Aihe: Millä soittaja elää?
1 2 3 4
Ossi
10.08.2003 14:50:39

Parahin Ossi,voisitko hieman tarkentaa,miten tämä liittyy aiheeseen "millä soittaja elää?"ja keitä nämä lurkit ovat?

No, tuo nyt oli sellaista aiheen laukaisemaa ajatuksenvirtaa joka piti vissiin saada kakaistua jonnekin. Kuten alussa mainitsinkin niin off-topickkia se oli ja sen voi huoletta poistaa.

Tiedän mm. tapauksen, jossa mitä suurimmalla todennäköisyydellä työntekijät äänestivät kollegansa täysipäiväiseksi luottamusmieheksi ettei tarvitse työskennellä ao. henkilön kanssa. Tämäkin tosin tapahtui musiikkialan ulkopuolella joten se siitä.

Koetan parantaa tapani ja välttää "mitä sylki suuhun tuo-tyyliä" :)
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
Neljä Ruuvia
11.08.2003 08:56:54
Ihmeen hiljaa täällä ollaan muuten ollut siitä että paljonko ohjelmatoimistojen pitää maksaa liitolle luottamusmies korvausta. Se on tietääkseni ihan helvetisti...Joku joka tietää niin kertokoon. Siinä moni rokkipoika maksaa Vesterisen Arskalle jo ihan käymällä keikoilla missä ei koko luottamusmies joudu kyllä tekemään niin yhtään mitään.
Pitäiskö muusikoiden ja liiton lähentyä toisiaan? :)
Vai pitäiskö taas perustaa joku uus oma lakiasiain toimisto. Jospa siinä ois tällä kertaa osakkeenomistajina vaikka muusikoita ,liiton hallituksen jäsenten sijaan....
No joo tää on sitte kaikki ihan huhupuhetta vaan...Älkää heti uhatko oikeustoimilla;)
R.W. Piuha
11.08.2003 13:09:56
Ihmeen hiljaa täällä ollaan muuten ollut siitä että paljonko ohjelmatoimistojen pitää maksaa liitolle luottamusmies korvausta. Se on tietääkseni ihan helvetisti...Joku joka tietää niin kertokoon. Siinä moni rokkipoika maksaa Vesterisen Arskalle jo ihan käymällä keikoilla missä ei koko luottamusmies joudu kyllä tekemään niin yhtään mitään.
Pitäiskö muusikoiden ja liiton lähentyä toisiaan? :)
Vai pitäiskö taas perustaa joku uus oma lakiasiain toimisto. Jospa siinä ois tällä kertaa osakkeenomistajina vaikka muusikoita ,liiton hallituksen jäsenten sijaan....
No joo tää on sitte kaikki ihan huhupuhetta vaan...Älkää heti uhatko oikeustoimilla;)

Soitin Vesterisen Arskalle asiasta,helvetillinen se on tosiaan,0,6 % bruttopalkasta:-))))Ja kun tietää että vain OSA toimistoista sen hoitaa niinkuin pitäs niin todellinen prosentti on jotain ihan muuta!!
Sulle NeljäRuuvia;kiristäppä niitä ruuvejasi,tuntuvat olevan melko löysällä ts. OTA asioista selvää,puhu sitten vasta;-)
Neljä Ruuvia
12.08.2003 08:16:03 (muokattu 12.08.2003 08:37:59)
Soitin Vesterisen Arskalle asiasta,helvetillinen se on tosiaan,0,6 % bruttopalkasta:-))))Ja kun tietää että vain OSA toimistoista sen hoitaa niinkuin pitäs niin todellinen prosentti on jotain ihan muuta!!
Sulle NeljäRuuvia;kiristäppä niitä ruuvejasi,tuntuvat olevan melko löysällä ts. OTA asioista selvää,puhu sitten vasta;-)

