Aihe: Suosikkipuhaltajat
1 2 3 4
steelysam
01.02.2006 02:43:34
Kertokaa suosikkinne!!
Möllisty
Kosmonautti
01.02.2006 10:41:39
Sepe Susi
Martso
01.02.2006 11:20:45
Kertokaa suosikkinne!!

Suosin suomalaista: Heikki Pohto.
funkylord
01.02.2006 12:42:18

Suosin suomalaista: Heikki Pohto.

Tuo on totta.

Gerald Albright (Tyylillisesti välillä vähän liikaa rahan hajuista, mutta solistina voittamaton)
James Carter
Jukka Perko

klassisen puolelta:
Bradford Marsalis

Tuossa jotka nyt on levylautasella.
Vaikea sanoa parasta. On liikaa hyviä.
Trumpetissa ehkä suomalaisista Tero Saarti
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Fuzzy Boner
01.02.2006 12:54:06
Kertokaa suosikkinne!!

Antaa Noten tulla droppaamaan tänne sen Seawindin jätkät.

Mä suosin kans suomalaisia. Perusjäbät siis. Kaikki ne tietää.
MÖLLISTY
steelysam
01.02.2006 13:32:35

klassisen puolelta:
Bradford Marsalis

Siis Branford Marsalis? Noh, onhan se muutaman klasarilevyn tehnyt, mutta sitä pesunkestävämpää jatsaria on vaikea löytää....Veljensäkkin on enemmän klasari....
Möllisty
isojussi
01.02.2006 14:11:55
Kotimaisia....

Pasunisteista Diggaan Juutilaista, Rissasta, Hongistoo, Veijonsuota....

Rumpeertti: Esko H., Saarti, Viäks mylläri on iskussansa?

Foni....Jaa-a....Perko, Koivistoinen, Järvelä, Heinilä, Päivinen....

Maailmalta...

Ensin tulee Dizzy, JJ ja Brookmeyer. (Nää kolme on ehken mulle NE puhaltajat)

Sitte Bart van Lier, Nils Landgren, Conrad Hervig, James Morrison, Frank Rosolino, Bíll Watrous, Tommy Dorsey, Juan Tizol..

Muita kun pasunisteja: Miles Davis, Fats Navarro, Coleman Hawkins, John Coltrane, Red Rodney, Charlie Parker, Gerry Mulligan, molemmat Adderleyt, Lew Soloff, Tom Malone, Rob McGonell...

Nää on kaikki semmosia, joitten soitto kolahtaa kunnolla - Dizzy, JJ ja BB on #1:set.

Varmaan listaa olis vielä voinu täydentäkin - olishan noita hienoja soittajia lisääkin...
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
isojussi
01.02.2006 14:12:28
...Veljensäkkin on enemmän klasari....

Sanos muuta.
isojussi
01.02.2006 14:13:10
Sepe Susi

Ja Uotin veljekset.
steelysam
01.02.2006 17:03:44 (muokattu 01.02.2006 17:04:32)
Mun suosikkipasuunistit on aina olleet Curtis Fuller ja Fred Wesley. Kotimaisista UMO:n pasuunasektio (Veijonsuo, Mustonen, Laukkanen, Långbacka) on suvereeni.
Trumpetisteja diggailen eniten. Leadäijistä Snooky Young on ykkönen. Uusista Roger Ingram, Jerry Hey ja Wayne Bergeron on mahtavia. Freddie Hubbard, Chuck Findley ja tietysti Miles noista solisteista. UMO:n jätkät on gunuja. Eskolan Jukka on hieno solisti, Lindbergin Tero hieno leadsoittaja. Ja Esko tietysti.
Tenoristeista diggaan eniten Coltranea, Eric Leeds on mahtava funkäijä ja Joe Sublett hieno rootsmies. Altossa diggaan Phil Woodsia, Gerald Albrightia ja tietysti Maceota. Barskassa Gary Smulyan, Ronnie Cruber ja tietysti Harry Carney. Sopraanossa Branford Marsalis. Suomalaisista Jukka Perko, Manuel Dunkel, Timo Lassy, Aleksi Ahoniemi ja Pepa Päivinen säväyttää. Ja tietysti Pena.
Muita en jaksa luetella.....
Möllisty
Musiikkimasiina
01.02.2006 20:17:14

