Bolt Shooter 03.02.2006 01:29:55 (muokattu 03.02.2006 02:28:36) | |
---|
Pystyn itse pitämään yllä 32-osia tempossa 1/4= 120 ja lyhyitä aikoja nopeamminkin eli olen ikävystyttävästi hidas.Voisiko joku pikkaajaguru, joita täällä M-netissä varmasti löytyy useita, neuvoa hyviä harjoituksia näppäilynopeuden kehittämiseen - onko plektran muodolla, paksuudella ja kulmalla kieliin nähden merkitystä? Itse olen vuosikaudet käyttänyt vähintään millin paksuisia plektroja. Vita brevis, ars longa, occasio praeceps, experientia fallax, iudicium difficile. |
Pystyn itse pitämään yllä 32-osia tempossa 1/4-120 ja lyhyitä aikoja nopeamminkin eli olen ikävystyttävästi hidas. Siis hetkinen. Pystyt soittamaan 32-osia temmolla 120, kun tahtilaji on 1/4 (jolla ei sinänsä ole mitään merkitystä tässä asiassa)? Ehkä mä olen väärässä, mutta musta tuo on jo aika perhanan nopeaa. Vai tarkotitko neljäsosaa 120:stä, eli temmolla 30? EDIT: Tässä vielä selvennykseksi, millaista vauhtia on 32-osat temmolla 120 ja temmolla 30. http://www.kolumbus.fi/johannes.kur … inen/32osat_tempo120_ja_tempo30.mp3 En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Bolt Shooter 03.02.2006 02:07:41 (muokattu 03.02.2006 02:38:02) | |
---|
Kertaan siis tässä vielä tarkoittamani tempon käsitteen, eli jos omistatte metronomin, ja laitatte sen tikittämään jollekin tempolle, yksi isku on 1/4-nuotin mittainen (tai mitä tahansa haluatte sen olevan).Kiitos secondarymind, että otit tämän aiheeksi.Kaikki minkä itse ajattelee olevan itsestäänselvää, onkin itseään viisaammillle helposti monitahoisempaa... Vita brevis, ars longa, occasio praeceps, experientia fallax, iudicium difficile. |
secondarymind 03.02.2006 02:49:03 (muokattu 03.02.2006 02:51:40) | |
---|
Mä nyt vielä haluaisin selventää, että puhutaan oikeista asioista. Eli soittonopeutesi on jotakuinkin tätä luokkaa? http://www.kolumbus.fi/johannes.kurvinen/neljasosanuotit_tempo120.mp3 EDIT: Tai sitten ei?:) No joo, mutta itse asiaan. Plektran muodolla tai paksuudella ei varmaankaan ole mitään sen suurempaa merkitystä kuin vain se, että sillä tuntuu hyvältä soittaa. Itse käytän 3mm, suht. teräväkärkistä plekua, mutta toisaalta tykkään siitä hieman enemmän kun se kärki on vähän kulunut pyöreämmäksi. Mitä tulee plekun kulmaan kieliin nähden niin mulla se kääntyy automaattisesti vähän vinoon kulmaan nopeuden kasvaessa, hieman tähän tapaan: Hitaampi soitto _ (pleku) --------- (kieli) Nopeampi soitto / (pleku) --------- (kieli)
Se, miten nopeutta saadaan lisää niin eipä siihenkään (ainakaan tältä suunnalta) sen kummempia neuvoja voi antaa kuin, että vähitellen yrität nopeuttaa pikkausta tietysti mielellään metronomin kanssa. Eli ts. älä tee niinkuin minä, että soitat jatkuvasti liian nopeasti omiin taitoihin nähden ja täten epäpuhtaasti.:) Itse mä olen käyttänyt tuollaisia 1-2-3-4-harjoituksia, tyyliin tämä. |---------------------------------| |---------------------------------| |---------------------------------| |---------------------------------| |---------1-2-3-4-5-4-3-2---------| |-1-2-3-4-----------------5-4-3-2-|
Näitä on helppo keksiä itse lisää. Mutta kannattaa kuitenkin soittaa jotain oikeatakin musiikkia aina välissä, koska tästä tulee nopeasti hyvin puuduttavaa touhua.:) Toivottavasti tästä maallikon näkökulmasta nyt jotain apua oli.:) En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Bolt Shooter 03.02.2006 03:53:57 (muokattu 03.02.2006 03:55:23) | |
---|
Tuohan on hyvä perusharjoitus ja lämmittelytreeni kaikille ikään ja kykyyn katsomattta.Itse haen tietoa harjoituksista, jotka auttaisivat nopeasti vuoronäppäillessä. Tuo oma nopeusalueeni olisi siis noin 32-osanuotteja tempossa 120, eli 16 säveltä sekunnissa, en siis pyri mitenkään nopeimmaksi soittajaksi (Derek Taylor(USA) joskus 90-luvulla jo soitti 64 ääntä sekunnissa, nykyään nuoret varmaan soittavat puolet nopeammin) vaan haluan parempaa kontrollia soittooni. Vita brevis, ars longa, occasio praeceps, experientia fallax, iudicium difficile. |
Pande 03.02.2006 08:41:57 (muokattu 03.02.2006 08:43:53) | |
---|
32-osia tempossa 120, on kuin 16-osia tempossa 240, on kuin 8-osia tempossa 480, on kuin 4-osia tempossa 960. Eli tämmöstä vauhtia: www.cc.jyu.fi/~mkkoykka/32-osia_tempossa120.mid Aika haipakkaa siis. (ääninäytteessä samalla ehdotus/vihje näppäilytreeniksi) "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." |
Pande 03.02.2006 09:45:08 (muokattu 03.02.2006 09:56:43) | |
---|
Derek Taylor(USA) joskus 90-luvulla jo soitti 64 ääntä sekunnissa, nykyään nuoret varmaan soittavat puolet nopeammin Ainakin yli 64 äänellä sekunnissa voi melkein emuloida vaikkapa puhetta. Oliskin veikeetä kun joku tämmönen salamasormipilittäjä tekis niin että sämpläis jonkun puheenpätkän, katois sitten aaltomuodosta palojen keskitaajuudet (64 palaa per sekuntti)... Tuosta kulmasta vielä, mielestäni kannattaa pitää plektraa mahdollisimman suorassa, sillä silloin (nopeassa soitossa varsinkin) nuotit iskeytyvät selkeämmin. Moni käyttää tuota ylöspäin olevaa kulmaa (/) mutta vielä useammalla taitaa olla, kuten itselläni, ennemminkin toiseen suuntaan, vaikka nykyään yritän pitää mahd. suorassa (-). "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." |