Aihe: Straton valinta, 400e käytössä
1 2 3 4 5
p130
01.08.2003 07:49:28

Kokeile stratoon Graph Techin trem nut -satulaa http://www.graphtech.bc.ca/ . Lueskele nettisivulta mitä sanovat, varsin totuudenmukaista vaikka hehkutukselta kuullostaakin. Omissa stratoissa on kaikissa tuo (malli PT-5000-L0 sopii Squieriin, kielten urat valmiina). Jos budjetti sallii laita samalla String Saver -tallapalatkin. Auttavat myös hieman vireongelmaan ja vähentää kielten katkeamisia.

Satula n. 10€, tallapalat n. 50€. Millbrook on maahantuoja.

Hankala sanoa muuta kitaraa näkemättä... Noilla olen ainakin kaikki omani saanut kestämään kohtuullista kammen käyttöä.
HALUTAAN VUOKRATA: treenikämppä Oulusta/lähialueelta.
booster
01.08.2003 08:07:32
Satula n. 10€, tallapalat n. 50€. Millbrook on maahantuoja.

Ok. Kiitos infosta. Mistä niitä voi ostaa Suomesta?

Hankala sanoa muuta kitaraa näkemättä... Noilla olen ainakin kaikki omani saanut kestämään kohtuullista kammen käyttöä.

Mä en ole kampea edes käyttänyt, talla on kiinni rungossa.
Pitää nyt katsella ja vaikka vaihtaa prkl takaisin niihin 9-kieliin. Viedä sitten vaikka säädettäväksi jollekin jos/kun vaihtaa paksumpiin kieliin.
Ostetaan:
Mini-humbucker stratoon
booster
01.08.2003 08:20:43
Niin ja millainen homma tuo satulan vaihto on? Minulta tuskin onnistuu kumminkaan..
Ostetaan:
Mini-humbucker stratoon
Keppi
01.08.2003 08:22:07
Itse ainakin tykkään, ett straton tallan pitää kellua...vaikka ei käyttäs kampeakaan. Jotenkin vaan tuntuu, ett se just kuuluu siihen soundiin. Henkimaailman juttuja. Ei se juttu tosin ainakaan paranna tota vireongelmaa.

Tää menee vähän ohi aiheen, mutt ihmiset tuntuu hirveesti hehkuttavan, ett noi japanilaiset ja mexicolaiset stratot on ihan yhtä hvviä, kun USAlaiset, ett ei kannata edes katsella USAlaisia, ku ne on niin kalliita. Itselläni on japsi-strato ja noi mexico stratot on tosissaan erittäin hyvälaatuisia. Juttu onkin siinä, ett ne on tuntumaltaa erillaisia, kun noi USA stratot. Väitän, ett tunnistan nämä toisistaan sokkotestissä pelkästä soittotuntumasta. Nää mexicon ja japsi stratot on aikalailla samaa maata, mutt USA strato on musta selkeesti erillainen. Tietysti on olemassa myös hyviä ja huonoja yksilöitä, mutt kun katsoo noin kokonaisvaltaisesti.

Tietysti kitaristi voi yhtälailla tykätä mexicon stratosta enemmän, kun USA:n. Pointti onkin siinä, ett ei voi sanoo suoraan, ett kannatta ostaa toi. Se on yksilöstä kiinni, mikä miellyttää...
Juuup!
HS
01.08.2003 08:37:24
Terve

Kyllähän nuo vähän henkimaailman juttuja ovat. Minkäslaiset nuo virittimet ovat tuossa. Eihän sieltä vain anna periksi? Floikkakitarassa jouset saattavat "kuoleentua" eivätkä palaudu enää ihan alkuperäiseen asentoonsa. Sama saattaisi olla tuossakin vaikkei Floydia olekaan. Talla nyt tuskin kuitenkaan antaa periksi.
Satulan urat saattavat panna vastaan ja "kanittaa" jos ovat liian kapeat.
ps. Voisin vilkaista josko keksisin syyn. Pikaviestitä jos kiinnostaa.
Seymour Duncan SH-5 Custom tallaan 70
p130
01.08.2003 08:48:55 (muokattu 01.08.2003 08:52:03)

Ok. Kiitos infosta. Mistä niitä voi ostaa Suomesta?

