Aihe: Tinnitus?
1 2 3 4 515 16 17 18 19
Wiitala
12.08.2003 17:01:25
Multa on nyt valettu muotti ja pitäis päättää että otanko 15 vai 25 dB... Kummat olis paremmat bändikäyttöön?

Näin rumpalina voin suositella kaksvitosia. Itsellä semmoiset...
Humaltuminen ilman viinaa on teeskentelyä.
Vilhelmus
12.08.2003 17:04:55

Multa on nyt valettu muotti ja pitäis päättää että otanko 15 vai 25 dB... Kummat olis paremmat bändikäyttöön? Rumpalilla on 25 ja sanoo et on sopiva, mutta kuulontutkija suosittelee 15dB...

25, suosittelen minä! Humppakeikoilla vievät vähän liikaa, mutta hevitreeneissä lähes ehdottomat.
Rokkia, Esa!
Ozzman
12.08.2003 19:21:18
Kertokaapas tyhmälle mistä näitä hifi-tulppia saa ja paljon ne maksaa.
Lukeeko pakkauksessa aina kuinka montaa desibeliä ne suojaa?

Olen katos aina käyttänyt vain sellaisia keltaisia ja olisi aika investoida parempiin.

Vähän meni off topiciksi mut en jaksanu uuttakaan threadia aloittaa.
Turpaan ottaminen on taitolaji!
Vilhelmus
12.08.2003 19:24:41

Kertokaapas tyhmälle mistä näitä hifi-tulppia saa ja paljon ne maksaa.

Joulukuuset n. 25 euroa, musakaupoista.
Korvan mukaan, esim. kuomed.fi, 185 euroa.

Lukeeko pakkauksessa aina kuinka montaa desibeliä ne suojaa?

Ellei, kysy kaupan sedältä/tädiltä.
Rokkia, Esa!
Ozzman
12.08.2003 19:31:56
Joulukuuset n. 25 euroa, musakaupoista.
Korvan mukaan, esim. kuomed.fi, 185 euroa.

Ellei, kysy kaupan sedältä/tädiltä.

Heh, Mutta onko joulukuuset sitten sijoituksen arvoiset?
Vilhelmus
12.08.2003 19:35:55

Kyllä, jos ne sopivat hyvin korvaan (paha tietää etukäteen).
Monella toimivat, itse hommasin nuo korvan mukaan tehdyt, koska korviin alkoi sattua ja oli vaikeaa saada kuuset mukavasti paikoilleen.
Rokkia, Esa!
Ozzman
12.08.2003 19:42:02
Kyllä, jos ne sopivat hyvin korvaan (paha tietää etukäteen).
Monella toimivat, itse hommasin nuo korvan mukaan tehdyt, koska korviin alkoi sattua ja oli vaikeaa saada kuuset mukavasti paikoilleen.

Meinaan on aika kova investointi 185 euroa korvatulpista.

Tiedän kyllä että kuulo on tärkeä mut ajattelin kummiskin ostaa tommoset joulukuuset.

Saako noissa joulukuusissa valita montaa desibeliä ne suojaa?
baron
12.08.2003 20:24:43

Meinaan on aika kova investointi 185 euroa korvatulpista.

Tiedän kyllä että kuulo on tärkeä mut ajattelin kummiskin ostaa tommoset joulukuuset.

Saako noissa joulukuusissa valita montaa desibeliä ne suojaa?

Soittajalle kuulo on tärkeä. Kaikki me ei olla Beethoveneita.

Kyllä yksi meidän tärkeimmistä "työkaluista" on suojaamisen arvoinen!
Ozzman
12.08.2003 20:28:40
Soittajalle kuulo on tärkeä. Kaikki me ei olla Beethoveneita.

Kyllä yksi meidän tärkeimmistä "työkaluista" on suojaamisen arvoinen!

Niin mutta jos ne joulukuuset suojaa tarpeeks hyvin niin minkä takia enää kalliimpia ostaa.
Vilhelmus
12.08.2003 20:37:47

Niin mutta jos ne joulukuuset suojaa tarpeeks hyvin niin minkä takia enää kalliimpia ostaa.

Ellei ne sovi korviin tai haluaa VIELÄ luonnollisempaa soundia.
Smash is the way you deal with your life Like an outcast you're smashing your strife
Ben
12.08.2003 22:21:55 (muokattu 12.08.2003 22:22:29)
Joulukuuset ei vaimenna ääntä kovinkaan paljoa. Oisko just joku 15db...? Yleensä riittää, mutta itselläni on ollut tilanteita jolloin saisi olla vähän enemmän.