No mähän kiristän.Selvä...Perkele,näähän on ruostunu kiinni! No joo ok,mut että muutkin näkis ja tietäis mistä puhutaan,niin siis mistä se on 0,6 prosenttia se luottamusmies maksu. Jos se ois mun palkasta ni se ois vähintään 750mk vuoteen mut sehän ei oo näin,eihän?
Vaan se taitaa olla niin että Rollareittenki pitäis maksaa Olympiastadionilta liitolle 0,6% tuotosta. MAFfia? Yölintu varmaan kanssa luovuttaa mielellään 0,6 % luottamusmiestoimintaan.
R.W. Piuha
12.08.2003 19:09:52
No mähän kiristän.Selvä...Perkele,näähän on ruostunu kiinni! No joo ok,mut että muutkin näkis ja tietäis mistä puhutaan,niin siis mistä se on 0,6 prosenttia se luottamusmies maksu. Jos se ois mun palkasta ni se ois vähintään 750mk vuoteen mut sehän ei oo näin,eihän?
Vaan se taitaa olla niin että Rollareittenki pitäis maksaa Olympiastadionilta liitolle 0,6% tuotosta. MAFfia? Yölintu varmaan kanssa luovuttaa mielellään 0,6 % luottamusmiestoimintaan.

Tiedätkös miksi toimistot suosivat niitä soittajia jotka eivät ole liitossa?Palkan voi maksaa vaikka pelkästään kuluina,ei jää sosiaalipakettia ja muita maksuja maksettavaksi!

Se maksu on muuten BRUTTOPALKASTA,eli sehän on toimiston helppo välttää maksamalla palkka kuluina,ja näin myös KOKEMUKSESTA tiedän tehtävän;-)
baron
12.08.2003 20:20:53 (muokattu 12.08.2003 23:41:09)

Tiedätkös miksi toimistot suosivat niitä soittajia jotka eivät ole liitossa?Palkan voi maksaa vaikka pelkästään kuluina,ei jää sosiaalipakettia ja muita maksuja maksettavaksi!

Se maksu on muuten BRUTTOPALKASTA,eli sehän on toimiston helppo välttää maksamalla palkka kuluina,ja näin myös KOKEMUKSESTA tiedän tehtävän;-)

Jos sä katsot lyhyellä tähtäimellä, kiva saada mahdollisimman paljon käteen, mutta jos sä vanhenet, sairastut etc. ja sulla ei ole penniäkään/senttiäkään palkkatuloa niin tyhjän päälle putoat.
Neljä Ruuvia
12.08.2003 22:53:34

