Risk 29.01.2006 18:30:31 | |
---|
Miten on, pystyykö Linuxilla lukemaa (tai lukemaan ja kirjoittmaan) Windows NTFS partitioita? Jeps. Ei taida olla vielä ihan täydellinen mutta itselläni ei ole ollut ongelmia. http://www.linux-ntfs.org/ "Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!" |
kuriken 29.01.2006 19:02:39 (muokattu 29.01.2006 19:09:25) | |
---|
Eli nimenomaan omalle hardwarelle parhaiten sopiva kerneli? Ei. Itse distroa asennettaessa jo valitaan se kerneli joka toimii hardwaressa. Jos on tarpeellista niin asennuksen jälkeen voidaan asentaa kerneli, jota on muokattu audiokäyttöön sopivaksi. Tai voi patchata nykyisen kernelin toimimaan audiokäyttöön. Mulle on vieläkin epäselvää, onko tarvittavien pakettien asennus automaattista, vai pitääkö kaikki paketit kääntää itse. Eli osassa suosituimmista distroissa ainakin on ohjelman x tarvitsemien pakettien asennus automaattista. Paitsi että, ymmärsinkö oikein ettei tuo Demudi tue 64-bittistä prosessoria? Se olis kiva hyödyntää jos se fiksusti on mahdollista. Ubuntu tukisi, kuten myös BeOS. Demudilla ei ole kerneliä joka on tehty 64bittistä prosessoria varten. Tuo 64bit prossu voi hieman tuoda ongelmia linuxin kanssa. En tunne paljoakaan 64bittistä puolta linuxilla, mutta minä lähtisin varmaan asentamaan ubuntua. Ubuntuun on "Ubuntu Studio" projecti, jolla voi saada käyttiksen pelittämään hyvin audiokäytössä ja latenssin alhaiseksi kernel patchillä. En ole kokeillut mutta linkin takana löytynee ohjeita ubuntun laittamiseen studiokuntoon http://ubuntustudio.com/wiki/index.php/Welcome%2C_Musicians! Edit: Vai onko niin että Demudin asennuksen jälkeen voi Kernelin päivittää/modata hyödyntämään 64-bittistä prossua? Ei taida olla mahdollista. Miten on, pystyykö Linuxilla lukemaa (tai lukemaan ja kirjoittmaan) Windows NTFS partitioita? Lukeminen onnistuu oletuksena moitteetta, mutta kirjoituks ei ole mahdollista ilman muutoksia. En ole kokeillut tuota linux-ntfs softaa, mutta olen lukenut muiden käyttökokemuksia siitä. Ainakin jokin aikaa sitten, kirjoitus oli todella hidasta ja söi prosessori tehoja. Eikä tainnut olla kovin vakaakaan, mutta omaa kokemusta tuosta ei ole joten mene ja tiedä. Ethän ota kirjoituksiani vakavasti? :) |
jäykkis 29.01.2006 19:36:11 | |
---|
Lukeminen onnistuu oletuksena moitteetta, mutta kirjoituks ei ole mahdollista ilman muutoksia. En ole kokeillut tuota linux-ntfs softaa, mutta olen lukenut muiden käyttökokemuksia siitä. Ainakin jokin aikaa sitten, kirjoitus oli todella hidasta ja söi prosessori tehoja. Eikä tainnut olla kovin vakaakaan, mutta omaa kokemusta tuosta ei ole joten mene ja tiedä. Ok. Lähinnä tässä vaiheessa ajattelin että en pääse vahingossa tärveltämään Windowsin levyä kun ajelen tätä laitti-versiota suoraan boottirompulta. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Lauri 29.01.2006 20:16:49 (muokattu 29.01.2006 20:18:47) | |
---|
Tuo 64bit prossu voi hieman tuoda ongelmia linuxin kanssa. Ainoa ongelma 64bittisessä systeemissä on se, että ihan kaikkia paketteja ei saa 64bittisenä. Näin ainakin Debianissa. |
jorma_r 30.01.2006 08:24:44 | |
---|
Ainoa ongelma 64bittisessä systeemissä on se, että ihan kaikkia paketteja ei saa 64bittisenä. Näin ainakin Debianissa. Näinhän se. Fedoralle saa kolmosesta eteenpäin koko järjestelmän 64-bittisenä. CCRMA:n musiikkisoftapaketteja taas ei vielä saa suoraan 64-bittisiksi käännettynä mutta peruspaketit (32-bittiset) toki toimivat AMD64 koneilla. Useimmissa tapauksissa tuo on aivan riittävää - halutessaan voi sitten säätää itse tehon suhteen kriittiset paketit 64-bittisiksi (kernel, pluginit, jne.) Itse aion kyllä laiskuuttani odottaa että 64-bittisiä pakettikirjastoja musiikkipuolelle alkaa olla saatavilla ennen kuin hankin moista rautaa kotiin. Duunissa olen käyttänyt 64-bittisiä vermeitä ja joskus huvikseni kokeillut äänisoftaakin - ei ongelmia. |
