Aihe: Mitä ihmeen Hardwoodia?
1 2 3
Karlsson
03.02.2006 10:29:42
Eli siinä haluttiin häivyttää kaikkien bassossa olevien puiden ominaissoundi, vai vain tiettyjen puiden?

Siis, että se ei kuulosta miltään erityiseltä puulta.

Hirveetä rautalanka vääntöö tää muuten. Basistit on kivoja.
balzary
03.02.2006 10:35:31

Hirveetä rautalanka vääntöö tää muuten. Basistit on kivoja.

Nonni nyt selkis. Tosiaan ei ollu ku pieni haituvainen muistikuva tosta hommasta.
Keny
03.02.2006 12:16:12
Nonni nyt selkis. Tosiaan ei ollu ku pieni haituvainen muistikuva tosta hommasta.

mä kans muistaisin lukeneeni et nimenomaan piti puiden osalta olla mahollisimman kuollu.Miks ei sitte tehny grafiitista koko vehettä.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
okoranta
03.02.2006 12:25:11

Itse ainakin kiinnitän ensimmäisenä huomion basson akustiseen sointiin. Omien, vähäisten kokemuksien perusteella sanon, että mitä parempi soundi akustisesti, niin sitä parempi Styrkan kanssa. Ja totta kai sointiin styrkan kans voi sit yrittää parantaa mikeillä. Munsta.
Vituttaa tälläset jotka ei ymmarrä bassoista vittuakaan!! - Kikkelihevi -
Keny
03.02.2006 12:26:43
Mä miellän että toi tarkottaa soinniltaan kuollutta. Mutta mitä tekee soittimella joka ei soi? Varsinkin ku se kyseinen basso soi selvästi hyvin.

no ainakin livenä lähin perkussiivisesti.
Karlsson
03.02.2006 12:27:25
no ainakin livenä lähin perkussiivisesti.

Mitääh?
Keny
03.02.2006 12:30:19
Mitääh?

siit mitään basso tuu....terävä läpinä vaan.Ne muhkeet bassot tulee kannuista ainakin siinä live DVD:ssä mikä mulla on.
Karlsson
03.02.2006 12:33:09
siit mitään basso tuu....terävä läpinä vaan.Ne muhkeet bassot tulee kannuista ainakin siinä live DVD:ssä mikä mulla on.

Selvä.
Keny
03.02.2006 12:35:25

Mutta toimii hyvin just sillai kun sitä siinä on haettu munsta.Mielipide vaan.
Teijo K.
03.02.2006 12:58:07

Eli siinä haluttiin häivyttää kaikkien bassossa olevien puiden ominaissoundi, vai vain tiettyjen puiden?

Kaikkien puiden, jolloin saataisiin mahdollisimman neutraalin kuuloinen soitin. Vähän samaan olisi mahdollisesti päässyt vaikkapa grafiitilla. Silloin kun tehdään tällaisia nautraalin kuuloisia bassoja, niin mikkien soundierot pääsevät tietenkin paremmin esille, mutta monesti sanotaan taas näistä soittimista myös, että niillä ei ole ns. luonnetta. Niiltä puuttuu tietty karaktääri, tunnistettavuus. Lähestyvät soundillisesti kiipparibassoa tai synteettista bassoa.
Munsta.
poppamies
03.02.2006 13:43:19

mä kans muistaisin lukeneeni et nimenomaan piti puiden osalta olla mahollisimman kuollu.Miks ei sitte tehny grafiitista koko vehettä.

Ja miksei samantien lastulevystä. Kaikki kielisoittimet on omalla tavallaan akustisia soittimia. Ei ole mitään järkeä täppaa kaikki akustinen sointi. Jos tulis parhaimmat sähkökitarat umpiraudasta niin ne tehtäisiin umpiraudasta.
G-strings are for strippers
M-Juhana
03.02.2006 13:45:15

Ja miksei samantien lastulevystä. Kaikki kielisoittimet on omalla tavallaan akustisia soittimia. Ei ole mitään järkeä täppaa kaikki akustinen sointi. Jos tulis parhaimmat sähkökitarat umpiraudasta niin ne tehtäisiin umpiraudasta.

