Aihe: DiMarzio Straplock vs Dunlop Flushmount vs Schaller vs muut
1 2
Ze Kink
01.02.2006 21:43:30
Jep, mietin tuohon Carviniin hihnalukkoja kun ei siinä valmiiksi ole. Rupesin vain miettimään että mitkähän tuohon laittaisi, aiempaa kokemusta on Schallerista ja Dimarzio Straplockista, ja ne ovat ainakin jees. Schallereita pitää kuitenkin koko ajan kiristellä ja ne ovat rumat, joten ajattelin että tuohon en niitä laittaisi. Cliplockiin olen päätymässä (varsinkin jos löydän jostain ocelot-värisen!), mutta tuosta Dunlopista ei ole ollenkaan kokemusta. Minkälaiset ne on?

Kertokaapas omia kokemuksianne, mikä on paras ja miksi?
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
tommiot
01.02.2006 21:49:35
Omien kokemusten perusteella Cliplock on kyllä parempi kuin Schaller, jos vaan se nylon-hihna kelpaa.
ilpoliekkio
01.02.2006 22:23:36
Schallereita pitää kuitenkin koko ajan kiristellä ja ne ovat rumat

Minulla on kahdessa kitarassa Schallerin hinhalukot, ja noin kerran vuodessa on tarvinnut kiristää. Eli paskapuhetta tuo, että pitäisi kokoajan olla kiristelemässä. Ja hienothan ne on. :)
Awaken the suffering
rosberg
01.02.2006 22:30:31
mulla on kaikissa kuudessa kitarassa schallerit ja jos kerran vuodessa pitää kiristää niin onpa paha homma. dimarzion ongelma on sen ulkonäkö (näyttää joltain halvalta passihihnalta) ja se ei muutenkaan sovellu rakenteensa puolesta kaikille kepittäjille.

schallerille on vain yksi oikea vaihtoehto: laita prikat hihnanpidikkeeseen jarruksi. maksaa 40snt ja pitää. et tietenkään saa keppiä irti, mutta miksi pitäisi?
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
Ze Kink
01.02.2006 22:44:06
Minulla on kahdessa kitarassa Schallerin hinhalukot, ja noin kerran vuodessa on tarvinnut kiristää. Eli paskapuhetta tuo, että pitäisi kokoajan olla kiristelemässä. Ja hienothan ne on. :)

Niinno, kyllähän ne saa jakoavaimella kiinni pitkäksi aikaa. Harmi vain ettei sellaista aina ole lähettyvillä.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
mathias
01.02.2006 22:57:09
Schallerin hinhalukot kestää kyllä, kunhan ne vaan kiristää kunnolla.
Kimmo72
02.02.2006 00:11:39
Omien kokemusten perusteella Cliplock on kyllä parempi kuin Schaller, jos vaan se nylon-hihna kelpaa.

Komppia tähän. Tosin niitä vois myydä ilman niitä hihnoja :) Niin ku mulla on kuus kappaletta ylimääräsiä hihnoja kun käytän pääasiassa vain yhtä. Kun siinä paketissa tulee hihnat ja ne päät.

Ymmärsiköhän kukaan?
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. "She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Ze Kink
02.02.2006 00:35:07
Komppia tähän. Tosin niitä vois myydä ilman niitä hihnoja :) Niin ku mulla on kuus kappaletta ylimääräsiä hihnoja kun käytän pääasiassa vain yhtä. Kun siinä paketissa tulee hihnat ja ne päät.

Ymmärsiköhän kukaan?

Mun mielestä niitä myydäänkin, siis niitä kitaraan kiinni tulevia osia. Tosin muistaakseni niitä oli vain mustina.
Kimmo72
02.02.2006 00:41:44
Mun mielestä niitä myydäänkin, siis niitä kitaraan kiinni tulevia osia. Tosin muistaakseni niitä oli vain mustina.

No hö :/ Tätä tiennyt en.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. "She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Ze Kink
02.02.2006 01:40:19
Mutta onkos kenelläkään tosiaan kokemusta noista Dunlopin Straplokeista?

