Aihe: Kitarakaappi studioon, onko koolla väliä?
1 2
Hannu H.
26.01.2006 13:17:09

En tiedä, että onko tullu jo, mutta minä melkeen soittaisin molemmista kaapeista (mikäli nuppien puolesta onnistuu) ja mikittäisin molemmat. Siis marsun ja englin. Sitte niistä miksaamalla ärjysoundi tai valkkaa kumpi on paree..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Mikael
26.01.2006 14:26:05

Hmm. Kun kitarat kerran kuitenkin aina soitetaan erikseen ja päällesoittoina, niin mä olen tavannut tehdä aina studioon mennessä yhden "kitaraseinän", jonka läpi siis kaikki kitaristit soittavat, toki soundia mieleisekseen säätäen.

Vähän tonne päin mäkin yleensä teen. Viimeksi rivissä olivat Gibson GA20, Music Man Sixty Five/Vox 4x12", Ampeg SJ-12T, VOX AC15 ja Doobie. Noista sitten valittiin kuhunkin ottoon 1-2 sopivaa ja niille sopivat mikit, jota oli valmiina telineissä kytkettyinä styrkkareiden edessä - riittävä otos dynaamisia (MD421, MD409, SM57), konkkia (C4000b, AT4033a, C391b) ja yksi nauhamikki (GA R1).
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Hammer Of The Gods
26.01.2006 22:30:31 (muokattu 26.01.2006 22:31:05)
Nonnih.. Tästä ketjusta on kyllä irronnut roppakaupalla hyviä vinkkejä ja ideoita, kiitosh! Päässä on pyörinyt ihan mielettömiä visioita ja tällä hetkellä näyttää siltä että seuraavilla kamoilla mennään:

Kaapit:
-Marshall 1960A, 4 x Celestion G12T-75-elementit
-Engl E212VH, 2 x Celestion Vintage 30
-ALT 4x12", tämä on ilmeisesti joku suomessa väsätty custom-loota? Hyvältä saundaa jokatapauksessa...

Vahvistimet:
-Engl Powerball
-Peavey 5150
-Engl Thunder

Tota Thunderia mietin, että kannattaako sitä raahata mukaan kun sen särösaundi on mielestäni hyvin samanlainen kuin Powerballissa? Eli uskaltaako sen jättää matkasta, vai saako siitä jotain hyödyllistä ulostettua?
Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal
kivi
26.01.2006 23:50:22
Tota Thunderia mietin, että kannattaako sitä raahata mukaan kun sen särösaundi on mielestäni hyvin samanlainen kuin Powerballissa? Eli uskaltaako sen jättää matkasta, vai saako siitä jotain hyödyllistä ulostettua?

Särökitaraa äänittäessä on hyvä idea äänittää sama kitara myös puhtaana. Särösoundista tulee helposti liian kesy ja kiltti (ihan totta), lisäämällä puhdasta kitaraa joukkoon saa tarpeen vaatiessa ilkeyttä ja preesensiä lisää.

Sitä paitsi, särön kaiuttaminen tekee soundista entistäkin kesymmän, mutta entäs jos kitaraan tarvii kaikua? Silloin olisi hyvä, että olisi särötön "kopio" samasta kitarasta kaiutettavaksi.

Että sikäli ei kannata miettiä särösoundia, vaikka kahden vahvistimen särö yhdessä onkin melkein aina parempi kuin yksi yksinään.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
hannu666
27.01.2006 13:39:39
Ollaan kuitenkin ilmeisesti tekemääsä nyt elämää rankempaa kitarasaundia ja siihen tarkotukseen käy aivan mainiosti perus ok etuaste, sm57 ja hyvä kaappi ja nuppi, ehdottoman tärkeänä pidän myös että sitä vaffaria boostataan esim. TS-9 tai vieläparemmin TS-808 spedulla. Turhat kikkailut voi jättää pois, ja on muuten todella hyvä idea äänittää puhdas signaali kanssa, sen voi sitten reampata jos siltä tuntuu.
Hammer Of The Gods
30.01.2006 21:33:28 (muokattu 30.01.2006 23:11:30)
Ollaan kuitenkin ilmeisesti tekemääsä nyt elämää rankempaa kitarasaundia ja siihen tarkotukseen käy aivan mainiosti perus ok etuaste, sm57 ja hyvä kaappi ja nuppi, ehdottoman tärkeänä pidän myös että sitä vaffaria boostataan esim. TS-9 tai vieläparemmin TS-808 spedulla. Turhat kikkailut voi jättää pois, ja on muuten todella hyvä idea äänittää puhdas signaali kanssa, sen voi sitten reampata jos siltä tuntuu.