jorma_r 30.01.2006 08:34:52 | |
---|
Mäkin varmaan joskus kokeilen tuota linuksia, mutta ihan varma olen, että aika monta piheveä saa liimata päähänsä ennenkuin yhtään järkevää ääntä saan sillä tallennettua. Ja jos menee kysymään että "miteskä mä saan tän äänikortin oikeesti toimimaan?" niin heti on ihan yybernoobie. Eikä riitä kyllä huumori siihen, että alkaa propellihatut keulimaan perkele. Itse asiassa koko linukz - kuvio kuulostaa paljon monimutkaisemmalta kuin se onkaan. Useimmissa tapauksissa asennus menee heittämällä. Fedora / CCRMA -yhdistelmän asentamisessa menee enemmän aikaa kahvin / oluen juontiin kuin varsinaiseen säätämiseen. Useimmat koneiden sisäänrakennetut äänikortit toimivat heittämällä ja asentuvat suoraan oikein, jne. Jos nyt kuitenkin on joku järkevä versio siitä liinuksista olemassa, jossa ei olisi muuta kuin joku järkevä raituri, pari efektiä ja polttosofta, niin mielellään otetaan tieto vastaan. Ja silleen, että ei tarttis olla ranteita myöten pannuhuoneessa kokoajan rassaamassa. Asennat vain ardourin, pluginit ja k3b -polttosoftan niin siinähän se. Tosin esim. kaikki CCRMA:n musiikkisoftat asentuvat yhdellä komennolla kun tuohon vähempään asennukseen joudut kirjoittamaan muutaman... ;) Ei linuksia joudu sen enemempää rassaamaan kuin XP:takaan - XP:n musiikkioptimointi kun ei ole lasten leikkiä sekään. |
Lennu 31.01.2006 00:04:44 | |
---|
Ei linuksia joudu sen enemempää rassaamaan kuin XP:takaan - XP:n musiikkioptimointi kun ei ole lasten leikkiä sekään. No ei oo ei. Täytyy varmaan jossain vaiheessa tesmailla. Tuun sitten tänne palstoille itkemään, kun en osaa. Tai kehumaan, kun oon myynyt sieluni. Itseasiassa erillinen stand-alone raiturimokkulahan on aina parempi, mutta jonkunnäkönen sairas perversio on aina ruuvaa jotain värkkiä. Niin miksei sitten sitä Linukz1a. Entäpä kuvankäsittelysoftat ja scp-servericlientit? Voiskohan niitä alkaa pyörittää sillä pingviinillä? |
superfly 31.01.2006 00:27:55 | |
---|
Entäpä kuvankäsittelysoftat ja scp-servericlientit? Voiskohan niitä alkaa pyörittää sillä pingviinillä? Löytyy varsin hyviä ohjelmia noihin molempiin. SCP:hen varsinkin. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
jäykkis 01.02.2006 06:38:22 | |
---|
Mietiskelen tässä XP:stä Debianiin siirtymistä. Mulla on käytössä XP:ssä Guitar Pro ja mitähän vaihtoehtoja sitten löytyisi Linux/Debian ympäristöön. Extraplussaa tietenkin jos se söisi suoraan gp:n tiedostoja. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
8) |
jäykkis 01.02.2006 15:21:23 | |
---|
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
SaBer 02.02.2006 10:12:28 | |
---|
Kiitti. Tuo kguitar näyttäsi tutustumisen arvoiselta. Guitar pro toimii mahdollisesti winellä. Muistaisin jonkun kertoneen saaneensa sen toimimaan. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
kuriken 02.02.2006 15:57:57 (muokattu 02.02.2006 18:05:21) | |
---|
Guitar pro toimii mahdollisesti winellä. Muistaisin jonkun kertoneen saaneensa sen toimimaan. Minä! Tein ohjeet seuraavaan triidiin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=109853#p4164972 Äänetkin toimivat, mutta ei aivan moitteetta. Rupeaa käyttämään prosessoria sen verran että minun vanha paska kone pätkii(PIII 733mhz 512mb....). Ethän ota kirjoituksiani vakavasti? :) |