Aihe: Technical Difficulties
1 2 3 4
Carpenter
02.02.2006 11:36:12
Gilbert on kyllä kova äijä. Tälle tasolle kun saisi altrenate-pickauksen, niin sitten voisi olla tyytyväinen. Alternate-pickaus on mielestäni hyvä taito kaikkeen soittamiseen.

http://video.google.com/videoplay?d … 3820284644745223&q=paul+gilbert
pahala
02.02.2006 13:08:26
8)
Jzci
02.02.2006 13:22:58

Gilbert on kyllä kova äijä. Tälle tasolle kun saisi altrenate-pickauksen, niin sitten voisi olla tyytyväinen. Alternate-pickaus on mielestäni hyvä taito kaikkeen soittamiseen.

http://video.google.com/videoplay?d … 3820284644745223&q=paul+gilbert

Tuossa 3.44 jälkeen ei voi muuta kuin ihmetellä. Mielestäni aivan ainutlaatuinen tuo Gilbertin pikkaustekniikka, mielestäni kukaan muu ei pääse edes lähelle tuota. Kyllä on varmasti vaikka kuinka paljon nopeampia soittajia, ja tyyppejä jotka vetävät 5 kertaa monimutkaisempia kuvioita, mutta tuossa vain on sitä jotain. Mm. sitä "munaa", mistä jotkut Michael Angelot kumppaneineen eivät liene koskaan kuulleetkaan.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
tommiot
02.02.2006 13:32:27
Tuossa 3.44 jälkeen ei voi muuta kuin ihmetellä. Mielestäni aivan ainutlaatuinen tuo Gilbertin pikkaustekniikka, mielestäni kukaan muu ei pääse edes lähelle tuota. Kyllä on varmasti vaikka kuinka paljon nopeampia soittajia, ja tyyppejä jotka vetävät 5 kertaa monimutkaisempia kuvioita, mutta tuossa vain on sitä jotain. Mm. sitä "munaa", mistä jotkut Michael Angelot kumppaneineen eivät liene koskaan kuulleetkaan.

Komppaan kyllä. Ja esimerkiksi Angelolla on sitä säröä ja delayta niin helvetisti että jo siitä menee se kaikki "muna".
John Titor
02.02.2006 13:38:01

Ookko nähnyt Guitars from Mars 1&2:t, tai mitään muita Gilbertin opetusvideoita, joissa se näyttää hitaasti juttuja? Kantsii tsekata miten se soittaa niitä hitaasti - ihan sairaan pienellä liikkeellä, mutta todella voimakkaasti. Veikkaan että se muna on kehittynyt siitä.

Gilbert on mun tietääkseni myös ainoita, jolla nopeiden juttujen soitto ei takeltele missään tempossa, ja jolla se kuulostaa hitaanakin hyvältä ja groovaa. Vaikkapa Frank Gambale on sairaan nopea, mutta kun se näyttää juttujaan hitaasti, virheitä ja hälyääniä tulee hämmentävän paljon enemmän kuin nopeissa tempoissa. Johtuu tietysti osittain siitä speed picking -tekniikasta, mutta silti.

Lisäksi on niitä, joilla soitto hajoaa atomeiksi jossain tempossa ja ehkä palaa ruotuun taas jossain, ja niitä joilla se vaan hajoaa (Fareri ja kumppanit):D
Johann Onn
02.02.2006 14:34:23
Tässä on hyvä pätkä - scarified

Niin oli. Oliskohan ollu just toi Gilbert, keneltä 1980-luvulla blokkassin sen "soita siten, ett kolme soinnun biisitkin näyttää progelta" tyylin ? Voipi olla. Asiaan:

Ibanezissa on leveämpi kaula (ja ohuempi), kuin jossain stratossa, joten sormet on siinä automaattisesti eri asennossa.

Eli peukaloa pidetään keskellä kaulaa, jolloin muilla sormilla pystyy tekemään juttuja, joihin ei muuten pystyis.

