Boltsa 01.02.2006 22:29:51 (muokattu 01.02.2006 22:30:33) | |
---|
Mikähän tuohon auttaisi kun huomasin että oman Ibanezin kaula on lievästi "kiero". Tai siis ongelma on sellainen, että paksumpien kielin kohdalla kaula antaa hieman periksi mutta ohuempien kielien puolella se on täysin suora. Miten kaularautaa pitäisi säätää vai pitäisikö ollenkaan? EDIT: ja siis tuntuu että tuon takia nuo matalemmat kielet eivät tahdo pysyä vireessä. Oman bändin, nimeltään [core], ensidemo pian ulkona, kotisivuni www.boltsa.org kertovat lisää piakkoin. |
Aki 02.02.2006 19:57:08 | |
---|
Kielten vireessäpysyminen ei ole tuosta kiinni. On itseasiassa ihan hyvä jos propelia on hieman tuohon suuntaan, paksut kielet vaatii hieman enemmän tilaa ja reliefiä. Jos potkuriefekti on kovin suuri, on tarvittava työnmääräkin suuri, ja lopputulos kyseenalainen. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
LaXu 02.02.2006 20:42:15 | |
---|
Juu, ei tuohon kaularaudan vääntely auta. Nauhojen vaihto voi auttaa, mutta se on iso ja kallis remppa. Jos se ei haittaa soittamista tai intonaatiota, niin antaisin olla. Mitä vireen pysymiseen tulee, niin se riippuu enemmän siitä, missä kunnossa tallapalat ja satula on. |
Itsellä ihan vastaavanlaista vikaa omassa Stratossa... Tiedä sitten kuinka normaalia tuo on, mutta pikkusen se ainakin henkisesti vaivaa kun muiden kitaroiden kaulat ovat aivan suoria. Rock'n'Roll nousee |
Rämppy 03.02.2006 12:25:11 (muokattu 03.02.2006 12:33:35) | |
---|
Se, että kaula on hivenen koverampi paksujen kielten puolelta, on ihan normaalia. Jos katsoo vaikkapa vanhoja vintagefendereitä, niin useimmissa se taitaa mennä noin. Kielisetin toisella laidalla on enemmän jännitettä, mikä ajan kanssa muokkaa kaulaa. Pienoinen epäsymmetrisyys on soiton kannalta hyvä asia, sillä alakielet vaatii yläkieliä enemmän värähtelytilaa. Varsinaisesta propellista voidaan puhua sitten, kun alkaa tulla ongelmia säätöjen ja soiton kannalta: kieliä ei saa mukavalle korkeudelle ilman särinöitä, tulee vire- ja intonaatio-ongelmia, jne. En sitten malttanut olla sanomatta. |
Aki 03.02.2006 12:52:38 (muokattu 03.02.2006 12:53:39) | |
---|
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
Jonte 03.02.2006 14:13:01 | |
---|
Itsellä ihan vastaavanlaista vikaa omassa Stratossa... Tiedä sitten kuinka normaalia tuo on, mutta pikkusen se ainakin henkisesti vaivaa kun muiden kitaroiden kaulat ovat aivan suoria. Jontekin on palauttanut takuuseen Squierin straton JA B-basson Musiikki-Fazerille kolmen kuukauden kuluttua ostamisesta, kun kuiva talvi-ilma veti molemmista kaulan kierteelle. Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois". |
Rämppy 03.02.2006 22:11:39 (muokattu 03.02.2006 22:15:35) | |
---|
Tuo ero on tavanomaisilla satseilla niin kovin pieni etten millään usko sen johtuvan tuosta. Melko tavanomaista se kyllä on. http://www.daddario.com/DADProdDeta … ?CodaID=620&ID=1&Class=AABA Veikkaan, että ne on kuitenkin kielet, jotka sitä kaulaa mutkalle vetää vuosien mittaan. Tarkoitin siis pienenpientä epäsymmetriaa -sellaista mikä ei missään tapauksessa haittaa soittoa (päinvastoin) ja jota useimmat ei edes noteeraa. Kun katsoo vanhempia kitaroita, ne ovat hyvin usein pikkuisen toispuoleisia kaulan suoruuden suhteen. Ja nimenomann sillai, että paksuimman kielen puoli on koverampi. Jos kaulan suoruus on muuttunut äkillisesti ja selkeän havaittavasti, kannattaa käyttää kitara korjaajalla tsekattavana. Mulla meni taannoin yhdestä usa-fenderistä kaula hieman (mutta soittoa haittaavasti) propellille suht. uutena. Lämpöprässikäsittelyllä se saatiin kuntoon eikä se kaula sen koommin ole vääntyillyt. En sitten malttanut olla sanomatta. |