Eli siis nämä ekat: http://www.jimdunlop.com/products/accessories/straplocks/
Hetkinen, itseasiassa tuossa Carvinissa taitaa olla tuollaiset jo. Ainakin on ihan täsmälleen saman näköiset. Mistäköhän löytäisin tuohon vastakappaleet?
Eemil
02.02.2006 05:07:46

Sen verran täytyy sanoa, että kaikki värit noissa clip lockeissa ei ole sitä liukasta turvavyömateriaalia, vaan niitä on myös karkeina, ja levytukussa oli yksi jossa oli huomattavasti leveämpi hihna karhauden lisäksi.
Joka taas johtuu siitä että oon mä naisia yrittäny mutten oo onnistunu. -KMT K100 #2
Rämppy
02.02.2006 10:26:11
Mullon ollut kaikissa kitaroissa schallerin lukot kohta 15 vuotta. Mun kokemuksen perusteella ovat erittäin luotettavia (ja tyylikkäitä). Pari kertaa vuodessa vuodessa kun muistaa tsekata sen mutterin kireyden, niin ei pitäisi olla ongelmia.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Ze Kink
02.02.2006 12:18:14
Sen verran täytyy sanoa, että kaikki värit noissa clip lockeissa ei ole sitä liukasta turvavyömateriaalia, vaan niitä on myös karkeina, ja levytukussa oli yksi jossa oli huomattavasti leveämpi hihna karhauden lisäksi.

Jepso, löytyy cotton cliplock ja cordura cliplock tuon tavallisen lisäksi. Itse kuitenkin tykkään siitä että hihna liukuu jonkun verran.
McNulty
02.02.2006 12:27:50 (muokattu 02.02.2006 12:29:25)
mulla on kaikissa kuudessa kitarassa schallerit ja jos kerran vuodessa pitää kiristää niin onpa paha homma. dimarzion ongelma on sen ulkonäkö (näyttää joltain halvalta passihihnalta) ja se ei muutenkaan sovellu rakenteensa puolesta kaikille kepittäjille.

Minulle ei sovi tuollainen ohut cliplock nylonhihna muutenkaan. Se hiertää, luistaa ja saattaa tehdä ikävän nirhauman alaniskaan (etenkin kun soittelee wifebeater yllä). Schallereihin olen tyytyväinen. Ne saa kiinni nahkaremmiin joka näyttää ja tuntuu hyvältä, sekä pysyy paikallaan. Itse laitan hihnalukon kiristysvaiheessa kevyesti ruuvipenkkiin ja väännän kiintoavaimella mutterin niin kireälle ettei se aukea. Kertaakaan en ole joutunut kiristelemään Schallerin hihnalukkoja sen jälkeen kun olen ne kunnolla kiinnittänyt. Sen tapin laitan yleensä kitaraan kiinni hammastikun ja erikeeperin kera. Niitäkään ei ole tarvinut ruuvailla.

Dunlopin vastaavia haluaisin kokeilla. Etenkin niitä flush-mount lukkoja. Ne kun eivät törrötä samoin kuin nuo Schallerit. Jossain SG:ssä, Rhoadsissa tai ML:ssä tuollaiset flushmountit on aikas pakolliset ettei sellainen mokkula hakkaa kelteisille.

PS. Suosin Levy's Leather MSS1-hihnoja, vaikka ne maksaakin sen 60e/kpl. DiMarziolle lähetin postia että olisi mukava saada nahkainen cliplock-hihna. En tiedä mitä ne diggailevat sellaisesta. Valikoimissa ei ainakaan ole sellaista vielä.
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
rosberg
02.02.2006 13:33:59
kuka voi kuvitella jonkin hienohkon lespaulin ja siihen kiinni straplockin?
mutta johonkin ibaneesin vauhtimonsteriin se kyllä sopii matti teppoon.
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
Eemil
02.02.2006 14:37:29
Jepso, löytyy cotton cliplock ja cordura cliplock tuon tavallisen lisäksi. Itse kuitenkin tykkään siitä että hihna liukuu jonkun verran.

Joo, mulla liukuminen on ehdoton. Käytän vain ja ainoastaan turvavyömateriaalista tehtyjä clip lockeja. :)

kuka voi kuvitella jonkin hienohkon lespaulin ja siihen kiinni straplockin?

No mulla on Tokaissa kiinni neon vihreä moinen.
Joka taas johtuu siitä että oon mä naisia yrittäny mutten oo onnistunu. -KMT K100 #2
Hanok
02.02.2006 15:54:49
Mutta onkos kenelläkään tosiaan kokemusta noista Dunlopin Straplokeista?

Kokemusta löytyy sekä Dunlopista että schallerista.

Dunlopissa on ainakin se hyvä puoli ettei siinä ole itsestään aukeavaa mutteria. Hihnan kiinnitys on lukon leveän osan sisäpuolella niin että hihna ei voi irrota lukosta jos lukko on kitarassa kiinni. Schallerissahan tämä mahdollisuus on olemassa.

Rakenteen tarkka selittäminen on hankalaa, mutta Dunlopissa mekaaninen toteutus on hieman monimutkaisempi kuin Schallerissa. Dunlopin lukitus perustuu kuulalaakereihin jotka estävät tappia liikkumasta reiässä. Sen kanssa täytyy olla joka kerta lukittaessa tarkkana että tappi on todella kunnolla pohjassa ja lukittu, koska painovoima pyrkii aina vetämään lukon auki. Jos Schallerin mutteri on kiristetty kunnolla ja lukko on oikeassa asennossa, lukko painuu kitaran painosta kiinni vaikka se olisi asetettu paikoilleen hiukan huolimattomasti.

