Aihe: Toiset oppivat nopeammin
1 2 3
jogo3000
12.08.2003 08:22:59

Olipas epämuusikkomaista puhetta Epämuusikolta. Ei mutta ihan totta, kyllä sitä muutakin tekniikkaa on kuin nopeus.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Keppi
12.08.2003 09:00:32
Muistakaa, että tekniikkaan kuuluu nopeuden ja kestävyy-
den lisäksi time (yläkäsite), groove (alakäsite), nyanssien
kontrolli (grooven alainen ja sen tärkeimpiä muodostajia
tempokorvan ohella), yms yms. Joku viisas sanoi täällä
joskus jotain tonne päin, se nyt vain rupesi tuntumaan
järkevältä. Ja sitä harmoniakorvaa ja teoriapäätä saa myös
rassata, eikö sekin ole tekniikkaa, että tietää, mitä niiden
nuottien välillä tapahtuu?

Nimenomaan! Itsekkin oon lueskellu näitä juttuja ja huomannut, ett just nää jutut ei tunnu tietyille kitaristeille merkitsevän mitään. Puhutaan aina vaan nopeudesta ja puhtaudesta ja unohdetaan nää muut vähintään yhtä tärkeät tekijät. Kyllä toisaalta kun kuuntelee näitä Tolkkeja ja Laihoja, nii ei se niiden soitossa ainakaan hirveesti korosteta esim. groovee tai ett ois svengiä. Kyllä mä ainakin kiinnitän paljon enemmän huomiota tollasiin tekijöihin, ett soittajan soitosta löytyy just tota groovee ja tatsia ym. Loppuenlopuks...kyllähän ne omatkin sormet saa aika nopeasti liikkumaan ja kuulostamaan hirveen tekniseltä, muttakun vähemmillä äänilläkin saa paljon mielenkiintoisempaa soittoo aikaseks, kun vaan viittii perehtyä siihen juttuun.

Tottakai tääkin on makuasia ja monella onvarmasti päinvastainen mielipide tästä asiasta.
Juuup!
Dick Parker
12.08.2003 11:08:46
Helvetti, mä ainakin olen opetellut Jimi Hendrixiä ja SRV:tä. Scuttle Buttin' on hittibiisi ja vaikea soittaa. Sitä voi jokainen tiluhäiskä kokeilla. Siinä on haastavia bendejä ja muuta mukavaa.

Hei, Skinkardelta kysyisin, että pystyisitkö laittamaan joitakin hypertilu ohjeita, joita pystyis treenata.
Robert
12.08.2003 11:29:53
Jännä juttu, itselleni tuottaa suunnattomia vaikeuksia sointujen rämpyttäminen, niin että kuulostaa hyvältä. Eikös sen pitäisi olla niitä helpoimpia juttuja?

Täytyy ruveta sooloilun sijasta reenaamaan välilä komppaamistakin...
Mix sä niinqu luit tän?
jogo3000
12.08.2003 12:41:57

Jännä juttu, itselleni tuottaa suunnattomia vaikeuksia sointujen rämpyttäminen, niin että kuulostaa hyvältä. Eikös sen pitäisi olla niitä helpoimpia juttuja?

Täytyy ruveta sooloilun sijasta reenaamaan välilä komppaamistakin...