Ja kun ne pitää vielä laajassa kaaressa, niin kaikki näyttää paljon, paljon näyttävämmältä ja vaikeammalta, mitä oikeasti on. Ainakin mun kohdalla on näin. Gilbertin kohdalla soitto näköjään myös kuulostaa (eikä vaan näytä) hyvältä.
Jzci
02.02.2006 14:46:01

Ookko nähnyt Guitars from Mars 1&2:t, tai mitään muita Gilbertin opetusvideoita, joissa se näyttää hitaasti juttuja? Kantsii tsekata miten se soittaa niitä hitaasti - ihan sairaan pienellä liikkeellä, mutta todella voimakkaasti. Veikkaan että se muna on kehittynyt siitä.

Ainakin toisen noista guitars from marseista olen nähnyt, ja intense rock sequences & techniquesin, ja kyllähän noita on tullut kummasteltua. Lähinnä juuri pikkausharjoituksia olen noista poiminut, ja koittanut jossain vaiheessa niitä oikein urakallakin treenata. Kiitos niiden olen saanut oman pikkaukseni jopa ihan kohtalaiseen kuntoon, ainakin jos vertaa siihen alkuaikojen räpellykseen. :)
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
ogre
02.02.2006 23:10:31 (muokattu 02.02.2006 23:12:43)
Toi vedetään ihan alternatena. Gilbert harvemmin tekee mitään ihan sellasena ööö... "perus-ynkkä" economy pickingiä. Se on kyllä aika konepistooli sen käden kanssa. Mun mielestä ainakin kannattaa miettiä pitääkö se nyt aina soittaa IHAN samalla tavalla. Mies on iteki sanonu että ku soittaa nopeasti ni ei sillä oo mitään väliä miten soittaa kunhan soittaa nopeasti :)

Mut joo, yleensä ne stringskippingit (esim. scarified, siis miten se soittaa sen itekseen ilman Bouilletia), ni se on aika paljon hammeron pulloff- tavaraa. Eka nuotti kieleltä up/downstrokena riippuen missä ollaan.

PS. Se on muuten pirun rento tyyppi, laitoin sille joskus mailia jostain jutuista. Tosi asiallinen kaveri.

PPS. Täytyy myöntää että toi on aina ollu mun guru toi Paul Gilbert, ja Bumblefoot on tavallaan samaa sarjaa. Vaikka periaatteessa voisi soittaa ihan mitä vaan niin se ei sanele mitä kirjoitat ja soitat. Tyylikästä matskua, mut se nyt vaan on mun mielipide asiasta. Varsinki Burning Organ Gilbertiltä, ja BFootin Normal. Huhhuh.
John Titor
03.02.2006 12:06:19

Häiritseekö ketään muuta Gilbertin soitossa se, että sen saundi kihisee ärsyttävästi? Kihinä siis syntyy suurimmaksi osaksi siitä, että se pitää plektraa aika vinossa ja plektran materiaali on sellaista että kun se koskee kieleen, kuuluu sellainen ärsyttävä korkea ininä. Tallamikki ja Gilbertin saundi korostavat ääntä entisestään.

Itseäni on häirinnyt se aina, eniten sen takia että Gilbert pikkaa suunnilleen kaiken ja se kihinä on sen takia läsnä koko ajan. En tiedä olisiko joku Jazz I-III -tyyppisten plektrojen materiaali sopivampaa ja vähempikihinäistä - tosin esim. George Bellasilla kuuluu samanlainen ääni, vaikka taitaa Jazz III:lla muistaakseni soittaakin. Muuten Gilbertin tekniikkaan ei ole paljon sanomista.
Antti1
03.02.2006 12:09:53
Häiritseekö ketään muuta Gilbertin soitossa se, että sen saundi kihisee ärsyttävästi?

Eipä häiritse mua. Mä itseasiassa tykkään siitä, tuo jollain tapaa särmää siihen soundiin. Tulee sellainen pieni röytämisen maku mukaan. :)

Kihinään saattaa olla syynä myös se, että sillähän on aika perhanan kirkkaita soundeja ja monissa jutuissa melko paljon säröä mukana.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had
Mrezzye
03.02.2006 16:09:28 (muokattu 03.02.2006 16:09:59)

Häiritseekö ketään muuta Gilbertin soitossa se, että sen saundi kihisee ärsyttävästi? Kihinä siis syntyy suurimmaksi osaksi siitä, että se pitää plektraa aika vinossa ja plektran materiaali on sellaista että kun se koskee kieleen, kuuluu sellainen ärsyttävä korkea ininä. Tallamikki ja Gilbertin saundi korostavat ääntä entisestään.