Tietääkö kukaan muuten, että onko millään valmistajalla jonkinlaisia säädettäviä tulppia. Voisi säätää vaimennusastetta tarpeen vaatiessa..hmmm
jjsound
13.08.2003 01:06:26
Noin yleisesti tuohon tinnitukseen liittyen... Itselläni oireili vasen korva pahasti siten, että matalat taajuudet vaimenivat ja korvassa kuului voimakas humina.
Kyseessä oli ns. "Menierin-tauti". Kyseisen taudin yhtenä oireena on tinnitus. Lisäksi siihen liittyy kuulonalenema ja kiertohuimaus. Kuulo romahti ilmeisesti flunssan jälkitilana
-40 dB. Kiertohuimaus ei itselläni ollut merkittävä vaiva.

Matalien äänien kuulohavainnon puuttuminen vasemmassa korvassa loi vaikutelman äänien eriaikaisuudesta vasemman ja oikean korvan välillä. Lyhyt viive oli todella ärsyttävä ja tuntui omituiselta. Äänittäjänä toimiessa vaiva oli todellakin työn tekemistä hankaloittava.
Yliopistosairaalassa suoritettujen perusteellisten (kuulo)tutkimusten jälkeen olin viikon sairaalahoidossa ja nyt noin vuoden aikana ongelma on lähes kokonaan poistunut. (Saattaapi ajan myötä uusiutua, mutta juuri nyt ei liiemmin haittaa.) Taudin puhkeamiseen saattavat vaikuttaa mm. pitkään jatkuva melualtistus, niska-hartiaseudun jännitysvaivat, stressi sekä hampaiden narskuttelu öisin. Tauti voi myös puhjeta flunssan jälkitautina.
paavi
13.08.2003 10:45:27
Noin yleisesti tuohon tinnitukseen liittyen... Itselläni oireili vasen korva pahasti siten, että matalat taajuudet vaimenivat ja korvassa kuului voimakas humina.
Kyseessä oli ns. "Menierin-tauti".

Jep. Muutenkin ottaisin vain esille sen seikan, että tinnitus voi liittyä muihinkin tauteihin kuten aivokasvaimeen. Senkin takia kannattaa käydä lääkärillä joka tapauksessa, jos vaiva jatkuu pidemmän aikaa. Yleisin syy lienee kuitenkin altistuminen koville äänille.

Itselläni on nyt tinnitus jatkunut noin 10 vuotta. Ei ihmeemmin vaivaa - toivon vaan ettei ääni tästä voimistu.
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
Eeroplane
13.08.2003 11:24:31
Mulla on soinut nyt kolme vuotta korvat jatkuvasti. Kuulonalenemaa ei lääkärien mukaan ole, mutta tinnitus kuitenkin on jäänyt pysyvästi.

Mulla on ollu tinnitus 15-vuotiaasta, ja edelleen normaali kuulo, sävelkorvakin toimii :)... Alkoi muuten aika jännästi, istuin tietokoneella pelaamassa jotain peliä, ja yhtäkkiä se alkoi, eikä ole sen jälkeen loppunut. Välillä se pahenee ja välillä hellittää. On muuten auttanu huomattavasti kun hankin 25dB vaimentavat valetut tulpat. Tanssikeikoilla tosin vaimentaa liikaa, mutta piakkoin hankin korvamonitorit niihin, sitten taas kuulee jotain.

Hmm. Saisikohan intistä vapautuksen jos tarpeeksi valittaisi että tinnitus piinaa niin pahasti ettei voi keskittyä mihinkään? Täytyy varmaan kokeilla...

Ajattelin itse aivan samaa! Kutsuntatarkastuksessa ei lääkäri kuitenkaan todennu mitään vaikka olin rastinnu sen "tinnitus"-kohdan. Mutta ehkäpä jos sitten paikan päällä sanoo että ei kestä enää... Laittavat vielä pyöreään pehmeään huoneeseen...
Eeroplane
13.08.2003 11:32:03
Joulukuuset ei vaimenna ääntä kovinkaan paljoa. Oisko just joku 15db...? Yleensä riittää, mutta itselläni on ollut tilanteita jolloin saisi olla vähän enemmän.

Muistaakseni 18 dB vaimennuksellakin olen joulukuusia nähny, mutta suhtaudun hieman epäilevästi noihin lukemiin. Ensinnäkään joulukuuset eivät välttämättä sovi korvakäytävän muotoon (jokaisella erilainen, mulle esim. ei sopinut ollenkaan), jolloin tulppa ei joko mene tarpeeksi syvälle tai sitten sen joutuu työntämään liian syvälle, että vaimentaa (mulla juuri näin päin). Toisekseen saundikuva vääristyy totaalisesti näiden ns. "hi-fi"-tulppien kanssa eikä puheesta meinaa saada selvää. Sitäpaitsi joulukuuset näyttää ulospäin typerältä...