Ei komppaaminen ole helppoa. Harvemmin sitä tulee itsekään harrastettua, ja vaikeata se on, kun sitä yrittää. Nimenomaan saundin kohdilleen saaminen on vaikeaa. Mutta onneksi on tullut jonkin verran CCR:ää opeteltua, siinä on komppauksen esikuvani.
I'm a whiskey rock'n'roller.
kid ego
12.08.2003 13:15:58
Ainakin ensimmäisten parin ensimmäisen soittovuoden aikana toiset sisäistävät tiettyjä asioita paremmin kuin toiset. Kun tietyt jipot on opittu, kehitys nopeutuu ja oppii lainaamaan/hyödyntämään muiden juttuja omaan soittoonsa ja kehittää näitä tekniikoita aina edelleen. Itselläni ainakin kävi niin, että parin vuoden jälkeen aloin kehittyä monessakin eri osa-alueessa huimasti ja hämmästyin todella.
Do you really want to funk with me?
Hirvi on petoeläin.
Cletus Awreetus
12.08.2003 15:01:12
Nimenomaan! Itsekkin oon lueskellu näitä juttuja ja huomannut, ett just nää jutut ei tunnu tietyille kitaristeille merkitsevän mitään. Puhutaan aina vaan nopeudesta ja puhtaudesta ja unohdetaan nää muut vähintään yhtä tärkeät tekijät. Kyllä toisaalta kun kuuntelee näitä Tolkkeja ja Laihoja, nii ei se niiden soitossa ainakaan hirveesti korosteta esim. groovee tai ett ois svengiä. Kyllä mä ainakin kiinnitän paljon enemmän huomiota tollasiin tekijöihin, ett soittajan soitosta löytyy just tota groovee ja tatsia ym. Loppuenlopuks...kyllähän ne omatkin sormet saa aika nopeasti liikkumaan ja kuulostamaan hirveen tekniseltä, muttakun vähemmillä äänilläkin saa paljon mielenkiintoisempaa soittoo aikaseks, kun vaan viittii perehtyä siihen juttuun.

Tottakai tääkin on makuasia ja monella onvarmasti päinvastainen mielipide tästä asiasta.

Juu, mutta hevi on heviä :). Se nopeus vaan jotenkin liittyy siihen. Olisiko syyllisenä kenties EVH taikka Randy Rhoads? Eric Johnson on muuten melko tekninen soittaja, vaikka ei heviä soita, ja hänellä on kuitenkin hemmetin hyvä tatsi! Mutta hei, olen samaa mieltä kanssasi, joten ei sitten ruveta taas kinaamaan.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
Keppi
12.08.2003 15:29:45
Juu, mutta hevi on heviä :). Se nopeus vaan jotenkin liittyy siihen. Olisiko syyllisenä kenties EVH taikka Randy Rhoads? Eric Johnson on muuten melko tekninen soittaja, vaikka ei heviä soita, ja hänellä on kuitenkin hemmetin hyvä tatsi! Mutta hei, olen samaa mieltä kanssasi, joten ei sitten ruveta taas kinaamaan.

Joo...kyllä mä ymmärrän, ett eri tyyleissä löytyy näitä klise-juttuja. Ei siinä sinänsä ole mitään pahaa.
Eric Johnson on kieltämättä hyvä ja yks suosikeistani on Steve Morse...Ja kyllähän Steve Vaikin noi jutut taitaa.
Juuup!
Sammakko
12.08.2003 16:22:28

Pidän itseäni nopeasti oppineeksi (n.4vuotta soittanut aluks ei oikeen kiinnostanu...). Ja vaikken paljoaa soitakkaan (tai no soitan mutta silti...) niin kokoajan elän kitaran soitolle (valinnat ja ajatukset palvelee kitaran soittoa) tämä voi olla yksi merkitsevä seikka. Niin ja musaa kuuntelen paljon.
Sammakko
12.08.2003 16:25:21

Pidän itseäni nopeasti oppineeksi (n.4vuotta soittanut aluks ei oikeen kiinnostanu...). Ja vaikken paljoaa soitakkaan (tai no soitan mutta silti...) niin kokoajan elän kitaran soitolle (valinnat ja ajatukset palvelee kitaran soittoa) tämä voi olla yksi merkitsevä seikka. Niin ja musaa kuuntelen paljon.