Itse asiassa päin vastoin... Kuuntelin Racer X:än tuotantoa tässä taannoin ja ihastelin Gilbertin soundia. Tykkäsin siitä, että siinä on sellainen selkeä plekun ääni kuultavissa. Muutenkin soundi on kivan erotteleva, tai miten sitä nyt kuvailisi... munakas ja rok!

Itseäni on häirinnyt se aina, eniten sen takia että Gilbert pikkaa suunnilleen kaiken ja se kihinä on sen takia läsnä koko ajan.

Makuaisoja! Itse en niinkään pidä liian pehmeästä soundista. Esim. Eric Johnson, niin hyvä kitaristi kuin onkin, soittaa kyllä sellaisella soundilla, ettei niistä sooloista ota selvää milloin ylipäänsä pikataan ja milloin ei.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

Carpenter
03.02.2006 16:38:25 (muokattu 03.02.2006 16:38:44)
Itseäni on häirinnyt se aina, eniten sen takia että Gilbert pikkaa suunnilleen kaiken.

Minua taas ärsyttää esimerkiksi Satrianin soitossa se, että se soittaa lähes kaikki juoksutukset legatona. Itse kyllä tykkään kovasti Gilbertin saundista ja soitosta. Saundi on aika kuiva ilman mitään efektejä, joka on minusta hyvä juttu. Makuasioista on mukava kiistellä.
Mrezzye
03.02.2006 17:07:11

Saundi on aika kuiva ilman mitään efektejä, joka on minusta hyvä juttu.

Kerankin kuiva juttu on hyvä juttu ;) Samaa mieltä kanssasi on hän.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

Pande
03.02.2006 18:04:23

Monenlaisia makunystyröitä tosiaan meillä.

Itse pidän enemmän legatotyylistä, ne nuotit jotka sitten pikkaa saavat erilaisen aksentin ja täten soittoon tulee enemmän "dynaamista" vaihtelua.

Mutta joihinkin tilanteisiinhan se joka nuotin "nakutustyylikin" sopii.

Gilbertillä on kyllä oikein hyvä tatsi muttei ole tehnyt mitenkään _hirveän_ suurta vaikutusta, paitsi loistavalla luonteellaan ehkä :)
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
John Titor
03.02.2006 20:48:58

Itse asiassa päin vastoin... Kuuntelin Racer X:än tuotantoa tässä taannoin ja ihastelin Gilbertin soundia. Tykkäsin siitä, että siinä on sellainen selkeä plekun ääni kuultavissa. Muutenkin soundi on kivan erotteleva, tai miten sitä nyt kuvailisi... munakas ja rok!

Makuaisoja! Itse en niinkään pidä liian pehmeästä soundista. Esim. Eric Johnson, niin hyvä kitaristi kuin onkin, soittaa kyllä sellaisella soundilla, ettei niistä sooloista ota selvää milloin ylipäänsä pikataan ja milloin ei.

Höh. Ei teillä taida olla korvia päässä. En puhu siitä plektran napsausäänestä, tietenkään, totta kai se saa kuulua, vaan se mitä siinä kuuluu lisäksi. Sellainen ininä/kihinä/vinkuna/todella korkea ääni, joka syntyy siitä kun tietyntyyppinen plektra osuu lappeellaan kieleen ja ääni on kompressoitu ja diskanttivoittoinen, ts. korostaa sitä ininääkin - kuuluu siis vain ei-punotuilla kielillä. Koittaa itse hinkata kovalla säröllä tallamikki päällä, jos ei usko.

Esim. Nunolla ei ole pistänyt korvaan samanlainen kihinä, vaikka samantyyppinen munakas rock-saundi on molemmilla.