Mä en ole kampea edes käyttänyt, talla on kiinni rungossa.
Pitää nyt katsella ja vaikka vaihtaa prkl takaisin niihin 9-kieliin. Viedä sitten vaikka säädettäväksi jollekin jos/kun vaihtaa paksumpiin kieliin.

Eiköhän lähin musiikkiliike pysty toimittamaan kun kerran maahantuoja on. Jos ei ole lähikaupan sedille tuttu juttu niin sanot vaan että Millbrook tuo maahan.

Talla kiinni rungossa etkä käytä kampea. Vittaa siihen että saattaa olla vitiryskoneistoissakin parantamisen varaa. Onhan tuolla Squierilla jo jonkin verran ikää. Uutena ne virittimet kyllä ovat ihan hyvät olleet...

Periaatteessahan paksummat kielet pysyvät paremmin vireessä...

EDIT: satulan vaihto on kyllä aika helppo operaatio itsekin tehtäväksi. Mutta ei siitä kitarankorjaajakaan mitään älyttömiä summia ota. Jos/kun vaihto on ajankohtaista niin mnettiin kysymystä ja neuvoja varmasti löytyy!
booster
01.08.2003 09:12:04
Okei, eli täytyy varmaankin kysellä vaikka wahvarikellarin sedältä pakettitarjousta satulan ja virityskoneistojen uusintaan, jos en saa muutoin virettä pysymään.

Mitkäs virityskoneistot on hyviä?
Tälläiset löytyy melkein naapurista:
http://www.musiikkitarvike.com/03_kitara-1.htm

Ja onkohan nuo hinnat kappalehintoja vai kuuden settejä?

Tallakin pitäisi _ehkä_ vaihtaa, koska se ohuin e-kieli katkesi sieltä tallan kohdasta, ei tallapalan kohdalta. Tai ehkä sitä voisi hioa tai jotain?

Kirskahdusäänet, joista mainitsin, voisiko ne johtua siitä että kieli on liian paksu satulaan?

Prkl, olisi pitänyt vaan ostaa meksikostrato..
Ostetaan:
Mini-humbucker stratoon
PIM
01.08.2003 09:19:11
Tallakin pitäisi _ehkä_ vaihtaa, koska se ohuin e-kieli katkesi sieltä tallan kohdasta, ei tallapalan kohdalta. Tai ehkä sitä voisi hioa tai jotain?

Aika yleinen käytäntö on ujuttaa joku ohut putkenpätkä (pätkä mustekynän mustesäiliöstä, sähköjohdon eristeestä tms) kielen ympärille siihen kohtaan missä kieli tulee tallan reiästä ylös.

Kirskahdusäänet, joista mainitsin, voisiko ne johtua siitä että kieli on liian paksu satulaan?

Jos kerran yseistä ykstoistasiin vaihdoit niin enemmän kuin todennäköistä. Pikkasen omatoimisuutta mukaan ja väljennä niitä koloja vaikka viilalla tai mattoveitsen terällä kalvamalla.

Aina ei kannata ihan ensimmäiseksi vaihtaa osia jos pienellä säätämisellä saa alkuperäisistä toimivat. Varsinkin kun ne samat säädöt on edessä kuitenkin kun uudet osat on pultattu kiinni.
Peten KesäAle, klikkaa nimimerkkiä. Tarjolla pari puoliakustista, strato, putkikombo, digiraituripaketti
booster
01.08.2003 09:22:13
Jos kerran yseistä ykstoistasiin vaihdoit niin enemmän kuin todennäköistä. Pikkasen omatoimisuutta mukaan ja väljennä niitä koloja vaikka viilalla tai mattoveitsen terällä kalvamalla.

