Aihe: Kysymyksiä räkkisetupista
1
Sanchez
01.02.2006 13:59:55 (muokattu 01.02.2006 14:16:07)
Olen ajatellut laajentaa nuppi+kaappi linjaani ENGL E530 etuasteella ja TC Electronics G-Major räkkiefektillä. Ennenkuin lähden mitään ostelemaan, haluaisin kysyä pari kysymystä.

1. Ilmeisesti ENGL E530 olisi setupissani ensimmäisenä, jonka jälkeen G-Major, josta sitten vetäisin piuhan nuppini Pre Amp Line In-jackkiin?

2. Mitä piuhoja minun tulisi käyttää etuasteen ja efektin välillä? Tavallisia kaiutinpiuhoja vai instrumenttipiuhoja? ENGL E530 manuaalissa puhuttiin jostain stereo plugeista, mutta en minä ymmärtänyt täydellisesti. http://www.engl-amps.com/manuals/e530-om.pdf

3. G-Majorista manuaalissa mainittiin, että vetämällä G-Majorista piuhan etuasteeseen, voisi G-Majorista avulla vaihtaa etuasteen kanavia (siis puhdas, lead yms.). Millaista piuhaa tähän?

4. G-Majorissa on stereo uloslähtö (eli siis kaksi paikkaa piuhoille), mutta nupissani on vain yksi sisääntuloaukko. Riittääkö siis, että vedän piuhan vain toisesta G-Majorin ulostulosta nuppiini?

Kiitoksia etukäteen.

EDIT: Niin G-Majorista oli kyse :)
madu
01.02.2006 14:04:01
Kumpi sulla oli siis mielessä g-force vai g-major?
I'm afraid that I was very, very drunk...
oiva tumpeloinen
01.02.2006 14:15:00
Kumpi sulla oli siis mielessä g-force vai g-major?

Eipä ole Force:ssa noita releohjaimia, joten olettaisin sen olevan Major. Mutta mikä nuppi sulla on?

Normaaleja instrumenttipiuhoja käytetään. G-Majorin voisi laittaa E530:n looppiin. Vedettäessä nupille monona ääni kyllä kuuluu, mutta stereoefektit jää luonnollisesti pois.
madu
01.02.2006 14:15:14 (muokattu 01.02.2006 14:18:24)
Oletan että puhut G-majorista joten vastaan sen mukaan-

1. Ilmeisesti ENGL E530 olisi setupissani ensimmäisenä, jonka jälkeen G-Major, josta sitten vetäisin piuhan nuppini Pre Amp Line In-jackkiin?

G-major kannattaa laittaa tuon E530 efektilooppiin.

2. Mitä piuhoja minun tulisi käyttää etuasteen ja efektin välillä? Tavallisia kaiutinpiuhoja vai instrumenttipiuhoja? ENGL E530 manuaalissa puhuttiin jostain stereo plugeista, mutta en minä ymmärtänyt täydellisesti. http://www.engl-amps.com/manuals/e530-om.pdf

Instrumenttipiuhat käy efektilooppiin. Tarvitse kaksi kappaletta.

3. G-Forcen manuaalissa mainittiin, että vetämällä G-Forcesta piuhan etuasteeseen, voisi G-Forcen avulla vaihtaa etuasteen kanavia (siis puhdas, lead yms.). Millaista piuhaa tähän?
G-Majorissa on releswitchi jolla voi vaihtaa etusen kanavia jos ne on releohjattavia. Eli stereomallinen plugi (erotat kahdesta "viivasta" liittimen nokassa).

EDIT: Koska e530:ssa näyttäis olevan 2 x dual footswitch jacks eli g-majorissa riittää releohjaus vain toiseen. Eli pystyt g-majorilla vaihtamaan vain kahta kappaletta noista E530:n neljästä kanavasta...

4. G-Forcessa on stereo uloslähtö (eli siis kaksi paikkaa piuhoille), mutta nupissani on vain yksi sisääntuloaukko. Riittääkö siis, että vedän piuhan vain toisesta G-Forcen ulostulosta nuppiini?
Edelleen kannattaa laittaa G-major looppiin.
Sanchez
01.02.2006 14:18:00
Edelleen kannattaa laittaa G-major looppiin.

No miten sitten vedän E530:stä piuhat nuppiini, koska siinäkin on stereo uloslähtö ja nupissani (jota aion siis käyttää vain pääteasteena), on vain yksi sisääntuloaukko? Ja mikä piuha, instrumentti vai kaiutin?
madu
01.02.2006 14:35:10 (muokattu 01.02.2006 14:38:37)
No miten sitten vedän E530:stä piuhat nuppiini, koska siinäkin on stereo uloslähtö ja nupissani (jota aion siis käyttää vain pääteasteena), on vain yksi sisääntuloaukko? Ja mikä piuha, instrumentti vai kaiutin?

Koska sulla ei ole stereo päätettä käytät nuppiasi monona ton kanssa eli vain siihen toiseen line outputtiin vain laitat.