Niin eli JOKAISEN muusikon bruttopalkasta.Kuului liittoon tai ei!Luottamusmies ei voi tehdä/eikä tee mitään mun hyväksi koska en kuulu liittoon. Voi se sanoa että Tavastialtakin tai Storyvillestä on saatava vähintään minimipalkka,mutta jos sinne ei ketään tule niin tosi vaikea on maksaa.Nimimerkki Bonham tuolla jossain muussa threadissa kertoili keikkojen järjestelystä Turun seudulla nuorille bändeille.
Jumalauta mikä summa rahaa lähtee liittoon ,vaikka ei kaikki toimistot suostu edes maksamaan.
Sitäpaitsi,relaas nyt itte vähän.Sillä että palkan voi halutessaan maksaa myös noin ,ei ole mitään tekoa sen kanssa kuuluuko joku liittoon vai ei.
Miten ei pelkät jäsenmaksut voi kattaa kuluja?
On se tietty kiva olla pieni PA mitä naamat voi vuokrailla keikoille.
Ei meidän muuten kokemuksesta tarvii ruveta kilpailemaan.Mulla sitä on 25 vuotta Auran NS:ltä Hartwall Areenalle asti. Ei kokemuksella tässä kannata väitellä vaan tuntella ja mielipitein. Faktoja tarkastaen ,kuten rakas RW.P olet tehnytkin. Kommentoi tätä....
R.W. Piuha
12.08.2003 23:42:28 (muokattu 12.08.2003 23:43:34)
Mulla on ihan EILEN PÄIVITETTYÄ faktaa omasta tilanteestani:liiton rahat loppuu joulukuun alkuun.Yhtään hyväksyttyä,anteeksi 1 hyväksytty työviikko on seuraavaa 500 päivää varten(34 pitäs löytyä!) ihan SEN TAKIA että olen ottanut suurimman osan palkastani KULUKORVAUKSINA 2001-2002,ihan sen takia kun mulla oli auto,kukaan ei maksanut penniäkään matkoista ja hinnat oli niin perseestä että ei ollut muuten mitään mieltä tehdä niitä keikkoja!! JOS olisin kiltisti maksanut naftat,saanut sen 50€-80€ keikasta,olisi mulla nyt niitä viikkoja vähän enemmän!
Kerrottakoon se nyt vielä toimistoista että esim. yksi suurimmista toimistoista EI MAKSA työehtosopimuksen mukaista korotettua lauantailiksaa,vaan maksaa sen sijaan puolipäivärahan,säästäen näin sossumaksuista!
Turusta ja rokkiosastoista en tiädä,mä oon hämäläinen hutunsoittaja...sitäpaitsi eikö noi rockzempalot ole enempi olutpalkalla hauskaa pitäen -osastoo??Ainakin pikkubändeillä...ei niistä mitään luottamusm. maksuja tartte maksaa,vai;-)) PS jos noin korpee se menetetty 750,ota liksat kuluina,ei varmaan mee mitään sulle niin vastenmielisiä ylimääräisiä maksuja !!!
baron
12.08.2003 23:49:29

Mä palaisin tämän threadin aloitukseen:

Soittaja elää sillä, että ottaa rahansa "pimeänä" tai kulukorvauksina eikä palkkana, josta pidätetään vero ja joku (työnantaja tai itse, jos on itsenäinen yrittäjä) maksaa sosiaalikulut.

Ilman muuta keikkapalkkioiden pitää/pitäisi olla selvästi suurempia, jotta ym olisi mahdollista.
Neljä Ruuvia
13.08.2003 09:15:49 (muokattu 13.08.2003 09:22:12)
Mulla on ihan EILEN PÄIVITETTYÄ faktaa omasta tilanteestani:liiton rahat loppuu joulukuun alkuun.Yhtään hyväksyttyä,anteeksi 1 hyväksytty työviikko on seuraavaa 500 päivää varten(34 pitäs löytyä!) ihan SEN TAKIA että olen ottanut suurimman osan palkastani KULUKORVAUKSINA 2001-2002,ihan sen takia kun mulla oli auto,kukaan ei maksanut penniäkään matkoista ja hinnat oli niin perseestä että ei ollut muuten mitään mieltä tehdä niitä keikkoja!! JOS olisin kiltisti maksanut naftat,saanut sen 50€-80€ keikasta,olisi mulla nyt niitä viikkoja vähän enemmän!
Kerrottakoon se nyt vielä toimistoista että esim. yksi suurimmista toimistoista EI MAKSA työehtosopimuksen mukaista korotettua lauantailiksaa,vaan maksaa sen sijaan puolipäivärahan,säästäen näin sossumaksuista!
Turusta ja rokkiosastoista en tiädä,mä oon hämäläinen hutunsoittaja...sitäpaitsi eikö noi rockzempalot ole enempi olutpalkalla hauskaa pitäen -osastoo??Ainakin pikkubändeillä...ei niistä mitään luottamusm. maksuja tartte maksaa,vai;-)) PS jos noin korpee se menetetty 750,ota liksat kuluina,ei varmaan mee mitään sulle niin vastenmielisiä ylimääräisiä maksuja !!!
No nythän tää lähtee aukeamaan.Ensiksi....Sä oot itte siis hyväksynyt moisen käytännön,just,just. No se siitä sitte.
Toiseksi...Päiväraha määräytyy sen mukaan missä ollaan keikalla. En mä ainakaan oo niin pässi että hyväksyn maksettavaksi päivärahan jos keikka on kotipaikkakunnallani Helsingissä.
En minäkään Turusta tiedä,enkä heidän rokkizembaloistaan,mutta nim.Bonham tietää ja kirjoitti hyviä kirjoituksia aiheeseen "musabisneksen realiteettien tajuaminen".
Kolmanneksi...No liiton mielestä niitä L-mies maksuja pitäis maksaa ihan kaikesta ,tietysti.
Neljänneksi. Minä oon aina luullut että L-mies maksulla maksetaan L-miehen palkka. Tuollaisilla summilla mistä me nyt puhutaan taitaa mennä jo rutosti hyvän katteen puolelle.
Viideneksi. Miksi sun pitää mennä työkkäriin? Mikset sä mee vaikka jonkun solistin taustabändiin tai tee trubadurix -keikkaa tai mee vaikka musakauppaan tuntimyyjäks vähäks aikaa.
Tai sit meet yleisöksi johonki paikalliseen jo heti päivällä ja kun pändi saapuu nii sanot joka muusikolle että: Kyllä määki joskus nääs soittelin mutta eihän sillä kato elä.
Kuudenneksi..Yks kollega rupes myymään lemmikkieläimille arkkuja.Se oli soittamistakin huonompi business:-) Joskus nää loppuu nää hommat multakin.Varmaan aika piankin.Sit mä yritän vahtimestariksi johonkin virastoon ja treenaan jazzia valtion tuella.
Neljä Ruuvia
13.08.2003 09:17:37
Mä palaisin tämän threadin aloitukseen:

Soittaja elää sillä, että ottaa rahansa "pimeänä" tai kulukorvauksina eikä palkkana, josta pidätetään vero ja joku (työnantaja tai itse, jos on itsenäinen yrittäjä) maksaa sosiaalikulut.

Ilman muuta keikkapalkkioiden pitää/pitäisi olla selvästi suurempia, jotta ym olisi mahdollista.

Sit pitää olla parempi bändi tai pitää muuten vetää enemmän väkeä keikoille. MÄ en taida käsittää mitään koska musta tää on aika yksinkertaista.
R.W. Piuha
13.08.2003 10:11:29
Jos sä katsot lyhyellä tähtäimellä, kiva saada mahdollisimman paljon käteen, mutta jos sä vanhenet, sairastut etc. ja sulla ei ole penniäkään/senttiäkään palkkatuloa niin tyhjän päälle putoat.

KUN sä vanhenet,Baron hyvä...mitä enemmän olet saanut palkkojasi kulukorvauksina,sitä pienempi on eläke,eli tämä soittajien keskuudessa ilmeisen yleinen käytäntö sopii sivutoimisille soittajille,joilla on päätyö mistä tuleva eläke muodostuu,ja on hääkeikat,sulla noita soolokeikkoja,pieniä lähiöpubeja...eikös nää ole suurelta osin IN CASH keikkoja??
baron
13.08.2003 10:21:52

KUN sä vanhenet,Baron hyvä...mitä enemmän olet saanut palkkojasi kulukorvauksina,sitä pienempi on eläke,eli tämä soittajien keskuudessa ilmeisen yleinen käytäntö sopii sivutoimisille soittajille,joilla on päätyö mistä tuleva eläke muodostuu,ja on hääkeikat,sulla noita soolokeikkoja,pieniä lähiöpubeja...eikös nää ole suurelta osin IN CASH keikkoja??

Juuri niin. Sivutoiminen kyllä pärjää. Aloittaessani tämän threadin ajattelin kyllä niitä, jotka yrittävät repiä koko elantonsa soittamisella.
baron
13.08.2003 10:26:24

Sit pitää olla parempi bändi tai pitää muuten vetää enemmän väkeä keikoille. MÄ en taida käsittää mitään koska musta tää on aika yksinkertaista.