Ok. Toimiiko ohuemmat kielet tuon jälkeen enää?

Aina ei kannata ihan ensimmäiseksi vaihtaa osia jos pienellä säätämisellä saa alkuperäisistä toimivat. Varsinkin kun ne samat säädöt on edessä kuitenkin kun uudet osat on pultattu kiinni.

Aivan, jos vaan osaisi. Kun en osaa, kartoitan täällä eri vaihtoehtoja. Ja olen kiitollinen kaikesta avusta minkä saan ja olen jo saanut tähän mennessä.
Ostetaan:
Mini-humbucker stratoon
p130
01.08.2003 09:27:50

Aivan, jos vaan osaisi.

Loistava tilaisuus opetella! Katso nyt vaikka aluksi FAQ kitaran säätämisestä? tältä kitarakamat -sivulta. Ei se niin vaikeaa ole kuin miltä vaikuttaa.
HS
01.08.2003 09:30:44
Terve

Nuo Kimmolla myynnissä olevat Gotohin virittimet ovat varsin päteviä. Hinnat ovat settihintoja. Ei ne niin pirusti maksa :)
Älä nyt vielä luovuta. Kyllä siitä hyvä tulee.
http://www.quest-md.com/gotoh/machine_head/guitar_e.html
Seymour Duncan SH-5 Custom tallaan 70
PIM
01.08.2003 10:07:03
Ok. Toimiiko ohuemmat kielet tuon jälkeen enää?

Kyllä toimii, ei se haittaa jos urat on väljiä, mutta jos ne on tiukat niin edes vibrattomat kitarat ei pysy vireessä jos yhtään venyttelee.

Aivan, jos vaan osaisi. Kun en osaa, kartoitan täällä eri vaihtoehtoja. Ja olen kiitollinen kaikesta avusta minkä saan ja olen jo saanut tähän mennessä.

Ei toi nyt hankalaa ole. Mä olen tehnyt niin että otan mattoveitsen terän ja asetan sen uran pohjalle ja kalvan sillä tasaisesti materiaalia pois uran molemmilta reunoita varoen samalla että ura ei syvene vaan levenee.

Virityskoneistojen vaihto ei hyödytä mitään jos kieli ei pääse liukumaan esteettä satulan yli. Satulauraa voi myös voidella esim. lyijykynän grafiitilla.
Peten KesäAle, klikkaa nimimerkkiä. Tarjolla pari puoliakustista, strato, putkikombo, digiraituripaketti
SURf
01.08.2003 10:11:13
Mä olen tehnyt niin että otan mattoveitsen terän ja asetan sen uran pohjalle ja kalvan sillä tasaisesti materiaalia pois uran molemmilta reunoita varoen samalla että ura ei syvene vaan levenee.

Minä käytän kieltä hiomavälineenä. Vetelen edestakaisin ja ura levenee (punottu kieli), pitää kuitenkin hurmostilaltaan muistaa lopettaa edestakaisin vetely ettei ura pääse syvenemään...
Insinööri kaatui heinikkoon
Hannu H.
02.08.2003 09:24:59

Mexicot ihan hyviä mutta viimeistelyä kannattaa ostaessa katella jos sillä on väliä...
jhietala
02.08.2003 17:41:55
Venyttelin, ja tuntui että ehkä se rupeaa pysymään vireessä, mutta en oikein saanut tuosta varmuutta, kun ohut e-kieli katkesi virittäessä.

Jos katkesi tallan päästä tuohon auttaa kun pyöristää sitä aukon reunaa mistä kieli ottaa kiinni tallaan. Kato myös ettei tallapaloissa ole teräviä uria. Hommaan käy vaikkapa joku ohut pyöreä viila tai hiekkapaperi.