Äyh, jotenkin mua on aina tökänny se jos vahvaria pitää boostata säröpedaalilla. Vaikka ois kuinka loistava poljin, ni aina se vähän syö sitä etuastesaundin särmää ja tarkkuutta, vaikka sinällään hyvältä kuulostaisikin. Mieluumin vedän pelkällä vahvistimen/vahvistimien etuastesäröllä. Ja siis tämähän nyt on ihan oma mielipiteeni ja varmaan suurimmaksi osaksi makuasia, joten... :)

Ja sitten takaisin tohon äänityskamasäätöön. Soitin tänään Artulle ja kyselin sen mielipidettä. Langan toisessa päässä oltiin sitä mieltä, että raahataan mukanamme Englin Powerball ja sit se Peaveyn 5150. Kaappeja otetaan mukaan niin paljon ku erilaisia laatukaappeja on saatavillamme. Eli mukaan lähtee se Engl E212VH, ja Alt 4x12". Lisäksi sitten vielä se studion oma Marshall. Kysyin että mitäs jos vielä kolmatta styrkkaria, ni Arttu piti sitä turhana. Eli noilla nyt sitten paistellaan.
thrashrat
31.01.2006 15:33:19

syö sitä etuastesaundin särmää ja tarkkuutta, vaikka sinällään hyvältä kuulostaisikin.
Noi, hannun mainitsemat spedut tekee kyl just päinvastaista... niillä saa lisää lisää tarkkutta ja särmää varisinki hevanderissa missä pitää saada demppaukset ja sahaukset tiukoiks. 5150 rytmikanava + esim ts-9 toimii ihan hiton hyvin! saa tiukemman, tuhdimman ja ilkeemmän soundin ku pelkästä lead kanavasta. Viimeks just nauhoitin tolla setupilla ja täytyy sanoa että toi ts-9 oli ainaki mun mielestä melko "läpinäkyvä", ei sitä silleen edes liiemmin huomaa siinä muuten kun että se tiukentaa soundia ihan pirusti ku ei tartte styrkast vääntää säröä paljoa.

.. mutta noilla sun vehkeillä pärjää varmasti paremmin ku mainiosti !!!!
mhelin
31.01.2006 18:07:50
Useamman elementin kanssa tulee ns. kampasuodinefekti, eli jos mikin etäisyys kaikiin elementteihin ei ole tarkalleen sama aiheuttavat kulkuaikaerot vaihemuutoksia ja joidenkin taajuuksien boostausta ja joidenkin leikkausta. Saman tekee kyllä pelkät seinä/lattia/kattoheijastuksetkin, eli huoneakustiikka ylipäänsä. Matalilla taajuuksilla kun aallonpituudet ovat pitkiä tuolla ei ole merkitystä niin paljoa. No tuo on kuitenkin enemmän äänitystekninen juttu/ongelma kuin se mitä kamoja käyttää. Toki 4x12 kaappi myös suuntaa enemmän kuin 2x12 kaappi (jos siis molemmat suljetussa kotelossa), samoin takaa avonainen kaappi suuntaa vieläkin enemmän. Yksi 12" suljetussa kotelossa ympärisäteilee matalilla taajuuksilla kaikista eniten, ja mitä pienemmässä kotelossa se on sen ylempää tuo ympärisäteilevyys alkaa (rajataajuuden aallonpituus = kotelon leveys / 4). Samalla tehot karkaavat ympäri tilaa, eli eteenpäin suuntautuu vain puolet äänitehosta (hifikaiuttimissa ja studiomonitoreissa tuo kompensoidaan kaiuttimen jakosuotimessa, kitarakaapissa ei kompensoida). No studiossa tosiaan kaapit on useimmiten seinää vasten joten tuolla ei käytännössä ole juurikaan merkitystä. Ehkä paremminkin voisi pohtia kaiutinkaappien sijoitusta kuin sitä käyttääkö 2x12 vain 4x12 kaappeja. Saundi kuitenkin on oleellisin asia.
Hammer Of The Gods
31.01.2006 21:53:00
...niillä saa lisää lisää tarkkutta ja särmää varisinki hevanderissa missä pitää saada demppaukset ja sahaukset tiukoiks...

