Aihe: Bossa novan sävellys ja soinnutus
1 2 3 4 5 6
mx
01.02.2006 12:43:32
Thanks! Varmaan alkaa tuosta löytymään, tulee mahtava sävellys ;)

Melodiat yleensä liikkuu noilla sointujen lisäsävelillä, eli 7,9,11,13 muunnoksineen.
Soinnutuksessa yleensä pyritään rikkomaan "normaalia" kvinttikiertoa sijaissoinnuttamalla ja muuntelemalla sointutyyppejä. Rytmiikassa erittäin vahva synkopointi on tärkeää.

No se mitä tämä kaikki käytännössä on....kannattaa tsekata vaikkapa sitä Cobimia ja analysoida.

Sen verran vielä että mitä tarkoitatte normaalilla kvinttikierrolla? Olen enemmän käytännön kautta opetellut sävellystä, eikä ole teoriatermit hallussa. Entä sijaissoinnuttaminen?
baron
01.02.2006 12:48:23

Sen verran vielä että mitä tarkoitatte normaalilla kvinttikierrolla? Olen enemmän käytännön kautta opetellut sävellystä, eikä ole teoriatermit hallussa. Entä sijaissoinnuttaminen?

Normaali kvinttikierto on sitä, että perättäiset soinnut ovat kvintin alempana tai kvartin ylempänä (sama asia) kuin edellinen sointu.

Esim "rhythm changes" B-osa: D7-G7-C7-F7

Joku viisaampi saa kertoa mitä sijaissoinnuttaminen on, olisko se jotain tritonuskorvauksia tai vastaavaa????
My name is Baron, Sir Baron.
mr.muzak
01.02.2006 12:50:07
Thanks! Varmaan alkaa tuosta löytymään, tulee mahtava sävellys ;)

Tsekkaa vaikka joku perus autumn leaves; Cm7-F7-Bb-Eb-Am7b5-D7-Gm... jne. Eli kokoajan mennään kvintillä alas päin, =kvinttikierto.

Sijaissoinnuttaminen on tuon tavanomaisuuden rikkomista erinäisillä tavoilla. Mutta jos nämä termit ovat epäselviä niin kannattaisi tsekata vähän teoriaopuksia.
mr.muzak
01.02.2006 12:52:30
Joku viisaampi saa kertoa mitä sijaissoinnuttaminen on, olisko se jotain tritonuskorvauksia tai vastaavaa????

No se on yksi tapa se tritonuskorvaus. Yksinkertaisempi olisi ihan vaan muuttaa sointutyyppiä, esim m7 -> m7b5 jne. Molliseiskoilla on helppo kanssa testaa erilaisia sointuvärejä, ne kun yleensä kuulostaa loogisilta ilmankin logiikkaa:)
baron
01.02.2006 13:05:01

No se on yksi tapa se tritonuskorvaus. Yksinkertaisempi olisi ihan vaan muuttaa sointutyyppiä, esim m7 -> m7b5 jne. Molliseiskoilla on helppo kanssa testaa erilaisia sointuvärejä, ne kun yleensä kuulostaa loogisilta ilmankin logiikkaa:)

Jess:
Black Magic Woman
Mun Emma
Green Onions
mr.muzak
01.02.2006 14:50:24 (muokattu 01.02.2006 14:52:12)
Sieltä se taas tuli... Minä olen aina hahmottanut tämän molli-IV-soinnun sijaissointuna. Varsinaisesti tuossa kappaleessa se perusluonteeltaan on Cm, jota on lisämaustettu alakuloisemmaksi Cm6:ksi ja lopuksi vielä lisä-lisämaustettu laittamalla bassosävelkin A:han, jolloin samalla saadaan korva odottamaan, että basso nousisi D:hen (basson kvintti/kvartti-liike, johon lähes "kaikki" perustuu). Eli siis summa summarum ---> Cm6/A. Tärkeimmät sävelet soinnussa ovat mielestäni Eb ja A. Jos haitaristin tai peruskitaristin pitää soittaa tuo sointu, niin Cm on ainoa vaihtoehtoinen korvike, jos ei halua tuhota koko biisiä.

:)

No sä voit ajatella hyvin noin. Ei mitään väärää, tosin ei ehkä järkevinkään. Esimerkkinä looginen II-V ketju C-mollissa.

...| F#m7b5 - H7 | Em7b5 - A7 | Dm7b5 - G7 | Cm6....