Toisinaan tavallista bendiä soittaessa kuuluu semmoinen outo "kirskahdus" ja sitten vire putoaa vähäsen.

Oletko nyt ihan varma ettei tuossa ole vain kyse siitä, että kieli on liian löysällä virittimen ympärillä ja antaa pikkuhiljaa periksi ;) Sitten vielä jos sulla on ne 2 kielten alasvedintä siinä, niin onko ne kiristetty kunnolla? Varo kuitenkin liikaa kiristämistä ettei mene kierteet. Jos ne on semmosia rullamalleja niin se kieli saattaa helposti pompata pois sieltä urasta ja muuttaa virettä.

Jos aiot virittimet vaihtaa niin kannattaa ehkä laittaa semmoset lukkovirittimet joita näkee noissa jenkkistratoissa.
booster
04.08.2003 07:59:23
Nonni.
Satulan viilaus ja lyijykynällä hierominen auttoi vireongelmaan, ainakin tuntuu vahvasti siltä.
Myös tallaa ja tallapalaa koitin hioa, mutta en ole ihan varma sainko kieltenkatkomisongelmaa ratkaistua.

Kiitos kaunis kaikille apua antaneille!!
Ostetaan:
Mini-humbucker stratoon
PIM
04.08.2003 09:36:32
Kiitos kaunis kaikille apua antaneille!!

Jälleen kerran Mnetin asiantuntijaraati on auttanut miestä mäessä.
p130
13.08.2003 12:41:28

Mutta jos tuo on se mitä tarvitsen, miten se on "koneistettu"?

Mikä noiden palojen tehtävä on? Kasvattaa kulmaa satulan jälkeen vai loiventaa kulmaa virityskoneistoille? Ja miten ne vaikuttavat saundiin?

Muuten olen kyllä ollut tosi tyytyväinen keppiin (tosin harmittaa kun tänään bongasin Fender Straton Torilta, japsi, little '59 talla-mikillä kovan laukun kera 450 euroo..), tänään todennäköisesti kolvailen JB Jr:n tallaan.

EDIT:
Minkälaisia hintoja käytetystä kovasta laukusta kannattaa maksella, jos nyt ylipäätään sattuu löytämään?

Koneistettu tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että se on koneistettu (porattu jne) metallinkappaleesta. Parempi kuin valettu vaikka kieltenohjareissa ei niin isoa käytännön eroa taida ollakaan. Eivät ne kai pahemmin soundiin vaikuta, pitävät vain kielet paikoillaan. Ilman ohjaria saattaisivat hyppiä satujan lovista pois.

Ainahan jossakin on parempi diili tarjolla, mutta missä ja milloin... Kyllä tuo Squerisi yhtä laadukas keppi on kuin muutkin japsistratot mutta laukku ja haluamasi mikki kyllä olisivat olleet tietenkin plussaa...

Pätit sitten kuitenkin kolvata itse! Hyvä! Tulet sitä taitoa tarvitsemaan kun nyt kerran olet astunut kitaran virittelyn päättymättömälle polulle.

Käytetyt laukut liikkuvat kymmenen euron laukunjämien ja yli satasen tweedlaukkujen välillä. Viidellä kympillä varmaan jo ihan hyvän löytää mutta haluttua kamaa stratolaukut ovat. T-kaupan halppislaukku (50 ja jotain päälle?) on ihan jees vaihtoehto jos on kiire saada kohtuuedullinen laukku (tosin tilausta seuraavana päivänä eteesi sattuu uutta vastaava SKB parilla kympillä, sehän on selvä). Ei mikään huippulaukku mutta satunnaiseen kuskaamiseen treenikämpälle ja keikalle OK. Lentokoneeseen en veisi kitaraani sellaisessa...
makoskela
13.08.2003 13:12:02
...ett ei kannata edes katsella USAlaisia, ku ne on niin kalliita.

Osta multa halvalla jenkkivehje, 680 jörtsyä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)