Aihe: miten tehdä helposti rumpuja
1 2
ruoska84
31.01.2006 18:43:24
siis menee hermo :D

kun nyt tietokonetta en kauheen häävisti osaa käyttää tällä saralla, niin on pikku ongelma.. tässä hieman yrittänyt tehdä rumpuja näin: ensin teen rummut guitar pro 5:lla sitten teen rummuista midin ja sitte menen fruity loopsiin. importtaan sen raidan siihen ja sen jälkeen haen sieltä ne perus haikan basarin tomit ym.. sitten otan sen rumpuraidan pianorollina ja kopioin sieltä kaikki nuo sälät erikseen niiden omille paikoilleen.. no muuten olis ihan jees mut ku ne menee aina ihan väärille paikoille niin menee hermo :( ja sitten kun vääntää sen pianorollin kans niitä ihan muuten vaan niin se vasta jäätävää onkin..

cubasen sitä rumpujuttuu en tajuu, et siitäkään ei oikein apuu ole..

eli mikä olis sellanen yksinkertainen ohjelma (vai onko sellasta olemassa) millä sais tehdä rumpuja niin et niitä vois niinku nuotittaa, tieks te..?

ei täs muuta, jos joku vaan viittii meikäläistä valasta
lindo
31.01.2006 18:53:15 (muokattu 31.01.2006 18:59:08)

eli mikä olis sellanen yksinkertainen ohjelma (vai onko sellasta olemassa) millä sais tehdä rumpuja niin et niitä vois niinku nuotittaa, tieks te..?

Se ohjelma sulla on jo eli Fruity Loops :P
Mä en vaan oikeen tajua tuota Guitar Pro juttua... miksi et mene suoraa FLoopsiin ja alat tekee rumpuja, ja sitten exporttaat ne MIDInä (jos tarviit jotain nuotinnusmeininkiä, muuten suosittelen ihan WAV muotoa), ja sitten importoit ne MIDIt sinne Guitar Pro'hon?
Näin minä teen (en tosin käytä MIDIä, enkä Guitar Pro'ta).

Helpompi tapa tehdä rummut on käyttää valmiita looppeja.
I don't belive anything, if i don't see it first
cnr
31.01.2006 23:03:38 (muokattu 31.01.2006 23:04:17)
Enpä tiedä onko tämä jokin huono tapa, mutta nopskaan saan tehtyä ainakin jotain näin:

Olen laittanut sampler- ohjelmaan (joku ilmainen) etsimäni rumpusamplet niin, että on setti kasassa.

Cubasessa otan midi- raidan, avaan sen ja näkytän sinne hiirellä palkit oikeille sävelille, yhdeksi tahdiksi.

Kopioin tahdin koko osaan.

Teen muut osat samalla tavalla ja lisään fillit sun muut tarvittaessa.

Saatan tehdä kylläkin pohjatyön midikiipparilla, mutta korjailut ja muut samalla tavalla.

Edit: ja laitan tietty samplerin vst - plugarin mikälie siihen päälle.
Lennu
01.02.2006 11:26:22

Meikäläinen tekee ainakin hitaasti, nuotteja siirrellen (tehden heittoa) ja niitten voimakkuusia, ylös alas ja takasin väänellen. Ja juu, hermot siinä menee.

Varsinkin, kun koittaa saada haistut ja ridet kuulostamaan siltä, kuin joku soittais niitä, eikä siltä, että siellä on vaan sampleja peräkkäin.

Kumma juttu. Mä yleensä aina soitan ne rummut.
pahala
01.02.2006 11:50:11
Mitä mä oon äänitelly, niin oon tehny rummut Fruityllä ja sitten wavina Kristaliin jolla äänitän kitarat päälle. Turha kai siitä tuon vaikeampaa on tehdä? En edes ymmärrä mihin niitä midejä ja guitar poroja tarvii.
8)
ruoska84
01.02.2006 14:24:39 (muokattu 01.02.2006 14:26:58)
Mitä mä oon äänitelly, niin oon tehny rummut Fruityllä ja sitten wavina Kristaliin jolla äänitän kitarat päälle. Turha kai siitä tuon vaikeampaa on tehdä? En edes ymmärrä mihin niitä midejä ja guitar poroja tarvii.

no siis teen biisejä guitar proon kanssa.. jos tahtilajit on 5/4 ja sitten 7/8 ja sen jälkeen 6/8. guitar broolla on helppo nuotittaa rumpuja. jos tollasii rupee fuity loppsis tekee niin voi luoja menis ikuisuus...