Tekniikka- ja muista asioista syntyvät saundipoliittiset asiat ovat sitten vielä enemmän makuasioita, totta kai.
oiva tumpeloinen
03.02.2006 20:57:55
Höh. Ei teillä taida olla korvia päässä. En puhu siitä plektran napsausäänestä, tietenkään, totta kai se saa kuulua, vaan se mitä siinä kuuluu lisäksi. Sellainen ininä/kihinä/vinkuna/todella korkea ääni, joka syntyy siitä kun tietyntyyppinen plektra osuu lappeellaan kieleen ja ääni on kompressoitu ja diskanttivoittoinen, ts. korostaa sitä ininääkin - kuuluu siis vain ei-punotuilla kielillä. Koittaa itse hinkata kovalla säröllä tallamikki päällä, jos ei usko.

Esim. Nunolla ei ole pistänyt korvaan samanlainen kihinä, vaikka samantyyppinen munakas rock-saundi on molemmilla.

Tekniikka- ja muista asioista syntyvät saundipoliittiset asiat ovat sitten vielä enemmän makuasioita, totta kai.

Jos sua nyt yhtään lohduttaa, niin mä ilmoittaudun kanssa roviolla poltettavaksi. :)

Mun mielestä Gilbertin soundi ei oikeasti vain ole hyvä. Ei se siitä soittajasta huonompaa tee, se ei vain iske muhun. Tai siis Gilbertin soitto iskee ja kovaa, mutta soundi ei.

Toista se on sitten Nunon kanssa. Siinä hommassa toimii kaikki....mut silti jos pitäis valita parempi noista.....vaikeeta olisi, mutta taitaisin silti kääntyä Gilbertiin, tai sitten en.

Ääh paskat.....eihän tässä taas ole mitään järkeä *hik*
Mrezzye
03.02.2006 21:58:27

Höh. Ei teillä taida olla korvia päässä. En puhu siitä plektran napsausäänestä, tietenkään, totta kai se saa kuulua, vaan se mitä siinä kuuluu lisäksi. Sellainen ininä/kihinä/vinkuna/todella korkea ääni, joka syntyy siitä kun tietyntyyppinen plektra osuu lappeellaan kieleen ja ääni on kompressoitu ja diskanttivoittoinen, ts. korostaa sitä ininääkin - kuuluu siis vain ei-punotuilla kielillä. Koittaa itse hinkata kovalla säröllä tallamikki päällä, jos ei usko..

Jätkällä on liian hi-fit kaiuttimet!

Ze Kink
04.02.2006 02:16:03

Oon nähnyt clipin jostain Paulin videosta jossa se selittää vähän pikkauksesta ja dynamiikan tärkeydestä. Se sitten näyttää siinä että miten saundi muuttuu kun pikkaa kovempaa ja hiljempaa säröllä, vaikkei se volyymiin pahemmin vaikutakaan. Johtuiskohan tuo "munakkuus" justiin siitä että Paul pikkaa myös kovempaa välillä ja lisää dynamiikkaa noihin likkeihinsä?

PPS. Täytyy myöntää että toi on aina ollu mun guru toi Paul Gilbert, ja Bumblefoot on tavallaan samaa sarjaa. Vaikka periaatteessa voisi soittaa ihan mitä vaan niin se ei sanele mitä kirjoitat ja soitat. Tyylikästä matskua, mut se nyt vaan on mun mielipide asiasta. Varsinki Burning Organ Gilbertiltä, ja BFootin Normal. Huhhuh.

Kyllä! Bumblefoot on kyllä kovimpia kepittäjiä koskaan. Nauhattomalla ja nauhallisella kitaralla sellaista setitystä että huh.

Sekin saattaa vaikuttaa, että Gilbertillä on tosi paljon presenceä. Lisätään mukaan vielä "yläkireät" Laneyt niin ei mikään ihme että saundi on tuollainen. Ja hyvä saundi se ainakin omasta mielestäni on.

Laitetaan vielä lopuksi tämä: http://video.google.com/videoplay?d … 7855410555881899&q=paul+gilbert
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
Antti1
04.02.2006 02:25:22
Paul on parhautta, Paul on kuningas. Soittaa teknisiä juttuja tunteella, hyvällä tatsilla ja loistavalla asenteella. On vaikuttanut mun soittouraan eniten, mitä nyt muut soittajat ylipäätään vaikuttaa voivat. Uskomaton mies, kertakaikkiaan...
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)