Helppo ajatella molli II-V ketjuna..

...| II - V / III | II - V / II | II - V / I | I ....

(eli suomeksi: ...kakkosvitonen kolmannelle asteelle...kakkosvitonen toiselle asteelle...kakkosvitonen ekalle asteelle...)

Erittäin loogista eikö?

No sitten jos vaihdetaan tilalle tuo Cm6/A -ajattelumalli syntyy seuraavaa..

... | Am6/F# - H7 | Gm6/E - A7 | Fm6/D - G7 | Cm6...

Nyt noista m7b5 soinnuista enää viimeinen on jotenkin lähellä C-molli sävellajia, jolloin on hankalampi hahmottaa sitä logiikkaa mikä sointukulussa vallitsee. Ensinnäkään noi dominantit ei näyttäisi menevän toonikaan (H7->G-molliin? jne. toki siellä on bassossa se E), ja toiseksi noilla ekoilla (Am6 ja Gm6) ei ole mitään tekemistä C-mollin etumerkintöjen kanssa.

Ymmärrätkö mitä haen tässä? Kuulokuva vastaa II-V-I purkausta, mutta tuo merkintätapa ei. Tästä syystä tuo m7b5 olisi hyvä sisäistää vastaavan tehoiseksi soinnuksi kuin tavallisetkin m7:t.

Sitten jos kyseessä on jokin urkupiste tilanne niin toki nuo Fm6/D merkinnät ovat parempia ratkaisuja. Ja loppujen lopuksi näistä voidaan kiistellä hautaan asti, mutta opitaanpahan samalla eri tapoja merkitä sointukulkuja ja niiden merkintöjen logiikkaa!:)
BigPapa
01.02.2006 14:52:40 (muokattu 01.02.2006 14:54:17)

noi seiskat nyt voi varmaan olla ysejäkin.....siis H9 A9 G9 tai sitten 7#9 riippuen mitä väriä halutaan...........
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
mr.muzak
01.02.2006 14:53:52

noi seiskat nyt voi varmaan olla ysejäkin.....

Toki vaikka vieläkin laajempia, pointtina tuossa oli vaan tuo subdominantti-tehon käyttäytyminen.
BigPapa
01.02.2006 14:54:39 (muokattu 01.02.2006 15:30:25)

Toki vaikka vieläkin laajempia, pointtina tuossa oli vaan tuo subdominantti-tehon käyttäytyminen.

yes....voihan sitten olla lievempänäkin esim /Hm7-E9/Am7-D9/ jne......

Tässäpä ihan mukava myös /Gmaj7-G#o7/Am7-A#o7/Hm7-Em7/Cmaj7-Cm7/Hm7-E9/Am7-D9/Gmaj7-Go7/Am7-D7/
cubasisti
01.02.2006 17:29:46
No sitten jos vaihdetaan tilalle tuo Cm6/A -ajattelumalli syntyy seuraavaa..

... | Am6/F# - H7 | Gm6/E - A7 | Fm6/D - G7 | Cm6...

Juuri oikein! :) Tostahan hahmottaa selvästi, mistä on kyse. Am6-H7 --> ollaan vähintään tilapäisesti jossain Em:n tapaisessa olotilassa. Kolmisointumiehen Em:ssa on soinnut Em, Am ja H7. Toisessa tahdissa on vaihdettu olotilaa jonnekin Dm:n tietyville. Gm, A7 --> Dm:han se siinä. Kolmannessa tahdissa siirretään harmoniatajunta näköjään Cm:iin.

Nyt noista m7b5 soinnuista enää viimeinen on jotenkin lähellä C-molli sävellajia, jolloin on hankalampi hahmottaa sitä logiikkaa mikä sointukulussa vallitsee.
Ensinnäkään noi dominantit ei näyttäisi menevän toonikaan (H7->G-molliin? jne. toki siellä on bassossa se E),

Siis meinaat, että jos siinä lukisi "Em"-jotain, niin se "näyttäisi" vähän enemmän toonikalta? Minusta se ei edes ole mikään toonika, vaan tässä on pelkkä modulaatiokikkailu, jossa ei koskaan päästä toonikaan saakka vaan maali siirtyy koko ajan eteenpäin sitä mukaa kun korva yrittää tulla perässä. Jos sen ajattelee toonikana, niin silloinhan ollaan tossa modulaatiohässäkässä koko ajan puoli tahtia jäljessä, eikö vain? Siinähän kuitenkin on _jo_ siirrytty kvinttiympyrässä seuraavalle portaalle. Tosin en kokeillut soittaa tota kulkua, kun ei ole instrumenttia tässä nyt. Voi olla, että luulen olemattomia.

ja toiseksi noilla ekoilla (Am6 ja Gm6) ei ole mitään tekemistä C-mollin etumerkintöjen kanssa.