Juuri niin. Jos ei homma elätä, vaihda alaa.
Aiheen tälle threadille sain tämän keskustelualueen aikaisemmasta keikkapalkkiokeskustelusta, jonka mukaan "tavanomainen" palkkio 5 jätkän bändille on 500-1000 ja yritin laskeskella kuinka sillä eläisi, jollei olisi muuta duunia.
absqua
13.08.2003 10:37:19
Juuri niin. Jos ei homma elätä, vaihda alaa.
Aiheen tälle threadille sain tämän keskustelualueen aikaisemmasta keikkapalkkiokeskustelusta, jonka mukaan "tavanomainen" palkkio 5 jätkän bändille on 500-1000 ja yritin laskeskella kuinka sillä eläisi, jollei olisi muuta duunia.

Minun mielestäni tämä on ollut/on erittäin asiallinen ja mielenkiintoinen keskustelu! Monta uutta pointtia on tullut esille, erityisesti noista "liiton asioista". Eikä eläkkeiden kertyminenkään mikään ihan turhanpäiväinen homma ole. Harvapa soittaja taitaa jostain in-cash-liksoista käydä niistämässä osan eläkerahastoon.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
M-Juhana
13.08.2003 12:33:43

Ja vaikka vetää fyrkat "in-cash", kannattaa hankkia sitten edes henk. koht. eläkevakuutus+tapaturma yms...
Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ...
R.W. Piuha
13.08.2003 17:55:20
Ja vaikka vetää fyrkat "in-cash", kannattaa hankkia sitten edes henk. koht. eläkevakuutus+tapaturma yms...

No arvaas montako kertaa oon tota miettinyt viimeaikoina,jos olis sillon 25 v. sitten vaikka alkanut pistää lomarahoja sivuun,ikäänkuin eläkerahastoon,niin nyt näyttäisi paljon valosammalta,enää ei kerkiä..
R.W. Piuha
13.08.2003 18:22:59
Juuri niin. Sivutoiminen kyllä pärjää. Aloittaessani tämän threadin ajattelin kyllä niitä, jotka yrittävät repiä koko elantonsa soittamisella.

Siis yksi pahin asia tässä keikka/kuppilamuusikon ammatissa on se ainainen epävarmuus ONKO sitä keikkaa,ja kuinka paljon;-)

Keikkamäärä jolla elää,riippuu tietysti erittäin paljon itse kunkin elämäntilanteesta,onko poikamies vai perheellinen,on varmaankin minimihinnalla tollaset 14-15 keikkaa/kk,jos on solistikuvioissa,niin riittänee 10 keikkaa niin jää suunnilleen sama raha käteen!

Joku jo aiemmin sanoi että jos on jonkun huippusolistin bändissä ja keikkaa on 20-25 kuussa,siitä jo jotain voi jäädä,mutta se ei kyllä ole enää ihmisen hommaa;-)
Viking
13.08.2003 18:27:06
Ei minun mielestäni ole ravintoloitsijan asia miettiä bändin jäsenten liittohommia, verokirjoja eikä muutakaan.
Hän vain maksaa itselleen sopivan summan ohjelmatoimistolle ja bändi ottaa keikan tai jättää tekemättä (yleensä ottaa) ja toimisto vetää omansa päältä.
Liksat vain yleensäi sen verran pieniä, ettei normaali palkanmaksu onnistu mitenkään.

Ainahan voi laittaa oman alihankintatoimiston ja laskuttaa
ohjelmatoimistoa könttähintaan ja itse hoitaa loput. Silloin viimeistään huomaa, ettei illan 500:sta voi jakaa viidelle kaverille niin, että kukin saa 100 euroa+päivärahat+muut ja vielä löpöt päälle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)