Heh, tässä selvästikin ollaan makuasioiden äärellä nyt :)
Nimittäin juuri nuo jutut ovat niitä, missä säröpedaali meikäläisellä eniten tökkää. Niissä biiseissä missä sahailua ja demppijunttausta tulee enemmän ainakin mä käytän sen verran vähän särön etuasteestakin, että ylimääräinen poljin on vaan yksinkertaisesti sotkemassa. En tosin kummallakaan noista nyt käytössä olevista vahvistimista ole kokeillut soittaa minkään säröpolkimen kanssa. Aikoinaan tuli enemmän testailtua Englin putkietusen ja marsun putkipäättärin kanssa. Sillon ei ainakaan toiminu. Sain Englin Tubetonerista melkoisen tiukat särösaundit, ja kun siihen kokeili sotkea säröpedaalia mukaan ei saundi ainakaan mua napannu. Tosin en ihmettele vaikka siitä joku tykkäisikin, hyvältähän se periaatteessa kuulosti. Mut nää on just näitä mieltymyseroja...
hannu666
01.02.2006 11:16:14 (muokattu 01.02.2006 11:17:52)
Heh, tässä selvästikin ollaan makuasioiden äärellä nyt :)

Tuskin tiedät nyt mitä puhut, sillä boostataan, tuo saundiin tarkkuutta ja potkua lisää, kikkaa käyttää n. 99,5 prosenttia heviäänittäjistä, tuskin olemme kaikki väärässä. Koita edes, TS-9 tai TS-808 kaikki potikat keskiasentoon ja polkaset sen sun normaalisetupi väliin.

Niissä biiseissä missä sahailua ja demppijunttausta tulee enemmän ainakin mä käytän sen verran vähän särön etuasteestakin, että ylimääräinen poljin on vaan yksinkertaisesti sotkemassa.

NE SELKENEE,EI SOTKE!!!!!!!!!!!!!!

Äänitän tänään Nicole nimistä bändiä, kitarakamoina Esp LDT jossa 81-mikit, TS-808 ja Mesa Boogie Triple Rectifier sekä Mesa Boogie 4*12" kaappi. voin laittaa sulle klipit ilman Tubescreameriä ja sen kanssa jossain välissä. Niin ja mikkinä Shure SM-57 ja etusena AMEK 9098.
Hammer Of The Gods
01.02.2006 11:23:58
Tuskin tiedät nyt mitä puhut, sillä boostataan, tuo saundiin tarkkuutta ja potkua lisää, kikkaa käyttää n. 99,5 prosenttia heviäänittäjistä, tuskin olemme kaikki väärässä. Koita edes, TS-9 tai TS-808 kaikki potikat keskiasentoon ja polkaset sen sun normaalisetupi väliin.

NE SELKENEE,EI SOTKE!!!!!!!!!!!!!!

Äänitän tänään Nicole nimistä bändiä, kitarakamoina Esp LDT jossa 81-mikit, TS-808 ja Mesa Boogie Triple Rectifier sekä Mesa Boogie 4*12" kaappi. voin laittaa sulle klipit ilman Tubescreameriä ja sen kanssa jossain välissä. Niin ja mikkinä Shure SM-57 ja etusena AMEK 9098.

No voi muna, pakko kai se sit on uskoo ku väitetään. Ehkä vaan en itse osaa, ei olis eka kerta..
Mistähän mä nyt TS:n tähän hätään löytäsin. Huomenna nimittäin pitäs iltasella jo alkaa saundeja ruuvailemaan ja olishan sitä tietty kiva vähän kokeillakin ennen studioo. Taitaa olla myöhästä tähän hätään semmosta alkaa etsimään. Eikä tosiaan itselleni oo aikasemmin käyny mielessäkään, kun aikoinaan en tuohon systeemiin mieltynyt.
Torniojaws
01.02.2006 11:41:51

Älä sitten sotke säröpedaalia overdriven kanssa. Overdrivellä (Ibanez TS, Boss SD-1, jne.) putkivahvistimia yliajetaan, jotta saadaan tiukempi soundi ja särmyyttä soundiin, kun taas säröpedaalilla (Boss Metal Zone, Ibanez Smash Box, jne.) lisätään soundiin pedaalin omaa säröä, joka monesti suttaa ääntä.