Eiköhän se ole Jim Snidero, tai Charlie Parker. Ja kotimaisista olen eniten tykännyt Perkosta. Nuo vaan osaavat sen oman oikean tekniikkansa, jolla ovat tehneet ainakin minuun vaikutuksen.
Valitan sekavaa viestiä.
faith
01.02.2006 20:21:37
Mun lista on lyhyt ja ytimekäs...
Pasi Pirinen
Esko Heikkinen

..ja sitte tuntemattomampia (suomalaisia, tuttuja) "suuruuksia".
Kukaan ei ole täydellinen, ja minä en ole kukaan. Olen siis täydellinen.
isojussi
01.02.2006 20:22:29
Roger Johnson - tuba!
sax machine
01.02.2006 20:28:20 (muokattu 01.02.2006 20:29:00)
Coltrane
Miles Davis
Dave Douglas
Eric Dolphy
Roland Kirk

Edit: John Zorn
BIRD LIVES!
isojussi
01.02.2006 20:29:38
...Pasi Pirinen....

Koskissa on oikeesti Veli Pirinen - niminen herra. Lempinimensä on tieteski Vellu.
Wanni
04.02.2006 13:22:18
Kertokaa suosikkinne!!

No hitto Jan Garbarek!!

ja myös huilisti Hariprasad Chaurasia
El Condor
04.02.2006 15:36:22
Tämä on hyvä säie. Minä olen aina tykännyt multi-instumentaaliosastosta, joten puupuolelta on mainittava esim. Tower of Powerin Lenny Pickett ja vaskipuolelta saman bändin Mic Gillette. Tom Malone on kanssa aika äijä. Trumpetisti-multipuhaltaja James Morrison ei ole musiikillisesti hirveän mielenkiintoinen, mutta teknistä suvereniteettia monessa eri instrumentissa on pakko ihailla.

Vähän harvinaisempien puhaltimien soittajista on pakko ylistää Jukka Myllystä (baritonitorvi) ja Aale Lindgreniä (oboe), jotka kummatkin osaavat yhdistää teknisen briljanssin hienoon musiikilliseen ilmaisuun ja tulkintaan. Maailmanluokan muusikoita.

Trumpetistisuosikkeja löytyy kuvauksestani, mutta mainittakoon vielä mainiot flyygelitorviekspertit Clark Terry ja Markku Johansson.

Venttiilipasuuna on syyttä aliarvostettu soitin, ja sen taitajista mainittakoon mm. Bob Brookmeyer, Juan Tizol, Ornette Birks Makkonen ja Maynard Ferguson, joista viimeinen on kuulemma myös välttävä trumpetisti. Myös Ossi Runne kertoo elämäkerrassaan venttiilipasuunaharrastuksestaan, ja häntä toki diggailen muutenkin.

Kotimaisia hyviä puhaltajia tässä on mainittu paljonkin, ja oma listani ei niiltä osin paljon poikkea: Heikkinen, Perko, Lindberg, Saarti jne. Klasaripuolelta voisin mainita vaikka trumpetisti Jouko Harjanteen ja tuubisti Petri Keskitalon. Kaikki nämä kestävät kovankin kansainvälisen vertailun.

Se Jean S:n pulska pasunisti on kans ihan jees.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
isojussi
04.02.2006 15:55:03
Se Jean S:n pulska pasunisti on kans ihan jees.

...pohjalaiseksi.

Verkussonnihan on alunperin trumpetisti, joka on myös onlluut puuhaamassa Holtonille Supebonea, mikä on sinänsä pirullinen värkki, kun venttiileitä pitää sormitella vasurilla.

Myllyshän kuulemma hommasi kans Superbonen ja pyrki ja pääsi Oulun kaupunginorkesteriin pasunistin vakanssille.
jani engstrand
06.02.2006 12:00:24
Wynton Marsalis, Harry James, Benny Goodman, Antti Sarpila, Pentti Lasanen, Markku Johansson ... näitä riittää paljon lisääkin
Miten trumpetilla voi soittaa melodiaa, kun siinä on vain kolme näppäintä ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)