Itse olen ollut valettuihin tulppiin erittäin tyytyväinen. Vaikka ovat kalliit, ovat myös taatusti sopivat, taatusti vaimentavat, pitkäikäiset ja vieläpä hyvinkin huomaamattomat myös ulospäin. Olen pitänyt itse niitä esim. baarissa... Ja saundit paljon luonnollisemmat kun kuusissa ja normaalipuheesta saa selvää.
Yrtti
13.08.2003 14:25:08

täältä löytyy (jos oikein muistan) 35db kuulonalenema puhetaajuksilla, armeijatermistössä kuuloluokka 4... tinnitus ilmenee pieninä piippauskohtauksina silloin tällöin eli korvat soi joskus iltasella vähän aikaa. suhisee kokoajan muttei häiritsevästi. joskus ollut kans jotain rutinaa yms...
se on melko henk.koht. että miten se kuulo lähtee. samassa metelissä on istunut aikojen saatossa nimittäin nykyään täysin normaalikuulon omaavia.
Dr. Funkenstein
13.08.2003 15:48:28
Korvien mukaan valetut tulpat ovat kyllä parasta mitä muusikko (tai wannabe) voi hankkia. Aivan uskomattoman hyvät ovat ainakin nämä Elacinit. Paras ostos minkä olen tehnyt.

...ja 25db:n tulppia suosittelisin minäkin, etenkin jos bändeissä soittelet. Katsojan roolissakaan 25db:n vaimennus ei mielestäni ole liioittelua (ellei sitten ole puhe akustisesta jazz-keikasta, mutta ei kai silloin tulppia edes käytetä?), koska nykyisin taitaa miksaajat istua korvatulpat korvissa soundcheckeissä ja volat on sen mukaisesti. :)
Vteich
14.08.2003 15:13:55
Tinnittää.

En oikeastaan koskaan huomannut mistä se alkoi. Kunhan vaan joskus totesin nukkumaanmennessä hiljaisuudessa, että jaa, korvista kuuluu piiiiiiiii.

Aluksihan asia on aika vittumaista. Mitä enemmän sitä ajattelee, sitä vaikeampi sen kanssa on elää. Ja kun tulee niitä "entäs jos tää ei lopu koskaan!" -ajatuksia, niin tuntuu vaan pahemmalta. Nyt asiaan ei varsinaisesti enää kiinnitä huomiota erityisesti.

Intissä kävin tuon tutkituttamassa valtion piikkiin Tilkassa (keskussotilassairaala). Siellä ne tädit ja sedät olivat oikein ymmärtäviä ja mukavia, antoivat kaiken maailman lappusia ja esitteitä mukaan. 20/25 dB:n voimakkuuksilla mittasivat korvat soiviksi, ja kuulonalenemakin löytyi. Vaikka asia nyt ei enää siinä vaiheessa mitenkään ajankohtainen ja kiireellinen ollut, oli silti ihan kiva saada tietää ja jutella tuosta tinnituksesta sairaalassa.

Itsellä tuo tinnitus ei ole niin pahaa, että tarvitsisi mitään hoitoa siihen. Erilaisia hoitokeinojahan tosiaan on olemassa, parannuskeinoa ei (ainakaan vielä). Mutta paras hoitokeino kai lienee ihan psyykkistä, siis lähinnä, että miten oppia asian kanssa elämään ja olemaan huomioimatta sitä.

Käyttäkää niitä korvatulppia! Tätä EI voi toistaa liian usein nuorille. Sen tajuaa vasta sitten, kun korvat alkaa soida tai kuulo huononee, että saatana miksen käyttänyt niitä tulppia. Itse juoksin konserteissa nuorempana ilman tulppia, tottakai, koska olisin kai näyttänyt tyhmältä tulppien kanssa tai jotain. Nykyäänkin kun käy konserteissa ja festareilla, näkee suurimman osan ihmisistä ilman tulppia. Ei jummarra, ei. Sitten ei ole kivaa, kun huomaa joku päivä, että korvat tinnittävät oikein kunnolla. Aikoinaan musiikinopettaja kertoi jostain rumpalituttavastaan, jolla oli mitattu 85 dB:n tinnitus. Varmaan kivaa. Joutui kuulemma aina nukkumaan alkaessa pitämään radiota päällä. Tosin tiedä sitten, yrittikö maikkakin vain pelotella. :)
JulGubbe
14.08.2003 15:34:03

Pukki suosittelee joulukuusia.
Kyllä pukki tietää!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)