vpera 13.08.2003 12:27:14 | |
---|
Moi Tähän asti olen äänitellyt vain linjaliitäntöjen kautta sähkösoittimia mutta nyt olisi aika (ja ehkä mahdollisuuksia) teräskielisen akustisen kitaran äänittämiseen ihan 'ilman kautta' mikeillä. Käytössä on AKG:n C4000B ja Rode NT4 xy-stereomikki. Ajatus oli ensin pistää C4000B jonnekin tallan puolelle ja NT4:n toinen kanava (käyttö siis monomikkinä) kaulan puolelle. Ilmeisesti tämä voisi toimia aivan ok, vai? Kannattaakohan aloittaa pistämällä tuo C4000B nimenomaan tallan puolelle? Sitten tuli ajatus mieleen että jos pistäisi C4000B:n lähimikiksi (mihin?) ja NT4:n kauemmaksi stereotilamikiksi. Onkos jotain nyrkkisääntöjä siitä kuinka kaukana tuon tilimikin pitäisi olla ettei vaihevirheet liikaa pääse suodattelemaan soundia? Tiedän toki että kokeilu on paras keino mutta kun näin perheellisenä äänitykseen käytössä oleva aikaikkuna (lasten ja vaimon nukahtamisen välissä) on pieni olisi kaikesta kokemukseen perustuvasta etukäteistiedosta kovasti apua. Ettei menisi nysväämiseen koko aika. Seuraavassa äänityksessä voi sitten kokeilla jotain muuta/muutoksia. Kiitos vaan tähänastisista vanhoista ja tulevista uusista neuvoista. Vesa |
Ai niin. Mulla on myös dbx:n 1066 stereokompura (ilmeisesti jonkinlainen "halpamalli"). Olisikohan parempi yrittää käyttää tuota kompuraa ensin lähimik(e)issä vaiko ehkä stereotilamikissä jos tilamikkiä nyt sitten päätän yrittää käyttää? Vesa |
kivi 13.08.2003 14:05:56 | |
---|
C4000B on varmaan ihan onnen omiaan kopan puolella, 20-30 cm päässä. Mä laittaisin NT4:n tilamikiksi ehkä noin metrin päähän, sillai että kapselit näyttävät mukavasti sulkevan kitaran syleilyynsä:-) Kompressoinnista en osaa sanoa muuta, kuin että sellainen 2,5:1 - 4:1 ja useamman millisekunnin attack (kosketuksen pitää kuulua) ei varmaan haittaa kummassakaan mikissä. Sitä saa myöhemmin lisää. Jos huojut kauheasti, niin lähimikkiin isompi kompressio. 8:1 ja sillai tuo kummasti tasaisuutta soittoon. |
Mikael 13.08.2003 14:16:04 (muokattu 13.08.2003 14:19:44) | |
---|
Toinen vaihtis on tehdä juuri päinvastoin kuin kivi tuossa ehdotti. Siis NT4 lähelle - esim. suoraan kitaran eteen stereoparin kärki osoittmaan kaiku-aukon yläpuolelle (n. 5cm) etäisyyttä kitaraan 20-40cm ja sitten C4000b ambienssipyydykseksi pallokuvioisena 1-2m etäisyydelle riippuen huoneen koosta ja soundista. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Mikael 13.08.2003 14:18:34 | |
---|
C4000B on varmaan ihan onnen omiaan kopan puolella, 20-30 cm päässä. Pallokuviolla voi mennä vielä paljon lähemmäskin, kun proximity-efekti puuttuu. Mä olen äänitellyt ystäväni Martinia ihan 5cm päästä etupuolelta tallasta alaviistoon. Paras paikka tietty riippuu kitarasta ja se löytyy helposti kuulokkeet päässä mikkiä siirtelemällä. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Juice 13.08.2003 18:14:44 (muokattu 13.08.2003 18:16:57) | |
---|
Kertokaas nyt mulle, että mitä tuo kompressointi tarkasti ottaen on? Pieni aavistus on, mutta siihen se jääkin. Miten oleellisia joku kompressori tms. värkit ovat kotiäänityksissä..? (Eli jos on vain mikit ja etunen) Kiitos etukäteen. ERKKI. |
kivi 13.08.2003 18:32:19 (muokattu 13.08.2003 19:06:17) | |
---|
|
Juice 13.08.2003 19:29:52 (muokattu 13.08.2003 19:31:51) | |
---|
Eivät kovin oleellisia. Osta nyt ne mikit ja etunen ensin, ja palataan sitten asiaan. Älä sekoita pakkaasi enempää ;-) Ookoo :) yritän kokoajan rajata vaihtoehtoja, mutta minkäs teet :) Haluan vain varmistua muutenkin kaikesta, kun joku silloin puhui kompurasta ja EQ:sta etusen yhteydessä ja sellaista.. Niin tosiaan piti käyttääkin tuota hakua, mutta jotenkin unohdin koko homman. ERKKI. |