Niiin ja vielä... Tekniiikka mulla on aika perseestä. No empä mä metallia/heviä soitakkaan. Enkä halua!
skinkarde
12.08.2003 17:59:54
en minä silleen oo reenannu nopeutta. oon soittanu jotain aika nopeita biisejä tms. nykyään oon välillä soitellu kromaattista asteikkoa tripletteinä, se on aika ärsyttävää hommaa.
-skag!-
stratocaster
12.08.2003 18:48:29
Mä oon itteni mielestä soittanu elämäni varrella aika monipuolisesti... Itse en kyllä harjoittele päivässä ku 0.5 - 4h. Musiikki opistossa me vedetään yleensä bändinki kans jotain jazzia, rockia ja soulia, mutta kotona mä vedän jimiä steve ray vaughania ja heviä päälle... Mun pitäs vaan soittaa enemmän... No ei kai sitä soittointoa voikkaa olla niin hirveesti ku on joku craten bx-15... siis bassovahavri!!! Ei mulla hyvin mee... No ei kai mun kaikkee tarvi vielä kaikkee osatakkaan ku oon soittanu vasta 4 vuotta musaopistossa.

Olen silti ihan tyytyväinen itseeni... joka vuosi ihmettelen ku saan musaopistolta stipendin.
To do is to be, To be is to do... Do be do be do.
Brian May jr.
12.08.2003 18:52:51
Mä oon itteni mielestä soittanu elämäni varrella aika monipuolisesti... Itse en kyllä harjoittele päivässä ku 0.5 - 4h. Musiikki opistossa me vedetään yleensä bändinki kans jotain jazzia, rockia ja soulia, mutta kotona mä vedän jimiä steve ray vaughania ja heviä päälle... Mun pitäs vaan soittaa enemmän... No ei kai sitä soittointoa voikkaa olla niin hirveesti ku on joku craten bx-15... siis bassovahavri!!! Ei mulla hyvin mee... No ei kai mun kaikkee tarvi vielä kaikkee osatakkaan ku oon soittanu vasta 4 vuotta musaopistossa.

Olen silti ihan tyytyväinen itseeni... joka vuosi ihmettelen ku saan musaopistolta stipendin.

Noista sun puheistas päätellen voisi sanoa että sulla on lahjoja, jos neljän vuoden jälkeen osaat soittaa jimiä, jazzia ja muuta vaikeeta ja jos vieläpä sujuvasti, nii sulla on niitä lahjoja vielä enemmän. Mäki pyrin mahollisimman monipuoliseks kitaristiks, sais viel jonkun joka näyttää kunnolla kaikki sointumuunnelmat sun muut ku tos akustises koulutuksessa ei niitä oikeen tuu...
stratocaster
12.08.2003 22:07:34
Noista sun puheistas päätellen voisi sanoa että sulla on lahjoja, jos neljän vuoden jälkeen osaat soittaa jimiä, jazzia ja muuta vaikeeta ja jos vieläpä sujuvasti, nii sulla on niitä lahjoja vielä enemmän. Mäki pyrin mahollisimman monipuoliseks kitaristiks, sais viel jonkun joka näyttää kunnolla kaikki sointumuunnelmat sun muut ku tos akustises koulutuksessa ei niitä oikeen tuu...

Joo... Mä soitanki pop-jazz puolella.
skinkarde
12.08.2003 22:32:57
tuli vaan tuosta bassovahvarista mieleen, että bassovahvistin toimii aika hyvin kitaran kanssa. ennen soitin aina harjoituksissa bassovahvarilla.
-skag!-
korpraali
13.08.2003 09:41:27
Joo, hyvin se toimii basso vahvarillakin, treeneissä joutu joskus soittaa.
)
stratocaster
13.08.2003 16:33:38
Joo, hyvin se toimii basso vahvarillakin, treeneissä joutu joskus soittaa.

Joo no kyllä silläki soittaa... Jazzissa se on erinomainen.
Sammakko
13.08.2003 18:12:31

Mm.. Fenderin Bassman '59 oisi aika namu.

Eiks se oo just tehty sekä basso että kitara vahvistimieks?
Sammakko
13.08.2003 18:13:22

Noista sun puheistas päätellen voisi sanoa että sulla on lahjoja, jos neljän vuoden jälkeen osaat soittaa jimiä, jazzia ja muuta vaikeeta ja jos vieläpä sujuvasti, nii sulla on niitä lahjoja vielä enemmän.

Sitten mullakin on lahjoja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)