Se ohjelma sulla on jo eli Fruity Loops :P
Mä en vaan oikeen tajua tuota Guitar Pro juttua... miksi et mene suoraa FLoopsiin ja alat tekee rumpuja, ja sitten exporttaat ne MIDInä (jos tarviit jotain nuotinnusmeininkiä, muuten suosittelen ihan WAV muotoa), ja sitten importoit ne MIDIt sinne Guitar Pro'hon?
Näin minä teen (en tosin käytä MIDIä, enkä Guitar Pro'ta).

Helpompi tapa tehdä rummut on käyttää valmiita looppeja.

ei oikein noi perusloopit oo ihan mua varten, ainakaan ne mitkä on siel fruitys
Zealot
01.02.2006 14:27:34

Niinpä. Itse tein aluksi juuri GuitarProlla rumpuja, mutta turhan työlästä se on kun parempiakin keinoja löytyy. Nykyään teen tarvittavat rummut Acoustica Beatcraftilla, jotka sitten siirrän Kristaliin. Ohjelmasta saa tosin vain 30pv kokeiluversion ilmaiseksi. Eli kuvettaan on kaivettava jos meinaa sillä ruveta enemmän kikkailemaan. Ja jos meinaa oikein maksullista musiikkia ruveta vääntämään niin sitten on jo pakko hankkia rummut ja rumpali. Sampleja ei kauheasti kaupalliseen tarkoitukseen käytetä.
They let it rock, I let it roll! Scorpionsfani jo kolmannessa polvessa! zekkaa sivut: http://www.tp.spt.fi/~taanhatu/godenough.html
ruoska84
01.02.2006 14:35:29
Niinpä. Itse tein aluksi juuri GuitarProlla rumpuja, mutta turhan työlästä se on kun parempiakin keinoja löytyy. Nykyään teen tarvittavat rummut Acoustica Beatcraftilla, jotka sitten siirrän Kristaliin.

mielestäni kitaraproolla rumpujen teko on varsin vaivatonta kun osaa nuotittaa.. tarvinee sitten varmaan koittaa tota ohjelmaa.. ainoo vaan et jos se on sellanen mihin likataan yksitellen johonkin kohtaan joku pallero ja siihen tulee sitten yksi isku basarii niin sit varmaan luovutan :D
krushing
01.02.2006 14:51:11 (muokattu 01.02.2006 14:51:23)

ainoo vaan et jos se on sellanen mihin likataan yksitellen johonkin kohtaan joku pallero ja siihen tulee sitten yksi isku basarii niin sit varmaan luovutan :D

Tolleenhan noin 99% sekkareista toimii, jollei naputa tavaraa sisään jollain kontrollerilla (Fruityssä voi käyttää myös tietokoneen näppistä jos ei satu midikiipparia tms. olemaan).
ruoska84
01.02.2006 15:07:58
Tolleenhan noin 99% sekkareista toimii, jollei naputa tavaraa sisään jollain kontrollerilla (Fruityssä voi käyttää myös tietokoneen näppistä jos ei satu midikiipparia tms. olemaan).

juu niin näkyy toimivan... kai se sit on vaan pakko tyytyy tollasee naputteluun :D
cubasisti
01.02.2006 16:52:36
pakko hankkia rummut ja rumpali. Sampleja ei kauheasti kaupalliseen tarkoitukseen käytetä.