Anteeksi maalaisuuteni, mutta en ymmärrä, miten F#m7b5:lla on yhtään enempää tekemistä C-mollin etumerkintöjen kanssa?

Ymmärrätkö mitä haen tässä? Kuulokuva vastaa II-V-I purkausta, mutta tuo merkintätapa ei.

Niin no kattos kun minä aikoinani opin soinnutuksen niin, että sointuja on kolme: I, IV ja V... II-V-I-kuvio on siinä systeemissä vanha kunnon D7-G7-Cm.

"m7b5" olisi varmaan ihan ykkösparas, jos olis oppinut hahmottamaan harmonioita klassisen teorian mukaan. ;) Mutta minä olen lähtenyt liikkeelle opettelemalla korvakuulolta poppi/humppa/iskelmä-tyyppisiä kappaleita.
Deadline tekee mestarin.
BigPapa
01.02.2006 18:06:34 (muokattu 01.02.2006 18:07:06)

Am7b5

A-G-C-D# ainakin kitaralla......

Cm

C-G-C-D#.....

mikäli bassoäänen jättää pois niin sama hässäkkä kyseessä.....
baron
01.02.2006 19:15:58

Am7b5

A-G-C-D# ainakin kitaralla......

Cm

C-G-C-D#.....

mikäli bassoäänen jättää pois niin sama hässäkkä kyseessä.....

Ai että tekee pahaa kun käytät Eb:stä nimeä D#!
BigPapa
01.02.2006 20:10:19 (muokattu 01.02.2006 20:17:01)

Ai että tekee pahaa kun käytät Eb:stä nimeä D#!

Hyi hyi.......sama ääni kuitenkin vaikka kuinka pahaa tekee.....

Am7b5

A-G-C-Eb ainakin kitaralla......

Cm

C-G-C-Eb.....

Bassoääni pois ja sama hässäkkä edelleen....

Sointuja kun nopeesti räppää niin ei siinä ehdi miettiä onko kyseisessä soinnussa Eb vai D#....se sointu on kuitenkin se sama sointu....kun aletaan laittaa 4:jääkin sointua per tahti...no mieettikää te teoreetikot noita pilkunviilauksia...; ), ymmärsit kuitenkin mitä tarkoitin ...
mr.muzak
01.02.2006 22:20:35
Hyi hyi.......sama ääni kuitenkin vaikka kuinka pahaa tekee.....

Am7b5

A-G-C-Eb ainakin kitaralla......

Cm

C-G-C-Eb.....

Bassoääni pois ja sama hässäkkä edelleen....

Sointuja kun nopeesti räppää niin ei siinä ehdi miettiä onko kyseisessä soinnussa Eb vai D#....se sointu on kuitenkin se sama sointu....kun aletaan laittaa 4:jääkin sointua per tahti...no mieettikää te teoreetikot noita pilkunviilauksia...; ), ymmärsit kuitenkin mitä tarkoitin ...

eli H#-G-H#-Eb...HOHO, sama äänihän se ylennetty h ja c:kin on!:) sori oli pakko:)
BigPapa
01.02.2006 22:30:09 (muokattu 01.02.2006 22:31:21)

eli H#-G-H#-Eb...HOHO, sama äänihän se ylennetty h ja c:kin on!:) sori oli pakko:)

Just just tämäkö sitä asiaa nyt sitten on vai?C on C ja jos puolikkaat on puolikkaita, viilailkaa niitä puolikkaitanne ihan rauhassa.......ihme saivartelua ja näsäviisastelua jossain asioissa ...........jos soitetaan niin soitetaan....tää on just yksi juttu miksi en näitä teoriapellejä oikein jaksa aina ymmärtää....sama ääni se on vaikka kuinka inttäisitte se Eb ja D#....juuujuu riippuu tietysti mistä kautta mennään ja mitkä ylennykset tai alennukset on milloinkin...jupu jupu....kitaran otelaudalta kun sen äänen painan niin ihan sama mitä teoreetikon päässä silloin liikahtaa vai liikahtaako mikään....
mr.muzak
01.02.2006 22:30:28
Anteeksi maalaisuuteni, mutta en ymmärrä, miten F#m7b5:lla on yhtään enempää tekemistä C-mollin etumerkintöjen kanssa?