Olis muute hevi !
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
Karlsson
03.02.2006 13:48:11
Olis muute hevi !

hedelmä vihannes?
mr.bungle
03.02.2006 22:12:23

Joku Parker tms. high-end valmistaja teki skitaroita kymmenistä viiluista ja myi ökyhintaan. Selityksenä, että saa eliminoitua huonojen puuklapien vaikutuksen. Joskus hämmästelin, kun tätä luin, että eikös moiset periaatteet kuuluis massatuotantotehtaille.

Itse olen myös sillä linjalla, että saundi tulee puusta & soittajan pippelistä.
bassolla hanuriin
rijopu
03.02.2006 22:30:21
Sillä Rainbow-basson viilusysteemillä ei suinkaan yritetty hävittää sointia kokonaisuudessaan vaan häivyttää tietyille puulle ominainen sointi. Niinku.

Mä tein tuollaisen samantyyppisen viilubasso ja hyvin ja tuhdisti se soi akustisesti. Se etu, mikä noissa laminaattiratkaisuissa on taitaa olla se, että sillä laajennetaan soittimen resonanssia. Yhdestä palasta tehdyssä soittimessa on tietynlainen ja tietyssä kohtaa oleva resonassipiikki. Jos valitaan fiksuja puita ja liimataan ne yhteen järkevästi, saadaa tod.näk. laajempi resonanssipiikki. Akustista sointia tämä ei tapa. Näin mä olen sen asian ymmärtänyt. Saas nähdä mitä vuoden päästä tietää asiasta.
analoogi
04.02.2006 00:05:39
Innokasta porukkaa tuntuu olevan. vähän ku vaan sohasee niin johan kuhisee. Onhan se nyt kuitenkin kaikkien pakko myönyää että ilman elektroniikkaa tämä sähköistetty musiikki olis aika köykästä. itse valitsen soittimeni sen mukaan miten se toimii vahvarien läpi ja välissä tietty miksauspöytä ja pari efektiä, joten aika vähän se puulaji erottuu enää sieltä kaiken kakofonian alta..
kick out the jam, motherfucker!!
Kaake
04.02.2006 00:10:38
joten aika vähän se puulaji erottuu enää sieltä kaiken kakofonian alta..

Tähän sopiikin osuvasti että haette miksaajaa.

no offence.
No väärinhän se meni
Tre Kronor Basar Klubb, medlem #2
analoogi
04.02.2006 00:21:42
Tulipa vielä erään vanhan viulunrakentajan viisaudet mieleen. ukko painotti nimenomaan soitinpuun ikää. tämä tämä tietenkin perustuu siihen että puun solukko kuolee varsin hitaasti ja vasta täysin kivettynyt puuaines saavuttaa omat optimaaliset akustiikka ominaisuutensa. tästähän voisi vetää sen johtopäätöksen ettei kannata hommata uutta, vaan metsästää joku 60-luvun sähköbasso.
mutta toisaalta juuri ne pikkuviathan sen soinnin tekevät omansalaisekseen.. tätähän vois tietty jatkaa vaikka kuinka pitkälle ja makuasiahan tämäkin taas on...
kick out the jam, motherfucker!!
Karlsson
04.02.2006 00:50:02
Tulipa vielä erään vanhan viulunrakentajan viisaudet mieleen. ukko painotti nimenomaan soitinpuun ikää. tämä tämä tietenkin perustuu siihen että puun solukko kuolee varsin hitaasti ja vasta täysin kivettynyt puuaines saavuttaa omat optimaaliset akustiikka ominaisuutensa. tästähän voisi vetää sen johtopäätöksen ettei kannata hommata uutta, vaan metsästää joku 60-luvun sähköbasso.
mutta toisaalta juuri ne pikkuviathan sen soinnin tekevät omansalaisekseen.. tätähän vois tietty jatkaa vaikka kuinka pitkälle ja makuasiahan tämäkin taas on...

Niin, tuota. Ei niitä soittimia nyt kuitenkaan justiinsa metsästä rykästystä puusta vuolla...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)