Nykyään pikemminkin päin vastoin: oikeat rumpusoundit korvataan trigatuilla sampleilla... ;)
Deadline tekee mestarin.
lindo
01.02.2006 17:22:32
Nykyään pikemminkin päin vastoin: oikeat rumpusoundit korvataan trigatuilla sampleilla... ;)

Sad but so ture :P
lindo
01.02.2006 17:25:01
juu niin näkyy toimivan... kai se sit on vaan pakko tyytyy tollasee naputteluun :D

Niin, ja tarkoitin siis ihan valmiita looppeja, joita saa ostaa netistä, en Fruityn valmiita loopeja.
ruoska84
01.02.2006 17:42:24
Niin, ja tarkoitin siis ihan valmiita looppeja, joita saa ostaa netistä, en Fruityn valmiita loopeja.

ja minä en mitään rupee maksamaa se on varma... näillä tuilla on harvinaisen vaikee ruveta pistämään rahaa mihinkään ylimääräiseen :D

toi Acoustica Beatcraft olikin ihan jees parempi kuin fuity loops, ainaski selkeempi
-septimisti-
02.02.2006 08:53:47 (muokattu 02.02.2006 08:56:26)
no muuten olis ihan jees mut ku ne menee aina ihan väärille paikoille niin menee hermo

Jos et ole sattunut huomaamaan, niin fruityn mukana tulee ihan oma rumpusampleri, jolla saa tehtyä kaikenlaista jänskää, kuten tallennettua gm-mapatut samplet omiksi preseteikseen. Sillä fruityn perus 'samplerillakin' saa tehtyä kaikenlaista hienoa kun vähän määrittelee niitä key-rangeja, alikanavia ja muuta.

Lopuksi hieman nalkutusta. Opetelkaa käyttämään niitä kalliita ohjelmianne.
lindo
02.02.2006 14:45:04

Lopuksi hieman nalkutusta. Opetelkaa käyttämään niitä kalliita ohjelmianne.

Näin on. Ja jos ei muuten niin radio päälle, sieltä tuloo valmiiksi tehtyä musiikkia, ei tarvii tehdä muuta kuin istua ja kuunnella.

Löytyihän tuolta netistä ilmaisiakin ihan ok rumpulooppeja mutta linkkien postaaminen on liian kova homma. :P
CryptoFib
02.02.2006 15:18:26 (muokattu 02.02.2006 15:18:51)
Rankka jätkä - cubaset ja FL:t ja guitar pro:t löytyy, mutta makseta ei...

No joo. Keskityppä vaikka sen fruityn käyttöön. saat koht. helposti väsäiltyä 7/8:t ja muut härpäkkeet, kunhan keskityt pari minuuttia. sekkarin ylälaidassa on --, jota saat kelattua 1-32 muistaakseni (tarkottaa tahtien määrää/patterni). playlistillä hoidat hommat loppuun.
Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista.
-septimisti-
02.02.2006 16:44:59
Rankka jätkä - cubaset ja FL:t ja guitar pro:t löytyy, mutta makseta ei...

No joo. Keskityppä vaikka sen fruityn käyttöön. saat koht. helposti väsäiltyä 7/8:t ja muut härpäkkeet, kunhan keskityt pari minuuttia. sekkarin ylälaidassa on --, jota saat kelattua 1-32 muistaakseni (tarkottaa tahtien määrää/patterni). playlistillä hoidat hommat loppuun.

Ja viimeistään tempo-automaatiolla ja taskulaskimella loput.
Johann Onn
04.02.2006 16:07:13
Kumma juttu. Mä yleensä aina soitan ne rummut.

Niin määkin soittasin, mutt näin kerrostalossa, jotenkin on naapuri ystävällisempää, kun tekee ne hiirellä klikkailemalla.

Voi ne ny koskettimillakin "soittaa", mutt niitä joutuu kuitenkin korjaamaan paljon, ainakin meikäläisen "soittamana".

Eli kunnon "sähkörummut" oli ihan kivat, mutt niin olis uus keittiökin. Tai kunnollinen sohva. Tai uusiks laitettu kylpyhuone. Olispa aina kesä. Jne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)