Ideana on se, että pedaalista väännät Gainit melkein *nolliin* ja pedaalin Drive/Volumen maksimiin - eli juuri päinvastoin kuin mitä monet valitettavasti tuntuvat tekevän. Näin tulee se oikea efekti, eli tiukka ja särmäkäs soundi, eikä mikään säröhelvetti josta ei saa mitään selvää edes karskeimmat Norjalaiset.
Relativity [Grindcore] ¤ Vortech [Industrial Progressive Metal] ¤ Coldway [Death Met
Hammer Of The Gods
01.02.2006 12:16:58
Älä sitten sotke säröpedaalia overdriven kanssa. Overdrivellä (Ibanez TS, Boss SD-1, jne.) putkivahvistimia yliajetaan, jotta saadaan tiukempi soundi ja särmyyttä soundiin, kun taas säröpedaalilla (Boss Metal Zone, Ibanez Smash Box, jne.) lisätään soundiin pedaalin omaa säröä, joka monesti suttaa ääntä.

Joo, kyllä noi overdrivet, distortionit ja niiden erot on mulle tuttuja. Distortionit ei oo mun jaloissa ikinä pitkään viihtyny, mm. kummatkin mainitsemistasi tuli joskus ostettua (ja myytyä...).

Ideana on se, että pedaalista väännät Gainit melkein *nolliin* ja pedaalin Drive/Volumen maksimiin - eli juuri päinvastoin kuin mitä monet valitettavasti tuntuvat tekevän. Näin tulee se oikea efekti, eli tiukka ja särmäkäs soundi, eikä mikään säröhelvetti josta ei saa mitään selvää edes karskeimmat Norjalaiset.

Ihan tuolla tavalla en kyllä varmaan hokannu sitä koittaa, muistaakseni. Voipi olla että siinä vika. Ette kai työ kaikki voi väärässä olla :) Hitsi ku sais jostakin täältä Jyväskylän seudulta lainaksi TS:n pariksi päiväksi ni vois studiossa kokeilla senkin kanssa.
samic
01.02.2006 12:23:55

sparkle drive ja tube king on kans hyviä samaan tarkotukseen ku boostailee...
ei ole
Hammer Of The Gods
05.02.2006 13:22:27 (muokattu 05.02.2006 13:41:48)
Noniin, studioreissu on nyt sitten takana. Pieni yhteenveto:

Komppikitarat äänitettiin kahdella vahvistimella ja kahdella kaapilla.
Engl Powerball -> Engl 2x12" Vintage, tämä mikitettiin Shure SM94:lla.
Peavey 5150 -> Alt 4x12", tämä mikitettiin AKG414:llä.
En oo ihan varma noista mikkien mallimerkinnöistä, mutta jotain tommosta olin bongaavinani. Arttu äänitti noi eri raidoille, eli ei miksannut niitä "lennossa".

Leadikitaroita ja sooloa varten testailtiin kumpaakin vahvistin-kaappi-yhdistelmää, ja todettiin että muikein saundi saadaan Powerball -> Engl-kaappi-yhdistelmällä. Eli leadeissa ei Peaveytä ollut enää mukana ollenkaan.

Kaikenkaikkiaan oon kyllä melkoisen tyytyväinen noihin kitarasaundeihin. Toisaalta vielä on vähän liian aikaista sanoa niistä mitään järkevää ku on vielä ite niin fiiliksissä koko demosta ylipäätään...

Tuotosta saa käydä kuuntelemassa osoitteessa www.soulfallen.com/downloads.htm , mikseristäkin löytyy: www.mikseri.net/soulfallen

Edit: Niinjoo, semmosta tarkennusta (jos nyt ketään kiinnostaa) että Arttu ruuvaili kummastakin vahvistimesta bassot noin klo 10-11, middlet klo 12-13 ja treblet klo 14-15.
Boltsa
28.02.2006 18:16:02
Kaikenkaikkiaan oon kyllä melkoisen tyytyväinen noihin kitarasaundeihin.

Kyllä noi kuulostaa mun korvaan todella hyviltä!
Oman bändin, nimeltään [core], ensidemo pian ulkona, kotisivuni www.boltsa.org kertovat lisää piakkoin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)