Eli sulla on E530:n loopissa G-major ja sitten E530 on kiinni nuppisi päättärissä. Muista kuitenkin että G-majorissa ei riitä releswitchit kaikkien kanavien ohjaamiseen...
kimurantti1
01.02.2006 15:53:48 (muokattu 01.02.2006 18:19:35)
Muista kuitenkin että G-majorissa ei riitä releswitchit kaikkien kanavien ohjaamiseen...

Kyllä riittää, mutta contouria ja preamp defeat-toimintoa ei enää saa toimimaan. Tosin jos on vain yksi etunen niin jälkimmäinen on turha. En sitten tiedä kuinka paljon contouriakaan pitäisi lennossa ruveta vaihtelemaan.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
oiva tumpeloinen
01.02.2006 16:58:43
Tulipas muuten tuosta releohjauksesta mieleen.....

Miksikäs Triaxiksen ohjaimiin suositellaan un-shielded cablea (kaiutinkaapeli?!?!?!)?

Onko sillä jotain merkitystä käyttääkö tuossa ohjauksessa instrumentti- vai kaiutinpiuhaa? Itselle ei ainakaan heti tule mieleen, minkä takia pitäisi olla toinen, olisiko ainoa syy kenties hinta?
Hotlicks
02.02.2006 10:23:20
Tulipas muuten tuosta releohjauksesta mieleen.....

Miksikäs Triaxiksen ohjaimiin suositellaan un-shielded cablea (kaiutinkaapeli?!?!?!)?

Onko sillä jotain merkitystä käyttääkö tuossa ohjauksessa instrumentti- vai kaiutinpiuhaa? Itselle ei ainakaan heti tule mieleen, minkä takia pitäisi olla toinen, olisiko ainoa syy kenties hinta?

Nuo ohjainkaapelithan kuljettaa normaalissa kaksinapaisessa kytkimessä vaan vahvistimen päässä olevan releen ohjausvirtaa (2xplus ja kolmas yhteisenä maana), eli signaalia ei kulje polkimen kautta. Useimmiten virtajohdot on juurikin suojaamattomia, eli sitä sukkaa ei ole, vaan kolme erillistä johtoa. En tiedä onko siitä sitten haittaa, jos käyttää suojattua kaapelia. Kai siinä pyritään siihen, ettei plussajohto kulkisi maan sisällä ja näin vältettäisiin johtojen keskinäinen "juttelu". Voihan se olla, että tuosta jotain häiriötä aiheutuu, mutta en ainakaan itse ole havainnut merkittävää eroa kolmen erillisen johtimen tai normaalin mikkikaapelin välillä.
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
oiva tumpeloinen
02.02.2006 10:38:58
Nuo ohjainkaapelithan kuljettaa normaalissa kaksinapaisessa kytkimessä vaan vahvistimen päässä olevan releen ohjausvirtaa (2xplus ja kolmas yhteisenä maana), eli signaalia ei kulje polkimen kautta. Useimmiten virtajohdot on juurikin suojaamattomia, eli sitä sukkaa ei ole, vaan kolme erillistä johtoa. En tiedä onko siitä sitten haittaa, jos käyttää suojattua kaapelia. Kai siinä pyritään siihen, ettei plussajohto kulkisi maan sisällä ja näin vältettäisiin johtojen keskinäinen "juttelu". Voihan se olla, että tuosta jotain häiriötä aiheutuu, mutta en ainakaan itse ole havainnut merkittävää eroa kolmen erillisen johtimen tai normaalin mikkikaapelin välillä.

Eli, että ymmärsin oikein......käytetäänkö noissa releohjaimissa stereoplugeja? Vai onko kahden johtimen piuhaa ihan taas vain vähemmän häiriön toivossa? Toimiiko noi releohjaukset ihan normaalilla instrumenttipiuhalla?

Voipi olla vähän idioottimaisia kysymyksiä, mutta mulla ei ole ennen ollut mitään releohjauksessa....ja kohta pitäis olla.
oiva tumpeloinen
02.02.2006 11:23:05
Riippuen releohjaimesta. Esim. G-Majorissa on kaksi relettä. Jos haluat käyttää molempia, tarvitset stereopiuhan, jos pärjäät yhdellä releellä niin ihan normaali monopiuha riittää.

Tarkoitus olisi ohjata Triaxiksella 2:90-päättäriä. Siinä on jokaiselle releelle yksi toiminto ja päätteessä jokaiselle toiminnolle oma pluginsa, joten monopiuha riittänee???
Kapane
02.02.2006 12:05:00

Tarkoitus olisi ohjata Triaxiksella 2:90-päättäriä. Siinä on jokaiselle releelle yksi toiminto ja päätteessä jokaiselle toiminnolle oma pluginsa, joten monopiuha riittänee???

Luulisin. Ohjekirjasta/kytkentä kaaviosta saat sen tarpeentullen selville
Skenehuora jo 4 vuotta.
oiva tumpeloinen
02.02.2006 14:48:37
Luulisin. Ohjekirjasta/kytkentä kaaviosta saat sen tarpeentullen selville

Juuh. Sieltäpä mä ton alkuperäisen kaiutinkaapeli-idean tähän kehitinkin.....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)