Ei näistä lukkomalleista kumpikaan ole ylivertainen toiseensa nähden. Kumpikin kyllä ajaa tarkoituksensa, kunhan käytössä on huolellinen.
LaXu
02.02.2006 16:39:14 (muokattu 02.02.2006 16:40:46)
Minun mielestäni kaikki markkinoilla olevat hihnalukot ovat niin sanotusti vittumaisia.

- Dunlopeissa mua pelottaa, että tulee vahingossa sohittua sitä irroitusnappia.

- Schallerit toimivat huonosti paksujen nahkahihnojen kanssa, kitisevät pyöriessään hihnatapin ympärillä, saa aina olla kiristelemässä sitä kiinnitysmutteria (ellei pistä jotain ruuvilukitetta, liimaa tms. väliin) ja niissä on liian pienet ruuvit joten monissa kitaroissa pitää alkup. hihnatappien kolot täyttää ainakin osittain ennen asentamista. Mun ainoa kitaran putoaminen on tapahtunut kitaran kanssa jossa oli oikein asennetut Schallerin hihnalukot...se kiinnitystappi petti, hihna ponkaisi kattoa kohti kovalla vauhdilla ja kitara tutustui lattiaan.

- DiMarzion hihnalukkohihnat ovat hyviä kiinnipysymisen suhteen, mutta niissä se itse hihnaosa on mielestäni huono (epämukava painavien kitaroiden kanssa, ei tarpeeksi leveä mun makuun). Olisi hyvä jos toisivat markkinoille mallin, jonka saisi mihin tahansa hihnaan kiinni. Se muovinen klipsu ei myöskään herätä luottamusta.

Gotohin hihnalukkoa en ole kokeillut, mutta näyttäisi toimivan pitkälti samalla tavalla kuin Schaller ja Dunlop.

Omissa kitaroissani olen tyytynyt käyttämään leveitä hihnatappeja ja kumista prikkaa hihnan päällä. En tuota käyttäisi mihinkään "kitaran heitto selän takaa" temppuihin, mutta muuten on toiminut hyvin ja on käytännössä täysin huoltovapaa.
Ze Kink
02.02.2006 16:49:57
- Schallerit toimivat huonosti paksujen nahkahihnojen kanssa, kitisevät pyöriessään hihnatapin ympärillä, saa aina olla kiristelemässä sitä kiinnitysmutteria (ellei pistä jotain ruuvilukitetta, liimaa tms. väliin) ja niissä on liian pienet ruuvit joten monissa kitaroissa pitää alkup. hihnatappien kolot täyttää ainakin osittain ennen asentamista. Mun ainoa kitaran putoaminen on tapahtunut kitaran kanssa jossa oli oikein asennetut Schallerin hihnalukot...se kiinnitystappi petti, hihna ponkaisi kattoa kohti kovalla vauhdilla ja kitara tutustui lattiaan.

Joo, täällähän näiden Schallereiden pettämisiä on näkynyt pari kertaa. Muistan kun jollain meni Les Paul customista kaula päreiksi kun Schaller petti. Ja itseäni häiritsee tuo kitinä myös todella paljon, se saa vielä kielet resonoimaan -> kuuluu mikeistä varsinkin säröllä (tosin kyllä muu soitto peittää sen aika tehokkaasti).

- DiMarzion hihnalukkohihnat ovat hyviä kiinnipysymisen suhteen, mutta niissä se itse hihnaosa on mielestäni huono (epämukava painavien kitaroiden kanssa, ei tarpeeksi leveä mun makuun). Olisi hyvä jos toisivat markkinoille mallin, jonka saisi mihin tahansa hihnaan kiinni. Se muovinen klipsu ei myöskään herätä luottamusta.

Noitahan tosiaan saa leveämpänäkin mallina (Levytukussa oli ainakin). Tuo muovinen klipsu kesti muistaakseni aika isonkin määrän painoa jollen väärin muista, mutta on niitä saatavilla metallisillakin klipseillä jos tuo muovinen pelottaa.
Nahkainen Cliplock olisi kyllä erittäin jees, harmi ettei sellaista ainakaan vielä saa mistään.

Taidan kokeeksi ostaa tuollaiset Dunlopit, sillä näköjään nuo tuossa Carvinissa on tuollaiset jo. Missä päin tsadia tuommosia myydään? Ja myydäänkö niitä hihnaan kiinni tulevia osia erikseen?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)