
Juu sillä sanoin et ehkä olen vain paska jätkä, kun en yksinkertaisesti halua/pysty käyttämään tietyin keinoin saatuja ideoita. Kyllä jos minulla on vaikka hyvä teema kokeilen niitä ääniä erijärjestyksessä. Ja rytmejä muuttamalla saa paljon aikaan. Polyrytmit kanssa avaa ovia. Esim 3/4 melodia johon rummut 4/4. 7/4 ja 4/4 toimii kanssa, varsinkin kun on tempoa ronskisti. Mulla on (jostain syystä) helvetin usein vaikka 5/4 ja 6/4 vuorotellen tai 7/8 ja 4/4. Eli lisää jotain johonkin kiertoon.

Tärkeintähän on loppu tulos. Kyllä minä muutan monesti kantojani. Varmaan parin viikon päästä teen musaa erilailla/erilaista.
risto
23.01.2006 10:28:53 (muokattu 23.01.2006 10:29:56)

>>hyviä "kikkoja", jos sulla on yks riffi, mutta et tiedä miten jatkaa:

>>- soita se takaperin (käytetty lukemattomissa biiseissä)
>>- soita se kaksi kertaa nopeammin
>>- soita se kaksi kertaa hitaammin
>>- soita se väärinpäin (eli, jos eka riffi alkaa oktaavihypyllä alaspäin, niin aloita >>se oktaavihypyllä ylöspäin)
>>- soita eri sävellajissa
>>jne. jne.

>>keksi lisää ideoita itse yhdistelemällä noita.

Miksi?

Ottamatta tarkemmin kantaa >> merkattuun tekstiin, niin eikös tuossa vaan esitetty keinoja ja kokeilutapoja miten voi yritää löytää soittamalla. Kai ne kokeilutavat voi listata ilman että keksinnön arvo siitä vähenee.

Väärin tekemällä, tuurilla ja nimenomaan sattumalla on syntynyt hyvin monet keksinnöt. Tahallaan "väärin" tekeminen voi itseasiassa olla ihan tietoinen tapa yrittää löytää jotain uutta.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
Charley
26.01.2006 19:41:28
Mäkin kirjoittelen biisejä aina silloin tällöin, en millekkään bändille tai mitään mutta lähinnä vain siksi että haluan kirjoittaa niitä.

Ja kyllä, tuo on aivan tuttua. Kun alkaa kirjoittaa, tekstiä tulee paperille lähes kuin itsestään. Kun se on valmis ja luen sen, niin sitä ajattelee heti että "ohhoh, tulipas siitä hirvee" ja heittää koko revohkan tekstiä menemään. Kun kerrankin sais jotain hyvää aikaseksi tässäkin asiassa...
I saw the colors too bright, not knowing that I was blind...
Johann Onn
05.02.2006 23:01:01 (muokattu 05.02.2006 23:10:04)
Lukko biisin teossa ?

Enpä ny oikein tiä. Toisinaan ehkä tuntuu siltä, mutt ei sellasta jaksa vatvoa. Onneks valmiita biisejä on niin paljon, ett voi keskittyä hiomaan tai parantelemaan niitä. Yks hyvä on aina parempi kuin kaks samankaltaista tai keskinkertaista.

Deadline tekee mestarin

Ehkä, mutt tiedä sitten "millaisen" ja "minkä" mestarin.

Päätin osallistua tohon "yleistä / sävellysskabaan". Mitään biisiä ei ollu, joten "metronomi päälle ja kitara käteen". Sain aikaa 5-6 (riippuu miten laskee) osaa, ennenkuin huomasinkaan. Tuli heti sellainen tutunoloinen, "niin joo, näinhän niitä tehtiinkin !" tunne.

Mutt tiedän kokemuksesta, kuinka "laadukas" seuraava olis, jos koittaisin tehdä ihan tarkoituksella, samalla tavalla ja kaavalla, huomenna taas biisiä.

Deadline oli muuten "tiskit on likomassa ja ne on pakko saada pestyä ennen kymmentä." Tai siis "taksi odottaa alhaalla ja lento New Yorkkiin lähtee ihan kohta" piti tietysti sanoa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)