saukko 15.03.2006 21:43:27 | |
---|
Mäkin huomasin ihan vähän aikaa sitten, että mun ibanezin kaula on vähän kiero em. tavalla. Epäilykset vaan heräs, kun ekaa kertaa huomasin sen heti kieltenvaihdon jälkeen. Meinasin jo poustata että voiko kieltenvaihto vaikuttaa tohon kaulan kierouteen. "A lot of good work is lost by the lack of little more. " |
Niq 15.03.2006 23:47:06 | |
---|
Itse asiassa jostain luin tuosta kielten aiheuttamasta jännityksestä, että nuo punomattomat kielet vetävät enemmän kuin punotut. En nyt muista lähdettä, mutta yritän kaivaa jostain faktaa. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Werde 16.03.2006 00:11:29 | |
---|
Itse asiassa jostain luin tuosta kielten aiheuttamasta jännityksestä, että nuo punomattomat kielet vetävät enemmän kuin punotut. En nyt muista lähdettä, mutta yritän kaivaa jostain faktaa. Ei pidä paikkaansa ainakaan yleisesti käytetyn 10-52 setin kohdalla. Tästä oli joku aika sitten puhetta, ja Daddiksen sivulla oli taulukkokin jossa noita jännityksiä näkyi. Eli punottujen kielten aiheuttama jännitys on merkittävästi suurempi näissä ns. Thin n´ Thick seteissä. Johan sen fysiikan laitkin sanovat että tuon on pakko näkyä jossain, mikäli kaula vaan on vähänkään periksiantavaa materiaalia. Itsellä on ollut joka ainoan kitaran kaula hieman enemmän kovera punottujen puolelta johtuen juurikin noista epätasaisesti vetävistä kielistä. Jos irrottaa kielet ja antaa seisoa pari päivää niin kaula "suoristuu". Mutta kuten edellä jo todettiin, pieni "propellius" on mahdollisimman matalaa actionia haettaessa vain eduksi. "Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen" |
Niq 16.03.2006 08:08:28 | |
---|
ns. Thin n´ Thick seteissä. Juu, tuo olikin jos käytetään ihan perussettiä, esim. 10-46. Se jännityksen määrähän tosiaan riippuu siitä punotun kielen "sydänlangasta", tuo kielen kokonaispaksuushan ei periaatteessa vaikuta mitään. Ainakin jos näin teoriassa ajatellaan. Kyllä olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että punomaton G-kieli aiheuttaa suurimman jännityksen kaulaan, jos siis käytetään ihan perussettiä "I have a cunning plan" -Baldrick |
Aki 16.03.2006 10:28:20 | |
---|
|
Niq 16.03.2006 14:19:47 | |
---|
I stand corrected. "I have a cunning plan" -Baldrick |
oiva tumpeloinen 16.03.2006 14:48:20 | |
---|
|
Da Make 16.03.2006 14:55:53 | |
---|
Mitenkäs tuohon vetovoimaan vaikuttaa eri materiaaleista tehdyt kielet? Onko yleensäkään kaikilla valmistajilla samat vetovoimat saman paksuisissa kielissä? Onko tähän vastauksia kenelläkään, vai palataanko takaisin mutuun? =) Erot ovat suuria. D'Addariot ovat tuntumaltaan "löysät" ja luulen niissä olevan alhaisempi jännite, kuin esim. DR Hi-Voltage:issa. Ne tuntuvat paljon jämäkämmiltä ainakin (ja soundaavatkin n. 7kertaa kivemmilta minusta). Erikseen näyttäisi joillakin valmistajilla olevan "Low Tension" kieliä, niistä en tiedä, ja luulen etten halua tutustua. |