Noh, se koko sointuprogressio jäsennetään tuossa kulkemaan sitä Cm kohti. Eli jokaiselle soinnulle on jokin looginen funktio. Ei pitäisi ajatella yksittäisiä sointuja, vaan kokonaisuutta. Tuon koko neljä tahtia muistaa jo siitä kun muistaa että "I tehoa (molli) lähestytään kakkosvitosilla kolme kertaa". Siinä on jo tiedot kaikkiin sointuihin, varmasti helpompaa kun muistaa 7 eri sointua. Sitä paitsi tuon jälkeen laulaja huutaa että D-molliin ja samalla logiikalla voi soittaa täysin oikein, ilman että pitää jokaista alkaa erikseen transponoimaan.

Niin no kattos kun minä aikoinani opin soinnutuksen niin, että sointuja on kolme: I, IV ja V... II-V-I-kuvio on siinä systeemissä vanha kunnon D7-G7-Cm.

Missä ihmeessä noin opetetaan? Mun käsittääkseni klasaritkin merkkaa noi välidominantit jotenkin eri tavalla, lisäävät jotain ainakin tolppamerkkiin. II astehan on mollikolmisointu.

"m7b5" olisi varmaan ihan ykkösparas, jos olis oppinut hahmottamaan harmonioita klassisen teorian mukaan. ;) Mutta minä olen lähtenyt liikkeelle opettelemalla korvakuulolta poppi/humppa/iskelmä-tyyppisiä kappaleita.

..eikä niin kovin hankala edes oppia.
mr.muzak
01.02.2006 22:32:59
Just just tämäkö sitä asiaa nyt sitten on vai?C on C ja jos puolikkaat on puolikkaita, viilailkaa niitä puolikkaitanne ihan rauhassa.......ihme saivartelua ja näsäviisastelua jossain asioissa ...........jos soitetaan niin soitetaan....tää on just yksi juttu miksi en näitä teoriapellejä oikein jaksa aina ymmärtää....sama ääni se on vaikka kuinka inttäisitte se Eb ja D#....juuujuu riippuu tietysti mistä kautta mennään ja mitkä ylennykset tai alennukset on milloinkin...jupu jupu....

Siks mä pistin siihen hymiöitä että ymmärtäisit sen vitsiksi.

Ja sitä paitsi, kysypä vaikka viulisteilta onko D# sama kuin Eb.

Ei ole ollenkaan pahaksi olla mahdollisimman korrekti, eihän?
baron
01.02.2006 22:36:28

Just just tämäkö sitä asiaa nyt sitten on vai?C on C ja jos puolikkaat on puolikkaita, viilailkaa niitä puolikkaitanne ihan rauhassa.......ihme saivartelua ja näsäviisastelua jossain asioissa ...........jos soitetaan niin soitetaan....tää on just yksi juttu miksi en näitä teoriapellejä oikein jaksa aina ymmärtää....sama ääni se on vaikka kuinka inttäisitte se Eb ja D#....juuujuu riippuu tietysti mistä kautta mennään ja mitkä ylennykset tai alennukset on milloinkin...jupu jupu....kitaran otelaudalta kun sen äänen painan niin ihan sama mitä teoreetikon päässä silloin liikahtaa vai liikahtaako mikään....

Kuule, tää on teoriapalsta ja siksi täällä teoria-asioissa pilkkua nussitaan.
Kyllä mä ymmärrän, että käytännön soittotilanne on käytännön soittotilanne!
BigPapa
01.02.2006 22:36:57

Siks mä pistin siihen hymiöitä että ymmärtäisit sen vitsiksi.

Ja sitä paitsi, kysypä vaikka viulisteilta onko D# sama kuin Eb.

Ei ole ollenkaan pahaksi olla mahdollisimman korrekti, eihän?

Just Just viulussa on vissi ero kitaraan se nauhattomuus .....kitaralla se on sama....vai pitäiskö hiukka venyttää tai käyttää kampea riippuen siitä kumpi ääni sattuu oleman kyseessä...; )
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)